Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Byggverks plassering, høyde og avstand fra nabogrense – pbl. § 29-4


Gjest 87772...1ca

Anbefalte innlegg

Gjest 87772...1ca

Naboen kom og ønsket samtykke mannen i huset signerte men konen fikk aldri se dokumentet. De står begge oppført med eie brøk 1/2. Kan konen nekte siden hun hverken har sett dokumentet og ikke er villig til å gi sitt samtykke?

Anonymous poster hash: 87772...1ca

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke noe form for jus-ekspert, men har anekdotisk erfaring jeg kan dele.

Nabovarsel er ikke så viktig. Det kan kanskje gi noe raskere saksgang. Et nabovarsel betyr mer "jeg har tenkt å gjøre dette (hvis ikke kommunen stopper meg), så vet du det, signer dersom du har forstått" . Så lenge det er innenfor lover og regler så skal det gå gjennom uavhengig av samtykkende nabovarsler. Tilsvarende kan et tiltak med alle naboers signatur og samtykke få nei i kommunen. 

Det er jo kjedelig og forsurende for naboskapet om noen protesterer (uten grunnlag), og det vil forsinke saksgangen en god del.

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar
Gjest 87772...1ca

 

grovetussen skrev (29 minutter siden):

Er ikke noe form for jus-ekspert, men har anekdotisk erfaring jeg kan dele.

Nabovarsel er ikke så viktig. Det kan kanskje gi noe raskere saksgang. Et nabovarsel betyr mer "jeg har tenkt å gjøre dette (hvis ikke kommunen stopper meg), så vet du det, signer dersom du har forstått" . Så lenge det er innenfor lover og regler så skal det gå gjennom uavhengig av samtykkende nabovarsler. Tilsvarende kan et tiltak med alle naboers signatur og samtykke få nei i kommunen. 

Det er jo kjedelig og forsurende for naboskapet om noen protesterer (uten grunnlag), og det vil forsinke saksgangen en god del.

Les spørsmålet en gang til.

Anonymous poster hash: 87772...1ca

Lenke til kommentar
Gjest 87772...1ca skrev (8 minutter siden):

 

Les spørsmålet en gang til.

Anonymous poster hash: 87772...1ca

Jeg prøvde bare å fortelle at så vidt jeg vet betyr det ikke noe særlig. 

Mannen og konen skulle ha stått oppført med hver sin linje siden de har 1/2 eierandel hver, mulig naboen har fått oppgitt feil data for nabovarsler.

Da kan dette komme i retur siden det ikke er helt riktig, og naboen vil måtte gå en ny runde med varsler, evt sende rekommandert.

Kan jo tipse naboen om at det mangler et navn på listen? 

Men som sagt, det er en jo en linje med mottatt varselet og en linje for samtykke, og hvis noen ikke vil signere, sendes det rekommandert og da vil det bli sortert som mottatt.

Driver å søker (eller en byggmester som gjør det for meg) om å lage garasje, så jeg leverte nabovarsler tidligere i år, ikke jus ekspert, men har noe anekdotisk erfaring.

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (12 timer siden):

Nabovarsel er ikke så viktig.

Her er det ikkje snakk om eit nabovarsel, og ettersom samtykket er tema så tek eg det som gitt at det er snakk om innhenting av skriftleg godkjenning av at større tiltak kan godkjennast av kommunen sjølv om det er planlagt etablert nærmare nabogrensa enn det plan og bygningslova tillet.

 

Gjest 87772...1ca skrev (13 timer siden):

Naboen kom og ønsket samtykke mannen i huset signerte men konen fikk aldri se dokumentet. De står begge oppført med eie brøk 1/2. Kan konen nekte siden hun hverken har sett dokumentet og ikke er villig til å gi sitt samtykke?

Anonymous poster hash: 87772...1ca

Her er eg usikker, men eg trur ikkje dette får betydning for naboen om ein var i god tru om at mannen i huset gav sitt samtykke på vegne av sameiget. 
Kor langt har prosessen komt? Dersom naboen snarleg får beskjed om konflikten så er ikkje naboen lenger i god tru om at samtykket er i orden om naboen fortsetter prosessen vidare.
Kona vil nok kunne rette erstatningssøksmål mot mannen i huset for det tap som mannen har påført kona (men eg reknar med at det i praksis betyr skillsmisse og oppløysning av sameiget).

 

 

Lenke til kommentar

Et tingsrettslig sameie er ikke en juridisk person, og det finnes i motsetning til for ansvarlige selskaper, eierseksjonssameier, mv. ingen generelle regler om hvem som representerer et sameie utad. Slike regler må fastsettes i vedtekter etter sameigelova § 6, og eventuelt godkjennes av tingretten. 

I mangel av vedtekter er det eierne i fellesskap som forvalter eiendommen, dvs. at begge må samtykke der det er krav om samtykke fra eier. Den ene kan samtykke på vegne av den andre (eller begge), men det må da fremgå at vedkommende signerer for begge. 

Hvis mannen har signert på vegne av begge, og dette ikke er bindende for ektefellen (og dermed ikke kan påberopes), vil mannen bli erstatningsansvarlig overfor naboen etter avtaleloven § 25. 

Lenke til kommentar
Gjest 87772...1ca

Mannen og konen fikk begge signere hver for seg på samtykke på generell bruksendring som naboen har gjort for 20-årene tilbake iform av nabovarsel skjema.

Konen signerte selv på dette. Så når det var mannen sin tur signerte han samme skjema.

Etter han hadde signert sin del ble han bedt å signere samtykke bla. *29-4 dette signerte han på.

Når han ved en seinere anledning samme dag snakket om naboene og papirene viser det seg at konen aldri fikk informasjon eller ble vist dokumentet han signerte itillegg til nabovarselet.

Konen tok så kontakt med naboen samme kveld og naboen sa at de ikke hadde brukt for mere enn mannen sin underskrift.

Hun gikk derfor fra stedet og fra samtalen uten å ha hatt mulighet til å bli informert i forkant eller ha sett dokumentet.

Konen samtykket til nabovarsel der naboen søkte endring av brukstillatelse tilbygg og omgjort garasje til oppholdsrom.

Mannen samtykket til samme nabovarsel men signerte også skjema om 29-4.

Dette hadde konen ikke samtykket om hun hadde sett dokumentet eller spørsmål om dette.

Anonymous poster hash: 87772...1ca

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...