Gå til innhold

Hjelp! Har sølt te i samboerens tastatur


Anbefalte innlegg

Jeg har som tittelen sier sølt te på tastaturet til samboer. Modellen er Logitech G513, og etter tørking så lyser bare halvparten av tastaturet. Det er ikke forsikret. Hva kan jeg gjøre for å evt få det til å funke fint igjen? Enkelte ganger lyser hele tastaturet, men stort sett er det bare den ene halvsiden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vannskader er litt vanskelige og det er ikke alltids ting er mulig å fikse.

Jeg antar dette er ei stund siden, siden du har prøvd å koble det til (tips, ikke koble til strøm på ting med vannskader, det kan ødelegge mer). Det kan være noen dråper igjen et eller annet sted. Legg tastaturet i sola en dag og se om det blir bedre.

Normalt kan man skylle elektronikk i vann og så tørke det over flere dager. Men knappene i tastaturet tåler kanskje ikke vann eller elektronikk-rens (sprayboks). Så jeg ville først prøvd å tørke det ordentlig, og så prøvd igjen. Om det ikke fungerer, ta av tastene og  skyll innsiden med vann. Tørk i en dag eller to, eller bruk f.eks ovn varmluft på ca 30 grader. 

Lenke til kommentar

Nei. La det ligge vanlig eller lufttørke - ikke bruk hårføner, det kan skade plastikken. Ta av knappene som sagt. Logitech har noen hull som er meningen at væske skal renne ut av i slike tilfeller som dette (jeg har en eldre modell hvor dette er tilfelle, så kan nesten garantere at denne nyere modellen har det). Snur du det opp ned hindrer du faktisk væsken i å renne ut.

For øvrig gode tips i posten ovenfor.

Lenke til kommentar

Tastaturet funker, det er LED-lysene som ikke fungerer.

Vi la det opp ned med en gang og det rant mye ut av det. Vi lot det ligge sånn i kanskje 20 minutter før vi prøvde å slå det på. Hele tastaturet lyste og fungerte normalt med en gang, men etter noen sekunder ble det mørkt på den ene siden (knappene fungerte som normalt). Vi plugget det ut igjen ganske fort, og nå står det rett vei uten strøm. Ser ingen hull på undersiden av tastaturet, men gir det et forsøk. Skal også ta av knappene.

Endret av Mymlen
Lenke til kommentar

Jeg ville demontert tastaturet, og vasket induksjonsplaten og kontaktputene (hvis det er den typen) godt i lunkent rent vann. Deretter ventet til det var helt tørket, og montert det igjen. Dersom du ikke har fått skade på elektronikken, bør det virke som før.

Edit: Denne modellen ser ut til å ha mekaniske brytere, da går det ikke.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
On 6/3/2020 at 3:56 PM, Mymlen said:

Tastaturet funker, det er LED-lysene som ikke fungerer.

Vi la det opp ned med en gang og det rant mye ut av det. Vi lot det ligge sånn i kanskje 20 minutter før vi prøvde å slå det på. Hele tastaturet lyste og fungerte normalt med en gang, men etter noen sekunder ble det mørkt på den ene siden (knappene fungerte som normalt). Vi plugget det ut igjen ganske fort, og nå står det rett vei uten strøm. Ser ingen hull på undersiden av tastaturet, men gir det et forsøk. Skal også ta av knappene.

Å kun vente 20min var nok en tabbe. At det først fungerte for så å ikke fungere er et dårlig tegn. Jeg vil tro at en kortslutning et sted har ødelagt noe elektronikk. 

Forresten, hva skal en med RGB-lys uansett?

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...