Gå til innhold

styr unna elkjøp å kjøp router


Anbefalte innlegg

Hei vet ikke hva dere kan hjelpe meg her, fikk oppgave å kjøpe:

Netgear Nighthawk RAX40 WiFi 6 gamingrouter til 1000 kr men har sterk mistanke man blir lurt på dekning og ytelse.

For gjort tester av AX før men AC routere gir bedre ytelse for pengene uten problemer.

Men problemet er når jeg var på elkjøp prøver de å si TL Deco E4 WF5\AC2100 klarer vesentlig bedre ytelse med 1 gigabit båndbredde (Get 1250 mbit eller altibox 1 gigabit (homenet).

Jeg mener jeg følger meg lurt, og glad jeg prøvde meg på åpenkjøp siden ble kraftig lurt av elkjøp sine selgere som mener har peiling på routere.

Jeg regnet med åpenkjøp av en ubrukt router og med uforseglet router burde være lett, men slik elkjøp er i dag sier de tar ikke retur i utgangspunktet varer som kunder har tatt på, selv om de er helt nye men selv om jeg ble lurt av selger mener de velger å gjøre unntak denne ene gangen. Men til neste gang må man se pengene som tapt når man har først kjøpt disse. Hjelper lite å beskylde elkjøp for svindel eller bedrageri for det eneste de kan gjøre er å sende produktet til produsent for reprasjon så det vil kun ende med de ikke finner noe feil på produktet å man minst må betale 550 kr i undersøkelsegebyr. Så dere får mene hva dere vil men jeg mener det er god nok grunn å handle på ebay eller et annet sted fremover nå.

Så jeg håper indelig ikke elkjøp tar kontakt å sier desvere må jeg hente routeren igjen ellers er pengene tapt. Men syns dette er veldig dårlig kundeservice.

Sitat

Hørte også om denne men elkjøp sier jeg må betale frakt på 60 kr så total 200 kr må jeg ut med.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (2 minutter siden):

Hei vet ikke hva dere kan hjelpe meg her, fikk oppgave å kjøpe:

Netgear Nighthawk RAX40 WiFi 6 gamingrouter til 1000 kr men har sterk mistanke man blir lurt på dekning og ytelse.

For gjort tester av AX før men AC routere gir bedre ytelse for pengene uten problemer.

Men problemet er når jeg var på elkjøp prøver de å si TL Deco E4 WF5\AC2100 klarer vesentlig bedre ytelse med 1 gigabit båndbredde (Get 1250 mbit eller altibox 1 gigabit (homenet).

Jeg mener jeg følger meg lurt, og glad jeg prøvde meg på åpenkjøp siden ble kraftig lurt av elkjøp sine selgere som mener har peiling på routere.

Jeg regnet med åpenkjøp av en ubrukt router og med uforseglet router burde være lett, men slik elkjøp er i dag sier de tar ikke retur i utgangspunktet varer som kunder har tatt på, selv om de er helt nye men selv om jeg ble lurt av selger mener de velger å gjøre unntak denne ene gangen. Men til neste gang må man se pengene som tapt når man har først kjøpt disse. Hjelper lite å beskylde elkjøp for svindel eller bedrageri for det eneste de kan gjøre er å sende produktet til produsent for reprasjon så det vil kun ende med de ikke finner noe feil på produktet å man minst må betale 550 kr i undersøkelsegebyr. Så dere får mene hva dere vil men jeg mener det er god nok grunn å handle på ebay eller et annet sted fremover nå.

Grunnen til at mange butikker har sluttet med åpent kjøp er pga Covid19. Dette vil komme tilbake igjen når ting er som normalt.

Uansett, så når det kommer til selgere, så er det mange som har veldig god peiling, så er det flere som ikke har veldig mye erfaring. Gjerne studenter som ikke har jobbet så mye med produktene og ikke har all nødvendig opplærng.

Tror nok ikke de går inn for å lure deg, da man normalt sett har åpent kjøp så returnerer man jo bare produktet. Men enkelte selgere kan ha misforstått, eller fått feil informasjon fra annet sted.

Har selv jobbet i Elkjøp i over 5 år tidligere (ikke som selger), så vet at det er mye variert.
Skal du ha hjelp så anbefales det gjerne av de som er litt "eldre" som kanskje har jobbet med det en stund.

 

 

Lenke til kommentar
Sitat

Grunnen til at mange butikker har sluttet med åpent kjøp er pga Covid19. Dette vil komme tilbake igjen når ting er som normalt.

Uansett, så når det kommer til selgere, så er det mange som har veldig god peiling, så er det flere som ikke har veldig mye erfaring. Gjerne studenter som ikke har jobbet så mye med produktene og ikke har all nødvendig opplærng.

Tror nok ikke de går inn for å lure deg, da man normalt sett har åpent kjøp så returnerer man jo bare produktet. Men enkelte selgere kan ha misforstått, eller fått feil informasjon fra annet sted.

Har selv jobbet i Elkjøp i over 5 år tidligere (ikke som selger), så vet at det er mye variert.
Skal du ha hjelp så anbefales det gjerne av de som er litt "eldre" som kanskje har jobbet med det en stund.

Men det som står på kvitterigen

Sitat

"Grunnet den pågående sitvasjonen knyttet til kornaviruset opprettholder vi desverre ikke vår kundefordel åpen kjøp, unntak fra 50 dagers åpenkjøp innbærer vi ikke tar i mot varer du har tatt med og testet hjemme dette gjelder for alle kjøp fra med 16 mars"

Hvor står det at man ikke kan returere ubrukte varer? For den var ubrukt kjøpte den for under 1 time siden så litt dumt jeg måtte kaste varen fordi jeg følger meg lurt, kan jo bruke den men blir antakelig samme ytelse som Netgear R6300 eller asus Ac 66u på trådløs. Så du får mene hva du vil, men syns det er useriøst slik det er i dag. Det åpner opp mulighet for å øke provisjonene selgerne og de som jobber der sier jeg må gjerne droppe å handle der. Så det får jeg lyst til nå.

Sitat

Uansett, så når det kommer til selgere, så er det mange som har veldig god peiling, så er det flere som ikke har veldig mye erfaring. Gjerne studenter som ikke har jobbet så mye med produktene og ikke har all nødvendig opplærng.

Du får gjerne mene hva du vil men det hjelper fint lite. Har du erfaringer eller ikke? For har fysisk ikke testet, men har mistanke basert på tidligere erfaringer og kundebehandling generieltsett. Tror man blir lurt med AX kabel er nok mye bedre.  For er jo kjent en del firmware oppdateringer faller ytelsen over tid på de fleste routere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (12 minutter siden):

For den var ubrukt kjøpte den for under 1 time siden så litt dumt jeg måtte kaste varen fordi jeg følger meg lurt,

 

LMH1 skrev (22 minutter siden):

selger mener de velger å gjøre unntak denne ene gangen

Du motsier deg selv heletiden..

Kastet du den eller fikk du returnere den? Virker merkelig at du velger å kaste et uåpnet produkt til 1000kr når du evt kunne ha solgt det til noen andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (23 minutter siden):

Hvor står det at man ikke kan returere ubrukte varer?

Her:

"Grunnet den pågående situasjonen knyttet til koronaviruset (COVID-19) opprettholder vi dessverre ikke våre kundefordeler åpent kjøp og annonsegaranti. Vi beklager ulemper dette måtte medføre.
Unntak fra annonsegaranti innebærer at dersom vi er tomme for tilbudsvaren du er på utkikk etter, så kan vi ikke garantere at vi kan tilby deg en tilsvarende vare til samme pris eller bestille opp varen for deg til tilbudspris. Dette fordi både Elkjøp og våre leverandører er rammet av dagens situasjon, og tilgang på varer er mer usikker enn vanlig.
Unntak fra 50 dager åpent kjøp innebærer at vi ikke tar imot varer du har tatt med hjem/testet hjemme. Dette gjelder alle kjøp fra og med 16. mars. Øvrige rettigheter slik som reklamasjon gjelder selvsagt fortsatt."

 

https://www.elkjop.no/cms/Informasjon/covid-19/ Øverste linjen under FAQ. Og du som er så mye inne her på forumet burde ha fått med deg at det er vanskelig å levere inn varer en har kjøpt nå i disse dager. Da burde du heller ha handlet på nett som gir bedre rettigheter deriblant angrefrist. Som en da ikke har når en handler fysisk i butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko. skrev (29 minutter siden):

Kastet du den eller fikk du returnere den? Virker merkelig at du velger å kaste et uåpnet produkt til 1000kr når du evt kunne ha solgt det til noen andre.

Ja fikk sikkert noen tullinger som forsøker med bud til 500 kr og 1000 kr på ubrukt produkt, kaller meg tulling etterpå.

Men blir så forbannet over behandlingen man får der

Sitat

Fordi de ønsker å hindre smittespredning mtp. Korona/COVID-19. Dette er viktigere enn at du (nok en gang) skal returnere et "defekt" produkt

men hvorfor kan man teste hos clasohlson? det de gjør er nok bare å selge det igjen, driter i smittesprending handler kun å tjene mest mulig, men elkjøp velger å dytte skylden på kjøperen. Nå kan jo elkjøp vente 2 uker med å selge ubrukte produkter på nytt, så det finnes alltid måte?

Men men hva dere vil men jeg mener jeg har god grunn å styre unna flere handling der.

Så må dere kun legge skylden på meg nok en gang å si slik bør drittkunder bli behandlet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (13 minutter siden):

Ja fikk sikkert noen tullinger som forsøker med bud til 500 kr og 1000 kr på ubrukt produkt, kaller meg tulling etterpå.

Ja, helt klart bedre at du får 0kr isteden for 500kr for noe.

LMH1 skrev (13 minutter siden):

Nå kan jo elkjøp vente 2 uker med å selge ubrukte produkter på nytt, så det finnes alltid måte?

Ja, det gjør jo ingenting at du smitter de ansatte med Covid19 når du returnerer varer til dem.. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (14 minutter siden):

Nå kan jo elkjøp vente 2 uker med å selge ubrukte produkter på nytt, så det finnes alltid måte?

På ett eget corona lager som du stiller til disposisjon da? Det er vel ikke slik at de bare har tomme lager stående klar før corona kom?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko. skrev (7 minutter siden):

Ja, helt klart bedre at du får 0kr isteden for 500kr for noe.

Ja, det gjør jo ingenting at du smitter de ansatte med Covid19 når du returnerer varer til dem.. :) 

Men du må jo forstå man blir rimlig forbannet man taper så fort penger på en dag, det butikkene er ute etter å selge verdiløse produktet de får billig brukt antakelig falske varer, eller noe kun butikk\produsenten vet er dårlig, men det tjener de store summer på folkets domhet. Blir det problemet så legger de skylden på kjøperen og bevise at produktet ikke funger. Lykke til.

Så nekt å gi reklamasjon også, elkjøp trenger ikke ansatte i 2020 alt kan gå digitalt. Men da uten reklamasjon å returrett er poduktene lite verdi. Går det først dårlig sitter man i saksa og må kjøpe nytt, hvordan skal EU reglene med større reprarhet fungere? skulle gjerne reparert selv hvis jeg fikk informasjon og om slik fra produsent men de nekter vel å gi support som vanlig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
aklla skrev (11 minutter siden):

Du skriver jo at du fikk returnert varen og at de gjorde ett unntak, hva tapte du penger på?

Vet har jo ikke fysisk fått pengene, så godt mulig de vil være vanskelig. Men får håpe det ordner seg.

Men du må gjerne vurdere hvordan det skal være på slike ting? hvis det er slik behandlingen man får må man tydligvis gjøre mye mere forhåndarbeid før kjøpet.

Sitat

Det kan jo kanskje være en ide å gjøre litt research før du kjøper ting?

Men lag en liste du hvis det er så lett? OpenVPN server, støtte alt firmwareoppdatering helst i 5 år, ha best mulig trådløs på markedet, helst 2.5 gigabit lan minst mulig feil på firmware som gjør routeren tregere over tid, asus er dårlig der, men netgear er dårlig openvpn server. så lykke til du å finn noe som er bra og som ikke er brukt og kast, de fleste billige routere til rundt 1000 kr må man regne med kort levetid og tåler neppe torrrent og tyngere brukt f.eks 1 gigabit over tid.

Man får jo lyst å slite ut det man har først, vil gjerne ha noe som støtter 5g.

Mistenker Huawei 5g pro muligens er dårligere på trådløs en Netgear Nighthawk RAX40 WiFi 6.

Men er umulig å få testet alt og vite hva de faktisk leverer. for mye tester er ofte betalt så produsentene prøver å teste produktet mot mobiler\pcer de vet funger, men sier ikke noe om det som ikke funger.

Lykke til å finne noe som funger med link agregation eller dual lan for de som ikke har peiling på slik.

Sitat

som regel har en relativt enkel løsning (enten i form av å lese produktinformasjonen før kjøp eller brukerfeil).

Tja ofte informerer ikke produsentene om eldre utstyr gjør dårligere ytelse på nyere utstyr og trådløs kan degraderes på software feil. Så du må gjerne mene det er brukerfeil. Eller helt normalt. Ytelsen er best når produkter er nytt.

Har erfaringer med Asus AX88u men syns faktisk Asus Ac88u er bedre og billigere med ac standarden.Men en stund siden jeg testet den så kan være noe er endret siden det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Om den er bedre eller ikke en en spesifikk annen router blir vanskelig å teste
Jeg mener også at dette ikke er noe en kan forvente en vanlig selger på elkjøp skal ha erfaring eller egentlig kunne svare på.

Selvfølgelig burde vedkommende som solgte deg dette også si dette til deg og ikke bare "lese på pakningen" og si "denne er bedre"

Har selv hatt mye dårlig erfaring fra selgere i slike elektro butikker. Noen leser rett fra boksen og sier det samme som alle sier "Denne er svært god, jeg har den hjemme selv eller min far har den"

Det finnes derimot noen som er usannsynlig gode også og som veit hva dem snakker om.
Hvem som helst klarer nok ikke å se dette, men har du noe peiling selv på produktet du skal kjøpe så lyser det fort om selgeren veit hva han snakker om.

 

Lenke til kommentar
aklla skrev (8 minutter siden):

Jeg ville kalt slikt god service..

Men hva du vil syns servicen var bedre før.

Sitat

Om den er bedre eller ikke en en spesifikk annen router blir vanskelig å teste
Jeg mener også at dette ikke er noe en kan forvente en vanlig selger på elkjøp skal ha erfaring eller egentlig kunne svare på.

Men selger bør ikke direkte lyve eller si ting som er direkte feil, får ikke bevist selger tar feil, men hvis det er slik AC er raskere på eldre ac utstyr en AX sier det seg selv at man har god grunn å føle seg lurt.

Elkjøp har mulighet hvis de vil å få produsent å bekrefte fordi er vel sikkert en del testet produsent gjør før de selger. For selv om man tar kontakt med produsent vil de antakelig ikke gi deg godt nok svar. Eller planer for routeren frem i tid, for det meste er billig router må man regne med kort levetid og noe problemer generieltsett. Men man kan være heldig.

Lenke til kommentar
1 hour ago, NoTrace said:

Fordi de ønsker å hindre smittespredning mtp. Korona/COVID-19. Dette er viktigere enn at du (nok en gang) skal returnere et "defekt" produkt.

Det er egentlig helt meningsløst da de (og andre) uansett ikke kommer seg unna returretten for varer kjøpt på nett.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Uderzo said:

Som nevnt så kjøpte ikke TS produktet på nett.

Nei, men det endrer jo ikke poenget at det umulig kan være farligere å ta varer retur bare fordi de er kjøpt i en fysisk butikk fremfor hvis de i tillegg hadde vært en tur innenom posten.  Har godt sett at også Komplett kjører samme løp (suspendering av åpent kjøp) men de tar fortsatt retur ihht returretten.  TS var tydeligvis ikke oppmerksom på endrede kjøpsvilkår og det er forståelig samtidig som det er hans eget ansvar, men det endrer ikke på at bakgrunnen for endringen er den rene tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...