Gå til innhold

Slutt på «plong plong plong»: MG oppdaterer elbilen ZS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Frobe said:

Hadde jeg vært bilprodusent ville jeg aldri levert firmware for bilen på en minnepinne, med mindre den er kryptert med kraftig sikkerhet.

Måtte nok vært godt kryptert ja, med en nøkkel som bare bilen har. Det er dog en sikkerhetsrisiko ja, som kan forklare hvorfor de ikke gjør det slik.

Men det er tungvint for biler uten internett å få oppdateringer. Denne bilen har vel kanskje serviceintervall så kan jo få det oppdatert under service.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

OTA oppleves sikkert veldig fancy, men har både ulemper og fordeler. Selvfølgelig kjekt å slippe verkstedsbesøk, men erfaringen med Tesla viser også at man da ikke er så nøye med at alt må være ferdig utviklet før bilen lanseres. Når bilen blir eldre, og garantien faller bort, så vil det nok ofte føles som en ulempe at produsenten fremdeles har såpass grep om bilen din. Blir litt som med diverse Appleprodukter som blir dårligere og dårligere for hver oppdatering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (9 timer siden):

Hvorfor blir hele tiden MG omtalt som et kinesisk bilmerke? Det er britisk, bilene er designet og utviklet i England. Ja, MG eies av kinesiske SAIC, og blir blant annet produsert i Kina på deres fabrikker. Men Volvo er også kinesisk eid. Likevel er det ingen som omtaler Volvo som et kinesisk merke.

 

Synes nå det er svært mange som omtaler Volvo som et kinesisk merke. MG er en kinesisk bil med en kjøpt logo. Verre er det ikke. Det er forøvrig IKKE noe fordel med designet og utviklet i England.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

Hvis man liker å slå alle over en kam så stemmer det kanskje.

Bruker frisøren din slåmaskin ;)

Simen1 skrev (11 timer siden):

Folk som har prøvd, har forhåpentligvis erfart at regenerering reduseres eller slåes helt av når det blir glatt føre.

Ja, det var i grunnen poenget mitt. Det er de som IKKE har prøvd selv som er mest skeptiske. Ser jo det samme fenomenet når det gjelder lading, rekkevidde osv. Det er de som IKKE kjører elbil som har mest rekkeviddeangst.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (51 minutter siden):

Synes nå det er svært mange som omtaler Volvo som et kinesisk merke. MG er en kinesisk bil med en kjøpt logo. Verre er det ikke. Det er forøvrig IKKE noe fordel med designet og utviklet i England.

Jeg har aldri hørt noen omtale Volvo som et kinesisk merke. Polestar kanskje, men ikke Volvo. Og MG (og generelt engelske biler) var vel aldri kjent for å være på topp kvalitetsmessig for å si det sånn. Verken før eller etter SAIC kom inn i bildet. Men det påvirker ikke det faktum at MG fremdeles er et britisk merke, eid av et kinesisk selskap, som utvikler biler i England og produserer dem i Kina, Thailand og India.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 timer siden):

Det skjer hele tiden med alle mulige merker. Ting forandres. Mitt poeng er at MG Motors fremdeles er et britisk selskap med hovedkontor i England. Det er kanskje ikke noe som knytter dem til det gamle bilmerket MG motors (bortsett fra navn og lokasjon), men det er ikke det samme som at de er et helt nytt, kinesisk merke. De er eid av et kinesisk selskap, og bilene blir produsert i blant annet Kina (ZS EV blir også produsert i India). Det er ikke det samme som at MG er kinesisk. Ikke mer enn at Volvo er kinesisk, noe svært få vil påstå at de er.

Jeg er ikke enig. Merkevarebruken spiller bevisst på et omdømme selskapet ikke har skapt eller fortjent. Det hadde vært litt som om jeg skulle skiftet navnet mitt, eller kalt opp en unge etter en berømt person og forsøkt å spille på det. Det blir bare feil å gå på blind date med ei som kaller seg Marylin Monroe og oppdage at hun er noe helt annet enn navnet hun spiller på.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (20 timer siden):

Kan du komme med kilder på noe som helst av dette? Jeg har vist til kilder på alle mine påstander, og de samsvarer overhode ikke med dine påstander. Og at Mazda CX-3 ligner på MG ZS er ikke det samme som at Mazda designet bilen...

 

Jeg kan gjerne være med på at MG ikke lenger er Morris Garages, men det har de ikke vært siden 1930.

image.png.fb81662b5d791d1484958b1c78e9ca75.png

Jeg tror ikke du forstår (eller vil innrømme at du forstår) hvordan dette henger sammen. MG står nå for det tullete navnet Modern Gentleman:

https://www.motorauthority.com/news/1028119_mg-is-now-modern-gentleman

 

Grunnen til at de kjøpte MG, er ikke fordi de skal fortsette å produsere og sette sammen biler i England. Derfor fungerer heller ikke sammenligningen din med Volvo. Volvo er svensk og har kinesiske hovedaksjonærer som tar ut utbytte, men Volvoen du kan kjøpe kommer fra Sverige (i de fleste tilfeller). Volvo hadde ikke blitt norsk dersom oljefondet hadde gått inn som største aksjonær heller.

Modern Gentleman som du nå kan kjøpe, har derimot ingen ting med MG å gjøre annet enn logoen. Kineserne kjøpte rettighetene til å bruke en kjent europeisk merkevare på deres egne produkter. Det er en helt annen selskapsstruktur. Selvfølgelig står de da oppført på Wikipedia som eiere, siden det er de som nå eier logoen. Modern Gentleman kopierte, i kjent kinesisk stil, en eldre Mazda, slang på en ny logo og selger det nå som sin egen merkevare i Europa. At de har kontorer i flere land endrer ikke på det. MG er like engelsk som Coca Cola er norsk.

Og som det påpekes av flere: du hjelper ikke merket ved å påstå at det er britisk. Britiske biler for folk flest har aldri vært synonymt med kvalitet.

Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (35 minutter siden):

Jeg tror ikke du forstår (eller vil innrømme at du forstår) hvordan dette henger sammen. MG står nå for det tullete navnet Modern Gentleman:

https://www.motorauthority.com/news/1028119_mg-is-now-modern-gentleman

 

Grunnen til at de kjøpte MG, er ikke fordi de skal fortsette å produsere og sette sammen biler i England. Derfor fungerer heller ikke sammenligningen din med Volvo. Volvo er svensk og har kinesiske hovedaksjonærer som tar ut utbytte, men Volvoen du kan kjøpe kommer fra Sverige (i de fleste tilfeller). Volvo hadde ikke blitt norsk dersom oljefondet hadde gått inn som største aksjonær heller.

Modern Gentleman som du nå kan kjøpe, har derimot ingen ting med MG å gjøre annet enn logoen. Kineserne kjøpte rettighetene til å bruke en kjent europeisk merkevare på deres egne produkter. Det er en helt annen selskapsstruktur. Selvfølgelig står de da oppført på Wikipedia som eiere, siden det er de som nå eier logoen. Modern Gentleman kopierte, i kjent kinesisk stil, en eldre Mazda, slang på en ny logo og selger det nå som sin egen merkevare i Europa. At de har kontorer i flere land endrer ikke på det. MG er like engelsk som Coca Cola er norsk.

Og som det påpekes av flere: du hjelper ikke merket ved å påstå at det er britisk. Britiske biler for folk flest har aldri vært synonymt med kvalitet.

Jeg tror vi er like sta begge to. Her er et sitat fra artikkelen du linker til

Sitat

It's believed the MG name is derived from 'Morris Garages' but Nanjing's Zhang Xin has commented that the firm “wants Chinese consumers to know this brand as 'Modern Gentleman,' to see that this brand represents grace and style."

Altså er det én mulig betydning av MG (spesifikt i Kina), i hvertfall for 13 år siden. Det er heller ikke Nanjing Automobile som eier MG lenger, men SAIC, som betyr at "Modern Gentleman" godt mulig ikke er relevant i det hele tatt i dag. Det var heller aldri noen MG'er som faktisk hadde "Modern Gentleman" som navn. Mens Nanjing ønsket å markedsføre bilene i Kina og omprofilerte deretter, virker det som om SAIC (nåværende eier) ønsker å selge bilene i Europa.

Du har rett i at MG ikke lenger er samme selskap som gamle "Leyland"-MG. Men det er fremdeles britisk. På samme måte som Jaguar og Land Rover også er britisk, selv om de er eid av indiske TATA, og at Mini også er britisk selv om de er eid av tyske BMW.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 2.6.2020 den 11.58):

Hvorfor blir hele tiden MG omtalt som et kinesisk bilmerke? Det er britisk, bilene er designet og utviklet i England. Ja, MG eies av kinesiske SAIC, og blir blant annet produsert i Kina på deres fabrikker. Men Volvo er også kinesisk eid. Likevel er det ingen som omtaler Volvo som et kinesisk merke.

 

Jo, Volvo er kinesisk på lik linje med at bugatti og rolls royce er tysk

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...