Gå til innhold

Nå skal gründerne fra Vestlandet selge strøm i Europa


Anbefalte innlegg

Ketill Jacobsen skrev (11 minutter siden):

Kanne du ikke argumentere i stedet for å tillegge meg skjulte motiver? Jeg har kommet med konkrete argumenter for at det stort sett er tull det som Tibber  kommer med (eller det som folk oppfatter at Tibber kommer med). Jeg synes du er tarvelig (for å bruke et penere uttrykk) når du insinuerer at jeg har økonomiske interesser som utgangspunkt for min argumentasjon. Igjen skjerp deg!

Jeg klarer ikke forstå trangen i å betvile hva Tibber tilbyr og hva dem gjør her bare? Hvorfor denne motviljen for å ta inn over seg hva Tibber kan tilby? Du har jo fått link allerede på at til og med Statnett ser verdier i det å ha databasen og detalj-styringen som Tibber kan gjøre i sin kundegruppe? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (20 minutter siden):

Jeg klarer ikke forstå trangen i å betvile hva Tibber tilbyr og hva dem gjør her bare? Hvorfor denne motviljen for å ta inn over seg hva Tibber kan tilby? Du har jo fått link allerede på at til og med Statnett ser verdier i det å ha databasen og detalj-styringen som Tibber kan gjøre i sin kundegruppe? 

Må si jeg beundrer din vilje og evne til å gjenta deg selv uten å komme med noe nytt. Tusener av innlegg uten særlig innsikt og substans, det er imponerende!

Hvor mye betalte du for strøm fra Tibber siste to måneder og hvor mange kWh? Så kan jeg sammenligne med hva jeg har betalt i samme periode.

Jeg har naturligvis prøvd å sette meg inn i hva Tibber tilbyr, men jeg ser lite av verdi. En app som tipper hva du bruker strømmen på i tre kategorier. Hva er verdien av det? Påstander om billigere strøm uten dokumentasjon eller forklaring, påstander om samarbeid med strømprodusenter og nettselskap uten at vi vet omfang eller hva som ligger i det.

Til å begynne med fikk jeg inntrykk av at Tibber var et innovativt og dyktig selskap med hensyn til elbilladere. Nå er det mer blitt et diffust mellommannfirma. Dess flere kokker (mellommenn) dess mere søl (større utgifter for kundene).

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 minutt siden):

Må si jeg beundrer din vilje og evne til å gjenta deg selv uten å komme med noe nytt. Tusener av innlegg uten særlig innsikt og substans, det er imponerende!

Det må man gjøre når spørsmålene ikke blir besvart. Tar du en kikk på dine egne innlegg, så ser du nøyaktig samme oppførsel, og at du dermed fører et dobbeltmoral. Om du vil at diskusjonen skal gå sin naturlige gang fremover, så hadde det vært mye enklere å bare svare på spørsmålene, og stille normale spørsmål tilbake. Så blir debatten mye hyggeligere. 

Ketill Jacobsen skrev (2 minutter siden):

Hvor mye betalte du for strøm fra Tibber siste to måneder og hvor mange kWh? Så kan jeg sammenligne med hva jeg har betalt i samme periode.

Estimert for Juni er 479 kWh og jeg betaler 50 kr. 
For Mai var det 626 kWh og 78 kr. 
Normale avgifter i tillegg fra nettleverandør. 

Jeg har muligheter til å tjene mer på dette da det eneste jeg styrer nå er panelovner og elbillading. Gulvvarme og varmtvannsbereder kan man jo koble til om man vil det i tillegg. 

Ketill Jacobsen skrev (7 minutter siden):

Jeg har naturligvis prøvd å sette meg inn i hva Tibber tilbyr, men jeg ser lite av verdi. En app som tipper hva du bruker strømmen på i tre kategorier. Hva er verdien av det? Påstander om billigere strøm uten dokumentasjon eller forklaring, påstander om samarbeid med strømprodusenter og nettselskap uten at vi vet omfang eller hva som ligger i det.

Verdien av å vite hva som krever mest strøm? Det spørs jo helt på kunden det. Om man er interessert i å spare strøm, så får man jo et innblikk i hvor man burde starte. 

Ketill Jacobsen skrev (8 minutter siden):

Til å begynne med fikk jeg inntrykk av at Tibber var et innovativt og dyktig selskap med hensyn til elbilladere. Nå er det mer blitt et diffust mellommannfirma. Dess flere kokker (mellommenn) dess mere søl (større utgifter for kundene).

Hvordan er Tibber mer mellommann enn andre normale strømselskaper som Fjordkraft, Norges Energi, Gudbrandsdal Energi osv osv? 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (22 minutter siden):

Det må man gjøre når spørsmålene ikke blir besvart. Tar du en kikk på dine egne innlegg, så ser du nøyaktig samme oppførsel, og at du dermed fører et dobbeltmoral. Om du vil at diskusjonen skal gå sin naturlige gang fremover, så hadde det vært mye enklere å bare svare på spørsmålene, og stille normale spørsmål tilbake. Så blir debatten mye hyggeligere. 

Estimert for Juni er 479 kWh og jeg betaler 50 kr. 
For Mai var det 626 kWh og 78 kr. 
Normale avgifter i tillegg fra nettleverandør. 

Jeg har muligheter til å tjene mer på dette da det eneste jeg styrer nå er panelovner og elbillading. Gulvvarme og varmtvannsbereder kan man jo koble til om man vil det i tillegg. 

Verdien av å vite hva som krever mest strøm? Det spørs jo helt på kunden det. Om man er interessert i å spare strøm, så får man jo et innblikk i hvor man burde starte. 

Hvordan er Tibber mer mellommann enn andre normale strømselskaper som Fjordkraft, Norges Energi, Gudbrandsdal Energi osv osv? 

Gratulerer med lavt strømforbruk! Selv brukte jeg 963 kWh i mai (liten enebolig, kun elektrisk til alt), hvorav 465 kWh til varmt vann (bruker mye varmt vann). Din pris tilsvarer ca 12,5 øre per kWh mot Nord Pools (NO1) ca 8,4 øre per kWh. Men nå vet jeg ikke om det du oppgir inkluderer moms og månedlige tillegg, fakturatillegg etc, så det blir vanskelig å vurdere. Men verken du eller Tibber blir feite på det du sparer (eventuelt) og Tibber av hva de tar inn! Selv har jeg spotpris + 3,5 øre per kWh og månedlig tillegg på kr 40. På mitt forbruk skulle dette tilsvare ca 20 øre per kWh inklusive moms.

For å kunne spare strøm, så har jeg sett på alle mine strømbrukere og målt forbruket på dem hver for seg (varmvannsbereder (både tomgang og vanlig bruk), fryser, kjøleskap) og jeg måler varmepumpens forbruk kontinuerlig. Tibbers grove gjetning vil jeg anse som ganske ubrukbart som grunnlag for komme fram til fornuftig strømbruk.

Tibber er mer mellommann ved at de (hevdes det) forholder seg til så mange parter som Statnett, strømprodusenter, netteiere og andre. Jeg forholder meg til en netteier og et strømselskap (som både er strømprodusent og mellommann mellom kunder og strømprodusenter).

Kunne ikke du forklart mer i detalj hvordan Tibber opererer?Så kunne vi ha kommet videre i diskusjonen. 

 

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (20 minutter siden):

Din pris tilsvarer ca 12,5 øre per kWh mot Nord Pools (NO1) ca 8,4 øre per kWh.

Ja det kom med et påslag på 1,54 øre for elsertifikater. Samt var ikke prisen i Mai for NO1 9,94? Da er jeg rimelig nærme med elsertifikatene. Uansett er jeg fornøyd. Oversikten man har er nydelig, og jeg liker å leke meg litt med sanntids-forbruket. 

Ketill Jacobsen skrev (20 minutter siden):

Men verken du eller Tibber blir feite på det du sparer (eventuelt) og Tibber av hva de tar inn!

Nei, Tibber er mer spennende hvis man har som formål å gjøre hjemme sitt smart. Veldig mye av det de tilbyr handler jo om "smarte-løsninger". Samt de er jo klare for fremtiden, med en god elbil-lader, og V2G løsninger som bare venter på at vi får biler som støtter det. 

Kanskje det er noen Leaf eiere som har noe erfaring med Tibber og V2G, siden de allerede har muligheten? 

 Mill ovnene f.eks kan kobles direkte til Tibber og styres derifra. Eventuelt hvis du har Futurehomes, eller Home Assistant appene, så får man koblet alt sammen der også. 

Kjøper du ei netamo værstasjon f.eks, så kan du justere ovner og alt basert på værmeldingen. Da vil ovnene justere seg nedover tidligere om værmeldingen melder varmt vær f.eks. fremfor å kun ha dem på et tidsur. 

Ketill Jacobsen skrev (20 minutter siden):

or å kunne spare strøm, så har jeg sett på alle mine strømbrukere og målt forbruket på dem hver for seg (varmvannsbereder (både tomgang og vanlig bruk), fryser, kjøleskap) og jeg måler varmepumpens forbruk kontinuerlig. Tibbers grove gjetning vil jeg anse som ganske ubrukbart som grunnlag for komme fram til fornuftig strømbruk.

Jeg har kjøpt Pulse. En sak for 500 kr du kobler direkte til AMS måleren. Den sender forbruket gjennom Wifi til appen på mobilen. Når jeg åpner appen nå, så kan jeg f.eks se at varmekablene nettopp skrudde seg av, og at jeg nå har 351W i forbruk. Dette er altså i sanntid. Går jeg nå og skrur på varmekablene på badet, så hopper grafen opp til 1017W. På den måten så vet jeg jo direkte hva strømkablene mine på badet har i forbruk når dem er på. 

Det du har sett på er grove gjetninger fra kursene i sikringsskapet. Man setter opp kursene man har, også måler Tibber sånn ca forbruk fra ting som alltids er på, og jobber med målbare intervaler, som f.eks kjøleskap og lys. Ikke like spennende som å kunne måle slikt direkte gjennom Pulse utstyret. 

Ketill Jacobsen skrev (20 minutter siden):

Kunne ikke du forklart mer i detalj hvordan Tibber opererer?

Det er mye bedre at du stiller spørsmål til dem istedenfor. Du får svar som sagt om du sender dem en melding på Facebook rimelig kjapt. Og jeg trur de fint ville svart deg på spørsmålene du måtte ha. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (46 minutter siden):

Ja det kom med et påslag på 1,54 øre for elsertifikater. Samt var ikke prisen i Mai for NO1 9,94? Da er jeg rimelig nærme med elsertifikatene. Uansett er jeg fornøyd. Oversikten man har er nydelig, og jeg liker å leke meg litt med sanntids-forbruket. 

Nei, Tibber er mer spennende hvis man har som formål å gjøre hjemme sitt smart. Veldig mye av det de tilbyr handler jo om "smarte-løsninger". Samt de er jo klare for fremtiden, med en god elbil-lader, og V2G løsninger som bare venter på at vi får biler som støtter det. 

Kanskje det er noen Leaf eiere som har noe erfaring med Tibber og V2G, siden de allerede har muligheten? 

 Mill ovnene f.eks kan kobles direkte til Tibber og styres derifra. Eventuelt hvis du har Futurehomes, eller Home Assistant appene, så får man koblet alt sammen der også. 

Kjøper du ei netamo værstasjon f.eks, så kan du justere ovner og alt basert på værmeldingen. Da vil ovnene justere seg nedover tidligere om værmeldingen melder varmt vær f.eks. fremfor å kun ha dem på et tidsur. 

Jeg har kjøpt Pulse. En sak for 500 kr du kobler direkte til AMS måleren. Den sender forbruket gjennom Wifi til appen på mobilen. Når jeg åpner appen nå, så kan jeg f.eks se at varmekablene nettopp skrudde seg av, og at jeg nå har 351W i forbruk. Dette er altså i sanntid. Går jeg nå og skrur på varmekablene på badet, så hopper grafen opp til 1017W. På den måten så vet jeg jo direkte hva strømkablene mine på badet har i forbruk når dem er på. 

Det du har sett på er grove gjetninger fra kursene i sikringsskapet. Man setter opp kursene man har, også måler Tibber sånn ca forbruk fra ting som alltids er på, og jobber med målbare intervaler, som f.eks kjøleskap og lys. Ikke like spennende som å kunne måle slikt direkte gjennom Pulse utstyret. 

Det er mye bedre at du stiller spørsmål til dem istedenfor. Du får svar som sagt om du sender dem en melding på Facebook rimelig kjapt. Og jeg trur de fint ville svart deg på spørsmålene du måtte ha. 

Du påstår at Tibber er veldig bra. Da må du jo ha inngående kunnskaper om hva de driver med å hva det er basert på. Men all denne kunnskapen vil du altså ikke gi fra deg?

Jeg har lite tro på at Tibber vil svare på mine mange og dyptpløyende spørsmål (bare toppsjefen vil være i stand til å svare på mange av dem).

Det er jo morsomt at for deg at du er engasjert i smartting ("smart"). Potensialet for meg på å spare ved hjelp av forskjellige duppeditter er nok minimalt da jeg har innrettet meg ganske så fornuftig (utenom varmtvannsforbruk). For meg ligger potensialet i disse duppedittene i masse frustrasjon når de virker feil eller slutter å virke!

Å få øyeblikksforbruk ved bruk av ditt Pulse-utstyr er en elegant måte å få informasjon på. Ofte må en imidlertid måle over litt tid for å få riktige resultater. Selv bruker jeg en Claes Ohlson-måler som gir øyeblikkseffekt, spenning og strømstyrke, akkumulert strømbruk og akkumulerte timer. Store og fine tallvinduer.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (21 minutter siden):

Du påstår at Tibber er veldig bra. Da må du jo ha inngående kunnskaper om hva de driver med å hva det er basert på. Men all denne kunnskapen vil du altså ikke gi fra deg?

Jeg har lite tro på at Tibber vil svare på mine mange og dyptpløyende spørsmål (bare toppsjefen vil være i stand til å svare på mange av dem).

Så den eneste du mener kan svare på dine spørsmål er toppsjefen, og du forventer at jeg skal ha "inngående kunnskaper" om Tibbers bakomforliggende AI algoritmer som kunde. "OK". 

Jeg har allerede forklart deg hvorfor jeg liker Tibber, og hvorfor jeg bruker det. 

Ketill Jacobsen skrev (22 minutter siden):

Det er jo morsomt at for deg at du er engasjert i smartting ("smart"). Potensialet for meg på å spare ved hjelp av forskjellige duppeditter er nok minimalt da jeg har innrettet meg ganske så fornuftig (utenom varmtvannsforbruk). For meg ligger potensialet i disse duppedittene i masse frustrasjon når de virker feil eller slutter å virke!

Ok, men da har du sikkert rett i at det ikke er noe for deg å bruke Tibber. Jeg forstår fremdeles ikke skepsisen du viser, og motviljen i å bare stille dem spørsmål direkte. Selv om du mener at ingen der vil klare å svare deg på noe. Prøv i det minste. 

Ketill Jacobsen skrev (23 minutter siden):

Å få øyeblikksforbruk ved bruk av ditt Pulse-utstyr er en elegant måte å få informasjon på. Ofte må en imidlertid måle over litt tid for å få riktige resultater. Selv bruker jeg en Claes Ohlson-måler som gir øyeblikkseffekt, spenning og strømstyrke, akkumulert strømbruk og akkumulerte timer. Store og fine tallvinduer.

Virker som om du uansett utnytter samme funksjoner som Tibber tilbyr på en enkel måte til folk som ikke er på nivå i kunnskap innenfor dette som deg og "toppsjefen". Dog, da syns jeg det fremdeles er merkelig at du står såpass på bakbeina og er skeptisk uten å ha prøvd, eller stilt dem spørsmål du selv mener kan avsløre dem. Som sagt, gjør nå i det minste et forsøk. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Til å begynne med fikk jeg inntrykk av at Tibber var et innovativt og dyktig selskap med hensyn til elbilladere. Nå er det mer blitt et diffust mellommannfirma. Dess flere kokker (mellommenn) dess mere søl (større utgifter for kundene).

De er et omsetningsselskap på lik linje med andre som selger strøm til forbrukere, som Fjordkraft, NorgesEnergi, Hafslund Strøm etc. Det blir ikke "flere" mellommenn med Tibber.

5 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Fra referansen: "I vinter vil kraftnettet på Østlandet kunne få hjelp fra elbiler og ventilasjonsanlegg til å holde balansen mellom forbruk og produksjon". Så vidt jeg vet så er det ikke her problemet ligger (balanse mellom forbruk og produksjon). Med vannkraft fra bassenger er det veldig enkelt å tilpasse produksjon til behov i Norge. Om en skulle velge mellom sterkt skiftende behov eller jevnt behov, så ville en naturligvis valgt det sistnevnte.

Jo, det er der problemet ligger. Balansen må beholdes for hvert eneste sekund, mens det vanlige kraftmarkedet opererer på timesbasis, siden folk og bedrifter ikke slår av og på ting hver hele klokketime, men når de vil. Da får man behov for å balansere systemet på nasjonalt nivå. Der kan selvfølgelig lokale ressurser også delta siden alt henger sammen

Ville lest meg opp her hvis du trenger flere detaljer:

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/systemansvaret/kraftmarkedet/reservemarkeder/

https://eepublicdownloads.blob.core.windows.net/public-cdn-container/clean-documents/Network codes documents/NC EB/entso-e_balancing_in _europe_report_Nov2018_web.pdf (se figur 1)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Selv har jeg spotpris + 3,5 øre per kWh og månedlig tillegg på kr 40. På mitt forbruk skulle dette tilsvare ca 20 øre per kWh inklusive moms.

Da vil faktisk Tibber være billigere siden de tar spotpris + 1.54 øre/kWh og 39/kr mnd ;) 

De 1.54 ørene dekker elsertifikater, opprinnelsessertifikater, handels- og balanseringskostnader

(Tibber support svarte når jeg spurte siden elsertifikatene kun utgjør ~0.25 øre/kWh nå)

Siden du ikke bryr deg om smarte ting som Tibber tilbyr, så burde du helt klart ha en billigere leverandør. Kraftriket #spotutenpåslag er rimelig bra med 0 øre/kWh og 0 kr/mnd: https://www.kraftriket.no/privat/stromavtaler/spotutenpaaslag/

Bare pass på å følge med om de endrer vilkårene, men tror de skal være av de bedre. Det er en av fordelene med Tibber i at businessmodellen er 100% transparent

Lenke til kommentar

Et par ting jeg liker ved Tibber:

- Jeg får god oversikt over strømforbruk i flere boliger. Mye av den samme informasjonen er tilgjengelig fra netteiere, men da må jeg logge inn på nettsider osv.

- Appen gjør det veldig enkelt å styre oppvarming, som er den største posten i energiregnskapet mitt. Varmepumpe og panelovner konfigureres med dag- og natt-temperaturer på ukesprogram. Det er også kjekt å kunne sette huset i "bortreist"-modus når vi drar bort. Det senker temperaturen i huset, og varmer det opp før vi er hjemme igjen. Alt går på Wifi, og jeg slipper ekstra gateways og masse konfigurasjon. Her har jeg spart strøm med ganske liten innsats.

Et par lavthengende frukter for Tibber videre:

- Tibber kan bli et nyttig verktøy i kombinasjon med styrbare laster for å minimere utgifter til effektprising av strøm, som nettselskapene ønsker å påtvinge oss (nettselskapene trenger mer penger fordi store deler av det vi betaler i nettleie går til helt andre ting enn nett). Sanntidsdata fra sensoren til Tibber kan brukes som input til å slå av ovner og elbillading når andre laster "peaker". Dermed kan man holde makseffekten nede uten at det påvirker komfort, og uten at man behøver å løpe rundt som en tulling og justere termostater og flippe brytere.

- Integrasjon mot invertere muliggjør regulering av forbruk slik at mest mulig av den produserte solstrømmen går til eget forbruk (klart mest lønnsomt foreløpig). Tenker da f.eks. på oppvarming av varmtvann og lading av elbiler på dagtid.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Hvor mye betalte du for strøm fra Tibber siste to måneder og hvor mange kWh? Så kan jeg sammenligne med hva jeg har betalt i samme periode.

Vet spørsmålet ikke var til meg, men her er mitt;

Dette er tallene mine for april med Tibber.

Strøm;

1100 kWt til 8,07 Øre ga 89 kr, pluss månesabo 39kr.

Totalt 128 kr, eller 11,64øre/kWt

 

Nettleie (ikke Tibber selvsagt);

66,31 kroner i fastbeløp

4,79kW i effekt trinn, til 76,17 kr/kW = 364,85 kr

1100 kWt i «vanlig» nettleie til 27,66 øre/kWt = 304,26

Total nettleie : 735,42

 

Total strømutgift april;

863,42kr for 1100kWt eller 78,49 øre/kWt

 

Dette inkluderer elbil som primærfremkomstmiddel

 

Vi som har effektledd har stor nytte av Tibber og Puls, ettersom vi da enkelt kan styre effektleddet(som er dyrt om man ikke følger med)

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 timer siden):

Så den eneste du mener kan svare på dine spørsmål er toppsjefen, og du forventer at jeg skal ha "inngående kunnskaper" om Tibbers bakomforliggende AI algoritmer som kunde. "OK". 

Jeg har allerede forklart deg hvorfor jeg liker Tibber, og hvorfor jeg bruker det. 

Ok, men da har du sikkert rett i at det ikke er noe for deg å bruke Tibber. Jeg forstår fremdeles ikke skepsisen du viser, og motviljen i å bare stille dem spørsmål direkte. Selv om du mener at ingen der vil klare å svare deg på noe. Prøv i det minste. 

Virker som om du uansett utnytter samme funksjoner som Tibber tilbyr på en enkel måte til folk som ikke er på nivå i kunnskap innenfor dette som deg og "toppsjefen". Dog, da syns jeg det fremdeles er merkelig at du står såpass på bakbeina og er skeptisk uten å ha prøvd, eller stilt dem spørsmål du selv mener kan avsløre dem. Som sagt, gjør nå i det minste et forsøk. 

Du må kvantifisere og sannsynliggjøre at det Tibber tilbyr, gir mer enn en minimal innsparing. Du har redegjort for noen prinsipper, men det for meg langt unna at Tibber tilbyr noe substansielt (det er litt dot.com over det hele).

At det jeg er ute fra Tibber (og folk høyt oppe der) har noe med AI å gjøre, er for meg et eksempel på din evne til misforstå og problem med å delta i en fornuftig dialog.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (9 minutter siden):

Du må kvantifisere og sannsynliggjøre at det Tibber tilbyr, gir mer enn en minimal innsparing. Du har redegjort for noen prinsipper, men det for meg langt unna at Tibber tilbyr noe substansielt (det er litt dot.com over det hele).

Ok. 

Ketill Jacobsen skrev (9 minutter siden):

At det jeg er ute fra Tibber (og folk høyt oppe der) har noe med AI å gjøre, er for meg et eksempel på din evne til misforstå og problem med å delta i en fornuftig dialog.

Ja, det er nok svindel. Samtidig er prisene hyggelige uten overraskelser. 

Lenke til kommentar
eisa01 skrev (16 timer siden):

Da vil faktisk Tibber være billigere siden de tar spotpris + 1.54 øre/kWh og 39/kr mnd ;) 

De 1.54 ørene dekker elsertifikater, opprinnelsessertifikater, handels- og balanseringskostnader

(Tibber support svarte når jeg spurte siden elsertifikatene kun utgjør ~0.25 øre/kWh nå)

Siden du ikke bryr deg om smarte ting som Tibber tilbyr, så burde du helt klart ha en billigere leverandør. Kraftriket #spotutenpåslag er rimelig bra med 0 øre/kWh og 0 kr/mnd: https://www.kraftriket.no/privat/stromavtaler/spotutenpaaslag/

Bare pass på å følge med om de endrer vilkårene, men tror de skal være av de bedre. Det er en av fordelene med Tibber i at businessmodellen er 100% transparent

Ut fra det du skriver er Tibber ca 2 øre billigere per kWh, altså ca 20 kr billigere per måned ved et forbruk på 1.000 kWh per måned (som er mitt snuttforbruk over året.

Du henviser til Kraftriket som har 0 og 0 (null påslag og null fast). Hvor dum tror du jeg er om jeg skulle gå inn på noe sånt? Det finnes mange historier på Internett om all f...skapen du kommer opp i om du slår til på "gode" tilbud fra strømselgere som Haslum og Fortum og andre. Så vondt vil jeg meg ikke selv. Siste ca 15 år har jeg en av Norges rimeligste strømleverandører (som over år trolig er Norges beste) uten en gang opplevd noe problem.

Lenke til kommentar
4ZOOWZKB skrev (12 timer siden):

Enkleste måten å se besparelsen er via strømregningen. Prisen på strømmen som går til elbilen er beviselig 20% lavere enn til resten av huset. Kverulanten Kjetil Jackobsen kan ta seg en bolle....

Den prisen er kanskje basert på at Tibber også leverte lader (og tok over som strømleverandør)? Om det var bare elbiler i Norge så ville hver husholdning ha ca 1,1 elbil. Hver elbil trekker ca 6 kWh per døgn og med en pris på ca 40 øre per kWh (inklusive moms), så vil Tibbers fordelaktige pris bety en innsparing på 53 øre per døgn (eller kr 192 per år).

Lenke til kommentar
eisa01 skrev (18 timer siden):

De er et omsetningsselskap på lik linje med andre som selger strøm til forbrukere, som Fjordkraft, NorgesEnergi, Hafslund Strøm etc. Det blir ikke "flere" mellommenn med Tibber.

Jo, det er der problemet ligger. Balansen må beholdes for hvert eneste sekund, mens det vanlige kraftmarkedet opererer på timesbasis, siden folk og bedrifter ikke slår av og på ting hver hele klokketime, men når de vil. Da får man behov for å balansere systemet på nasjonalt nivå. Der kan selvfølgelig lokale ressurser også delta siden alt henger sammen

Ville lest meg opp her hvis du trenger flere detaljer:

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/systemansvaret/kraftmarkedet/reservemarkeder/

https://eepublicdownloads.blob.core.windows.net/public-cdn-container/clean-documents/Network codes documents/NC EB/entso-e_balancing_in _europe_report_Nov2018_web.pdf (se figur 1)

I forhold til meg og energibalanseproblematikken slår du inn åpne dører. At balansen må beholdes hver eneste sekund har vært kjent siden tidenes morgen (det vi si fra første gang strøm ble levert til en bruker for ca 140 år siden). Den viktigste balanseringen skjer via Nord Pool der de store strømleverandørene og strømbrukerne via auksjon gjør avtaler som sikrer balanse de neste 24 timer (altså vet jeg Nord Pool-pris hver time de neste 24 timer). Dernest er det avtaler mellom de store strømbrukerne og tilbudssiden/netteierne om at strøm i nødsfall kan kuttes. For øvrig er det forholdsvis enkelt å opprettholde energibalansen i Norge med vår bassengbaserte strøm (lett å åpne opp for mer produksjon, eventuelt mindre), altså er balansen sikret på tilbudssiden. Andre land har atomkraft som er vanskelig og dyrt og regulere (Frankrike) og andre har mye strøm fra kullkraftverk som heller ikke er lette å regulere. Her må man balansere mer på behovsiden (som Tibber kan bidra til, og enda mer og bedre nettselskapene). Men børser som Nord Pool gjør alt mye lettere da dette opplegget gir en flere timer til regulering.

Hva mener du med at "det er der problemet ligger"? Min forståelse er at energibalansen er et minimalt problem i Norge. I lavspent distribusjonsnettet har en problemet at effektkapasiteten kan bli for lav et og annet år en time eller to slik at transformatoren i nærmeste strømboks kneler. Men dette problemet (som tilsynelatende skal løses med effekttariffer), har ikke noe å gjøre med at det mangler effekt på høyspenning distribusjonsnettet, regionalnettet eller sentralnettet.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Ketill Jacobsen said:

I forhold til meg og energibalanseproblematikken slår du inn åpne dører. At balansen må beholdes hver eneste sekund har vært kjent siden tidenes morgen (det vi si fra første gang strøm ble levert til en bruker for ca 140 år siden). Den viktigste balanseringen skjer via Nord Pool der de store strømleverandørene og strømbrukerne via auksjon gjør avtaler som sikrer balanse de neste 24 timer...

Du glemmer balanseringen av det lokale nettet.

Ja, vi har kontroll over balansen mellom produksjon og forbruk, men nettkapasiteten takler ikke samtidigheten like godt over alt. Tibber sin løsning kan hjelpe til med å begrense mengden strøm som hentes ut samtidig i et nabolag, i et område, slik at samfunnet( sluttbrukerne via nettleien) kan utsette oppgraderingen av trafoer og linjer lengst mulig.

De hjelper også til med å balansere internt i huset, dersom hovedsikringen ikke står i stil til et moderne strømforbruk. Dette gjøres sømløst via Puls.

Endret av kha
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 5.6.2020 den 13.48):

Jeg forstår virkelig ikke denne motviljen mot Tibber? Jobber du for en annen strømleverandør? Hver gang jeg blir ringt av folk fra f.eks Fjordkraft, så slenger de på røret når jeg sier jeg har Tibber. Ekstremt deilig. Dog de sier jo nå at de jobber med å få til noe lignende, så det må ligge noe der, når en haug konkurrenter ønsker å kunne tilby samme løsninger på sikt? 

Hva er det de tilbyr som er så bra da, og igjen, hvor er besparelsen? HAN porten du eventuelt tenker på? 

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (8 timer siden):

Den prisen er kanskje basert på at Tibber også leverte lader (og tok over som strømleverandør)? Om det var bare elbiler i Norge så ville hver husholdning ha ca 1,1 elbil. Hver elbil trekker ca 6 kWh per døgn og med en pris på ca 40 øre per kWh (inklusive moms), så vil Tibbers fordelaktige pris bety en innsparing på 53 øre per døgn (eller kr 192 per år).

Du burde takket ja til bollen og sluttet med å prate rundt den. Tibber kommer nok til å bli en dominerende aktør på markedet etterhvert hvis ikke andre aktører tar etter snart...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...