Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er en VG3-elev, som har søkt på høyere utdanning til høsten. Jeg har blant annet søkt på medisin på UiO, odontologi (tannlege) på UiO og sivilingeniør i datateknologi på NTNU. Men Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge. 

Jeg vet at sivilingeniører har (spesielt fra NTNU) har svært gode jobbmuligheter i framtiden, men jeg er usikker på hvor gode jobbmuligheten for tannleger er i framtiden. Jeg har lest mye om at vi i Norge utdanner for mange tannleger, og at det er stor konkurranse på de ledige plassen, og at nyutdannede tannleger gjerne ender opp i distriktene med deltidsjobb. Stemmer dette? Hvordan er jobbmulighets for tannleger de neste 5-10 årene? 

Fordi andre steder leser jeg at jobbmulighetene for tannleger er svært gode, med tanke på at mange av de nåværende tannlegene vil gå ut i pensjon. Jeg vet ikke hva jeg skal tro på. Dette handler tross alt om fremtiden min, og dette er kanskje det viktigaste valget jeg tar i hele livet mitt.

Er det dessuten ikke slik at odontologi regnes som en trygg utdanning? Er det noen som har noe statistikk på hvor mange som kommer seg ut i arbeid, eller noe sånt, etter odontologistudiet? 

I tillegg tenker jeg at det ikke er et så stor problem å jobbe i distriktene i en stund og tilegne meg erfaring, for så å åpne min egen private klinikk i en mer tettbebygd by. Er det noen som vet om det er stor konkurranse i den private sektoren? 

Hvis noen vet hvordan jobbmulighetene i Viken-området er for tannleger, ville det hjulpet meg mye å vite noe om. 

Jeg må bestemme meg om hva jeg skal velge om et par dager, og håper jeg kan få så mange svar som mulig :) Takk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil alltid være behov for tannleger, men det kan være konkurranse om stillingene i Oslo, Bergen etc. I tillegg vil man i offentlig sektor (noen steder) gjerne måtte belage seg på å havne i vikariater / fylle svangerskapspermisjoner de første par årene før man får fast jobb. I distriktene er det uansett jobb å få. Har ikke hørt om noen tannleger som har jobbet ufrivillig deltid i distriktene. 

Men grunnen til at jeg ville svare, er at tannlegeyrket er såpass spesielt at du skal ikke basere beslutningen på om det er lett å få jobb eller ikke. Jeg vil sterkt anbefale å hospitere noen dager hos en tannlege om du ikke allerede har gjort det. Det er mange kjekke ting med yrket, men også mange ulemper som mange ikke tenker over: rygg/nakkeplager, mulighet for hørselsskade, eksponering for smitte, økonomisk risiko du må ta (helfo, klagesaker), måtte påføre folk smerte, en arbeidsdag hvor du må være "på" og rundt andre mennesker hele tiden - selv om du har en dårlig dag. Er du flink til å prate med folk, roe ned folk som er redde, virke trygg? Det er ingen vanlig jobb, så det er lurt å vite mest mulig om hva du går til hvis du velger dette yrket. Snakk med forskjellige tannleger, spør de om positive men også negative sider, og se om det kan passe for deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heilt generelt så er ingeniørutdanning eit tryggare valg ettersom ein ingeniør kan utføre fleire arbeidsoppgåver med lite eller ingen tilleggsutdanning. Ein kan både bytte fagretning innafor ingeniørfaget og i verste fall kan ein ta på seg det meste av kontorjobbar sjølv om det ikkje er ingeniørjobb.

Odontologi er på den måten litt meir usikkert ettersom kompetansen i mykje mindre grad er overførbar til andre yrker og arbeidsoppgåver.

 

Eg har ikkje tallgrunnlag for tannlegesituasjonen i Norge, men mitt klare inntrykk er at snittalderen er forholdsvis høg slik at det vil være behov for at yngre personar kjem til for å ta over etterkvart som dagens tannlegar går av med pensjon.

Den store X-faktoren for framtidsutsiktene for tannlegar er nok om det blir fleirtal for å endre tannhelseordninga. Dei fleste partia er i dag positive til at også tannlegetenestane skal heilt eller delvis skal være ein del av folketrygda. Problemet er at det per no ikkje har vært meldt opp som konkrete forsalg til politisk behandling.
Dersom denne saka skulle kome opp og få fleirtal så vil det bli større behov for tannlegar. I dag er det nok grunn til å tru at behovet for tannlegar er lavare enn det reelle behovet, fyrst og fremst fordi mange utsetter eller samler opp nødvendige tannlegebesøk fordi det er for dyrt. Dersom også tannlegen blir gratis med eigenandel slik som med legebesøk så vil nok langt fleire gå til tannlegen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...