Gå til innhold

Svært uferdig strategi: Regjeringen vet ikke hva den vil med hydrogen


Anbefalte innlegg

Halvor Sølvberg- the MOV skrev (8 minutter siden):

Hva med å lagre H2 i store granitt tuneller, boret ut med helprofil tunellboremaskiner og sprøytetettet med glass.

Liker også en annen teknikk for CCS som Island utnytter. De blander CO2'en i vann med mye salt-innhold og pumper vesken ned igjen i fjellet der vesken smyger seg mellom sprekker (mye porøst fjell der oppe). Det mediet stivner og blir over tid tilhørende fjellet. Man lagrer rett og slett CO2 i nytt fjell. En H2 verdikjede vil inkuldere alle former for H2 produksjon, og H2 fra biomasse og søppel vil i teorien være mer enn null-utslipp. Det vil i mange tilfeller være negativt utslipp om man løser CCS på en god måte. 

 

Halvor Sølvberg- the MOV skrev (8 minutter siden):

Se gjennom denne snutt, lær så vi slepp idioti pratet om V2G pratet noe mer (100 år gammel teknologi senker glatt det tullet, på alle plan), eller hold kjaft.

https://www.youtube.com/watch?v=qRpQL1vFWLg

https://meetando.no/hydrogen/the-norwegian-hydrogen-conference-03-06-2020/1590483142-main-stage
Greit å gå igjennom også. Norge ble målt til å kunne gi EU billigst H2 gjennom vindkraft av alle landene i EU. Det burde jo vise potenisalet vi har, og hvorfor det er viktig å starte for å kunne erstatte verdiene i olje og gass eksporten. 

Vi er da glade i samfunnet vi har idag grunnet hydro, og oljen. Det er greit at dagens regjering gjør som de eldre, og sørger for at vi kan leve videre etter vår generasjon med de godene vi har hatt. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (18 minutter siden):

Liker også en annen teknikk for CCS som Island utnytter. De blander CO2'en i vann med mye salt-innhold og pumper vesken ned igjen i fjellet der vesken smyger seg mellom sprekker (mye porøst fjell der oppe). Det mediet stivner og blir over tid tilhørende fjellet. Man lagrer rett og slett CO2 i nytt fjell. 

 

https://meetando.no/hydrogen/the-norwegian-hydrogen-conference-03-06-2020/1590483142-main-stage
Greit å gå igjennom også. Norge ble kåret til å kunne gi EU billigst H2 gjennom vindkraft av alle landene i EU. Det burde jo vise potenisalet vi har, og hvorfor det er viktig å starte for å kunne erstatte verdiene i olje og gass eksporten. 

Vi er da glade i samfunnet vi har idag grunnet hydro, og oljen. Det er greit at dagens regjering gjør som de eldre, og sørger for at vi kan leve videre etter vår generasjon med de godene vi har hatt. 

Takker for link.

Skal se den i sin helhet (og tar kopi) er ute etter taller og konkretisering, så da er det å håpe at det ikke er for mye festtale.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (1 minutt siden):

Takker for link.

Skal se den i sin helhet (og tar kopi) er ute etter taller og konkretisering, så da er det å håpe at det ikke er for mye festtale.

Tipper du nok leter etter mer konkrete tall enn du får der, men det er uansett interessant. Spesielt potensialet for verdikjeden. UK har like mye verdier idag i deres olje og gass industri, som potensialet de kan få for eksport av H2 gjennom den verdikjeden. Norge ligger helt i toppen på vind-kraft-potensiale for eksport nedover Europa. Et segment som nå vokser. Det ser man jo på papirarbeid som allerede er signert mellom Nord-Afrika og Tyskland. Et nydelig prosjekt som vil dekarbonisere områder der nede med nye mikro-grid løsninger, samtidig som de får eksport-verdier inn til EU. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Tipper du nok leter etter mer konkrete tall enn du får der, men det er uansett interessant. Spesielt potensialet for verdikjeden. UK har like mye verdier idag i deres olje og gass industri, som potensialet de kan få for eksport av H2 gjennom den verdikjeden. Norge ligger helt i toppen på vind-kraft-potensiale for eksport nedover Europa. Et segment som nå vokser. Det ser man jo på papirarbeid som allerede er signert mellom Nord-Afrika og Tyskland. Et nydelig prosjekt som vil dekarbonisere områder der nede med nye mikro-grid løsninger, samtidig som de får eksport-verdier inn til EU. 

Tja, bygge ned Norsk natur for å tjene penger på strøm i steden for turisme. Kan gå det, hurtige penger om vi sel vindturbinene og der er jo fjell å gå tur på i Spanien også. Avgiftsfri sprit både der og på veg inn og ut.

 

Hadde gått all inn, seigpining har intet for seg. Og litt penger vil der bli å skrive bok om det også, som dei som skriv bok om store fjellbestigninger, som turer i Himalaya. Med den fint-følelse som er nødvendig, ikke nevne bærere som går der hvær dag eller hva man legg att (søppel og lik) for å spare resurser.

 

Det er et paradoks at Kim Jung Ill kommer betre ut på sine fjellturer, med helikopter, lakksko og sin kvite hest. Både resurs og miljømessig, om da ikke profil og bragdmessig.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (27 minutter siden):

Tja, bygge ned Norsk natur for å tjene penger på strøm i steden for turisme. Kan gå det, hurtige penger om vi sel vindturbinene og der er jo fjell å gå tur på i Spanien også. Avgiftsfri sprit både der og på veg inn og ut.

Majoriteten av fokuset ligger på off-shore vind, for er enig om at natur skal få være i fred. Men det å utforske allerede utnyttet areal for hydro og vind kan man uansett gjøre igjen, og sørge for at man får det meste ut av det. 

Gamle hydro-kraftverk som har større potensiale som man ikke utnytter pga flaskehalser i nettet kan jo nå pga H2 få etterinstallert flere tubriner f.eks om det er rom for det. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Majoriteten av fokuset ligger på off-shore vind, for er enig om at natur skal få være i fred. Men det å utforske allerede utnyttet areal for hydro og vind kan man uansett gjøre igjen, og sørge for at man får det meste ut av det. 

Gamle hydro-kraftverk som har større potensiale som man ikke utnytter pga flaskehalser i nettet kan jo nå pga H2 få etterinstallert flere tubriner f.eks om det er rom for det. 

 

Tror ikke H2 har så mye med vannkraft å gjøre, pumpekraft er bare tull om man vil ha hydrogen. Og vannkraft har vi ikke for mye av, einig i det.

 

Se på altaelva, vart betre lakseelv med minstevassføring og mindre storelv. Ingen nevner det i dag.

 

Som eg har nevnt tidligere, 2 graders målet vil vi nå med glans om CO2 påvirker klima som formidlet i media. 3 - 4 er i boks alle reie i følge min matte (statestikkforståelse) da.

I det lange løp har vi for lite olje, så alle kluter må settes til NU. For å ha lys, sleppe å hente torv som er dyrt om det skal in til byn (dårlig jernbaneutbygging) osv.

 

Grønn og Blå energi, hva er det når det som trengst er Fiolett. Enn så lenge, og taller.

5 ooo små - jettfly til Zurich forandrer ikke det.

På samme måte som Elon Musk lager raketter som kan lande, men å lande er ikke problemet. Vi kan klare å ta vare på det vi kar nu, et stikkord «overflod»

 

En må være blind for å ikke se at værden inneholder mer en 1 000 ganger så mange mennesker som i Norge. Eg er optimist, taller vil bli bevist. Takk for linken.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (45 minutter siden):

Tror ikke H2 har så mye med vannkraft å gjøre, pumpekraft er bare tull om man vil ha hydrogen. Og vannkraft har vi ikke for mye av, einig i det.

https://www.sintef.no/siste-nytt/hydrogen-kan-redde-urealiserte-smakraftverk/
https://enerwe.no/nve-tror-pa-lonnsom-produksjon-av-hydrogen-fra-vannkraftverk/313721
https://www.tu.no/artikler/hydrogen-fra-innestengt-vannkraft-kan-lonne-seg-i-oppdrett/460548?key=rJuaqZRP
etc.
 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 8.6.2020 den 0.02):

Denne runddansen har vi hatt tidligere også, hvor du var fast bestemt på at effektiviteten var den samme som man så på Utsira prosjektet. Hvordan gikk det igjen?

LØGN!

Jeg fremhevet at Utsira-prosjektet var det beste jeg kjente til og jeg oppfordret deg til å finne et bedre eksempel. Så slang du utav deg et tall og nektet å dokumentere det. Jeg og flere andre var på deg *lenge* for å få deg til å dokumentere påstanden. Hvor mange ganger? 30? 50? Mange.. Det er en debatteknikk du bruker svært hyppig når temaet er hydrogen. Vi ser det her i denne tråden hvor du slenger ut av deg et tall og gjentatte ganger nekter å si hva tallet betyr. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

LØGN!

Jeg fremhevet at Utsira-prosjektet var det beste jeg kjente til og jeg oppfordret deg til å finne et bedre eksempel. Så slang du utav deg et tall og nektet å dokumentere det. Jeg og flere andre var på deg *lenge* for å få deg til å dokumentere påstanden. Hvor mange ganger? 30? 50? Mange.. Det er en debatteknikk du bruker svært hyppig når temaet er hydrogen. Vi ser det her i denne tråden hvor du slenger ut av deg et tall og gjentatte ganger nekter å si hva tallet betyr. 

Jeg gav deg en haug av linker til utstyr. Hvorfor du insisterte på at resultatet av sammenkoblingen av utstyret skulle gi et annet resultat må du svare på, siden du var fast bestemt på at en av de første prosjektene på kloden for slikt bruk var og ble fasiten. 

Jeg har på ingen måte bare slengt ut et tall. Jeg gav deg Nexo med sine 6kg hydrogen og rekkevidden den får til, og spurte om brenselcellen var 50% effektivt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Jeg gav deg en haug av linker til utstyr. Hvorfor du insisterte på at resultatet av sammenkoblingen av utstyret skulle gi et annet resultat må du svare på, siden du var fast bestemt på at en av de første prosjektene på kloden for slikt bruk var og ble fasiten. 

Jeg har på ingen måte bare slengt ut et tall. Jeg gav deg Nexo med sine 6kg hydrogen og rekkevidden den får til, og spurte om brenselcellen var 50% effektivt. 

Du klarer ikke svare på enkle spørsmål. Hva er egentlig feil med deg? Hvorfor debatterer du på denne måten? Er det bevisst taktikk for å trette oss ut og få oss til å kaste bort tid og energi på å regne ut det du kunne fortalt oss med en gang?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Du klarer ikke svare på enkle spørsmål. Hva er egentlig feil med deg? Hvorfor debatterer du på denne måten? Er det bevisst taktikk for å trette oss ut og få oss til å kaste bort tid og energi på å regne ut det du kunne fortalt oss med en gang?

Jeg prøver å diskutere sak, du prøver å diskutere person. 

Det å finne utstyr for å finne ut av hvor man ligger nå vs tidlig 2000 tall må da være mer interessant og ærlig enn å bastant mene at det prosjektet var og ble fasiten for all fremtid, slik du gjorde? 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

LØGN IGJEN! Du er full av det!! Jeg har ALDRI ment at det var fasiten for all fremtid!! 

Hva var isåfall poenget med å totalt ignorere alle linkene til individuelt utstyr som viste deres effektivitet da isåfall, og kun stå fast ved at Utsira var fasiten? 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (12 timer siden):

Jeg gav deg en haug av linker til utstyr. Hvorfor du insisterte på at resultatet av sammenkoblingen av utstyret skulle gi et annet resultat må du svare på, siden du var fast bestemt på at en av de første prosjektene på kloden for slikt bruk var og ble fasiten. 

Jeg har på ingen måte bare slengt ut et tall. Jeg gav deg Nexo med sine 6kg hydrogen og rekkevidden den får til, og spurte om brenselcellen var 50% effektivt. 

Eg tror nok at selv med en stempelmotor vil Hydrogen gi mer en 50% virkningsgrad av brennværdi.

Er jo kjækt med litt spillvarme vinterstid og på natten, og noen hundre kilo ekstra lasteevne.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...