Gå til innhold

Satser på dieselmotorer som kan bygges om til gass – og andre drivstoff [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Ammoniakk har flere egenskaper som krever mer utvikling på motorsiden. Det antenner og brenner dårlig sammenlignet med andre drivstoff og den er giftig og etsende og har NOx-utslipp."

Savner mer informasjon rundt metanol som drivstoff, da ammoniakk har innebygde problemer som vanskelig kan løses.

Metanol er egentlig hydrogen i flytende form, da 1,3 kg CO2 + 0,2 kg hydrogen = 1 liter metanol.

Dersom metanol brukes i maritime motorer, hvor CO2 kan fanges og brukes på nytt, ender vi opp i ca 70% reduksjon av CO2 utslippene.

Samtidig vet vi at CO2 i moderate mengder er noe plantene må ha for å vokse og lage oksygen, så da burde metanol være midt i blinken.

Hvorfor er det likevel så lite debatt rundt metanol som alternativ?

Endret av aanundo
Lenke til kommentar
10 hours ago, aanundo said:

Dersom metanol brukes i maritime motorer, hvor CO2 kan fanges og brukes på nytt, ender vi opp i ca 70% reduksjon av CO2 utslippene.

Samtidig vet vi at CO2 i moderate mengder er noe plantene må ha for å vokse og lage oksygen, så da burde metanol være midt i blinken.

Hvorfor er det likevel så lite debatt rundt metanol som alternativ?

Hvordan kommer du til 70% reduksjon av CO2 utslippene? Tenker du å fange og lagre CO2 ombord på skipene?  

Når det gjelder din bekymring for at planter skal dø av CO2 mangel hvis vi går over til ammoniakkdrift på skip, så tror jeg den er litt ubegrunnet.  På cruiseskip så har vi for eksempel tusenvis av passasjerer som puster ut CO2. Slik sett må de vel fange opp CO2 fra passasjerene hvis de skal oppnå nullutslipp av CO2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (46 minutter siden):

Hvordan kommer du til 70% reduksjon av CO2 utslippene? Tenker du å fange og lagre CO2 ombord på skipene?  

Når det gjelder din bekymring for at planter skal dø av CO2 mangel hvis vi går over til ammoniakkdrift på skip, så tror jeg den er litt ubegrunnet.  På cruiseskip så har vi for eksempel tusenvis av passasjerer som puster ut CO2. Slik sett må de vel fange opp CO2 fra passasjerene hvis de skal oppnå nullutslipp av CO2.

Riktig Et menneske slipper ut omtrent akkurat det samme menge CO2 som en dieselmotor når de utfører samme arbeid

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...