Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er Freakforum helsefarlig?


Lyncs

Anbefalte innlegg

Fenrisúlfr skrev (16 minutter siden):

Og hvem er "slike som meg"? De såkalte "pilleknaskerne"?

Det er en temmelig vanlig anbefaling de fleste har fått opptil flere ganger i løpet av livet vil jeg påstå. Hvis du har blitt kalt for fanatiker kan det nok hende sammen med at det virker som du er overbevist om at din mening angående behandling av psykisk helse er den beste for alle, og alle som ikke er enige er enten en "pilleknasker" eller "pusher legemidler". 

Legemidler alene vil ha liten virkning, akkurat det synes jeg er temmelig opplagt. Hva som er riktig for hver enkelt person er nok ganske komplisert å finne ut av, spesielt hvis man får inn tilfeller som meg som sliter med mye rart i en vanskelig pakke å finne ut av. 

Hadde det vært riktig for alle ville vi ikke hatt noe bruk for pykisk helsevesen, forskning rundt temaet eller personer som har viet hele livet sitt til behandling av psykiske problemer.

Husk på at veien til Helvete er brolagt med gode intensjoner. Hvorfor er akkurat det som har fungert for deg løsningen for alle?

 

At veien til helvete er brolagt med gode hensikter har du helt rett i. En tur til legen som sier til sine pasienter at de skal ta et par av disse pillene hver dag og gå hjem og hvile seg, er et meget godt eksempel på hvordan en god hensikt er veien til helvete, men det forstår vel ikke du ennå som ennå ikke har vert avhengig av slike medikamenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Lyncs said:

At veien til helvete er brolagt med gode hensikter har du helt rett i. En tur til legen som sier til sine pasienter at de skal ta et par av disse pillene hver dag og gå hjem og hvile seg, er et meget godt eksempel på hvordan en god hensikt er veien til helvete, men det forstår vel ikke du ennå som ennå ikke har vert avhengig av slike medikamenter.

For å være helt ærlig så har jeg vært avhengig av litt diverse som jeg ikke har lyst til å nevne her. Men det har jeg fint klart å slutte med selv :) 

Hvorfor har du ikke fått noe annen behandling enn piller og hvile? Har du faktisk gitt uttrykk for hva du sliter med, annet enn symptomene du har hatt? 

Men du svarer jo aldri på noe av det jeg spør om, så det føles litt ut som jeg snakker til en vegg. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (8 timer siden):

 

 

 

Men du svarer jo aldri på noe av det jeg spør om, så det føles litt ut som jeg snakker til en vegg. 

Takk i lige måde. Og du kritiserer meg for å buke hersketeknikker?

Dersom du ikke forstår at de substansene som kroppen selv kan produsere har den nøyaktig samme virkningsmekanismen som det du får av legen, (bortsett fra at piller ikke gir næring og proteintilskudd til cellene dine) så kan jeg desverre ikke hjelpe deg, og som sagt tidligere så er det bare for deg å bytte fastlege dersom du på liv og død ønsker å lære av egne feil istedenfor å lære av andres feil og deres erfaringer. Det er jo helt opp til deg selv hvordan du vil at din framtidige livssituasjon skal være.

Hvilken medisiner er det du har prøvd å få av legen din? Dersom det er snakk om adhd-medisin, så er det mye vanskeligere enn f.eks antidepressiva.

Endret av Lyncs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (2 timer siden):

Takk i lige måde. Og du kritiserer meg for å buke hersketeknikker?

Dersom du ikke forstår at de substansene som kroppen selv kan produsere har den nøyaktig samme virkningsmekanismen som det du får av legen, (bortsett fra at piller ikke gir næring og proteintilskudd til cellene dine) så kan jeg desverre ikke hjelpe deg, og som sagt tidligere så er det bare for deg å bytte fastlege dersom du på liv og død ønsker å lære av egne feil istedenfor å lære av andres feil og deres erfaringer. Det er jo helt opp til deg selv hvordan du vil at din framtidige livssituasjon skal være.

Hvilken medisiner er det du har prøvd å få av legen din? Dersom det er snakk om adhd-medisin, så er det mye vanskeligere enn f.eks antidepressiva.

Greia er vel at det er personlig og individuelt for mange, og du har rett i at det er ulemper med medisiner, bivirkninger osv ofte mye verre enn feks Astra Zenika.

Men det er individuelt, og selv om leger overmedisinerer mindre saker som skilsmisse, dødsfall etc så er det også folk som trenger medisiner.

Det er forskjeller på leger og helsesøstre også, og mennesker er inkludert disse er ikke perfekte.

Og selv om Lyncs har rett i en del ting så tror jeg veldig mange flere idag ville vært innlagt på sykehus idag uten medisin, Disse kan med medisiner fungere i samfunnet, tilogmed jobbe eller være sosiale med venner og familie.

Men det er de som medisiner ikke fungerer på heller, og de fleste av de lever livet ut på institusjon.

Er de som nekter å ta medisiner som burde ta de også og disse flyr inn og ut av sykehuset kontinuerlig....

Jeg er helt enig med Lyncs at vi må tenke nytt og feks aktiviteter og kost med Angst og depresjon, altså alternativ behandling uten eller med mindre medisiner.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
4 hours ago, Lyncs said:

Takk i lige måde. Og du kritiserer meg for å buke hersketeknikker?

Dersom du ikke forstår at de substansene som kroppen selv kan produsere har den nøyaktig samme virkningsmekanismen som det du får av legen, (bortsett fra at piller ikke gir næring og proteintilskudd til cellene dine) så kan jeg desverre ikke hjelpe deg, og som sagt tidligere så er det bare for deg å bytte fastlege dersom du på liv og død ønsker å lære av egne feil istedenfor å lære av andres feil og deres erfaringer. Det er jo helt opp til deg selv hvordan du vil at din framtidige livssituasjon skal være.

Hvilken medisiner er det du har prøvd å få av legen din? Dersom det er snakk om adhd-medisin, så er det mye vanskeligere enn f.eks antidepressiva.

Ja, det gjør jeg. Å uttrykke at man er oppgitt over at man bare får luft som svar tilbake vil jeg ikke kalle en hersketeknikk akkurat. Hva er det jeg ikke har svart på? 

  • Du setter en merkelapp på alle mennesker som ikke passer inn i ditt syn i denne diskusjonen for å dytte de lengst mulig unna.
  • Hvis noen kommer med et motargument blir dette blankt avfeid siden det ikke støtter ditt syn.
  • Du kommer med ville påstander som ikke har en rot i virkeligheten og fordreier sannheten for å passe ditt narrativ. 
  • Når du skjønner at en annen deltaker i diskusjonen ikke biter på "Youtube vitenskapen" du slenger ut, hopper du rett over på latterliggjøring, anklagelse og/eller å spille på følelser. 

Mye kan løses helt naturlig og du har mange gode poenger, men desverre drukner dette i de ekstreme meningene du har. 

Jeg har forøvrig prøvd å få utprøving av antidepressiva, ADHD medisiner og prøvd å få i gang en samtale generelt om stabiliserende medisiner for det jeg sliter med. 

 

 

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (58 minutter siden):
  • Når du skjønner at en annen deltaker i diskusjonen ikke biter på "Youtube vitenskapen" du slenger ut

 

 

 

Det er ikke jeg som slenger ut denne vitenskapen. Dette er velutdannete personer med meget høy kompetanse innen medisin og som bare forteller at slike medisner ikke har hatt noe særlig virkning på deres pasienter.

Men hvorfor bytter du bare ikke lege da, dersom du absolutt vil begynne på en pillekontrakt, istedenfor å fortsette med personangrep og dødfødte argumenter som ikke fører noe steds?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Lyncs said:

Takk i lige måde. Og du kritiserer meg for å buke hersketeknikker?

Dersom du ikke forstår at de substansene som kroppen selv kan produsere har den nøyaktig samme virkningsmekanismen som det du får av legen, (bortsett fra at piller ikke gir næring og proteintilskudd til cellene dine) så kan jeg desverre ikke hjelpe deg, og som sagt tidligere så er det bare for deg å bytte fastlege dersom du på liv og død ønsker å lære av egne feil istedenfor å lære av andres feil og deres erfaringer. Det er jo helt opp til deg selv hvordan du vil at din framtidige livssituasjon skal være.

Hvilken medisiner er det du har prøvd å få av legen din? Dersom det er snakk om adhd-medisin, så er det mye vanskeligere enn f.eks antidepressiva.

Hvis du tror all effekten til SSRI har med serotoninkonsentrasjon i synapser å gjøre, så forstår du overhode ikke hvordan SSRI-preparater fungerer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
setarcoppiH skrev (58 minutter siden):

Hvis du tror all effekten til SSRI har med serotoninkonsentrasjon i synapser å gjøre, så forstår du overhode ikke hvordan SSRI-preparater fungerer. 

Da synes jeg at du skal forklare oss det da.

Her er forøvrig en artikkel om dette preperatet: https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/legemidler/ssri-snri/

Står det noe i denne artikkelen at det ikke øker mengden serotonin i synapsespalten?

Det står bl a:

Medisinene sørger for at mer serotonin eller noradrenalin er tilgjengelig rundt nerveendene. På den måten oppnår man økt impulsoverføring og dermed forhåpentligvis en bedring av depresjon. Ny forskning tyder imidlertid på at effekten av disse preparatene sannsynligvis har blitt overvurdert. Det finnes etter hvert mange forskningsrapporter som konkluderer med at effekten er beskjeden, og noen mener at effekten ikke er bedre enn narremedisin (placebo). Spesielt for milde depresjoner er det tvilsomt om medisinene har virkning. 

 

 

Endret av Lyncs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en rimelig utdatert artikkel du siterer. Ikke akkurat banebrytende kunnskap. (1) Denne uptodate-artikkelen er ganske god og kortfattet (kilder nederst i artikkelen) og forklarer bl.a. "However, reuptake inhibition does not appear to be sufficient for the treatment of depression. Reuptake inhibition occurs soon after SSRIs are started, and the full therapeutic effects of SSRIs may not appear for three to eight (or more) weeks after treatment has started. The full clinical response may require additional “downstream” effects. As an example of one such effect, the initial increase in synaptic serotonin eventually leads to increased production of neuroprotective proteins such as brain-derived neurotrophic factor (BDNF) and Bc1-2 [7]. In addition, treatment with an SSRI for weeks modifies the serotonergic receptors [4]." 
 

(2) Det er også en ganske god Cochrane-artikkel(faktisk flere), som tar for seg effektiviteten av SSRI-behandling.

Cochrane er gullstandarden hva metaanalyser angår innenfor medisinen og uptodate er en rimelig god side når det gjelder å få en rask, oppdatert, oversikt over et tema. 

1: https://www.uptodate.com/contents/selective-serotonin-reuptake-inhibitors-pharmacology-administration-and-side-effects
2: https://www.cochrane.org/CD007954/DEPRESSN_antidepressants-versus-placebo-for-depression-in-primary-care

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Lyncs said:

Det er ikke jeg som slenger ut denne vitenskapen. Dette er velutdannete personer med meget høy kompetanse innen medisin og som bare forteller at slike medisner ikke har hatt noe særlig virkning på deres pasienter.

Men hvorfor bytter du bare ikke lege da, dersom du absolutt vil begynne på en pillekontrakt, istedenfor å fortsette med personangrep og dødfødte argumenter som ikke fører noe steds?

 

Det fører ikke noe sted når jeg ikke får noe ordentlig motsvar, annet enn beskyldninger utformet for å vekke følelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
setarcoppiH skrev (2 timer siden):

Det er en rimelig utdatert artikkel du siterer. Ikke akkurat banebrytende kunnskap. (1) Denne uptodate-artikkelen er ganske god og kortfattet (kilder nederst i artikkelen) og forklarer bl.a. "However, reuptake inhibition does not appear to be sufficient for the treatment of depression. Reuptake inhibition occurs soon after SSRIs are started, and the full therapeutic effects of SSRIs may not appear for three to eight (or more) weeks after treatment has started. The full clinical response may require additional “downstream” effects. As an example of one such effect, the initial increase in synaptic serotonin eventually leads to increased production of neuroprotective proteins such as brain-derived neurotrophic factor (BDNF) and Bc1-2 [7]. In addition, treatment with an SSRI for weeks modifies the serotonergic receptors [4]." 
 

(2) Det er også en ganske god Cochrane-artikkel(faktisk flere), som tar for seg effektiviteten av SSRI-behandling.

Cochrane er gullstandarden hva metaanalyser angår innenfor medisinen og uptodate er en rimelig god side når det gjelder å få en rask, oppdatert, oversikt over et tema. 

1: https://www.uptodate.com/contents/selective-serotonin-reuptake-inhibitors-pharmacology-administration-and-side-effects
2: https://www.cochrane.org/CD007954/DEPRESSN_antidepressants-versus-placebo-for-depression-in-primary-care

Hvem eier da sannheten? Og hvem av disse har observert pasienter som har gått på slike medikamenter? Når velutdannete leger står fram offentlig og forteller at pasientene deres ikke responderer noe særlig positivt på slik medisinering og at fysisk aktivitet er et mye bedre alternativ, så må man jo høre på dem og ikke forkningsinstitutter som muligens ikke er helt uavhengige av den økonomiske profitten salget av slike medikamenter innbringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (2 timer siden):

Det fører ikke noe sted når jeg ikke får noe ordentlig motsvar, annet enn beskyldninger utformet for å vekke følelser.

Jeg har jo prøvd å svare deg på en skikkelig måte. Jeg forklarte deg jo at meditasjon ikke er noen god løsning og at du bør drive med yoga istedenfor. Ellers vet jeg ingenting om hvilke stimuli du bruker i løpet av en dag. Drikker du alkohol, kaffe, te? Røyker du eller snuser? Spiser du mye sukkertøy og sjokolade eller andre ting som gir en lystfølelse, så må du regne med en motsatt reaksjon etter at den lystbetonte virkningen er over.

Sitter du mye i ro i løpet av dagen, gjør du husarbeid, eller får du alt servert mens du selv for det meste slapper av?

Jeg kan ikke hjelpe for at du kun har en ting i hodet akkurat nå, og det er å få en lege til å skrive ut piller til deg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Lyncs said:

Hvem eier da sannheten? Og hvem av disse har observert pasienter som har gått på slike medikamenter? Når velutdannete leger står fram offentlig og forteller at pasientene deres ikke responderer noe særlig positivt på slik medisinering og at fysisk aktivitet er et mye bedre alternativ, så må man jo høre på dem og ikke forkningsinstitutter som muligens ikke er helt uavhengige av den økonomiske profitten salget av slike medikamenter innbringer.

Det er ingen medisin som fungerer på alle. Det betyr ikke at medisinen ikke fungerer. Trening fungerer heller ikke på alle, det betyr ikke at trening ikke er en god idé allikevel?

 

Nå postulerer du at institusjonene er korrupte, mens de godt kan være finansiert av stater eller andre filantroper uten en agenda. Tilsvarende kan legene du referer til være kjøpt? Om institusjonene kan være det, så hvorfor er ikke legene kjøpt av treningstøyprodudenter?

 

Når man gjør studier, så observeres nødvendigvis pasienter. Metaanalyser er egentlig bare samling av studier utvalgt etter visse kriterier (pasient populasjoner, intervensjon, studiekvalitet osv.). De utgjør trolig den sikreste formen for data vi har, med minst bias. Leger som behandler enkeltpasienter og baserer seg på det er enorme kilder til bias. Det er en grunn til at det finnes retningslinjer og at nasjonale retningslinjer er gunstig over rent klinisk skjønn utøvd av leger. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
setarcoppiH skrev (11 minutter siden):

Det er ingen medisin som fungerer på alle. Det betyr ikke at medisinen ikke fungerer. Trening fungerer heller ikke på alle, det betyr ikke at trening ikke er en god idé allikevel?

 

Nå postulerer du at institusjonene er korrupte, mens de godt kan være finansiert av stater eller andre filantroper uten en agenda. Tilsvarende kan legene du referer til være kjøpt? Om institusjonene kan være det, så hvorfor er ikke legene kjøpt av treningstøyprodudenter?

 

Når man gjør studier, så observeres nødvendigvis pasienter. Metaanalyser er egentlig bare samling av studier utvalgt etter visse kriterier (pasient populasjoner, intervensjon, studiekvalitet osv.). De utgjør trolig den sikreste formen for data vi har, med minst bias. Leger som behandler enkeltpasienter og baserer seg på det er enorme kilder til bias. Det er en grunn til at det finnes retningslinjer og at nasjonale retningslinjer er gunstig over rent klinisk skjønn utøvd av leger. 

Korrupsjon og feilinformasjon fra legemiddelprodusenter har faktisk blitt avdekket ved flere anledninger og bl.a. Roche har blitt bøtelagt med milliardbeløp for slik feilinformasjon, og man skal være temmelig naiv dersom man tror at den korupsjonen og feilinformasjonen som er blitt avdekket er enestående.

Når det gjelder din påstand om at ssri ikke øker serotoninkonsentrajonen i synapsespalten, så skulle vel heller ikke diagnosen serotonergt syndrom eksistert, og det gjør den faktisk. Det kan bli svært ubehagelig for pasienter som bruker slike medikamenter dersom de samtidig inntar naturlige serotoninproduserende substanser.

Og hvilket grunnlag har du for å si at fysisk aktivitet ikke har en positiv effekt på alle?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Lyncs said:

Korrupsjon og feilinformasjon fra legemiddelprodusenter har faktisk blitt avdekket ved flere anledninger og bl.a. Roche har blitt bøtelagt med milliardbeløp for slik feilinformasjon, og man skal være temmelig naiv dersom man tror at den korupsjonen og feilinformasjonen som er blitt avdekket er enestående.

Ja, jeg kjenner godt til en del skyggesider innen helsevesenet og legemiddelindustrien. Jeg skal ikke forsvare disse. Slik verden fungerer i dag, utfører de en helt nødvendig tjeneste, men bransjen kunne med hell vært mer regulert og transparent. Her er vi helt enige. 

Du sier tidligere "Når velutdannete leger står fram offentlig og forteller at pasientene deres ikke responderer noe særlig positivt på slik medisinering og at fysisk aktivitet er et mye bedre alternativ, så må man jo høre på dem og ikke forkningsinstitutter som muligens ikke er helt uavhengige av den økonomiske profitten salget av slike medikamenter innbringer."

Virkeligheten er at velutdannete leger støtter seg på forskning. Denne forskningen involverer i majoriteten av tilfellene forskningsinstitusjoner. Cochrane er en av de beste. De har også en egen side, hvor de oppgir sin finansiering: 
https://www.cochrane.org/about-us/our-funders-and-partners

Jeg gjerne vil at du skal svare på hvordan kan du stole på enkeltleger, som du ellers ikke vet noen ting om, mens du på samme tid forkaster arbeidet til store organisasjoner med langt større troverdighet? Hvordan forholder du deg til at en lege støtter SSRI og en annen som ikke gjør det? Det er begge velutdannete leger og du har egentlig ingen innsikt i hvor dyktige de er. Hva gjør at den ene er kjøpt og den andre er legitim? 
 

Quote

Når det gjelder din påstand om at ssri ikke øker serotoninkonsentrajonen i synapsespalten, så skulle vel heller ikke diagnosen serotonergt syndrom eksistert, og det gjør den faktisk. Det kan bli svært ubehagelig for pasienter som bruker slike medikamenter dersom de samtidig inntar naturlige serotoninproduserende substanser.

Dette har jeg ikke hevdet. Jeg skrev "Hvis du tror all effekten til SSRI har med serotoninkonsentrasjon i synapser å gjøre, så forstår du overhode ikke hvordan SSRI-preparater fungerer." Videre la jeg ved lenker som går litt dypere i materien, men jeg kan godt legge til flere, hvis det er ønskelig. 
 

Quote

Og hvilket grunnlag har du for å si at fysisk aktivitet ikke har en positiv effekt på alle?

Poenget var ikke en vitenskapelig utbrodering om effekten av effekt av trening, men heller som et retorisk virkemiddel. 
Jeg skrev "Det er ingen medisin som fungerer på alle. Det betyr ikke at medisinen ikke fungerer. Trening fungerer heller ikke på alle, det betyr ikke at trening ikke er en god idé allikevel?". Muligens kunne jeg ha uttrykt meg mer i klartekst. Kanskje jeg burde ha skrevet: 

"Det er ingen medisin som fungerer på alle. Det betyr ikke at medisinen ikke fungerer. Trening fungerer (hjelper/kurerer) heller ikke på alle (deprimerte), det betyr ikke at trening ikke er en god idé allikevel?"

Poenget her, var egentlig bare å stimulere litt til ettertanke. Hvis noen forteller deg at de er deprimerte, men trener og spiser godt, så er ikke konklusjonen din at trening og godt kosthold ikke hjelper, er den vel? Mens derimot noen sier de ikke har effekt av medisinsk behandling, så er konklusjonen at medisiner ikke hjelper? 
Jeg ønsker ikke å lage en stråmann av deg, men det er slik jeg har forstått deg i denne og tidligere tråder om temaet. Du må gjerne korrigere meg hvis dette er feil. 

Endret av setarcoppiH
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
setarcoppiH skrev (4 timer siden):



Jeg gjerne vil at du skal svare på hvordan kan du stole på enkeltleger, som du ellers ikke vet noen ting om, mens du på samme tid forkaster arbeidet til store organisasjoner med langt større troverdighet? Hvordan forholder du deg til at en lege støtter SSRI og en annen som ikke gjør det? Det er begge velutdannete leger og du har egentlig ingen innsikt i hvor dyktige de er. Hva gjør at den ene er kjøpt og den andre er legitim? 
 

 

Fordi den ene legen kan ha en annen form for samvittighet enn den andre. Det er jo soleklart at det er mer innbringende for en lege å ha en pasient gående på en langvarig pillekontrakt enn å gi dem et hefte med info om hvordan man kan oppnå det samme på en naturlig måte. Jeg har faktisk sett filmete foredrag der agenter fra legemiddelprodusenter som markedsfører SSRI regelrett har spurt de oppmøtte legene om de har lyst å bli millionærer, og da kan det vel bli vanskelig for enkelte av dem å takke nei til et slikt tilbud.

For en del år siden snakket jeg med en person som arbeidet som sykepleier og hun fortalte at hennes erfaring var at pasienter som brukte slike piller faktisk ble deprimert av å gå på dem.

Påstanden om at disse medikamentene har en annen virkningsmekanisme enn forhøyet serotoninkonsentrasjon kan være et markedføringstriks for å få folk bort fra å bruke naturlige substitutter som gir den samme effekten. Dette er noe som også går igjen hos veldig mange produsenter av andre produkter der de prøver å overbevise kjøpere om at det kun er deres produkt som har en brukbar effekt.

Når det gjelder effekten av trening, så er jeg enig i at den ikke har like god effekt på alle, faktisk kan hardtrening gjøre at folk nærmest klikker når de ikke driver med det på en stund fordi det da gir en tilsvarende morfinabstinens. Men forandring til en livstil med fysisk aktivitet der man er i moderat bevegelse mesteparten av dagen, dvs. husarbeid, hobbyvirksomhet og være aktiv ute i sollys, er hundre ganger bedre enn å sitte hjemme i sofaen og vente på et mirakel som følge av pillekuren de er satt på.

Dersom du mener at jeg er en stråmann så stemmer ikke det. Er det utenkelig for deg at folk som selv har opplevd å få livskvaliteten kraftig redusert pga. medikamentbruk, og gjennoprettet denne ved å forandre livstil, kan ha et ærlig motiv når de prøver å informere og hjelpe andre ut av det samme helvete?

Endret av Lyncs
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (2 timer siden):

Fordi den ene legen kan ha en annen form for samvittighet enn den andre. Det er jo soleklart at det er mer innbringende for en lege å ha en pasient gående på en langvarig pillekontrakt enn å gi dem et hefte med info om hvordan man kan oppnå det samme på en naturlig måte. Jeg har faktisk sett filmete foredrag der agenter fra legemiddelprodusenter som markedsfører SSRI regelrett har spurt de oppmøtte legene om de har lyst å bli millionærer, og da kan det vel bli vanskelig for enkelte av dem å takke nei til et slikt tilbud.

For en del år siden snakket jeg med en person som arbeidet som sykepleier og hun fortalte at hennes erfaring var at pasienter som brukte slike piller faktisk ble deprimert av å gå på dem.

Påstanden om at disse medikamentene har en annen virkningsmekanisme enn forhøyet serotoninkonsentrasjon kan være et markedføringstriks for å få folk bort fra å bruke naturlige substitutter som gir den samme effekten. Dette er noe som også går igjen hos veldig mange produsenter av andre produkter der de prøver å overbevise kjøpere om at det kun er deres produkt som har en brukbar effekt.

Når det gjelder effekten av trening, så er jeg enig i at den ikke har like god effekt på alle, faktisk kan hardtrening gjøre at folk nærmest klikker når de ikke driver med det på en stund fordi det da gir en tilsvarende morfinabstinens. Men forandring til en livstil med fysisk aktivitet der man er i moderat bevegelse mesteparten av dagen, og gjerne ute i sollys, er hundre ganger bedre enn å sitte hjemme i sofaen og vente på et mirakel som følge av pillekuren de er satt på.

Dersom du mener at jeg er en stråmann så stemmer ikke det. Er det utenkelig for deg at folk som selv har opplevd å få livskvaliteten kraftig redusert pga. medikamentbruk, og gjennoprettet denne ved å forandre livstil, kan ha et ærlig motiv når de prøver å informere og hjelpe andre ut av det samme helvete?

Har du stått på SSRI over lang tid? Jeg hater SSRI, og misliker de. Men jeg har heller ikke hatt månedsvis med stor depresjon. 

Det blir litt som at det er ok at Norge dropper AztraZeneca mens Sverige må bruke den.

Denne litt rare sammenligning er at den ene kan ha mindre behov for en medisin/vaksine enn en annen.

Den amerikanske legemiddel-bransjen er kynisk, korrupt, lobbyister og har altfor stor makt. 

Det er sant, men det er også sant at endel av preparatene deres kan hjelpe de mest syke til å ha bedre livskvalitet.

Fysisk aktivitet er bevist at gir mest effekt. Men på sykehus skal folk som er suicidale "passes" på. Så gruppetrening som er eneste alternativ er vanskelig.

De kunne hatt mindre grupper, En personlig trener til hver og en er effektivt om det kan disponeres til pasienten. Men dette er dyrt.

Deprimerte som er utskrevet skal ha fysisk aktivitet på resept, dette gjøres i Norge og i Sverige.

Men pasienten må selv være villig til å bidra, og det er ikke alltid tilfelle. En årsak er at depresjon suger energi og motivasjon ut av deg. 

 

 

 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Har du stått på SSRI over lang tid? Jeg hater SSRI, og misliker de. Men jeg har heller ikke hatt månedsvis med stor depresjon. 

Det blir litt som at det er ok at Norge dropper AztraZeneca mens Sverige må bruke den.

Denne litt rare sammenligning er at den ene kan ha mindre behov for en medisin/vaksine en en annen.

Den amerikanske legemiddel-bransjen er kynisk, korrupt, lobbyister og har altfor stor makt. 

Det er sant, men det er også sant at endel av preparatene deres kan hjelpe de mest syke til å ha bedre livskvalitet.

Fysisk aktivitet er bevist at gir mest effekt. Men på sykehus skal folk som er suicidale "passes" på. Så gruppetrening som er eneste alternativ er vanskelig.

De kunne hatt mindre grupper, En personlig trener til hver og en er effektivt om det kan disponeres til pasienten. Men dette er dyrt.

Deprimerte som er utskrevet skal ha fysisk aktivitet på resept, dette gjøres i Norge og i Sverige.

Men pasienten må selv være villig til å bidra, og det er ikke alltid tilfelle. En årsak er at depresjon suger energi og motivasjon ut av deg. 

 

 

 

Jeg har gått på SSRI over mange år.

Når det gjelder fysisk aktivitet på klinikker, så er den frivillig og ofte ikke mer enn en halvtime til en time hver dag. Om kvelden koser de seg med kaffe, te, kaker, sjokolade og mye mer stimuli som ikke akkurat har noe med sunn livsstil å gjøre så da går det som det må gå desverre.

Det finnes dessuten nok av pasienter som sier til legen sin at fysisk aktivitet ikke hjelper dem uten å ha prøvd dette fordi de synes det er mye mer behagelig å sitte hjemme i sofaen og tygge piller.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Lyncs said:

Fordi den ene legen kan ha en annen form for samvittighet enn den andre. Det er jo soleklart at det er mer innbringende for en lege å ha en pasient gående på en langvarig pillekontrakt enn å gi dem et hefte med info om hvordan man kan oppnå det samme på en naturlig måte. Jeg har faktisk sett filmete foredrag der agenter fra legemiddelprodusenter som markedsfører SSRI regelrett har spurt de oppmøtte legene om de har lyst å bli millionærer, og da kan det vel bli vanskelig for enkelte av dem å takke nei til et slikt tilbud.

"Har en annen samvittighet", så du mener at begge vet hva som er sant, men at den ene lyver og den andre forteller sannheten?

I Norge, så er det ikke mer innbringende for en lege å ha en pasient på en "langvarig pillekontrakt" sammenlignet med f.eks. samtaleterapi, som det finnes egne satser for. Dette argumentet er altså et rent luftslott.

Hva du har sett av videoer, kan jeg ikke kommentere. Men det høres selvsagt helt forkastelig ut, om det stemmer. Dette er dog langt unna hva den gjengse praksisen er i Norge, hvor man representanter fra legemiddelselskaper så vidt får lov til å ha med baguetter, under sine demopresentasjoner. USA er ikke Norge. Norge er ikke USA. 

2 hours ago, Lyncs said:

For en del år siden snakket jeg med en person som arbeidet som sykepleier og hun fortalte at hennes erfaring var at pasienter som brukte slike piller faktisk ble deprimert av å gå på dem.

Dette kan hun godt ha sagt. Det jeg ikke forstår er hvorfor hennes uttalelse tolkes som faktuelt, mens en uttalelse fra en annen sykepleier eller lege, som er positiv til SSRI tolkes som feilaktig. Dette må du gjerne svare på, fordi det forstår jeg fremdeles ikke.
Hvorfor velger du å stole på et fåtall personer, mens den andre siden, hvor majoriteten er milevis unna noen som helst kontaktform med legemiddelindustrien, fremstår som løgnere?

2 hours ago, Lyncs said:

Når det gjelder effekten av trening, så er jeg enig i at den ikke har like god effekt på alle, faktisk kan hardtrening gjøre at folk nærmest klikker når de ikke driver med det på en stund fordi det da gir en tilsvarende morfinabstinens. Men forandring til en livstil med fysisk aktivitet der man er i moderat bevegelse mesteparten av dagen, dvs. husarbeid, hobbyvirksomhet og være aktiv ute i sollys, er hundre ganger bedre enn å sitte hjemme i sofaen og vente på et mirakel som følge av pillekuren de er satt på.

Du er nødt til å lese hva som faktisk skrives før du kommenterer. Dette er andre gang på to innlegg hvor du svarer på noe annet enn hva som skrives. Jeg skriver ikke at trening har denne eller denne effekten, men jeg stilte et spørsmål om du ville konkludere med at trening ikke fungerer, dersom noen fortalte deg at de ikke har effekt av dette - siden det er dette du har gjort med SSRI. Jeg lurer altså på om du vil forholde deg likt til de to intervensjonene (SSRI vs. trening) eller om du allerede har bestemt deg for at den ene er feil og den andre er riktig. 

2 hours ago, Lyncs said:

Dersom du mener at jeg er en stråmann så stemmer ikke det. Er det utenkelig for deg at folk som selv har opplevd å få livskvaliteten kraftig redusert pga. medikamentbruk, og gjennoprettet denne ved å forandre livstil, kan ha et ærlig motiv når de prøver å informere og hjelpe andre ut av det samme helvete?

Nei, det er ikke utenkelig for meg på noen måte. Jeg er fullstendig klar over at medikamenter har bivirkninger. At oppstart av medisiner alltid baserer seg på et kost-nytte forhold. 

Jeg vil gjerne stille deg to spørsmål:
1) Er det utenkelig for deg at folk som opplever livskvaliteten kraftig redusert pga. invaliderende depresjon kan få denne gjenopprettet ved å medisineres for dette?
2) Er du åpen for at SSRI kan ha en rolle i behandling av depresjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (1 time siden):

Jeg har gått på SSRI over mange år.

Når det gjelder fysisk aktivitet på klinikker, så er den frivillig og ofte ikke mer enn en halvtime til en time hver dag. Om kvelden koser de seg med kaffe, te, kaker, sjokolade og mye mer stimuli som ikke akkurat har noe med sunn livsstil å gjøre så da går det som det må gå desverre.

Det finnes dessuten nok av pasienter som sier til legen sin at fysisk aktivitet ikke hjelper dem uten å ha prøvd dette fordi de synes det er mye mer behagelig å sitte hjemme i sofaen og tygge piller.

Vel de har jo kiosk da, og folk kjøper vel sjokolade og brus og røyk...

Jeg synes ikke man skal nekte folk det de har lyst på. Men om de selv er for å endre kost og vaner så sier jeg hurra.

Er litt ensidig beskrivelsen din. Diagnoser og helsesituasjon er komplisert. Og symptomer kan forårsake det andre kaller latskap.

Det er noen som ikke er interessert i fysisk aktivitet. Men mange forsøker også gjøre det de kan, og går mye med hund, spasertur eller jogger osv..

Når helsa går den veien høna sparker så tar de fleste grep. Men ja ikke alle, og medisiner kan ofte påvirke aktiviteter negativt...

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...