Gå til innhold

FanFaking


Anbefalte innlegg

Hei sveis folks

 

Jeg har ein slik gammal X3300 M4 IBM server stående.
Med de originale viftene som står i, bråker den relativt mye. Jeg har derfor valgt å kjøpe noen nye Pure Wings2 vifter.

Men det viser seg at de nye viftene ikke har nok RPM, og beste muligheten jeg har funnet, er å fake feedback-signalet til hovedkortet, ved hjelp av en fake fan sensor. Noe alla dette:
https://www.techidiots.net/notes/fake-fan-sensor

Dette er også en foreslått mulighet foreslått på denne siden, under "System Fans"
http://www.ibmfiles.com/pages/x3300.htm

 

Kretsen i seg selv er ikke noe problem å bygge egentlig. Men jeg vil gjerne ha viftene koblet til i tillegg, men at den bare "faker" tachometer signalet tilbake til hovedkortet... Og det er her jeg står litt fast. Viftene må jo få strøm, jord og PWM potensielt fra hovedkortet.

Noen som har gjort noe lignende før, eller som har en god løsning her?
Et tilleggsspørsmål; noen som har gode nettsider hvor man kan handle små elektrinikk (som en 555 timer), som befinner seg i norge? (dx/ebay tar så lang tid)

 

Takk for meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Z_AGo skrev (4 timer siden):

Men jeg vil gjerne ha viftene koblet til i tillegg, men at den bare "faker" tachometer signalet tilbake til hovedkortet... Og det er her jeg står litt fast. Viftene må jo få strøm, jord og PWM potensielt fra hovedkortet.

Hva er problemet? Fra hovedkortkontakten går GND og +12V både til vifte og "fakefan" kretsen. PWM går bare til vifte, Tach går bare til "fakefan". 

RS Components leverer veldig raskt, det kommer på døra dagen etter med DHL. Eller ELFA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...