Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Generelt spm om sameigebrøk


5YN6PQB1

Anbefalte innlegg

I eit sameie så er det forskjellig sameigebrøk på leilighetene. Ein med stor leilighet betaler ofte mykje meir i f.eks fellesutgifter enn ein liten leilighet. Skulle ikkje det då tilseia at den store leiligheten får:

  • Større vektlegging ved avstemminger på f.eks generalforsamling?
  • Større (bredere) parkeringsplass om sameie har dette?
  • Større bod på fellesarea?

Dette var berre noen punkt eg kom på, og eg ser jo at det kan være vanskelig å gjennomføre, men kva seier jussen om dette?

Er det andre punkt som strengt tatt skulle vært fordelt ulikt men som vanligvis blir fordelt likt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel litt ann på. Hvilken del av felleskostnadene er det den med stor leilighet betaler mer av? Jeg kan lett se for meg en ordning der man betaler per kvadratmeter på ting som sentralvarme, men betaler en fastsatt andel for ting som ikke avhenger av hvor stor leilighet man har. Oppvarming av en større leilighet krever mer energi, derfor betaler man mer. Hvis det er felleslån så vil den som eier en større leilighet også måtte betal mer fordi den sitter på en større del av verdien. Videre kan man se for seg at alle betaler det samme for ting som ikke avhenger av størrelsen til leiligheten. Samme størrelse på bod og parkeringsplass, samme pris. 

Hvis du forteller meg at du betaler mer for din parkeringsplass siden du har større leilighet, ville jeg si at det er urimelig. Er det det du gjør? Det er isåfall ganske rart.

Lenke til kommentar
Flin skrev (2 timer siden):

Det kommer vel litt ann på. Hvilken del av felleskostnadene er det den med stor leilighet betaler mer av? Jeg kan lett se for meg en ordning der man betaler per kvadratmeter på ting som sentralvarme, men betaler en fastsatt andel for ting som ikke avhenger av hvor stor leilighet man har. Oppvarming av en større leilighet krever mer energi, derfor betaler man mer. Hvis det er felleslån så vil den som eier en større leilighet også måtte betal mer fordi den sitter på en større del av verdien. Videre kan man se for seg at alle betaler det samme for ting som ikke avhenger av størrelsen til leiligheten. Samme størrelse på bod og parkeringsplass, samme pris. 

Hvis du forteller meg at du betaler mer for din parkeringsplass siden du har større leilighet, ville jeg si at det er urimelig. Er det det du gjør? Det er isåfall ganske rart.

Så det du tenker er at om det f.eks skal asfalterast på parkeringsplassen så blir det feil å gå etter sameigebrøken då alle har like stor (og alle har 1 stk) parkeringsplass?

Når det gjelder Bod og slikt så er disse av forskjellige størrelse. Her var min tanke at det ville være meir rettferdig at ein stor leilighet som betaler høgare fellesutgift per mnd ville få den største boden til sin disposisjon. Hos oss var det tilfeldig utdeling etter kvar som dei forskjellige beboarane flytta inn (dei som kom først tok sjølvsagt den største boden, sjølv om dei har minst leilighet).

 

Lenke til kommentar

Det er ingen automatikk i at en større bolig får noen som helst av disse forholdene. Utgangspunktet i rene boligseksjoner er at én seksjon er én stemme. I næringsseksjoner og i blandede seksjoner stemmer man etter sameiebrøk, dvs. at hvis man eier 90/1200 av sameiet har man stemmer tilsvarende 90 av 1200 - eller dobbelt så mange stemmer som seksjonen med 45/1200. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...