Gå til innhold

Telte/sove i skogen, lydfeller/alarmer?


Taurean

Anbefalte innlegg

Så skal kjøpe hengekøye med myggnetting og regntarp. Har lyst til å sove ute i skogen når det blir varmt, se hvordan det er.

Men jeg har ikke lyst til å bli knivstukket, knerta i hodet med hammer, drept og ranet i søvne.

Så jeg eksperiementerer (som alltid ^^) med tanken på å lage et enkelt felle- og/eller alarmsystem. Har sjekka og googla litt, men det beste, enkleste og mest praktiske jeg så langt har funnet ut, er å henge opp hengekøya et sted hvor det er litt tett buskas, og trær rundt. Da blir det lett å strekke opp fiskesener ca 2-4 meter unna rundt hele hengekøya. Disse senene har jeg da tenkt å feste i blikkbokser, med småstein eller annet lydhørt materiale oppi, sånn at hvis noen bryter sena, så velter de over og skramler, på et vis. Må tenke og teste det ut litt. Da får jeg i hvert fall en sjans til å forsvare meg.

Er det noen som har andre geniale idéer rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taurean skrev (50 minutter siden):

Så skal kjøpe hengekøye med myggnetting og regntarp. Har lyst til å sove ute i skogen når det blir varmt, se hvordan det er.

Men jeg har ikke lyst til å bli knivstukket, knerta i hodet med hammer, drept og ranet i søvne.

Så jeg eksperiementerer (som alltid ^^) med tanken på å lage et enkelt felle- og/eller alarmsystem. Har sjekka og googla litt, men det beste, enkleste og mest praktiske jeg så langt har funnet ut, er å henge opp hengekøya et sted hvor det er litt tett buskas, og trær rundt. Da blir det lett å strekke opp fiskesener ca 2-4 meter unna rundt hele hengekøya. Disse senene har jeg da tenkt å feste i blikkbokser, med småstein eller annet lydhørt materiale oppi, sånn at hvis noen bryter sena, så velter de over og skramler, på et vis. Må tenke og teste det ut litt. Da får jeg i hvert fall en sjans til å forsvare meg.

Er det noen som har andre geniale idéer rundt dette?

Hvis ikke du har planlagt å telte i slottsparken, ville jeg heller jobbet med mine egne tanker under teltturen for å overvinne den irrasjonelle frykten du har for at du skal bli offer for noe kriminelt?

På tur skal du kose deg. Ikke være bekrymet for å bli knivstukket. 

Endret av Psykake
  • Liker 8
Lenke til kommentar

I Norge, i den fantastiske naturen vår, er dette er relativt irrasjonell frykt.

I 2015 var det 22 drapssaker i Norge. Kun 5 av disse var på offentlig sted, og kun 3 hadde ingen kjent relasjon mellom drapsofferet og gjerningspersonen(kilde: https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/drap/drapsoversikt-2019.pdf).

Så det er større risiko for at du blir drept hjemme eller hjemme hos noen av noen du kjenner eller er i familie med, enn at du blir tilfeldig drept i skogen i hengekøya di.

Men vi er ofte irrasjonelle. Er du ikke vant med å sove utendørs så er lydene helt nye og kan være skremmende. Stillheten minst like skummel. Og når det først er stille bærer små lyder veldig godt, og kan lett forsterkes av terrenget. Ta med deg ei venninne eller kompis de første turene for å bli vant med det. Men vær obs på at det ikke er en kompis eller venninne som er reddere enn deg og dermed forsterker frykten :)

Lenke til kommentar

Det er mykje arbeid for relativ liten nytte. 

Du må bruke mykje fiskesen, og du må ha senen i lårhøgde for å sikre at ein person ikkje med eit uhell skritter over, eller bøyer seg under (feks for å dukke under greinene) og dermed ikkje utløyser alarmen. 

I tillegg må du ha fella langt nok unna til at du får tid til å våkne, tid til å orientere deg, og tid til å kome deg ut av hengekøya før petsonen når fram til deg. Og då er vi tilbake til problemet med at det er eit stort område som du må dekke. 

Ein langt betre strategi for å beskytte deg på hengekøyetur må være "security by obscurity" altså at du camper godt vekke frå stien, og i området det du er godt skjult. Fordelen med hengekøye over telt er at du ikkje er avhengig av flatt underlag, så du kan sette opp camp over ei steinur/tornekratt, oppe i tretoppane, eller andre vanskeleg tilgjengelege stadar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...