Gå til innhold

FHI: Lite smitte i samfunnet gjør valideringen av Smittestopp-appen utfordrende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge appen baseres på virkelighetsfjerne kriterier for smitte - nærmere enn 2 m over 15 min - er den ubrukelig. En har slik nærkontakt med meget få. Smittes en skyldes det nærkontakt over kortere tidsrom. Appens kriterier må altså endres. Eneste nytte som appen gjør nå, er tvilsom overvåkning av brukerne samt å bruke opp batteriet på mobilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TorEEE_1 skrev (1 time siden):

Så lenge appen baseres på virkelighetsfjerne kriterier for smitte - nærmere enn 2 m over 15 min - er den ubrukelig.

tiden burde muligens vært redusert til 5 minutter? Det er vel "nok" tid til å risikere smitte mellom personer :hmm:

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva slags amatører er det myndighetene har satt til å lage en "Smittestopp" app? Å teste appen under kontrollerte forhold burde man jo ha gjort FØR den ble sluppet? Det er den eneste måten man kan forstå de innsamlede data på. Da forstår man forhåpentligvis mer av telefonenes begrensninger. "Eventuelt kan vi endre deteksjons-algoritmene" sier FHI. Jeg gir meg over! Det eneste de kan endre på, er den TIDEN som kreves før de kan rope "NÆRHET"! Men hva NÆRHET betyr, er vanskelig å si. Trolig en avstand innenfor 30 meter. Hvilket jo ikke er særlig interessant. Vi får håpe at FHI holder oss orientert om testresultatene. Men slik de har holdt på til nå, er det ikke godt å si hva de koker opp. De har ikke min tillit.

Lenke til kommentar

Det er nesten ikke sendt ut noen reelle SMS-varsler, disse millionene som er brukt til utvikling er fullstendig bortkastet – i likhet med de fleste dataprosjekter i det offentlige.

https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?&pinnedEntry=13064

Ca. en prosent av Norges befolkning er smittet, det vil si at en halv prosent akkurat nå er smittebærere. Det er fem av tusen mennesker og for at appen skal virke må man være i nærheten av en av disse fem og de må ha installert appen, fått den til å virke og ha den aktivert.

Det å få hele dette kompliserte systemet til å virke slik at en frisk person med aktiv app kommer i nærhet av en person som har gitt beskjed om at han fremdeles er syk er minimal.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Kanhende dei no kan svelge stoltheita, legge prestisjen på hylla og sette eit faktisk utviklarmiljø til å lage ein ny app basert på Apple og Google sine smittevern-API?

Då kan det hende ein får ein fungerande app som folk flest brukar, og så lyt ein heller leve med at den ikkje samla fullt så mange data som forskarane ønska seg i utgangspunktet.

Det må vel vere viktigare å få noko som funkar enn å samle ein masse unødig ekstra-materiale? Så kan heller Simula få lage ein sporingsapp som folk kan laste ned dersom dei hatar batteriet sitt og gjerne vil sende presis lokasjon nokre gonger i sekundet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...