Gå til innhold

Iphone-reparatøren tapte mot Apple: — De har klart å knuse bedriften


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Jeg støtter Apple i at han ikke skal ha lov, jeg synes det er urimelig at han blir idømt saksomkostninger i denne størrelsen.

Skal en fikse noe oG ikke bruke originaldeler så må det være veldig tydelig at det er kopifeltet som er brukt.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg skjønner så er saken at han brukte skjermer med ulovlig påført Apple logo?

Det er jo ikke en ny ting at loven er streng på vareforfalskning. Mon tro om han fortsatt hadde tapt saken om skjermene var uten Apple logo? Om det hadde skjedd kunne vi begynt å snakke problematikk.


Edit: bare så det er klart, jeg støtter 100% muligheten til å få reparere telefoner utenfor Apple sine verksted. Men jeg skjønner et selskaps reaksjon på om uoriginale deler selges som originale med falsk logo.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 time siden):

Såvidt jeg skjønner så er saken at han brukte skjermer med ulovlig påført Apple logo?

Det er jo ikke en ny ting at loven er streng på vareforfalskning. Mon tro om han fortsatt hadde tapt saken om skjermene var uten Apple logo? Om det hadde skjedd kunne vi begynt å snakke problematikk.


Edit: bare så det er klart, jeg støtter 100% muligheten til å få reparere telefoner utenfor Apple sine verksted. Men jeg skjønner et selskaps reaksjon på om uoriginale deler selges som originale med falsk logo.

Enig. Men samtidig så blir jeg litt i tvil. Virker som han har sendt defekt skjermer til Kina for å få de reparert. Så har hans samarbeidpartner enten reparert de eller erstattet de med "nye" skjermer. Litt rart at logoen til Apple har blitt strøket over dersom de kun er blitt reparert?

Lenke til kommentar

Synes dette halter, hvem er det som sier delene var falske? Apple?

Er dette bevist uten tvil, av noen som er nøytral?

Som "uautorisert" reparatør får han kanskje ikke kjøpt orginale deler fra apple...?

Det er uautoriserte reparatører apple ikke vil ha noe av, slik at kunden kan "ledes" til å kjøpe nytt, (for det bli så dyrt å reparere).

 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Tåkefyrste said:

Såvidt jeg skjønner så er saken at han brukte skjermer med ulovlig påført Apple logo?

Det er jo ikke en ny ting at loven er streng på vareforfalskning. Mon tro om han fortsatt hadde tapt saken om skjermene var uten Apple logo? Om det hadde skjedd kunne vi begynt å snakke problematikk.


Edit: bare så det er klart, jeg støtter 100% muligheten til å få reparere telefoner utenfor Apple sine verksted. Men jeg skjønner et selskaps reaksjon på om uoriginale deler selges som originale med falsk logo.

Apple tillater ikke salg av originale reservedeler til sine mobiler, så per definisjon er alle deler som er mulig å kjøpe uoriginale.

Endret av likferd
  • Liker 4
Lenke til kommentar
likferd skrev (43 minutter siden):

Apple tillater ikke salg av originale reservedeler til sine mobiler, så per definisjon er alle deler som er mulig å kjøpe uoriginale.

Jo, det gjør de såvisst.

Apple selger deler og annet til uavhengige verksteder, det eneste man trenger å gjøre er å signere en avtale med Apple.

Problemet er at avtalen blant annet gir Apple retten til å komme på uanmeldte kontroller for å sjekke om det brukes "ikke-tillatte deler", for å deretter gi ut bøter, denne retten forbeholder de seg i inntil fem år etter at man har gått ut av "programmet".

I tillegg pålegges man å dele informasjon om kundene, samt en rekke andre ting, det er strengt tatt en avtale ingen seriøse verksteder vil signere.

Det er dog ikke ulovlig å reparere Apples produkter, uansett hvem man måtte være.
Mange av delene er selvfølgelig hyllevare, men en hel del deler er også proprietære, som gjør at de er vanskelige, noen ganger umulig, å finne fra tredjeparter.

Apple produserer ikke skjermer selv, men originale skjermer selges åpenbart ikke fritt, men det finnes plenty med fabrikker i Kina som lager kvalitets-skjermer for Apples produkter, som man står fritt til å bruke.

Løsningen som kunne spart Huseby 250 000,- kroner i rettsomkostninger er vel bare å kjøpe komplette skjermer fra tredjeparter i Kina, det ville ikke svekket Apples varemerke i det hele tatt.

Jeg vet ikke hvorfor han drev å sendte originalskjermer dit for å få de reparert, om det ble billigere, eller om han solgte de som originale, men han hevder jo at skjermene aldri ble markedsført som "originale"?

De originale skjermene er trolig bedre, men etter en fabrikk i Kina har byttet ut hele LCD-panelet og digitizeren, så er det jo ikke noe originalt igjen uansett, med unntak av noen kabler og IC'er, som har Apples delenummer og logo, slik at man svekker deres varemerke?

 

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Telemark er det ihverfall flere butikker som selger iphone'r og gjør reprasjoner, men reklamerer at det ikke er offisielle apple store og har mange kunder!! Apple kommer til å tape masse kunder med tiden som kommer, slik som de driver butikk og behandler kunder!!

Flere og flere legger om til Android samt man har mange flere merker å reparere ikke bare ET!! Så hvorfor ikke legge om til ALLE mobil telefoner inkl Idiot-telefon..hehe..??‍♂️?‍♂️?

Lenke til kommentar

@0laf

Riktig. Eplehuset er et eksempel på en autorisert forhandler som skrur på Apple med originaldeler :)

Ellers så leverte jeg en 6s til en typisk mobilfikser på et kjøpesenter her i Drammen. Ba om ny skjerm og nytt batteri. Tok én mnd så var hele telefonen helt ute, drev og slo seg av/på og skjermen flimret og sto i. Så noen ganger lønner det seg å levere inn for originale deler. Like greit i mitt tilfelle, hadde hatt den siden launch, men skal huske på det til neste gang :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, MrMarbles said:

Enig. Men samtidig så blir jeg litt i tvil. Virker som han har sendt defekt skjermer til Kina for å få de reparert. Så har hans samarbeidpartner enten reparert de eller erstattet de med "nye" skjermer. Litt rart at logoen til Apple har blitt strøket over dersom de kun er blitt reparert?

Hvorfor gidde å stryke over logoen in first place dersom målet var å svindle? "Hey, la oss lage noen apple skjerm piratkopier med apple logo på, så stryker vi tusj over logoen" jau det hørtes smart ut. Husk at tollen grabbet de før de ankom destinasjon og at, tilsynelatende, eneste grunn til å kalle de piratkopier er at de hadde tusja ut logoen. Henger ikke på greip. Mulig vedkommende ikke burde kjøpt de skjermene. Skulle gjerne sett tolldeklarasjonen selv. Men 500000 for noen forbanna skjermer tyder på dårlig dømmekraft. Ta skjermene, gi ham en bot på noen tusen og kick apples grådige uredelige advokater ut av landet og lukk saken.

Lenke til kommentar

Trist at det endte slik for han. Nå er det vel rettsystemet som har talt, og ikke Apple. Og rettsystemet i Norge har bestemt at han har gjort noe feil. Så man skal vel egentlig være sur på rettsystemet. Ikke de som brukte det. 
 

men det er vel mer populært å angripe Apple.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...