Jump to content
Redaksjonen.

Ber Staten kjøpe ut hydrogenbileierne hvis de ikke vil satse videre

Recommended Posts

Espen Hugaas Andersen skrev (22 minutter siden):

Makan til sutring.

Om industrien absolutt ønsker å tvinge på samfunnet hydrogenbiler, så bør de betale for det selv, i stedet for å sutre om at million-subsidiene ikke strekker til.

Synes alle bør være oppmerksom på at Espen Haugaas Andersen er Tesla aksjonær og motarbeider alt som har med hydrogen aktivt. Skammelig.

Edited by gamlefar
  • Like 8
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Annonse

Den beste ordningen ville vært å støttet flåte-salg og tilhørende stasjon til flåte-salget. Helt uavhengig av om det var personbiler eller busser, lastebiler etc. 

Om et Taxi-foretak på Volda ønsket Hydrogenbiler, så kunne et kjøp på 5 biler f.eks sette igang muligheten i å få stønader fra Enova for dette, inklusivt tilhørende stasjon. Da vil den stasjonen starte med bevist behov for hydrogen, og driften ville vært enklere å føre helt i starten av levetiden til stasjonen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde vært like mye i mot hydrogen om det var Tesla som ønsket å tvinge på samfunnet hydrogenbiler og sutret om mer subsider. Dårlige, dyre løsninger bør ikke støttes - de bør motarbeides.

Alternativet er at Polakkene og Tyskerne fremdeles kjører opp landet våres med fossile lastebiler, og ikke hydrogen-lastebiler når vi ikke har noen form for mulige påfyllings-steder her i landet. 

Det er enklere å føre opp 10 stasjoner som dekker hovedårene oppover til å hente fisken, enn det vil være å lage mega-charger nettverk for samme formål. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Problemstillingen er litt søkt. Ingen kommer til å benytte hydrogenlastebiler i nevneverdig skala.

Volvo og Daimler som verdens to største lastebilprodusenter er uenig med deg. 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Definitivt ikke. I verste fall er det like vanskelig. I beste fall er det enklere med mega-chargere.

Rekkevidden ifølge ASKO er 500 km med deres hydrogenlastebiler på klasse 7 lastebiler fra Scania, mens tilsvarende lastebil på batterier er 150 km på sommeren, og 100 km på snillt føre på vinteren. 

For å sikre at folk kommer frem på vinteren, så må du minst ha 5 ganger flere stasjoner på samme strekning med mega-chargers. Du må også ha en mye større strømforsyning inn til stasjonene for å støtte flere lastebiler som ofte kommer inn samtidig med fergene. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Grønn hydrogen krever 3-5 ganger mer elektrisitet per tilbakelagt km, så det krever minst like store oppgraderinger av strømnettet som batterier.

Ørsted og Vestas tjener også 3-5 ganger mer på å lagre energien og selge den som gass. 

Du trenger ikke å oppgradere strømnettet når du kan utnytte rest-energi over tid i motsetning til mindre tidsrom av behov på batterier. 
Hilsen Statkraft og TrønderEnergi. 

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Det har de fullstendig lov til å være. Men store organisasjoner er ofte de dårligste til å se kommende endringer. De vil endre mening ettersom de begynner å tape markedsandeler.

Bortsett fra at Daimler prøvde seg på en klasse 8 BEV lastebil i 2 år før de tok beslutningen av at brenselceller var nødvendig. Nå er dem ikke alene om å ha samme formening, og matte alene støtter uttalelsene rundt hvorfor batterer ikke egner seg. 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Ser ikke helt relevansen med at Asko har kjøpt noen prototyper på batterielektriske lastebiler med lav rekkevidde. Er litt som å dømme elbiler i markedet som ikke levedyktige etter å ha sett på specs til Buddy.

Scania er selvfølgelig interessert i å skaffe seg en ny fast kunde. ASKO er ikke en liten bedrift, med et lite behov for lastebiler. Det at du i det hele tatt fordrer at de med vilje laget BEV lastebilen dårlig får du ta på egen kappe. Rekkevidden til Scania sammenfaller med rekkevidde du ser fra andre produsenter, så de har selvfølgelig utnyttet normale gode  batterier til formålet som takler behovet til lastebilene. 

Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Ingen stopper de fra å gjøre det, om dette stemmer.

Poenget er at effektiviteten ikke spiller noen rolle, når økonomien uansett gir mening. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):
oophus3do skrev (15 minutter siden):

Du trenger ikke å oppgradere strømnettet når du kan utnytte rest-energi over tid i motsetning til mindre tidsrom av behov på batterier. 
Hilsen Statkraft og TrønderEnergi. 

Alternativet med hydrogen er mer i området av å 100% utnytte en nettlinje 24/7, i stedet for 8 timer per dag med lading.

Nei, for du har et energilager du møter, og et behov du fyller i periodevis. Når Statkraft og TrønderEnergi er uenig med deg, så er det kanskje på tide å gi opp. 

 

  • Like 4

Share this post


Link to post

Dem foretrekker tydeligvis god gammeldags diesel og bensin  isteden, spesielt på tyngre kjøretøy som hydrogen hadde vært en utmerket kandidat for.

  • Like 2

Share this post


Link to post
J-Å skrev (17 minutter siden):

Tesla sørget selv for ladestasjoner da de introduserte elbiler for langdistansekjøring. Hvis hydrogenbilprodusentene hadde gjort det samme så hadde de kanskje fått solgt noen biler.

Dette er litt poenget til Hyundai's samarbeid med NEL. Hyundai planlegger å bygge stasjoner for eget forbruk og salg av hydrogenbiler. Men akkurat nå, er dem nok opptatt med å produsere 1,600 lastebiler til Sveits i første omgang.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Så lenge elbiler finnes, mangler det ikke muligheter for å kjøre utslippsfritt. Likevel er det to viktige argumenter for at hydrogen kan ha en rolle.

1) Per idag passer BEV knapt halvparten av nybilkjøpere. Resten kjøper biler som bruker mer eller mindre fossilt drivstoff. Om hydrogen kan fylle en rolle, feks for de som velger plug in, kan det bidra til å trekke i retning nullutslipp.

2) Det er begrenset tilgang til batterier, og prisen gjør BEV uaktuelt for en del. Om man da kan slippe unna med 1/4 av batteristørrelsen og bruke hydrogenbrenselscelle som rekkeviddeforlenger, kan nok en stor del av oss klare oss med 10-20% av kilometrene på hydrogen, og resten på lader hjemme.

Som Musk har forstått, da han bygget superladerne:

Å vente på at mange nok har kjøp til at det er et marked, for så å satse på at markedet dekker behovet, fungerer uansett dårlig når man ønsker et skifte som krever ny infrastruktur.

 

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...