Gå til innhold

Faller stadig: Under 15 prosent bruker korona-appen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

> Helseminister Bent Høie (H) sier at dataene vil ha verdi selv om ikke så mange tar appen i bruk.

Patetisk; ca. et dusin SMS-varsler er sent ut, hver melding kommer da på omtrent fem millioner kroner. Det spiller ingen rolle om det er Ap eller Høyre som styrer, de søler bort penger med like stor iver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan godt hende at "aktive brukere" betyr "app'er som fortsatt virker". Jeg lastet ned app'en, og tok en titt på den. Den var skremmende dårlig. App'en på min telefon startet ikke igjen når jeg restartet telefonen. Etter at jeg hadde restartet app'en, ble både GPS og Bluetooth av og til slått av. Uvisst av hvilken grunn. Tydeligvis uten særlig mye kontroll. Når jeg logger meg inn på HelseNorge.no for å sjekke hvilke data app'en har lagret fra min telefon, får jeg ikke noe fram. Det virker ikke det heller! Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte? Og de har fortsatt ikke kommet til hovedproblemet; nøyaktigheten i avstandsmålingene. Det er nesten utrolig at det går an å lage noe så dårlig.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Er det oppdaterte tall? På tirsdag 2. juni ble det sagt færre enn 10, men de turte ikke å fortelle hvor mange færre. Men det lå altså i området 0-9.

Det er derfor jeg skrev ca. (det betyr omtrent); systemet er så mangelfullt at de kjenner antagelig ikke det nøyaktige antallet. 

Det er fullstendig uinteressant om det er fem eller femten, resultatet er et disse millionene er helt bortkastet. 

Under en prosent av Norges befolkning er smittet, det vil si at mindre enn en halv prosent akkurat nå er smittebærere. Det er fem av tusen mennesker og for at appen skal virke må man være i nærheten av en av disse fem og de må ha installert appen, fått den til å virke og ha den aktivert. Det å få hele dette kompliserte systemet til å virke slik at en frisk person med aktiv app kommer i nærhet av en person som har gitt beskjed om at han fremdeles er syk er minimal. Dette var det flere av oss som påpekte med en gang appen kom på markedet.

 

Endret av Per Magus
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (5 minutter siden):

(...) Det å få hele dette kompliserte systemet til å virke slik at en frisk person med aktiv app kommer i nærhet av en person som har gitt beskjed om at han fremdeles er syk er minimal. Dette var det flere av oss som påpekte med en gang appen kom på markedet.

 

Før. Før appen kom på markedet... ?

Lenke til kommentar
Sandormen skrev (6 minutter siden):

Før. Før appen kom på markedet... ?

Det er mulig at du var så sanndrømt at du visste hvordan appen virket allerede før den ble lansert (det tyder på at du var en del av utviklingsmiljøet), men vi andre måtte vente til vi fikk informasjon om hvordan appen og systemet rundt den skulle fungere.

Lenke til kommentar

Det nyttigaste med appen er nok det forholdet som ingen tørr å snakke så høgt om, nemmeleg det at appen kartlegger reisemønsteret vårt og registrerer kor mange personar vi er i kontakt med no i disse koronatider.

Dette er sjølvsagt rein overvåkning, men det er eit svært nyttig datagrunnlag for å finne ut om koronatiltaka fungerer eller om det er behov for å stramme inn igjen.

Lenke til kommentar
Per Magus skrev (1 time siden):

Det å få hele dette kompliserte systemet til å virke slik at en frisk person med aktiv app kommer i nærhet av en person som har gitt beskjed om at han fremdeles er syk er minimal. Dette var det flere av oss som påpekte med en gang appen kom på markedet.

Det var aldri sånn appen var ment å virke da. Er man bekreftet smittet så er man hjemme og ikke i nærheten av noen som helst, så denne funksjonaliteten ville være meningsløs.

Poenget med den er at du skal få beskjed dersom du i den senere tiden har vært i nærheten av noen som i ettertid viste seg å være smittet. Sånn at når denne bekreftede smittede får vite at han er smittet, så får samtidig alle han har vært i nærkontakt med de siste 14 dagene vite at de også bør teste seg.

Jeg tror for øvrig at dette skyldes at folk har fått med seg bråket rundt overvåkningen og dermed er nølende. Jeg håper FHI skiller ut smittesporingen og bevegelsesmønsteranalysen i to forskjellige apper slik Datatilsynet har rådet dem til. Forhåpentligvis vil det hjelpe på, da selve smittesporingen er en grunnleggende god idé som pr. i dag gjøres manuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (1 time siden):

Forhåpentligvis vil det hjelpe på, da selve smittesporingen er en grunnleggende god idé som pr. i dag gjøres manuelt.

Veeeel, man kan jo alltids håpe. Men når man ser på erfaringene med utvikling av datasystemer i offentlig regi, så bør nok håpet holdes på et lavt nivå. Det blir vanligvis dyrt, dårlig og utskjelt.

 

henrikwl skrev (1 time siden):

Poenget med den er at du skal få beskjed dersom du i den senere tiden har vært i nærheten av noen som i ettertid viste seg å være smittet. Sånn at når denne bekreftede smittede får vite at han er smittet, så får samtidig alle han har vært i nærkontakt med de siste 14 dagene vite at de også bør teste seg.

Ja, det stemmer. Men det hjelper ikke med gode forsetter når gjennomføringen er så dårlig. I dette tilfellet blir det som å prøve å slå i spikre med en slegge.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (1 time siden):

Sånn at når denne bekreftede smittede får vite at han er smittet, så får samtidig alle han har vært i nærkontakt med de siste 14 dagene vite at de også bør teste seg.

Og den har nå vært i drift i bortimot to måneder med solid markedsføring av helseminister og kumpaner; likevel har det resultert i et minimalt (<10?) SMS'er. Jeg brukte uttrykket patetisk, men det finnes muligens et enda sterkere ord for å gi uttrykk for hvordan myndighetene søler bort pengene "våre".

Endret av Per Magus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe sanndrømming eller hokus pokus.

Sannsynlighetsberegning, derimot.

Legg gradvis til nye faktorer, så vil man hurtig kunne se at det er større sjans for å vinne i lotto, og bli gift med en Sports Illustrated-babe, enn å få en SMS som sier at du har vært i nærheten av en smittet innenfor de siste 15 minutter.

Dette burde noen (politikere) vært våken nok til å se før dem aksepterte å bruke 40(?) millioner skattepenger på svada.

Hadde jeg hatt en ansatt som fyrte av en sånn sum på noe lignende hadde personen fått fyken før kaffen var ferdigtrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sandormen skrev (36 minutter siden):

Legg gradvis til nye faktorer, så vil man hurtig kunne se at det er større sjans for å vinne i lotto, og bli gift med en Sports Illustrated-babe, enn å få en SMS som sier at du har vært i nærheten av en smittet innenfor de siste 15 minutter.

Som henrikwl skriver, det gjelder ikke de siste 15 minuttene.

 

Sandormen skrev (36 minutter siden):

Dette burde noen (politikere) vært våken nok til å se

Du kan nok ikke regne med at politikere er særlig kunnskapsrike, de har nok ganske enkelt blitt lurt av noen konsulenter som synes det var gøy å utvikle en app og å kunne skrive regning med gaffel for jobben.

...

Resten av det du skriver er jeg enig i.

 

 

Endret av Per Magus
Lenke til kommentar

Et par ting å påpeke her:

  1. Så vidt meg bekjent er appen fremdeles under utprøving i noen få kommuner. Folk i andre kommuner, som har installert appen, vil ikke få data registrert av den uansett.
  2. Det har vært en del trøbbel med forsinkelser i data som sendes til innsynsløsningen, men generelt kan man si det slik at hvis du ikke finner noe i innsynsløsningen over tid (dvs du prøver flere ganger over flere dager) så finnes det heller ikke noe data registrert om deg i den.
Lenke til kommentar

Prøvde versjon 1.2.0 nå i helgen. Først opplevede jeg at den brukte for mye strøm. Jeg slo så først av bluetooth, og deretter GPS tjenesten i appen. Det løste problemet med strømforbruk. Nå ser jeg at det står "Ikke aktivert" i appen. Håper dette blir bedre i fremtidige versjoner. Jeg har appen installert slik at jeg får oppdatert versjon automatisk når den kommer. Jeg er i utgangspunktet ikke noe tillhenger av at den bruker bluetooth, så fint om appen kan kjøres uten å bruke bluetooth. Og om strømforbruket blir redusert så vil det hjelpe.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...