Gå til innhold

Forsøpling, gjengroing og nedbygging truer norsk natur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viktig å holde tunga rett i munnen her.

- Gjengroing er ikke et klimaproblem. Gjengroing er naturens egen gratis carbon capture and storage, CCS. For mangfoldet er bildet mer divergerende. Der kan gjengroing både være til fordel for en del arter og til ulempe for andre arter. Gjengroing er hovedsaklig uønsket pga hva vi mennesker definerer som estetisk natur og av hva vi definerer som økonomisk lønnsom natur (produktiv skog vs kratt, dyrket mark, utsikt for turister og fastboende etc)

- Norsk sortering har stort forbedringspotensiale. Mye av tidsbruken, kostnadene etc skyves over på innbyggerne uten at resultatet måles opp mot innsatsen for å finne de beste løsningene. Gjenvinnginsbransjen hevder blant annet at søppel har blitt en ressurs, men i praksis innebærer det mye miljøfiendtlig frakt, store CO2-utslipp som regnes bort som nullutslipp og mye som fraktes ut av landet og dermed "forsvinner" fra norske CO2-regnskap. Ute av syne ute av sinn. Økonomisk koster flere av disse løsningene så mye at det ikke lønner seg å bruke gjenvinningsmateriale i stedet for nytt materiale. Selv om kostnadene har blitt skjøvet over på forbrukerne gjennom enorme økninger i renovasjonsavgiftene.

- Det er frarådet men i praksis velger mange personer å skylle sine melkekartoner i varmt vann, vaske margarinbokser i ooppvaskmaskinen, kjøre omvei med dieselbilen for å levere en pose til UFF-konteinere osv, fordi det føles miljøriktig.

- Praktisk talt påtvunget fjernvarme er et skrekkeksempel på hvordan kostnader veltes over på innbyggere og næringsliv. Med energipriser på ca 1 kr/kWh avlevert varme er dette 3-4 ganger dyrere enn vannkraft foredlet via varmepumpeløsninger. En anleggs- og rørleggerbransje har i 20 år lobbyert for at fjernvarme skal påkreves via lover og forskrifter. Mon tro hvorfor? :roll: For å redde planenten? :p Mens byer og veier har blitt gravd opp og igjen i tiår for å få dette til og de fleste byggeiere langs traseene har gitt etter for presset.

Det vi trenger er en kritisk rapport på hele søppelbransjen i landet, med sorteringsordningene, miljøkonsekvenser, klima, sosiale og økonomiske konsekvenser osv. Hva som fungerer bra og dårlig i forhold til innsatsen. Hvilke ordninger som bør bestå, forbedres og avvikles. Vi må ikke være naive og la ting skure gå og tro det fungerer flott i dag.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Viktig å holde tunga rett i munnen her.

- Gjengroing er ikke et klimaproblem. Gjengroing er naturens egen gratis carbon capture and storage, CCS. For mangfoldet er bildet mer divergerende. Der kan gjengroing både være til fordel for en del arter og til ulempe for andre arter. Gjengroing er hovedsaklig uønsket pga hva vi mennesker definerer som estetisk natur og av hva vi definerer som økonomisk lønnsom natur (produktiv skog vs kratt, dyrket mark, utsikt for turister og fastboende etc)

- Norsk sortering har stort forbedringspotensiale. Mye av tidsbruken, kostnadene etc skyves over på innbyggerne uten at resultatet måles opp mot innsatsen for å finne de beste løsningene. Gjenvinnginsbransjen hevder blant annet at søppel har blitt en ressurs, men i praksis innebærer det mye miljøfiendtlig frakt, store CO2-utslipp som regnes bort som nullutslipp og mye som fraktes ut av landet og dermed "forsvinner" fra norske CO2-regnskap. Ute av syne ute av sinn. Økonomisk koster flere av disse løsningene så mye at det ikke lønner seg å bruke gjenvinningsmateriale i stedet for nytt materiale. Selv om kostnadene har blitt skjøvet over på forbrukerne gjennom enorme økninger i renovasjonsavgiftene.

- Det er frarådet men i praksis velger mange personer å skylle sine melkekartoner i varmt vann, vaske margarinbokser i ooppvaskmaskinen, kjøre omvei med dieselbilen for å levere en pose til UFF-konteinere osv, fordi det føles miljøriktig.

- Praktisk talt påtvunget fjernvarme er et skrekkeksempel på hvordan kostnader veltes over på innbyggere og næringsliv. Med energipriser på ca 1 kr/kWh avlevert varme er dette 3-4 ganger dyrere enn vannkraft foredlet via varmepumpeløsninger. En anleggs- og rørleggerbransje har i 20 år lobbyert for at fjernvarme skal påkreves via lover og forskrifter. Mon tro hvorfor? :roll: For å redde planenten? :p Mens byer og veier har blitt gravd opp og igjen i tiår for å få dette til og de fleste byggeiere langs traseene har gitt etter for presset.

Det vi trenger er en kritisk rapport på hele søppelbransjen i landet, med sorteringsordningene, miljøkonsekvenser, klima, sosiale og økonomiske konsekvenser osv. Hva som fungerer bra og dårlig i forhold til innsatsen. Hvilke ordninger som bør bestå, forbedres og avvikles. Vi må ikke være naive og la ting skure gå og tro det fungerer flott i dag.

Amen!

Å gu' så mye som gjøres fordi det "føles" riktig... Skulle vert Vulcans adle saman, så vi kunne brukt logikken en smule istedenfor. 

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Hva menes med at "Norge ligger på avfallstoppen i Europa"?. Betyr det at vi er de største grisene, eller at vi er gode på sortering og gjenvinning? Dessuten er det ulogisk å fremstille gjengroing som naturødeleggende. Hva er vel mer naturlig enn at naturen tar tilbake det landet nybråtsarbeid en gang "raserte" dersom landet ikke lenger utnyttes? Selv om vi kaller disse landområdene for kulturlandskap er de ikke naturlige.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Walking Dead skrev (29 minutter siden):

vaske margarinbokser i oppvaskmaskinen? Kanskje i USA , men det fins vel ikke slike folk her???

Jeg tror det finnes mange sånne her også. Gjerne litt opp i årene. Gjenvinningsbransjen preiker jo stadig vekk om at man må vaske emballasjen før den kastes ellers så kan den skitne til mye annen ren plast. Det uttalte målet er jo 100% materialgjenvinning av plast. Den moraliserende undertonen er at vi skal føle dårlig samvittighet om vi kaster skitten plast i restavfallet. Det koster jo ikke gjenvinningsbransjen et rødt øre å insinuere at man må vaske plasten før den kastes, for det er jo ikke de som betaler for hverken varmtvannet eller såpa. Mitt generelle inntrykk er at folk flest ikke har resonert over hverken personlig økonomi, miljøkonsekvensene eller hvor marginale miljøgevinsten er av å gjøre noe sånt. Folk flest er bare vanlige lydige mennesker som søker god samvittighet - uten å tenke. Da følger man enkelt og greit råd og insinuasjoner fra kommuner, gjenvinningsselskaper og konsensus fra likesinnede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 5.6.2020 den 10.25):

 

 Gjengroing er ikke et klimaproblem. Gjengroing er naturens egen gratis carbon capture and storage, CCS. For mangfoldet er bildet mer divergerende. Der kan gjengroing både være til fordel for en del arter og til ulempe for andre arter. Gjengroing er hovedsaklig uønsket pga hva vi mennesker definerer som estetisk natur og av hva vi definerer som økonomisk lønnsom natur (produktiv skog vs kratt, dyrket mark, utsikt for turister og fastboende etc)

 

Dette er vel ett problem og kan defineres som ett klimaproblem når stor områder av skog og kratt brenner opp. Gjengroing er "fuel" for skogbranner og blitt ett stort problem verden over.

Lenke til kommentar
The Walking Dead skrev (17 timer siden):

vaske margarinbokser i oppvaskmaskinen? Kanskje i USA , men det fins vel ikke slike folk her???

Eksen vasker alt avfallet sitt. Jeg har ikke lest meg opp på det der men for meg virker det sinnsykt.

Selv vasker jeg bare sånne ting om det er noe jeg skal bruke videre - og det gjør jeg gjerne. Jeg bruker stort sett smørpakker, yoghurtbeger og lignende til oppbevaringsbokser i kjøleskapet i stedet for å kjøpe bokser

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil påstå at Norge er flinkere enn mange land. Har gått mange timer i fjellet siste dagene og har plukket opp ett plastklistremerke på 10x10cm. 

At skogen gror igjen kan gi metangass utslipp når den rotner og vekstvilkår kan bli dårligere når skog ikke blir ryddet. Det ender ofte opp med krattskog. Hva som er best vet jeg ikke. Innbiller meg at det er best at trær står med optimal avstand frahverandre.

Tilvekst i norsk skog tilsvarer visst over 400 Twh i energi. Vi kunne helt sikkert ha brukt noe av dette til biobrensel. Det gjorde vi for 100-år siden. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (35 minutter siden):

Tilvekst i norsk skog tilsvarer visst over 400 Twh i energi. Vi kunne helt sikkert ha brukt noe av dette til biobrensel. Det gjorde vi for 100-år siden. 

Skog er naturens egen carbon capture and storage. Men du vil fyre på lagtret og sende "400 TWh" med CO2 ut i atmosfæren?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Skog er naturens egen carbon capture and storage. Men du vil fyre på lagtret og sende "400 TWh" med CO2 ut i atmosfæren?

Da hadde vi hatt alt for mye energi. Men det blir mye skog etter hvert. Eventuelt burde vi malt det opp når trærne rotvekster og lagret trevirke på en måte som lagret Carbon. Rotner det vil noe bli metangass til atmosfæren.

Lenke til kommentar

Interessant å lese Miljøstatus. Ikke en gang er vindkraft påpekt som et problem. Vannkraftutbygging er derimot nevnt som et problem.

Så også på det som står under fjell. Heller ikke her er vindkraftutbygging overhodet nevnt. Jeg begynner å tro at Miljødirektoratet er saklig! Det skulle bare mangle om de ikke var det, men med all den hysteri som er ute og går, er det lite som overrasker meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...