Gå til innhold

300.000 elbiler nærmer seg med stormskritt – men salgstakten faller


Anbefalte innlegg

Enig i at folk er folk, og man blir ikke noe dyktigere til å kjøre bil ved å endre drivstoff. Og alle som har knertet et speil, uavhengig drivstoff på bilen, vet hvor dyrt det kan bli. ;(

Når det er sagt, så har jeg hørt fra f.eks Møller bil at 70% av inntektene deres kommer fra service på biler og at de antar at en elbil trenger 30% mindre service. Dette kommer nok til å kreve litt omstilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Bad_Mojo said:

Enig i at folk er folk, og man blir ikke noe dyktigere til å kjøre bil ved å endre drivstoff. Og alle som har knertet et speil, uavhengig drivstoff på bilen, vet hvor dyrt det kan bli. ;(

Når det er sagt, så har jeg hørt fra f.eks Møller bil at 70% av inntektene deres kommer fra service på biler og at de antar at en elbil trenger 30% mindre service. Dette kommer nok til å kreve litt omstilling.

Bli vesentlig mindre service å utføre ja. Ser at produsentene slenger på ting som "sjekk av batterihelse" på servicepunktene for elbiler for å fylle opp servicepunktene. Burde vel ikke være nødvendig siden bilen passer på slikt selv.

Bremser slites jo vesentlig mindre også. Noen plasser får man jo da problemer med rust, men gjør man som på VW ID3 og bruker trommelbrems (noe jeg finner litt morsomt) så eliminerer man jo problemet der og.

Pluss at bilene kan jo programmeres til å bli flinkere til å passe på slikt selv. Tesla har jo "Automatic Brake Wipe" på Model 3 som passer på at bremsen kobles inn med gjevne mellomrom for å pusse vekk rust. Slikt burde alle elbiler ha.

Men det gir jo enda mindre penger i kassa til verkstedet når de ikke må bytte bremser engang.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bad_Mojo skrev (54 minutter siden):

Når det er sagt, så har jeg hørt fra f.eks Møller bil at 70% av inntektene deres kommer fra service på biler og at de antar at en elbil trenger 30% mindre service. Dette kommer nok til å kreve litt omstilling.

Det ordner seg gjennom abonnements-løsninger og OTA med en play-store. 30% mindre fortjeneste fra service vil være "peanuts" i forhold til potensiell inntjening på apper alene. 

Lenke til kommentar

Så lenge det tilbys elbiler til samme pris som fossilbiler, så spiller det egentlig ikke noen rolle hvilke avgifter som eksisterer. Staten skal uansett tjene penger på "luksusgodet" bilen er, så de kan like gjerne starte nå.

 

Vi som kjører elbil vil ofte bytte ut elbilen med en ny elbil. Hvorfor skal vi gidde å bry oss om en gjeng fossilentusiaster som nekter å gi slipp på eksoslukt, skraping av vinduer og alltid komme til en bil som enten er for varm eller for kald? La de kjøre de bilene de vil, så kan vi kjøre bilene vi vil.

 

Hele miljøpoenget med elbil kan vi bare avblåse. Verden stod stille i over en måned med minimalt med utslipp og det hadde absolutt ingen effekt. Om det da tar 10 eller 15 år før de fleste kjøper elbil spiller tydeligvis ingen som helst rolle for miljøet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (12 timer siden):

Bilverkstedene burde gjøre seg litt om til mer "luksus" tjenester i tillegg, så vil de klare seg fint dem. Om jeg har muligheten til å kjøpe ei god vask og polering for 500-1,000 kr de få gangene jeg må inn der, så gjør jeg gjerne det. 

God vask og polering fra 500 kroner? Du bør legge til 10x...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

God vask og polering fra 500 kroner? Du bør legge til 10x...

http://www.plussbilpleie.no/prisliste/

Merkelig hva folk ønsker å kverulere på. Du forstod vell hva jeg snakket om uansett om du var uenig i pris? Jeg sier bare at jeg skulle ønske verkstedene i større grad i tillegg kunne tilby enkle "bonus" og "luksus" varer som bilpleie. De har jo stort sett vaskehaller fra før av uansett, som de utnytter før mekkingen. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Står litt om den i manualen til bilen, nevnt for å passe på at man hele tiden har god bremseeffekt. Men vil jo hjelpe mot rusten og.

Kult. Er den såpass effektiv at det ikke er nødvendig å utføre "nødbremsing" for å slipe skiven blank? Eller er det kun for å varme og tørke skiven? 

Tenker feks hvis bilen har stått parkert over en lenger periode og skive/kloss/rust har fått satt seg. Vil denne funksjonen klare å slipe bort på begynnende groper i skiven? 

Vi er vel innenfor topic her :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (15 minutter siden):

Hvilke andre biler enn Tesla sine kan du vise til?

Aner ikke. Bmw har hatt det lenge

http://willsellsbmws.com/bmw-performance-efficiency-brake-drying/

Garantert flere også. 

Fant artikler om dette tilbake til 2005

https://www.google.no/amp/s/www.chicagotribune.com/news/ct-xpm-2005-06-12-0506120179-story,amp.html

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, keramikklampe said:

Kult. Er den såpass effektiv at det ikke er nødvendig å utføre "nødbremsing" for å slipe skiven blank? Eller er det kun for å varme og tørke skiven? 

Tenker feks hvis bilen har stått parkert over en lenger periode og skive/kloss/rust har fått satt seg. Vil denne funksjonen klare å slipe bort på begynnende groper i skiven? 

Vi er vel innenfor topic her :)

Har ikke peiling. Har bare hatt min bil i ett år nå. Har aldri brydd meg om å kjøre noe manuell wipe av skivene og de ser helt nye ut enda. Bruker aldri bremsen heller da.

Bremsene kan fortsatt sette seg da om de ikke blir smurt. Men det er en veldig enkel prosess man kan gjøre selv når man bytter hjul.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Trestein said:

Er vel noen som har det ja, men alt for få tydeligvis siden rust på elbilbremser har vært ett stort problem (og derfor VW ID3 også får trommelbremser bak istede for skiver)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Er vel noen som har det ja, men alt for få tydeligvis siden rust på elbilbremser har vært ett stort problem (og derfor VW ID3 også får trommelbremser bak istede for skiver)

Kan bekrefte at eGolf ikke har det på bakbremsene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bensinstasjonen har vel dødd ut for lenge siden. Er nå kun en kiosk men med automatpumper. Det er for så vidt nok. Verkstedene blir antagelig som før. Er kun motor og drivverk som er forskjellig. På fosilbiler er det ikke der reparasjonene kommer, men på understell og bremser.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...