Gå til innhold

JYSK bør granskes!


Anbefalte innlegg

Tar meg den frihet til å dele en medsøsters innlegg fra annet forum. Håper folk vil hjelpe med å belyse hvordan denne bedriften operere! Spre gjerne artikkelen. Har du noe å dele selv, ikke nøl med å ta kontakt med journalisten. Du får være anonym.

Hun har skrevet ifb med artikkelen som kom ut i nettavisen i dag: https://www.nettavisen.no/okonomi/mobelgiganten-fikk-ekstrem-kundevekst-nektet-a-hente-inn-permitterte-ansatte/3423976570.html

"

Jobber selv i kjeden. Har jobbet der i ca 6 år nå. For ca 2 år siden bare snudde alt. De flinke erfarne folka begynte å slutte, fikk seg andre jobber. Noen bare forsvant lydløst. Forstår jo nå at det er mer som skjer bak kulissene enn det vi på gulvet vet. Jeg trivdes så godt, nå er alt bare verre og verre for hver mnd som går. Alt er et jag, det har det alltid vært, men nå gjør vi dobbelt så mye på halvparten av bemanningen. Akkurat som vi ikke hadde nok fra før! Ledelsen er aggressiv i fremtoning, truer oss om vi snakker om sykemelding. Flere ledelses grupper er blitt gale og vi i butikkene har begynt å bli redd dem. 

Ingen, virkelig ingen utenfor kan skjønne den store arbeidsmengden vi har. Alt gjør vi selv, vasker, støvsuger, tar varemottak nesten daglig, utleverer til kundene. Er ikke slik at vi har vaskebyrå og faste på lageret. Hvert område i butikken bygges om to ganger i året. Alt skal telles ukentlig område for område. Som daglig leder ser jeg ikke familien min lengre. Jeg føler jeg har flyttet inn på jobb. Jeg må det, for å møte alle kravene jeg får. Jeg har ikke hjerte til å ta kontorarbeid når butikken er åpen, da må jeg hjelpe mine kolleger. Jeg sleper meg selv til jobb grytidlig for å prøve å ta unna. Helgene bruker jeg også. Samtidig må jeg som leder gå foran som et godt eksempel som de sier, å hjelpe til med ombygging og guden vet alt, i andre butikker. Uten ekstra betaling selvsagt. 140 ekstra timer hadde jeg i mai og mai er egentlig en rolig måned for oss. Føler for å grine nå som jeg vet vi snart går inn i ferieavvikling. Alle skal ta ferie i juli for vi har faktisk ikke lov å ha ferie i august! 

Håper denne koronaen er over snart, så det kommer ut flere ledige jobber. Nå knekker jeg snart. 

Måtte bare blåse ut! 

Om dere som har støttet nettavisen med informasjon leser her inne: Tusen tusen takk for at dere tørr å snakke høyt om hva vi opplever, jeg elsker dere!

"

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Sexylubb1 said:

Jeg skjønner ikke helt dette. Er det ikke daglig leder/butikksjef i de forskjellige butikkene som ansetter folk og lager timelister? Hvorfor gjør du ikke noe med det? 

Lønnsbudsjettet er styrt sentralt. Så nei, ingen makt til det.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 minutt siden):

Som daglig leder må du lære å delegere oppgaver. 

Det er jo vanskelig om han faktisk ikke har nok folk til å gjennomføre oppgavene i butikken. Og han er antageligvis den eneste som har en særlig uavhengig stilling som er unntatt AML når det gjelder overtid selv om timene han prater om virker helt utrolig. 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Sexylubb1 said:

Det er jo vanskelig om han faktisk ikke har nok folk til å gjennomføre oppgavene i butikken. Og han er antageligvis den eneste som har en særlig uavhengig stilling som er unntatt AML når det gjelder overtid selv om timene han prater om virker helt utrolig. 

Han?  Svaret mitt er fortsatt det samme; vedkommende må lære å prioritere og delegere.  Det er helt meningsløst for vedkommende å kaste bort tiden på gulvet når denne har viktigere oppgaver som så må gjøres etterpå istedet.  Det er ikke korrekt prioritering.  Om kunderne får en dårligere handelsopplevelse, så må det bare bli sådan.  Først når den sentrale ledelsen ser kundernes reaksjon, vil der bli handlet.

Gründeren døde siste år og det kan nok være at den nye toppledelsen har endret kurs.  Om det er til det bedre eller ikke vil tiden vise seg. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
3 minutes ago, tigerdyr said:

Han?  Svaret mitt er fortsatt det samme; vedkommende må lære å prioritere og delegere.  Det er helt meningsløst for vedkommende å kaste bort tiden på gulvet når denne har viktigere oppgaver som så må gjøres etterpå istedet.  Det er ikke korrekt prioritering.  Om kunderne får en dårligere handelsopplevelse, så må det bare bli sådan.  Først når den sentrale ledelsen ser kundernes reaksjon, vil der bli handlet.

Gründeren døde siste år og det kan nok være at den nye toppledelsen har endret kurs.  Om det er til det bedre eller ikke vil tiden vise seg. 

Som leder har man noe stolthet. Man ønsker IKKE at kundene skal lide. De går ALLTID først. Samme hvor mye vi argumenterer får vi ikke mer lønnskroner. Får bare beskjed om å hente inn gratis arb kraft fra nav el.l. Det er gjerne dobbelt arbeid for oss. Eller så får vi beskjed om at lønningene er så høye i Norge kontra Danmark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Smykker said:

Som leder har man noe stolthet. Man ønsker IKKE at kundene skal lide. De går ALLTID først. 

Det er ikke for å være frekk altså, men det virker ganske klart på meg at du ikke har fått god nok opplæring for den rollen du har.  Det er selvfølgelig fint at du er stolt og setter kunderne først, men det er ris til egen bak.  Ikke bare får du ikke gjort de viktigste oppgavene dine innenfor vanlig arbeidstid (det er 100% ditt eget ansvar og problem), men du forsterker i virkeligheten problemet ved at hjelpe til på gulvet så dere får solgt under enda mer enn ellers. 

Prøv at forestille deg hva lederne dine tenker når de ser at butikken din faktisk genererer samme eller til og med mer omsetning med færre folk?  For dem er det et tydelig tegn på at dere var for mange ansatte før og korona-krisen er en kærkommen mulighet for å skjære i daukjøttet og kvitte seg med overflødige ansatte som de ikke ellers ville klare å kvitte seg med.  Jeg kan nesten love deg at det er slik de tenker og det er også slik de skal tenke hvis bedriften skal overleve på lengere sikt. 

Hadde du fokusert på dine egne oppgaver, så hadde kanskje en del kunder gått uten å kjøpe noe og eventuelt gitt bedriften dårlig tilbakemelding om å ikke kunne få hjelp fra de ansatte og det vil ledelsen være interessert i å høre på. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, tigerdyr said:

Det er ikke for å være frekk altså, men det virker ganske klart på meg at du ikke har fått god nok opplæring for den rollen du har.  Det er selvfølgelig fint at du er stolt og setter kunderne først, men det er ris til egen bak.  Ikke bare får du ikke gjort de viktigste oppgavene dine innenfor vanlig arbeidstid (det er 100% ditt eget ansvar og problem), men du forsterker i virkeligheten problemet ved at hjelpe til på gulvet så dere får solgt under enda mer enn ellers. 

Prøv at forestille deg hva lederne dine tenker når de ser at butikken din faktisk genererer samme eller til og med mer omsetning med færre folk?  For dem er det et tydelig tegn på at dere var for mange ansatte før og korona-krisen er en kærkommen mulighet for å skjære i daukjøttet og kvitte seg med overflødige ansatte som de ikke ellers ville klare å kvitte seg med.  Jeg kan nesten love deg at det er slik de tenker og det er også slik de skal tenke hvis bedriften skal overleve på lengere sikt. 

Hadde du fokusert på dine egne oppgaver, så hadde kanskje en del kunder gått uten å kjøpe noe og eventuelt gitt bedriften dårlig tilbakemelding om å ikke kunne få hjelp fra de ansatte og det vil ledelsen være interessert i å høre på. 

Kan ikke bare være 1 person i butikk pga innloggingene og utleveringer. Klagene bøtter inn på FB men det skjer ikke noe av den grunn. Nei, media må granske hvordan de holder på med folk. Prøver vi å motsi blir vi byttet ut på null komma niks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan ser inntektene ut nå ift når dere var bedre bemannet?

 

Har forresten vært gjennom det samme, vel ca halvparten av avdelingen ble kuttet for å spare penger. Vi leverte også veldig raskt og bra før nedskjæringene. Av våre lokaje sjefer fikk vi beskjed om å yte det samme som før i stedet for å jobbe dobbelt. Gikk ca 3 måneder så jobbet de hardt med oppbemanning igjen. Hadde vi vist at vi leverer det samme med halvparten av bemanningen hadde de aldri bemannet opp avdelingen igjen, men heller lurt på hvorfor de ikke nedbemannet før..

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Sitat

JYSK bør granskes!

Høres for meg ut som "noen andre må gjøre så jeg får det bedre i min jobb".

Nei dette er ditt ansvar som daglig leder. Hvis det er for liten bemanning og ledelsen ikke hører på dine klager om dette så har du i praksis to valg. Enten å arbeide etter den bemanningen man har, og ikke noe mer også la ting forfalle så ledelsen ser konsekvensene av sine valg. Eller slutte i jobben og overlate rotet til en annen.

Og forresten: Du har vel ikke tilfeldigvis fått daglig leder rollen pushet på deg ganske nylig? Føler du at du har gjort deg fortjent til rollen og har arbeidet for å få den, eller kom dette tilbudet om lederrolle plutselig som lyn fra klar himmel? Har det vært gjennomtrekk av folk i denne rollen tidligere?

Det finnes jo diverse kjeder som bevisst pusher slike roller på uerfarene kanskje unge folk fordi de vil være glad for å få en lederrolle og gjøre alt de kan for å tilfredsstille ledelsen uten å tørre og stå opp mot dem når de setter urealistiske krav.

Endret av Storm_Eagle
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg er helt enig med Smykker, jeg har nylig sagt opp på Jysk etter 9 lange og forferdelig år, fordi jeg orker ikke og klarer ikke torturet de utsetter oss for lenger, jeg har ikke finnet meg noe annet jobb enda, men jeg bryr meg ikke lenger, jeg kommer til å bli ødelagt mentalt og fysisk hvis jeg fortsetter å jobbe der. Sier du noe imot eller lar det gå dårlig, så vil du bli behandlet som søppel og bli kastet ut og de finner bare en ny som er villig til å så si jobbe gratis for å tilfredstille ledelsen. Og ikke bare det, men alt det mentale stresset fordi ledelsen setter deg i et dårlig lys ovenfor de andre når du ikke klarer å fullføre oppgavene. DM bare har sagt klart å tidlig til oss i den butikken jeg var i, at vi må bare rydde opp rotet våres, selv om vi måtte jobbe gratis, han bryr seg ikke, bare rydd opp!

Smykker jeg forstår og hører deg! Det er virtuelt ingen andre som skjønner det vi har gått igjennom, de ender med bare å være sånn som Tigerdyr og Storm_Eagle hvis du prøver å fortelle dem. Snakker om priotere og deligere, til hvem da? Det er så si to personer hvert skift og det er inkludert sjefen! En må være i kassen og en på lager for utleveringer, i tillegg til det så er det vare påfyllinger, varetellinger ombygginger (spacing), hvem skal gjøre det? Hvis du er heldig så er det en rolig dag så vi kan løpe fram og tilbake mellom oppgavene og kassa/lager. Og ikke bare det, hos oss så er lageret aaalt for liten så vi har umulig sjans å sortere det, ting må være oppå og foran hverandre så det er ikke bare bare å ta en utlevering som ofte, og ikke minst ta varetellinger på de. Hvis du skal jobbe for Jysk så MÅ DU VÆRE VILLIG Å JOBBE GRATIS! Faen jeg kunne ha skrevi en hel bok på hva som er feil med hele opplegget dems, men nok fra meg, jeg er bare glad torturet er snart over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...