Gå til innhold

Slutt på «plong plong plong»: MG oppdaterer elbilen ZS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (1 time siden):

Hvis man liker å slå alle over en kam så stemmer det kanskje. Folk som har prøvd, har forhåpentligvis erfart at regenerering reduseres eller slåes helt av når det blir glatt føre.

Det er min erfaring. Har nå kjørt 6 vintre og aldri hatt et problem med regenereringen på vår bakhjulsdrevne el-bil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor blir hele tiden MG omtalt som et kinesisk bilmerke? Det er britisk, bilene er designet og utviklet i England. Ja, MG eies av kinesiske SAIC, og blir blant annet produsert i Kina på deres fabrikker. Men Volvo er også kinesisk eid. Likevel er det ingen som omtaler Volvo som et kinesisk merke.

Sitat

The current range of MG models, that were designed and engineered at our site in Longbridge, Birmingham, and our Design Studio in Marylebone, London, include the MG3, MG ZS and MG ZS EV and MG HS. 

 

Endret av Kajac
  • Liker 3
Lenke til kommentar

>Årsaken skal angivelig være sikkerhet. Ifølge MG skal regenerering på glatt føre kunne føre til at forhjulene kan skli litt før ABS-bremsene overtar.

Vår Kia Soul-EV med forhjulstrekk har samme problem. Er livsfarlig å kjøre på B (maks regenerering) når det er glatt. Opplevde flere ganger at fronten begynte å skli ut når jeg slapp gassen før jeg sluttet å bruke den på vinteren.

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (3 timer siden):

Alle som ikke har prøvd elbil vet at det er livsfarlig med regenerering på glatt føre. Særlig på bakhjulsdrevne biler.

Dette er bare et problem for elbiler fra steinalderen som bare har regen ved liftoff på gasspedalen.

Mange biler kommer nå med elektromekanisk bremsesystem med sømløs integrasjon av regen og mekanisk brems og hvor ABS virker selv om retardasjonen skjer med regen på glatt føre. Man har da også fordelen av at man kan velge hvor mye "en-pedal" man vil ha samt at bremseeffekten man får ikke varierer med temperatur og kapasitet på batteriet.

Elektromekanisk er av samme grunn å finne i fossilbiler som ikke har regenerering. BMW har det på M5 Competition slik at man kan velge hvor aggressive bremsene skal være.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (3 timer siden):

Alle som ikke har prøvd elbil vet at det er livsfarlig med regenerering på glatt føre. Særlig på bakhjulsdrevne biler.

BMW i3 sier hei og velkommen til glattkjøring. Regenerering i kombinasjon med is og bakhjulsdrift er ikke noe farlig det, så lenge du kjøper bil fra en ordentlig bilprodusent. 

At dette er et problem for kinesiske bilprodusenter bekrefter bare antakelsen om at de er billige fordi de er dårlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Hvorfor blir hele tiden MG omtalt som et kinesisk bilmerke? Det er britisk, bilene er designet og utviklet i England. Ja, MG eies av kinesiske SAIC, og blir blant annet produsert i Kina på deres fabrikker. Men Volvo er også kinesisk eid. Likevel er det ingen som omtaler Volvo som et kinesisk merke.

 

Britiske MG finnes ikke lenger og ZS ble designet av Mazda. Til og med forkortelsen MG har skiftet betydning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (5 minutter siden):

Britiske MG finnes ikke lenger og ZS ble designet av Mazda. Til og med forkortelsen MG har skiftet betydning.

https://mg.co.uk/about-mg/

Sitat

The current range of MG models, that were designed and engineered at our site in Longbridge, Birmingham, and our Design Studio in Marylebone, London, include the MG3, MG ZS and MG ZS EV and MG HS.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/MG_Motor

Sitat

MG Motor UK Limited (MG Motor) is a British automotive company headquartered in Longbridge, Birmingham, England,[2] and a subsidiary of SAIC Motor UK, which in turn is owned by the Shanghai-based Chinese state-owned automotive SAIC Motor. 

Sitat

MG Motor continues to operate at the historic Longbridge plant. Formerly home to Austin, British Leyland, Rover Group and, later, the MG Rover Group. While production no longer continues at Longbridge, there is a major research and development facility at the site which employs around 500 people, together with a design studio.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

De få som driver OTA oppdatering er så snar med oppdateringene at det ofte kommer noen nye bugs inn i systemet etter oppdateringen, slik at det må utføres flere for å rette opp den første oppdateringen, enkelte får så store problemer at dem må til verksted, så kanskje greit å stikke innom verkstedet, så lenge dem har tid og kapasitet. Mange er super fornøyd med OTA, men kjenner mange som sier dem skulle klart seg uten.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

MG anno 2020 står for Modern Gentleman. Ikke akkurat det samme som britiske Morris Garages. At de har avdelinger i andre land og kjøpt rettighetene til å bruke logoen endrer ikke på det faktum at Modern Gentleman er kinesisk. Grunnen til at de kjøpte rettighetene har de vært helt ærlige på: de ønsker at det tradisjonelle navnet skal gi dem et forsprang, siden navnet allerede er kjent. Det er lettere å selge en bil som kan spille på et tradisjonsrikt navn, enn å selge biler fra Xiangchondingdang.

 

Du må forresten Google Mazda CX-3. For MG har på ingen som helst måte designet bilen du påstår er engelsk. Det er en tro kinakopi av en asiatisk bilprodusent som allerede finnes på det norske markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (12 minutter siden):

MG anno 2020 står for Modern Gentleman. Ikke akkurat det samme som britiske Morris Garages. At de har avdelinger i andre land og kjøpt rettighetene til å bruke logoen endrer ikke på det faktum at Modern Gentleman er kinesisk. Grunnen til at de kjøpte rettighetene har de vært helt ærlige på: de ønsker at det tradisjonelle navnet skal gi dem et forsprang, siden navnet allerede er kjent. Det er lettere å selge en bil som kan spille på et tradisjonsrikt navn, enn å selge biler fra Xiangchondingdang.

 

Du må forresten Google Mazda CX-3. For MG har på ingen som helst måte designet bilen du påstår er engelsk. Det er en tro kinakopi av en asiatisk bilprodusent som allerede finnes på det norske markedet.

Kan du komme med kilder på noe som helst av dette? Jeg har vist til kilder på alle mine påstander, og de samsvarer overhode ikke med dine påstander. Og at Mazda CX-3 ligner på MG ZS er ikke det samme som at Mazda designet bilen...

 

Jeg kan gjerne være med på at MG ikke lenger er Morris Garages, men det har de ikke vært siden 1930.

image.png.fb81662b5d791d1484958b1c78e9ca75.png

Endret av Kajac
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er en uting at merkevarer blir kjøpt opp og spiller på det gode omdømmet fra gamle produkter laget av et annet selskap. Et lignende eksempel er foto og brille-merkevaren Polaroid. Etter en konkurs og salg av merkevarenavnet til Kina er det mye kinaræl som får dette merket på seg, uten at det har noe med den en gang så velrenomerte produsenten å gjøre.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Det er en uting at merkevarer blir kjøpt opp og spiller på det gode omdømmet fra gamle produkter laget av et annet selskap. Et lignende eksempel er foto og brille-merkevaren Polaroid. Etter en konkurs og salg av merkevarenavnet til Kina er det mye kinaræl som får dette merket på seg, uten at det har noe med den en gang så velrenomerte produsenten å gjøre.

Det skjer hele tiden med alle mulige merker. Ting forandres. Mitt poeng er at MG Motors fremdeles er et britisk selskap med hovedkontor i England. Det er kanskje ikke noe som knytter dem til det gamle bilmerket MG motors (bortsett fra navn og lokasjon), men det er ikke det samme som at de er et helt nytt, kinesisk merke. De er eid av et kinesisk selskap, og bilene blir produsert i blant annet Kina (ZS EV blir også produsert i India). Det er ikke det samme som at MG er kinesisk. Ikke mer enn at Volvo er kinesisk, noe svært få vil påstå at de er.

Lenke til kommentar

Veldig bra av MG dette. Må innrømme at jeg aldri trodde de kom til å bry seg med å oppdatere denne bilen, slik det ofte blir på billige kinesiske produkter. 

Men det ville nok vært enklere om folk som vet hvordan en datamaskin fungerer kunne få laste ned firmware og installert selv med en minnepenn eller noe. Tungvint for mange å kjøre langt for å få installert denne oppdateringen (og den som skal komme senere).

Jaguar hadde vel bare 1 oppdatering på i-pace hvor man måtte levere bilen på verksted, deretter fikk bilen OTA støtte så man slipper flere besøk. Kudos til Jaguar.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...