Gå til innhold

Om fire måneder kan du få en niseters elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tjaja, en niseters MPV på mindre grunnflate som en Tesla S/X (og resten av el-SUV monsterene.) Med takskinner og tilhengerfeste. Hadde den hatt den samme 100kW motoren også på bakakselen, så hadde denne 'bilen' vært oppe til vurdering. (Nei, jeg lyver. Venter fortsatt [forgjeves] på den elektriske stasjonsvognen…)

 

peugeot_traveller_layout-14-6.57334.11.j

tesla-model-x-2016.jpg

 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Peugeot e-Traveller kommer med opptil ni seter og plass til 1.500 liter bagasje.

Den blir tilgjengelig i oktober i år, altså før Toyota-tvillingen Proace.

Toyota kommer i hvertfall med sin Proace.

_Nils_ skrev (1 time siden):

Kommer vel som Opel også... ?

Sitat

Opel, Citroën, Peugeot og Toyota har fra før lansert nye elvarebiler på den samme plattformen som e-Traveller er bygget på

Disse kommer nok som personbil/minibuss også ja. Toyota sin er vel bekreftet allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde dette var året da det kom masse, men ingenting nyttig, men jeg tar kanskje feil?

Små batterier, mulig treg lading og fravær av firehjulstrekk hindrer vel likevel denne tvillingen i å bli en masseselger.

Når det er sagt: Med 75kwh og gode langkjøringspauser hver 2. time kan denne være brukbar også som feriebil for familier.

Lenke til kommentar

Snitteffekten på "noe under 40 kW" ble målt på 50 kWh-batteriet i "småkjølige temperaturer". Med batteriet som har 50% høyere kapasitet bør man forvente 50% høyere ladeeffekt under samme forhold, altså noe under 60 kW i snitt. I sommerlige temperaturer antagelig noe over 60 kW i snitt.

Siden mye av poenget med en slik bil er å ha én allrounder, regner jeg med at nesten alle kjøperne velger 75 kWh-utgaven. (Kommer selvsagt an på prisforskjell).

Ved daglig kjøring trenger man bare plugge inn hjemme av og til og lade for 1 kr/kWh

På langturer, typisk 10-20% av årlig kjørelengde, bør man starte første etappe med 100% SoC og kjøre ned til ca 20% før lading. Dvs. drøyt 2,5 time i 100 km/t før man lader til 80%. Med 60 kW i snitt vil det ta 45 minutter. Så er man klar til å kjøre ca 2 timer til i 100 km/t før stopp nr 2, eller destinasjonen. Har man mange passasjerer så vil man nok velge moderate dagsetapper. Det blir nok litt korte etapper mellom ladepauser og dermed litt lange ladepauser i forhold til kjøretid, men det er kanskje et lite kompromiss mot alle fordelene det har å kjøre helelektrisk. Vinter-bilferier lengre enn 40 mil per dag vil sikkert bli en større tålmodighetsprøve.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (8 timer siden):

Tjaja, en niseters MPV på mindre grunnflate som en Tesla S/X (og resten av el-SUV monsterene.) Med takskinner og tilhengerfeste. Hadde den hatt den samme 100kW motoren også på bakakselen, så hadde denne 'bilen' vært oppe til vurdering. (Nei, jeg lyver. Venter fortsatt [forgjeves] på den elektriske stasjonsvognen…)

 

peugeot_traveller_layout-14-6.57334.11.j

tesla-model-x-2016.jpg

 

Nå er det jo kun utvendige mål du kommer med, så er ikke akkurat brukbart til å avgjøre hvordan plasser er inni.

Peugeot traveller er også lengre og betydelig høyere, og tipper den har kortere panser. 

Vil tippe den kombinasjonen gir ett mer fullverdig 9 seters kjøretøy, enn Tesla's 7 (5+2) seters alternativ. (Kun fokusert på antall passasjer sitteplasser).

Meeeen, Model X er designet for rekkevidde, og store amerikanske veier, og høyere hastigheter, så er ikke helt enten eller :)

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

 

JØI skrev (19 minutter siden):
trikola skrev (50 minutter siden):

Fusionsreaktor og utfellbare vinger takk!

Det kommer ikke før fluxkapasitoren er på plass. 

…og da kan man jo bare dra og hente Mr. Fusion. Og har man først Mr. Fusion så kan vingene med fordel erstattes med nedbrettbare hjul!

 

back-future-flying-delorean.png

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...