Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Red Frostraven said:

Meh. Du misforstod posten min.
Samene er et urfolk -- og det andre urfolket er vi like mye en del av det som Elisabeth Warren er en del av amerikansk urbefolkning.
Det er utryddet grunnet migrasjon og immigrasjon, både i kultur og i genetikk.
Som kildene mine de to forrige sidene forteller om.

Vår endelige status som potensiell urbefolkning døde da den religion og kultur fra midtøsten ble tvangsinnført for tusen år siden.



Uansett hvor mye godvilje man tillegger den samiske kulturen, og hvor mye ond vilje man tillegger den norske, så henger ikke dette argumentet på greip.

Norske samer er mer "norske" enn etniske nordmenn er ifra midtøsten eller noen annen kultur.

Da står vi igjen med to muligheter. I begge er etniske nordmenn Norges opprinnelige urfolk, og samene invandrere, muligens erobrere og som lever på okkupert norsk land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thorny skrev (5 timer siden):

Uansett hvor mye godvilje man tillegger den samiske kulturen, og hvor mye ond vilje man tillegger den norske, så henger ikke dette argumentet på greip.

Norske samer er mer "norske" enn etniske nordmenn er ifra midtøsten eller noen annen kultur.

Da står vi igjen med to muligheter. I begge er etniske nordmenn Norges opprinnelige urfolk, og samene innvandrere, muligens erobrere og som lever på okkupert norsk land.

...jeg tror du har godt av å definere urfolk.

For vi har ikke kulturen til folket som bodde her for 1000 år siden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (15 timer siden):

I det første tilfellet, kaster han nedlatende ord og utrykk i retning av kva du gjør. "Kontorrotte", er eit utrykk for å vise missnøy om yrke og livsvalg. 

I det andre tilfellet, "jævla neger", blir det å angripe ein person for det han er. Mørk i huden. Altså direkte på person.'

Jeg vil hevde at mitt yrkesvalg er vesentlig påvirket av mine gener og en viktig del av min identitet.

Tenk deg følgende:

1. Jeg som heterofil mann velger å hoppe i halmen med en annen mann som et eksperiment. Noen ser oss og banker oss opp som "sopere". På en krenke-skala så er det en 5/10 fordi vi ble utsatt for vold, men som et resultat av aktive valg vi tok.

2.  Litt lengre ned i gata er to homofile på en date. De er homofile av legning. Noen ser dem og banker dem opp som "sopere". På en krenke-skala er det en 10/10 fordi de ble utsatt for vold, og som et resultat av medfødte egenskaper.

Er ikke det en rar rangering? Samme fysiske mishandling, samme ytre motivasjon, men det ene er verre enn det andre? Betyr det at hvis vitenskapen mot formodning skulle finne ut at homofili ikke er medfødt likevel, så må man gå inn og forkorte straffen til de som har begått hat-kriminalitet mot homofile?

Sitat

Om personen griper etter det første og mest nedsettende, uten å meine det, er jo kun spekulasjoner. 

Mener du ærlig at fyren går rundt og bærer nag til folk som jobber på kontor? Er det ikke mer rimelig at han bare ville såre <med hva som helst>? Hvor mange millisekunder har du på deg til å tenke i en slik situasjon? Hvor mange ganger har du vært i en krangel med venn/halvdel/kollega og kommet på 30 sekunder hva du egentlig burde ha sagt?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Thorny skrev (5 timer siden):

Og samtidig legger de til filmen White Girls. To svarte menn som spiller to blonde, blåøyde kvinner.

"White Chicks"? Jeg tenker at det er strålende og kanskje den eneste måten å normalisere dette sminke-stigmaet. Svarte som kler seg ut som hvite. Gjerne i litt komiske situasjoner som tar "typisk hvit middelklasse-tilværelse" på kornet, uten å være nedsettende.

-k

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (12 timer siden):

Interessant eksempel, og jeg har tenkt over det samme. Folk som er sinte, rettmessig eller ikke, har det noen ganger med å slenge ut det som faller inn eller det de tror vil skape en reaksjon hos motparten. Det trenger ikke ligge noe sterkt hat mot noen spesielle karakteristika ved personen en skjeller ut, men nettopp hvilken av de mer eller mindre tilfeldige utropene vedkommende kommer med kan potensielt ha enormt mye å si for hvordan situasjonen oppfattes, og konsekvensene den får. 

Hvis jeg drikker to øl og setter meg i bilen og kjører så kan det ha store konsekvenser for mitt liv og frihet - spesielt hvis jeg er så uheldig å være innblandet i et uhell. Hvis jeg derimot fikler med radioen, krangler med barna eller bare er uopplagt den dagen (og har samme grad av nedsatt oppmerksomhet) så vil jeg antageligvis slippe billig(-ere) unna. En mer rettferdig (men upraktisk) mekanisme ville være at du fikk en reaksjon basert på graden av uoppmerksomhet, uforstand og hvorvidt dette har vært et mønster over tid.

Hvis du havner i en krangel/opphetet diskusjon med noen og i en tåpelig impuls kaller vedkommende "jævla neger" så kan dette ha katastrofale konsekvenser for karriere og sosialt liv, avhengig av din posisjon og hvorvidt dette fanges på video. Hvis du heller kaller noen "jævla kjerring", "jævla polakk", "feite jævel" så vil antagelig konsekvensene være langt mildere. Uten at du nødvendigvis er noe bedre eller verre menneske, eller har noe bedre impulskontroll av den grunn. En mer rettferdig (men upraktisk) mekanisme ville være at du fikk en sosial/juridisk reaksjon basert på graden av reelt hat og hvorvidt dette har vært et mønster over tid.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Red Frostraven said:

Meh. Du misforstod posten min.
Samene er et urfolk -- og det andre urfolket er vi like mye en del av det som Elisabeth Warren er en del av amerikansk urbefolkning.
Det er utryddet grunnet migrasjon og immigrasjon, både i kultur og i genetikk.
Som kildene mine de to forrige sidene forteller om.

Vår endelige status som potensiell urbefolkning døde da den religion og kultur fra midtøsten ble tvangsinnført for tusen år siden.

Nå rotes det fælt. Så vidt jeg vet har samer stort sett den samme religionen som resten av landet. Og hvorfor en endring av religion skal ha noe som helst å si for status som urbefolkning kan du gjerne prøve å forklare.

Og du kan gjerne komme med "kilder" som viser at samene var de første som befolket Norge ca 7000 f.kr.

De menneskene som bor i Norge pr i dag er stort sett avkom fra de menneskene som befolket Norge etter istiden. Samene kom i etterkant men bosatte seg i innlandet som gjorde at det ikke oppstod konflikt mellom dem og den opprinnelige befolkningen.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt interessant med folkevandringer og sporing av opphav via genetikk og lingvistikk. Men jeg forstår ikke helt relevansen for rasisme?

Hvis samene blir utsatt for rasisme*)så gjelder vel det uavhengig av om de bosatte seg her før eller etter majoritetsbefolkningen? Hvis noen hater samer så er vel det forkastelig uavhengig av om samene har stor eller liten genetisk avstand fra majoritetsbefolkningen?

-k

*) Noe de absolutt blir, spørsmålet er bare hvor utbredt det er

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (11 timer siden):

Nå rotes det fælt. Så vidt jeg vet har samer stort sett den samme religionen som resten av landet. Og hvorfor en endring av religion skal ha noe som helst å si for status som urbefolkning kan du gjerne prøve å forklare.

Og du kan gjerne komme med "kilder" som viser at samene var de første som befolket Norge ca 7000 f.kr.

De menneskene som bor i Norge pr i dag er stort sett avkom fra de menneskene som befolket Norge etter istiden. Samene kom i etterkant men bosatte seg i innlandet som gjorde at det ikke oppstod konflikt mellom dem og den opprinnelige befolkningen.

Med like stort direkte slektskap som Elisabeth Warren har til urbefolkningen i USA...

På grunn av immgrasjon og migrasjon... og antagelig krig.


---

Og politisk, så er vi heller ikke urfolk:
 

 

Sitat

 

Urfolk

ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater, som Norge ratifiserte i 1990, definerer urfolk slik:

«Stammefolk i selvstendige stater som gjennom sine sosiale, kulturelle og økonomiske forhold skiller seg fra andre deler av det nasjonale fellesskap, og hvis status helt eller delvis er regulert av deres egne skikker og tradisjoner, eller av særlige lover eller forskrifter»,
eller:
«folk i selvstendige stater som er ansett som opprinnelige fordi de nedstammer fra de folk som bebodde landet eller en geografisk region som landet tilhører, på det tidspunkt da erobring eller kolonisering fant sted eller de nåværende statsgrenser ble fastlagt og som, uavhengig av sin rettslige stilling, har beholdt noen eller alle av sine egne sosiale, økonomiske, kulturelle og politiske institusjoner».

 

«Det norske urfolk» – NRK Sápmi - samiske nyheter, kultur og underholdning

...

Hva er kilden til din forståelse..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

Kvelden den 26. januar 2001 står 15 år gamle Benjamin Hermansen ute foran den lokale matbutikken på Holmlia. Han skal møte bestekameraten Hadi for å levere et mobildeksel. Mens de står og prater, ruller plutselig en bil sakte inn på parkeringsplassen. I den sitter to unge menn med glattbarberte hoder. Den første av tre episoder, i serien Hele historien fra NRK Radiodok.

https://radio.nrk.no/podkast/hele_historien/sesong/drapet-paa-benjamin-hermansen

 

547712879_BenjaminHermansen.thumb.jpg.a16e68e3c3f981b79d9f6b1ce45d7d5f.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (16 minutter siden):

Hvor stort problem har vi med nynazister i Norge hvis de må trekke frem et 20 år gammelt drap?

Klassiker den kommentaren, mye sett i kommentarfelter de siste dagene. Den bommer. Mulig du er for ung til å huske, men drapet på Benjamin Hermansen utløste et kraftig sinne og oppgjør med rasisme og høyreekstreme i sin tid med markeringer over hele landet, og har i ettertid vært et sterkt symbol som markeres årlig. 

Man kan trekke frem andre rasistiske drap motivert av høyreekstreme krefter for kortere tid siden om man ønsker det, for eksempel Manshaus for halvannet år siden.

Endret av Snikpellik
  • Liker 7
Lenke til kommentar
3 hours ago, Tåkefyrste said:

Men om en innvandrer voldtar eller dreper noen så er det glemt dagen etterpå. Dobbeltmoralens høyborg. Hvite liv er jo som kjent ikke verdt stort, da man ikke kan score moralpoeng på disse.

Er jo omtrent ingen som husker Marianne Haugen som ble offer for drap. Hun ble glemt nokså fort desverre.. Er jo mange andre slike tilfeller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (3 timer siden):

For å utdype: Minn gjerne et grufullt drap, men å prøve å score billige politiske poeng på at nynazisme liksom skal være så stort problem pga et 20 år gammelt drap er direkte uærlig. 
 

Da gir man de titalls nazistene i Norge mer oppmerksomhet enn de fortjener.

En viktig påminnelse om at det har vært et stort problem, og at vi daglig må sørge for at det ikke blir et stort problem igjen. 

 

Dette var et nytt nivå av syting. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og ingen husker de nordmenn har drept eller voldtatt, med mindre det var kontroversielle rettssaker...

Det er slik vanlige nyheter fungerer.

Nyheten er nyheter i et par tre dager, med mindre det skjer noe mer. Så er dommen eller rettsprosessen en mindre nyhet, igjen med mindre det er noe ekstraordinært.

Men om asylsøkere gjør noe galt, så er det internasjonale nyheter som gjentas hver uke, og måned, i ti år i strekk, av politisk brune medier.

...vi hører ikke om de fleste drap i Norge, eller om voldtekter, som sjeldent engang er lokalnyheter.

Og vi får ikke vite om alle avvergede høyreekstreme angrep.

https://www.aftenposten.no/norge/i/kJG53a/pst-rapport-familien-og-venner-visste-at-de-planla-terror-likevel-ho

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...