Gå til innhold

300.000 elbiler nærmer seg med stormskritt – men salgstakten faller


Anbefalte innlegg

37 minutes ago, Complexity said:

Tesla satser vel dog på det nye batteriet sitt, og  kansje man en dag kan oppgradere til det.

Spørs om du egentlig vil. De har snakket om levetid og kost. Det de ikke har snakket om er kapasitet og vekt. CATL lager alt batterier med lang levetid. De er LFP celler. Tar man utgangspunkt i SR varianten har de en del ekstra plass, så det kan godt hende at man kan nå samme kapasitet (I.e. rundt 50kWh) ved å fylle hele batterikassa med slike celler, men det vil da veie mer, og viktigere man kan ikke bruke de for å få lengre rekkevidde. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
52 minutes ago, sverreb said:

Spørs om du egentlig vil. De har snakket om levetid og kost. Det de ikke har snakket om er kapasitet og vekt. CATL lager alt batterier med lang levetid. De er LFP celler. Tar man utgangspunkt i SR varianten har de en del ekstra plass, så det kan godt hende at man kan nå samme kapasitet (I.e. rundt 50kWh) ved å fylle hele batterikassa med slike celler, men det vil da veie mer, og viktigere man kan ikke bruke de for å få lengre rekkevidde. 

Ja vi får se hva de finner på.

Lengste jeg pendler med min bil i hverdagen er 12 mil så ingen behov for noe ekstrem rekkevidde. Men er jo kjekt å bare trenge å lade innimellom og ikke hele tiden som noen må.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, gamlefar said:

I tillegg erfarer flere av at elbil ikke passer til bruken pga lang ladetid og kortere rekkevidde. Er neppe tilfeldig at ladbare hybrider selger bedre nå.

Realitetssjekk: 43,1% av bilsalet i mai var elbilar.  22,5% var ladbare hybridar.  Elbilar sel mykje betre enn ladbare hybridar.  Sjølv om du reknar med hybridane som ikkje er ladbare sel elbilane mykje betre.  Veksten i elbilsalet er òg større enn veksten i hybridsalet.  Det einaste vi kan sjå er ei endring frå ikkje ladbare hybridar til ladbare hybridar.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, gamlefar said:

Den er vanskelig for en aktør å bygge opp igjen et godt rykte og navn når man har rasert det selv ved dårlige valg. Det vil ta tid. Spørs bare hvor opplyste folk er. De som følger godt med og ikke er ungdommer lenger, holder seg langt unna Tesla.

Tesla har den beste kundelojaliteten av alle bilmerke, so dette dårlege ryktet er nok mest eit rykte om dårleg rykte sett ut av folk som aldri har prøvd ein Tesla.  Ein kan lese veldig mykje rart her i kommentarfelta, til dømes.  Folk som heilt tydeleg knapt har sett ein Tesla har veldig sterke meiningar om korleis han fungerer.

 

Eg tykkjer det ville vere veldig rart om Tesla selde mange bilar no når fabrikken har vore stengd i lang tid.  Det ville i so fall tyde på at Tesla har produsert for lager tidlegare, og har hatt problem med å få seld bilane.  Det har dei tydelegvis ikkje.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...