Gå til innhold

Renault Zoe: Lade på IT-nett med Type 2 uttak?


AndersT2

Anbefalte innlegg

Fordelen med Zoe er at den er rimelig, både som ny og med ladeulempen vil den også få lavere annenhåndsverdi enn uten.

Bonus hvis man har TN-nett hjemme og trenger billig bil til arving. Ulempe hvis man har IT-nett eller eier en Zoe.

Endret av Marzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Marzo skrev (2 timer siden):

Fordelen med Zoe er at den er rimelig, både som ny og med ladeulempen vil den også få lavere annenhåndsverdi enn uten.

Bonus hvis man har TN-nett hjemme og trenger billig bil til arving. Ulempe hvis man har IT-nett eller eier en Zoe.

Rimelig - vel skal man ha en toppspec. som gjør at den kan sammenlignes med andre biler havner den ut på samme pris som feks. Ioniq, e208, Leaf osv. Liten tvil om at jeg ville valgt en av de andre.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 3.6.2020 den 17.40):

Nei, det er akkurat som før, bare at de tilbyr nye ladere ( i hvertfall slik jeg tolker dette, er litt usikker på det):

https://elbil.no/elbil/renault-zoe-z-e-50-2020/

Sitat: I tillegg skal Zoes tidligere utfordringer med lading på norsk IT-nett (230V) være løst. Dette via en standard, fleksibel ladekabel som leveres av franske Raydiall, utviklet i samarbeid med norske NECS. Det nye alternativet skal gi ladefart på 2,1 kW via Schuko (basis-/nødlading) og 3,6 kW via Type 2-ladeboks. Renault opplyser dessuten at det vil bli mulig å lade Zoe via blå industrikontakt (CEE 16A).

Jeg forstår det slik:

Alternativ 1: Ved hjelp av en lader (ladekladd) lade via Schuko kontakt med 2.1kW (virker også på TT og IT nett).

Alternativ 2: Når det gjelder Type 2 kontakten så krever den at det er TN-nett, eller at en har en slik 3.6kW ladeboks (trafo), og det er for å ha installert hjemme.

Disse to nye laderene kan også brukes på de gamle Zoe bilene.

Tror nok de mener at Schuko er 10A, som maks er lov å benytte med den pluggen her i Norge, men når man får benyttet Type 2 uttaket, så takler den 3,6kW. Har ikke sett den ladekabelen, men mulig den kommer med utbyttbar plugg slik enkelte andre produsenter har på sine. Audi hadde vel det på sine hybrider. Er en god løsning det. Men kommer an på prisen.

Vet Zaptec hadde en lettere ladekabel for Zoe, som er gått ut av produksjon. Denne kostet 25.000,- eks. mva. inn til leverandører når den var i produksjon. 

Nidar2 skrev (På 3.6.2020 den 18.05):

Ja, men det forutsetter den store dyre, støyende, lite værbestandige, enorme ladekladden (trafo). Det er ikke noe nytt i forhold til den gamle Zoe. Det eneste som er nytt med nye Zoe er at den hurtiglades som andre biler. Skal man lade på vanlig stikkontakt er det fortsatt store utfordringer med Zoe.

Den nye ladekladden til Zoe er så lite populær at den nå har blitt valgfri slik at man får prisavslag på ny bil om man dropper den. 

Zoe har hatt fordelen hele veien at den har hatt bedre batterikapasitet enn andre i prisklassen, og er eneste bil som kommer standard med 22kW AC lader, som gjør at man har mulighet for semi-hurtig lading når man er i knipe. De fleste ladestedene har mulighet for AC lading på 22kW etter det jeg har sett.

Og første generasjon Zoe hadde også AC lading opptil 43kW (3x63A 400V), som er enn de fleste bilene på den tiden fikk på DC lading. Ikke mange stedene det var mulig å få tak i, men det var imponerende for det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, AndersT2 said:

Tror nok de mener at Schuko er 10A, som maks er lov å benytte med den pluggen her i Norge, men når man får benyttet Type 2 uttaket, så takler den 3,6kW. Har ikke sett den ladekabelen, men mulig den kommer med utbyttbar plugg slik enkelte andre produsenter har på sine. Audi hadde vel det på sine hybrider. Er en god løsning det. Men kommer an på prisen.

Vet Zaptec hadde en lettere ladekabel for Zoe, som er gått ut av produksjon. Denne kostet 25.000,- eks. mva. inn til leverandører når den var i produksjon. 

Det stemmer som vi kan se på bildet fra annonsen linket til tidligere i tråden har den nye omformeren to kontakter, Type 2 og Schuko som gir 3,6 eller 2,1 kW.

769_885363995.jpg

Vær oppmerksom på at hvis man bruker en slik løsning på ladestasjoner i feks borettslag med lastfordeling og betalingsløsning, så vil boksen trekke strøm så lenge den er koblet til. Man er derfor avhengig av å gå å trekke ut kontakten for hver gang.

Zaptec laderen hadde en utsalgspris på 15.990,- pluss mva når den var på markedet. 
https://elbil.no/vi-har-testet-renault-zoes-nye-ladekabel/

Quote

Zoe har hatt fordelen hele veien at den har hatt bedre batterikapasitet enn andre i prisklassen, og er eneste bil som kommer standard med 22kW AC lader, som gjør at man har mulighet for semi-hurtig lading når man er i knipe. De fleste ladestedene har mulighet for AC lading på 22kW etter det jeg har sett.

Og første generasjon Zoe hadde også AC lading opptil 43kW (3x63A 400V), som er enn de fleste bilene på den tiden fikk på DC lading. Ikke mange stedene det var mulig å få tak i, men det var imponerende for det.

Lukerativt med 22kW lading ja, men husk å kjøp ladestasjon med lastfordeling siden man maksimalt kan få 40A hovedsikring for 3-fas TN nett i vanlige bolighus i dag. 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (3 timer siden):

Det stemmer som vi kan se på bildet fra annonsen linket til tidligere i tråden har den nye omformeren to kontakter, Type 2 og Schuko som gir 3,6 eller 2,1 kW.

 

Vær oppmerksom på at hvis man bruker en slik løsning på ladestasjoner i feks borettslag med lastfordeling og betalingsløsning, så vil boksen trekke strøm så lenge den er koblet til. Man er derfor avhengig av å gå å trekke ut kontakten for hver gang.

Zaptec laderen hadde en utsalgspris på 15.990,- pluss mva når den var på markedet. 
https://elbil.no/vi-har-testet-renault-zoes-nye-ladekabel/

Lukerativt med 22kW lading ja, men husk å kjøp ladestasjon med lastfordeling siden man maksimalt kan få 40A hovedsikring for 3-fas TN nett i vanlige bolighus i dag. 

Lastfordeling i borettslag går normalt ikke på tilkoblet tid, men kWt forbruk, og selve laderen bruker ikke mye når bilen er fulladet. Med Type 2 så sier nok også boksen i sammen med bilen ha den vil ha, og sier ifra når den er full slik at det blir tatt høyde for i systemet.

TN-hus så må man ha kobling mot husets måler for å lastfordele riktig. Zaptec har det uten å være avhengig av strømleverandør, men månedsabonnent til dem (Tror det er ca. 400,- i året med 1 lader). Eeasee låses man etter det jeg har skjønt seg til strømleverandøren, Tibber og Ishavskraft er de jeg kjenner til der. Litt usikker på sistnevnte snakker med måleren. Schneider er også uavhengig av strømleverandør, men da blir ekstra utstyret litt vel dyrt for 1-2 ladebokser, da de normalt linkes mot større anlegg. Elko sin versjon av Schneider laderen har det tror jeg.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, AndersT2 said:

Lastfordeling i borettslag går normalt ikke på tilkoblet tid, men kWt forbruk, og selve laderen bruker ikke mye når bilen er fulladet. Med Type 2 så sier nok også boksen i sammen med bilen ha den vil ha, og sier ifra når den er full slik at det blir tatt høyde for i systemet.

TN-hus så må man ha kobling mot husets måler for å lastfordele riktig. Zaptec har det uten å være avhengig av strømleverandør, men månedsabonnent til dem (Tror det er ca. 400,- i året med 1 lader). Eeasee låses man etter det jeg har skjønt seg til strømleverandøren, Tibber og Ishavskraft er de jeg kjenner til der. Litt usikker på sistnevnte snakker med måleren. Schneider er også uavhengig av strømleverandør, men da blir ekstra utstyret litt vel dyrt for 1-2 ladebokser, da de normalt linkes mot større anlegg. Elko sin versjon av Schneider laderen har det tror jeg.

Et problem til med å bruke TN omformer mot lastfordeling er at omformeren krever 10A (hvis Shucko versjon) for å fungere. Hvis fordelingen gjør at din plass får under 10A vil den stoppe og man må trekke ut kontakten å koble den til igjen for å starte på nytt. 
En måte å omgå det på er å låse kapasitet til den parkeringsplassen, men da vil man fort miste hensikten med lastfordeling. 
Så lenge omformeren er koblet til vil ikke systemet kunne fordele kapasitet til noen av de andre som vil lade. 

Betalingen er opp til hvilken modell man ønsker, betaler man for kWt så vil den naturligvis ikke bruke like mye som når den lader bilen, men den vil likevel trekke strøm. 
En annen prismodell som tilbys av mitt lokale strømselskap til sameier er et fast påslag for kWt og 10,- i oppstartsgebyr pr ladesyklus. Det vil være problematisk hvis man opplever at omformeren stopper og må restartes flere ganger igjennom en lading.

Easee laderen kan fint brukes av andre strømleverandører enn Tibber, man mister kun muligheten for å lade ut i fra spot pris. 
Selv uten dette er det et gunstig alternativ ettersom laderen har de fleste funksjoner man kan ønske seg til halve prisen av hva Zaptec tar. Easee har i dag en begrensning på 101stk ladere pr system. Over dette tror jeg kun Zaptec takler. 
Månedspris har jeg ikke undersøkt.

Endret av Marzo
Lenke til kommentar
Marzo skrev (På 5.6.2020 den 14.11):

Easee laderen kan fint brukes av andre strømleverandører enn Tibber, man mister kun muligheten for å lade ut i fra spot pris. 
Selv uten dette er det et gunstig alternativ ettersom laderen har de fleste funksjoner man kan ønske seg til halve prisen av hva Zaptec tar. Easee har i dag en begrensning på 101stk ladere pr system. Over dette tror jeg kun Zaptec takler. 
Månedspris har jeg ikke undersøkt.

Easee er billigere enn Zaptec, men ikke halve prisen, de prisene på den som er veldig lave er nok sponset av selskapene som låser brukeren til seg. Sitter på prisene inn fra Easee selv.

Schneider takler over 100 ladestasjoner selv, de kommer straks med software oppdatering til sin LMS styring som tar 1000 stk på 1 LMS boks. Har ikke satt meg skikkelig inn i Easee enda, men de har en begrensning på antall bokser som snakker sammen, type Master/slave konfigurasjon etter det jeg fikk med meg, noe som er uheldig med oppsett av større anlegg. Sliter med det på en annen leverandør.

Lenke til kommentar
zanta skrev (19 timer siden):

Ettersom vanlig maks sikring for en lader er 32 A, får du ikke mer enn 7,3 kW på IT med 2 faser. Med 3-fase IT og 32 A kan du få 11 kW, men det er få biler som kan lade på dette. For å få 22 kW må du ha 3-fase TN og 32 A.

Av de bilene som kan lade på IT 3-fas pr nå, så klarer kun Tesla Model 3 å lade 11kW. E-tron og de andre, inkludert Model S og X tar kun 8,6kW på 3Fas. de makser ut den ene fasen, og henter litt resten fra neste fase.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 6/12/2020 at 11:59 AM, AndersT2 said:

Av de bilene som kan lade på IT 3-fas pr nå, så klarer kun Tesla Model 3 å lade 11kW. E-tron og de andre, inkludert Model S og X tar kun 8,6kW på 3Fas. de makser ut den ene fasen, og henter litt resten fra neste fase.

Må være nyere S isåfall. Gamle model S lader på opptil 22kW om den har dobbellader (ekstrautstyr)

Lenke til kommentar

Så om en skal lade hjemme og har IT-nett så er alternativene for Zoe som følger etter det jeg forstår:

1. Ladekladd med 10A,  (Schuko vanligvis, men kan vel finnes med Type2 eller CEE 16A)

2. Den nye laderen til Zoe med mulighet for både Schuko (2.1kW), Type2 (3.6kW) og CEE 16A.

3. Eventuelle andre ladere som kan gjøre IT-nett til TN-nett.

4. Sette opp en ladestasjon med trafo som omformer IT-nett til TN-nett.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Svein M skrev (6 timer siden):

Så om en skal lade hjemme og har IT-nett så er alternativene for Zoe som følger etter det jeg forstår:

1. Ladekladd med 10A,  (Schuko vanligvis, men kan vel finnes med Type2 eller CEE 16A)

2. Den nye laderen til Zoe med mulighet for både Schuko (2.1kW), Type2 (3.6kW) og CEE 16A.

3. Eventuelle andre ladere som kan gjøre IT-nett til TN-nett.

4. Sette opp en ladestasjon med trafo som omformer IT-nett til TN-nett.

Husk at 10A gir svært lite strøm inn på bilen fordi Zoe og ladesystemet spiser mer enn på "normale" elbiler. Ladekladdene for Zoe er ikke problemfrie og feks. sensitive for temperaturer.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, AndersT2 said:

Det er snakk om IT strøm nett, ingen av Teslaene, eller andre elbiler kan lade 22kW på det.

Ahh! Ja det er mulig. Blingset litt der.

Aner ikke hva vi har på jobb men får 22kW av en Tesla Wallcharger der iallefall. Men 400V systemet er vel sikkert TN.

Edit: ser ut som jeg faktisk har TN nett hjemme også. Trodde IT nett var vanligst i Norge med unntak av sykehus og slikt? 

Da kunne jeg kansje ladet en Zoe her uten trafo :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Complexity said:

Men 400V systemet er vel sikkert TN.

Edit: ser ut som jeg faktisk har TN nett hjemme også. Trodde IT nett var vanligst i Norge med unntak av sykehus og slikt? 

TN = 400 V (med mer enn en fase). IT blir aldri mer enn 230 V, selv med 3 faser.

Ikke så uvanlig med TN i boliger. Både der jeg bor nå, og der jeg bodde tidligere, var det TN. Før der igjen var det IT. Det kommer an på hvilken trafo man er tilknyttet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...