Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

18 minutes ago, knutinh said:

En Svenske borger kan være lys eller mørk. Er det rasisme å gjøre det lettere for en mørk svenske enn en lys Sør-Afrikaner å komme til Norge? Hva beskytter vi oss mot ved å gjøre det slik?

Jeg er enig i at det er større utfordringer ved å integrere en gjennomsnittlig Syrer enn en gjennomsnittlig Danske. Men det har ingenting med rase eller rasisme å gjøre, men at Norge og Danmark har veldig lik kultur, noe som gjør st en Danske raskt kan «komme inn i ting». En småbruker fra et fattig muslimsk land har mindre overlapp med livet på Lillestrøm, og man kan rimelig regne med at sjansen er større for at det tar lang tid å bli integrert, og større sjanse for at hun blir levende på utsiden.

-k

La deg ikke forstyrre av spesielle eventualiteter. Generelt er logikken meget klar og tydelig - hele vesten diskriminerer tredje verden. Det faktum at den samme kultur er importert til vestlige land utgjør fremdeles ikke et stort nok problem til at man har valgt å bli enda mer målrettet i diskrimineringen, men slik målrettethet vil komme om vesten fortsetter å slippe problemet innover sine grenser. Det har altså så definitivt med rasisme å gjøre. Det innfrir kravet der ligger i diskriminering på bakgrunn av generalisering motivert av kulturelt, etnisk eller religiøst opphav. Klarer du ikke forstå det kan det bare forklares med at du er dum.

Endret av Gus Erland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gus Erland skrev (10 minutter siden):

Først of fremst forakter jeg deg som ikke har mer respekt for din egen kultur enn at du glatt lar dine egne behov gå på bekostning av kulturen. I mitt samfunn vil dere begge bli utstøtt. I mitt samfunn vil folk ikke utsettes for venstreradikal indoktrinering, men tillates å leve ut sitt nasjonalistiske jeg hvor eget samfunns særegenheter fremelskes. Slik tar vi vare på blå øyne og lyst hår - kvaliteter hele verden bedårer, men som står i fare for å bli utryddet takket være gærninger som deg.

Du blander genetikk og kultur. Det er fullt mulig å se helt annerledes ut en meg men ha den samme kulturen.

Og det er fullt mulig å se ut som meg men ha en helt annen kultur.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gus Erland skrev (1 time siden):

Det innfrir kravet der ligger i diskriminering på bakgrunn av generalisering motivert av kulturelt, etnisk eller religiøst opphav.

Jeg anser bare etnisk generalisering som rasisme. Noen er uenige med meg i det og taler for et «utvidet rasisme-begrep». Det synes jeg er unødvendig og skadelig så lenge det fremdeles finnes «gode», gamle rasister.

Sitat

Klarer du ikke forstå det kan det bare forklares med at du er dum.

Meget mulig at jeg er dum. Jeg håper ikke at en tilfeldig utveksling av to poster på internett er tilstrekkelig for å konkludere i det spørsmålet.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, knutinh said:

Jeg anser bare etnisk generalisering som rasisme. Noen er uenige med meg i det og taler for et «utvidet rasisme-begrep». Det synes jeg er unødvendig og skadelig så lenge det fremdeles finnes gode, gamle rasister.

Meget mulig at jeg er dum. Jeg håper ikke at en tilfeldig utveksling av to poster på internett er tilstrekkelig for å konkludere i det spørsmålet.

-k

Oups, kanskje er du ikke så dum, men trengte bare motivasjon for å fremkalle ditt fornuftige jeg. Du klarer faktisk så vidt jeg forstår å gjøre et distinkt skille mellom min rasjonelle rasisme og den gamle sorten rabiate rasister med et psykologisk behov for et konstruert fiendebilde. Har jeg forstått deg rett så kan jeg ikke si annet enn være imponert. 

La oss gjerne bruke det begrensede og opprinnelige rasismebegrepet. Dette hjelper dog ikke ditt standpunkt det aller minste. Feilen du begår består i å gjøre et distinkt skille mellom etnisitet og genetikk i en kontekst hvor disse er ekvivalente. Spørsmålet dreier seg om mentalitet og den kan skrive seg fra både kultur og genetikk. Hvor meget av hver vet vi fremdeles ikke. Det er den fremmede mentaliteten vesten søker å beskytte seg i mot. Det er den som skremmer ungene våre til stillhet i skolene. Det er den som skaper frykt på arbeidsplassene. Det er den som voldtar våre jenter i parker og smug. Det er den som rammer etniske nordmenn med lemlestelse og drap. Visst er det slik at også etniske nordmenn kan avvike fra vår egen standard, men dette er ikke en diskusjon hvor det er rom for absolutter. Importen av fremmed kultur utgjør en formidabel overrepresentasjon av aktuell elendighet og med generalisering kan vi ikke treffe noen annen konklusjon enn å holde den aktuelle kultur utenfor våre grenser. Allerede gjeldende lover kriminaliserer faktisk hva politikere holder på med når de medvirker til, formidabelt å øke risikoen for å bli fart ille med. Med loven i hånd kan samtlige politikere puttes i fengsel om det fantes en dommer med forstand på å tyde lovens bokstav. Det er en sunn lov som på denne måte beskytter våre egne.

Lenke til kommentar
Gus Erland skrev (53 minutter siden):

Feilen du begår består i å gjøre et distinkt skille mellom etnisitet og genetikk i en kontekst hvor disse er ekvivalente. Spørsmålet dreier seg om mentalitet og den kan skrive seg fra både kultur og genetikk. Hvor meget av hver vet vi fremdeles ikke.

Etnisitet og genetikk er vel helt ekvivalent i denne sammenheng, og jeg ser ikke at jeg gjør noe skille.

Ut fra hva jeg kan observere så blir adopterte barn fullintegrert. I den grad de ikke blir det så er det rimelig å tilskrive det at de ser annerledes ut og at samfunnet reagerer med å behandle dem annerledes.

Det virker urimelig å anta at genetikk og etnisitet på gruppenivå spiller noen særlig rolle sammenlignet med kulturforskjeller.

-k

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, knutinh said:

Etnisitet og genetikk er vel helt ekvivalent i denne sammenheng, og jeg ser ikke at jeg gjør noe skille.

Ut fra hva jeg kan observere så blir adopterte barn fullintegrert. I den grad de ikke blir det så er det rimelig å tilskrive det at de ser annerledes ut og at samfunnet reagerer med å behandle dem annerledes.

Det virker urimelig å anta at genetikk og etnisitet på gruppenivå spiller noen særlig rolle sammenlignet med kulturforskjeller.

-k

 

"Etnisitet" skulle ha vært "kultur".

Lenke til kommentar
cuadro skrev (6 timer siden):

At Harvard, Yale, Princeton m.m. opererer slik endrer ikke på det faktumet at det er primærattributtene man egentlig er ute etter, og det gjør ikke metoden stueren. Det er en forenklet framgangsmåte for å oppnå idévariasjon, og det er ikke unikt til "elite universiteter" – utvekslingsstudenter har man over alt. Forståelse og etterfølgelse er ikke det samme; beskriv et perspektiv du er ute etter å finne hos en person, og du har en primærattributt du kan se etter. Du trenger ikke etnisiteten.

Jeg er uenig i at ens verdensbilde, verdier og kultur er primær attributter.  Jeg tror også at forskjellige etnisiteter har viscerale erfaringer som er unike uten å tilhøre gruppen.  Ellers blir det som å lete etter en mann som vet nøyaktig hva det føler som å føde et barn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (3 timer siden):

Hvis jeg gir barnet A 10% mer sukkertøy i ti uker enn barnet B men en gang så gir jeg barnet B 100% av sukkertøyene og barnet A ingen, hvem fikk en ulempe?

Jeg mistenker at denne anekdoten har ingenting med eksempelet å gjøre: Hva er "sukkertøy" i sammenhengen "affirmative action", hvilket "sukkertøy" har en asiatisk andregenerasjons-innvandrer fått over lengre tid som ikke afro-amerikaneren har fått, og hvem har gitt dette "sukkertøyet"? Og hvem gir sukkertøy til afro-amerikaneren?

jjkoggan skrev (8 minutter siden):

Jeg er uenig i at ens verdensbilde, verdier og kultur er primær attributter.

Et helt verdensbilde, nei. Et helt verdensbilde er også ekstremt sammensatt og ikke minst unikt. Hvorfor du skulle lete etter et spesifikt verdensbilde er for meg et mysterium. Men du har primærattributter som er en del av ens verdensbilde; kvinnesyn, gudebilde, syn på homofile rettigheter, kan man egentlig spise skalldyr? Bla bla bla. En mann som vet hvordan det er å føde barn? Hva i huleste skal du samle ulike folk med ulike qualia etter, spiller du pokémon?

Det er de som tror at man ikke kan ha en forståelse uten qualia, at qualia gir et unikt innblikk i hva noe betyr. De tar feil, faller ut døren i tredje-etasje og taper Humes biljardspill. Man abstraherer og ekstrapolerer fra erfaringer, det er slik mennesker vet noe som helst. Jeg vet ikke hvordan det kjennes å føde et barn, men jeg kjenner smerte og jeg kan forstå det.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
cuadro skrev (26 minutter siden):

Jeg mistenker at denne anekdoten har ingenting med eksempelet å gjøre: Hva er "sukkertøy" i sammenhengen "affirmative action", hvilket "sukkertøy" har en asiatisk andregenerasjons-innvandrer fått over lengre tid som ikke afro-amerikaneren har fått, og hvem har gitt dette "sukkertøyet"? Og hvem gir sukkertøy til afro-amerikaneren?

Et helt verdensbilde, nei. Et helt verdensbilde er også ekstremt sammensatt og ikke minst unikt. Hvorfor du skulle lete etter et spesifikt verdensbilde er for meg et mysterium. Men du har primærattributter som er en del av ens verdensbilde; kvinnesyn, gudebilde, syn på homofile rettigheter, kan man egentlig spise skalldyr? Bla bla bla. En mann som vet hvordan det er å føde barn? Hva i huleste skal du samle ulike folk med ulike qualia etter, spiller du pokémon?

Selektive universiteter leter ikke etter spesifikke verdensbilder så mye som de ikke vil ha en monokultur hvor de fleste er like.  De kan bare velge blant de som søker, og en Creole fra New Orleans , en rancher fra Montana og Vietnamesiske amerikanere fra Texas er mer intersannte enn typiske Maryland suburbanites på Ivy League universiteter

Poenget er at du finner ikke Maryland suburbanites som har nøyaktig de samme perspektiver som de andre jeg beskriver, det blir som å finne en mann som vet hva det er å føde barn.  
 

De ønsker denne diversity fordi-

Diversity enriches the educational experience. We learn from those whose experiences, beliefs, and perspectives are different from our own, and these lessons can be taught best in a richly diverse intellectual and social environment.
It promotes personal growth-and a healthy society. Diversity challenges stereotyped preconceptions; it encourages critical thinking; and it helps students learn to communicate effectively with people of varied backgrounds.
It strengthens communities and the workplace. Education within a diverse setting prepares students to become good citizens in an increasingly complex, pluralistic society; it fosters mutual respect and teamwork; and it helps build communities whose members are judged by the quality of their character and their contributions.
It enhances America's economic competitiveness. Sustaining the nation’s prosperity in the 21st century requires us to make effective use of the talents and abilities of all our citizens, in work settings that bring together individuals from diverse backgrounds and cultures.

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
cuadro skrev (5 minutter siden):

Du er nå tilbake på primærattributter: syn på sak A, B, C, D. Du kan helt fint abstrahere deg bort fra både etnisitet og kultur.

Årsaken er også helt sidestilt hva fenomenet er, hvilket er raseprofilering. Fremdeles interessert i dette sukkertøyet.

Verdensbilde til Creole student er unik og ikke finnes blant andre etnisiteter  Det samme gjelder cowboy fra Montana.  Det er ikke raseprofilering når universitetet intervjuer individet

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå byttet du til verdensbilde igjen. Men det leter de jo ikke etter:

jjkoggan skrev (18 minutter siden):

Selektive universiteter leter ikke etter spesifikke verdensbilder så mye som de ikke vil ha en monokultur hvor de fleste er like.

Alle verdensbilder er unike. Det er nesten 8 milliarder verdensbilder i dag, vanskelig å få helt tak i hva som er så viktig med akkurat dette verdensbildet av Creole-student nummer x.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
cuadro skrev (1 minutt siden):

Nå byttet du til verdensbilde igjen. Men det leter de jo ikke etter:

Alle verdensbilder er unike. Det er nesten 8 milliarder verdensbilder i dag, vanskelig å få helt tak i hva som er så viktig med akkurat dette verdensbildet av Creole-student nummer x.

Du intervjuer studenten og sammenligner han/hun til de andre og bestemmer at han/hun er annerledes.  Ingen søker Creoler generellt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Du intervjuer studenten og sammenligner han/hun til de andre og bestemmer at han/hun er annerledes.  Ingen søker Creoler generellt. 

Og det er helt legitimt, så lenge årsaken til at vedkommende er "annerledes" er spesifikke tradisjoner, tankesett eller tilsvarende primærattributter. Men:

jjkoggan skrev (7 minutter siden):

Det er ikke raseprofilering når universitetet intervjuer individet


Nåja, hvis konklusjonen er at person A er av etnisitet p hvilken beriker mangfoldet fordi personen er av etnisitet p, mens person B ikke er av etnisitet p og derfor ikke beriker mangfoldet, så er dette raseprofilering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
cuadro skrev (42 minutter siden):

 

Og det er helt legitimt, så lenge årsaken til at vedkommende er "annerledes" er spesifikke tradisjoner, tankesett eller tilsvarende primærattributter. Men:


Nåja, hvis konklusjonen er at person A er av etnisitet p hvilken beriker mangfoldet fordi personen er av etnisitet p, mens person B ikke er av etnisitet p og derfor ikke beriker mangfoldet, så er dette raseprofilering.

Etnisitet påvirker ens verdensbilde, det kan ikke skilles og derfor er alltid en faktor i verdensbilde mangfoldet som universitetet søker.  MAO  det er ikke hudfarge som er viktig, det er verdensbilde som påvirkes av å erfare verden som et annet hudfarge som er viktig

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men vi konkluderte få innlegg over at verdensbildet ikke er hva man ser etter. Det er idé-variasjon, det er det motsatte av monokultur. Etnisitet er én av tusener av ting som påvirker ens verdensbilde. Idé-variasjon finner man altså hvor som helst, i alle grupperinger, også innen en enkelt etnisk kultur og subkulturer av denne. Etnisitet er heller ikke en avgjørende variabel, det er ingen mangel i verden på eksempler av motstridende verdensbilder tross samme etniske opphav – eller hudfarge – og motsatt i stor grad sammenfallende verdensbilde tross forskjellige opphav. Dette er i det hele tatt en fantastisk elendig og uforutsigbar predikator. Du er mye mer tjent, statistisk sett, i oppnåelsen av multikulturell idé-variasjon, å hente individer fra geografisk separerte lokasjoner. Hvilket er det nærmest alle universiteter i hele verden gjør allerede og før "affirmative action", gjennom sine utvekslingsprogrammer. Det forteller meg at "affirmative action" har absolutt ingenting å gjøre med det du hevder.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (10 timer siden):

Diversity enriches the educational experience. We learn from those whose experiences, beliefs, and perspectives are different from our own, and these lessons can be taught best in a richly diverse intellectual and social environment.

Et flott ideal. Men greier studiested og studenter å leve etter det også når studenten eller foreleseren ikke er en stakkars etnisk minoritet, men en plagsom konservativ kristen som ikke liker pride-festivaler? Greier vi å være konsistent "mer liberal", eller flytter vi bare rundt på hvem vi godtar og hvem vi ikke godtar?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Pride er plagsomt. Det må gå an å ha seksuelle preferanser og kjønn uten å annonsere det  til hele verden.

Det verste er bruk av regnbue. Regnbue er symbol for synlig lys, altså alt som er. Det er rett og slett forkastelig å bruke en slik symbolikk.

the-visible-light-spectrum-2699036_FINAL

Folk må homse, transe og være ikke-binær så mye de vil, men det skader ikke med litt bakkekontakt. Jeg tror ikke noen av homsene jeg kjenner gjør noen sak ut av at de er homser. De oppfører seg som folk flest.Jeg har i alle fall ikke lagt merke til noe.

De må gjerne få feire og danse gatelangs, men finn en annen symbolikk enn regnbue. Synlig lys tilhører alle og ikke en bestemt gruppe av mennesker.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Pride er plagsomt. Det må gå an å ha seksuelle preferanser og kjønn uten å annonsere det  til hele verden.

Mye i livet kan være plagsomt. Trekkspillere på nasjonalteateret f.eks. Eller Jesus-predikanter på torget. Damer som stiller seg opp midt mellom butikkhyllene for å snakke i telefonen. Tenåringer som lytter til musikk på mobil-høyttaleren på bussen. Bilister som ikke blinker i rundkjøringer.

At noen kler seg i fjollete klær og danser i gatene en gang i året synes jeg er ganske greit.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...