Gå til innhold

Skalere video på høyoppløst skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått meg ny skjerm til pc med oppløsning på 3840x2160.

Tidligere så hadde jeg skjerm på 1920x1200. Når jeg så en 1080p you tube video så valgte jeg fullskjerm og videoen dekket da 1920x1080 pixler på skjermen, altså nøyaktig det pixelantallet som er videoens native oppløsning.

Nå med ny skjerm så kan jeg velge lite video vindu, medium video vindu på 1280x720 pixler eller fullskjerm. Altså ikke noe valg om 1920x1080 pixler stort video vindu. Det er jo meningsløst å se på en youtube video med 1920x1080 oppløsning i et video vindu på kun 1280x720 pixler. Men samtidig så blir jo full skjerm altfor stort da videoen må strekkes til dobbel bredde/høyde for å fylle den store skjermen. Derfor blir bildet selvsagt grumsete.

Er det virkelig ikke noen måte å velge størrelsen på video vinduet slik at det samsvarer med den native oppløsningen på videoen, 1920x1080 i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forsket litt...

Det ser ut som det ikke er mulig å manuelt velge video vindu til 1920x1080 eller større utenom hvis man går til full skjerm. Men ved full skjerm så blir video vinduet satt til den oppløsningen som skjermen har, i mitt tilfelle 3840x2160.

Ved å regulere størrelsen på nettleser vinduet så kan man "provosere" frem video vinduer i størrelser fra 426x240 og opp til 1280x720, men altså ikke større.

Dette var noe jeg definitivt ikke hadde forutsett.

Lenke til kommentar

Da har jeg funnet ut at hvis man åpner en you tube video i "bilde-i-bilde" så kan man dra størrelsen på video vinduet til akkurat det man ønsker. Det blir selvsagt ikke nøyaktig native størrelse da det ikke er noe som viser hvordan oppløsning man har i vinduet eller akkurat hvor stort det er, så det blir bare på øyemål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...