Gå til innhold

Sony utsetter PlayStation 5-sendingen


Anbefalte innlegg

Lush skrev (16 minutter siden):

Ja de vil komme med svakere ytelse, sikkert ikke kunne kjøre 4k 60 fps, men jeg sier at det er fullt mulig og samtidig yte maks på Xbox series X. Ved å jekke ned grafikk innstilingene, lavere oppløsning og kanskje med dagens loading screens(ville vært interessant i teorien)f.eks... Og med moderne spillmotorer så kan en Xbox one utgave av et Xbox one series X spill, veldig mye letter kunne lages, enn før uten å ta vekk fokus på Series X utgaven.

Altså.

Du får ikke ny type grafikkløsninger slik vi ser i unreal engine 5 sin demo.

Vi får ikke raytracing.

Vi får ikke reduserte lastetider.

Vi får ikke ny og bedre fysikk.

Ikke større baner med høyere detaljnivå.

Ikke flere ai karakter.

Osv.

 

Det vi ville få, om vi gjør slik du sier, er et ps4 spill med bedre teksturer og litt høyere oppløsning.

Ikke noe annet.

 

Dette er en voldsom begrensning, og selv om spillene vil kunne kjøre i 60 fps 4k på ps5 vil de da ikke se så bra ut som de kunne.

Lush skrev (20 minutter siden):

Jeg motsier meg ikke, men mener at flere next gen spill kan komme på flere plattformer, uten at den beste utgaven på de nye konsollene skal lide av den grunn. Og jeg forstår at spill med gameplay eller andre mekanikker som krever SSD ikke kan være mulig på forrige generasjon.

Så her motsier du deg selv igjen.

Grafikken i nyere spill er direkte avhengig av den nye SSD lagringen vi får med de nye konsollene.

Altså vil det ikke være mulig å spille de på en HDD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iki skrev (5 minutter siden):

Altså.

Du får ikke ny type grafikkløsninger slik vi ser i unreal engine 5 sin demo.

Vi får ikke raytracing.

Vi får ikke reduserte lastetider.

Vi får ikke ny og bedre fysikk.

Ikke større baner med høyere detaljnivå.

Ikke flere ai karakter.

Osv.

 

Det vi ville få, om vi gjør slik du sier, er et ps4 spill med bedre teksturer og litt høyere oppløsning.

Ikke noe annet.

 

Dette er en voldsom begrensning, og selv om spillene vil kunne kjøre i 60 fps 4k på ps5 vil de da ikke se så bra ut som de kunne.

Så her motsier du deg selv igjen.

Grafikken i nyere spill er direkte avhengig av den nye SSD lagringen vi får med de nye konsollene.

Altså vil det ikke være mulig å spille de på en HDD.

Nope, man får ikke alt det er og det er ikke det jeg prøver å si. Men hvis du ser presentasjonen til den nye unreal motoren, hvordan en moderne motor veldig lett kan tilpasses hardware som ikke har RT f.eks så er det et eksempel på at spill laget med RT i bildet. Lett kan kjøres på andre plattformer med mindre tilpassninger. 

 

Og jeg sier ikke at Sony skal tvinge utviklerne sine til å plutselig holde sine spill tilbake mtp større baner og flere AI. Men at de kunne latt utviklerne sine ha den friheten til å ha laget en PS4 utgave, uten at det hadde gått utover at "spillet" da skal kjøre dårligere på PS5.

La oss ta for oss f.eks kommende Assasin Creed Valhall. På Xbox one/ one X så vil spillet komme med tradisjonelle loading screens og færre synlig fiender, dårligere teksturer, ingen RT, 30 fps i 4k osv som AC spillene vi har i dag.

Men med en patch så lar Xbox samme spillet kjøre med RT, uten laste skjermer, 4k 60 fps og se best mulig ut og fungere best mulig på både Xbox series og PS5(tror de allerede har sagt at de sikter på 30 fps 4k på Series X...). 

PS! Nå sier jeg ikke at Valhall vil forløpe seg slik, men bruker det bare som et tenkte eksempel!

Og jeg er enig med at vi vil se PS5/Xbox series X eksklusive spill som ikke vil være mulig på dagens konsoller. 

Hva jeg prøver å si er at vi vil se flere "vanlige" PS5 eksklusive spill, som fint kunne ha fungert på PS4 uten de finesser som den nye konsollen har. ..

 

Er dette vanskelig å tro at spill ikke lenger trenger å skrives og kun fungere kun på en plattform for å se så bra ut som mulig på den plattformen? Men at dette er mye lettere å skalere ned, et spill grafisk og/eller kartmessig til en svakere hardware med tradisjonell grafikk og loading screens.

 

Jeg tviler sterkt på at alle PS5 eksklusive spill ikke kunne ha fungert på PS4 f.eks, hvis utvikler hadde fått muligheten til å gjøre dette. Hvis de mente at deres gameplay f.eks kunne ha fungert på PS4.. Slik Xbox har valgt å gjøre. 

 

Men vi får igjen som sagt vente og se PS5 spillene og hva annet Sony har å vise :) 

Lenke til kommentar
Croc Man skrev (43 minutter siden):

Det er både riktig og galt. Moderne spillmotorer skalerer gjerne over svært mange enheter inkludert konsoller, PCer og mobiler. Men skalering har sin pris. Det må selvfølgelig skrives kode som gjelder kun spesifikke enheter eller spesielle kombinasjoner av maskinvare. Slikt kan gå ut over performance og generelt hvor enkel motoren er å modifisere til nytt gameplay eller funksjonalitet. Og når ny maskinvare introduseres, tar det gjerne noen år før motorene faser ut støtte for gamle enheter, støtte som gjerne fører til redusert funksjonalitet på nyere maskinvare.

Jeg tror med bakgrunn i det jeg har sett og lest at det vil bli såpass mye lettere enn i dag at den beste utgaven på PS5/Xbox series ikke må holdes tilbake i ytelse, grafisk eller gameplay hvis utvikler ser at de og kunne ha tilpasset dette spillet til f.eks Xbox one/Switch med f.eks tradisjonell loading screens, uten RT f.osv... 

 

Så vi er vel uenig i at en skalerbar motor må begrense seg i ytelse, enn en motor som kun er laget for en spesifikk plattform. Time will show :)

Endret av Lush
Lenke til kommentar
Lush skrev (25 minutter siden):

La oss ta for oss f.eks kommende Assasin Creed Valhall. På Xbox one/ one X så vil spillet komme med tradisjonelle loading screens og færre synlig fiender, dårligere teksturer, ingen RT, 30 fps i 4k osv som AC spillene vi har i dag.

Men med en patch så lar Xbox samme spillet kjøre med RT, uten laste skjermer, 4k 60 fps og se best mulig ut og fungere best mulig på både Xbox series og PS5(tror de allerede har sagt at de sikter på 30 fps 4k på Series X...). 

Altså må de implementere raytracing, noe som tar lang tid, istedenfor å bare ha det i spillet fra starten av.

De må fjerne store deler av koden og bygge om animasjoner og lignende for å fungere.

De må oppdatere textures, lys, lyd, osv.

 

De må altså lage spillet to ganger.

En utgave som kjører på de nye konsollene og en som kjører på de eldre.

 

Selv etter at de har gjort dette.

Selv etter å ha jobbet dobbelt så mye.

Så kommer ikke spillet til å være i nærheten av de som kun er laget for de nye konsollene, da de kan bruke alt det nye.

Lenke til kommentar

Synes hele denne diskusjonen rundt cross-gen virker litt unødvendig da det stort sett bare er snakk om ett år med aktiv cross-gen utvikling.

Mot slutten av 2021 og i begynnelsen av 2022 kommer de aller fleste storspillene til å vaere eksklusive til next-gen konsollene. Det vil selvfølgelig bli noen unntak slik som med MGSV og Tomb Raider i 2015 og Persona 5 i 2016, men jeg tviler på at det blir mange av dem. De fleste cross-gen spillene i 2022 og senere kommer til å vaere sportsspill, indie spill og aktive GAAS spill. Dog litt spent på hvor lenge utviklerne av f. eks Destiny, Fortnite og Sea of Thieves planlegger å støtte de gamle maskinene.  

Det er lenge siden det kom grensesprengende spill i løpet av en konsolls første år uansett. Ser man på denne generasjonen så var det ikke før i 2015-2016 at man virkelig begynte å se imponerende next-gen spill som var mer enn glorifiserte tech demoer. Så med all denne hypen rundt SSD blir det ekstremt spennende å se hva slags spill vi vil få servert ved lanseringen av de nye konsollene. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skal det være mulig å bruke så lang tid på å forstå hva stakkars Lush prøver å skrive ? 

Ved tidligere konsoll generasjoner har det da vært ganske normalt at spill kommer ut på både ny og gammel konsoll og det har vært større forskjeller på arkitektur enn nå. Noen ganger setter de et eget team på jobben,  andre ganger lager de "next gen" utgaven først og lager en shitty utgave av den til de gamle konsollene. 

Ja selvsagt er det mye jobb, men det blir ikke å lage hele spillet 2 ganger. Man har alt som ikke er grafikk. Voice acting, story, menyer, lyd/musikk etc etc etc etc... 

mtp hvor mange ps4 og xbox som er ute i markedet er det helt sikkert økonomisk forsvarlig å lage en svakere og dårligere utgave av enkelte spill. 

Endret av barezell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
barezell skrev (14 minutter siden):

Ja selvsagt er det mye jobb, men det blir ikke å lage hele spillet 2 ganger. Man har alt som ikke er grafikk. Voice acting, story, menyer, lyd/musikk etc etc etc etc... 

Ja, musikken, story og menyer kan du nok overføre, men alt annet?

De nye konsollene har langt større fokus på for eksempel lyd, så simulering av dette vil kreve andre lydfiler.

Måten spillet henter informasjon fra en HDD og SSD vil være forskjellig, så koden blir også forskjellig.

Osv.

 

Det er greit å si at hoppet fra ps3 til ps4 var mindre enn hoppet fra ps4 til ps5.

Det er ikke slik at det bare skal en liten patch til så har du alt av funksjoner en ps5 kan klare.

Lenke til kommentar
Iki skrev (13 minutter siden):

 Det er greit å si at hoppet fra ps3 til ps4 var mindre enn hoppet fra ps4 til ps5.

Det er ikke slik at det bare skal en liten patch til så har du alt av funksjoner en ps5 kan klare.

Er det ikke litt for tidlig å si dette?

RAM-hoppet fra PS3 til PS4 var også massivt i sin tid. I tillegg var den generasjonen den første generasjonen der begge de kraftigste konsollene hadde bluray, intern harddisk og en utviklervennlig arkitektur. Nå var riktignok den originale Xbox One en dårlig designet konsoll, men heldigvis var likevel såpass lik PS4 at det gikk an å skalere oppløsningen på spillene.

Jeg krysser fingrene for at obligatorisk SSD vil føre til nye spillopplevelser og nye måter å lage spill på, men aller først ønsker jeg å se med mine egne øyne hva utviklerne bruker denne teknologien til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (26 minutter siden):

Ja, musikken, story og menyer kan du nok overføre, men alt annet?

De nye konsollene har langt større fokus på for eksempel lyd, så simulering av dette vil kreve andre lydfiler.

Måten spillet henter informasjon fra en HDD og SSD vil være forskjellig, så koden blir også forskjellig.

Osv.

 

Det er greit å si at hoppet fra ps3 til ps4 var mindre enn hoppet fra ps4 til ps5.

Det er ikke slik at det bare skal en liten patch til så har du alt av funksjoner en ps5 kan klare.

Voice acting, level design, våpen/abilites, game play, systemer for exp/levels etc. Spørs jo helt hvordan spill det er.  Det er strengt tatt veldig mye som er gjort. Man har på en måte en ferdig tegning og behøver bare løse det grafiske på best mulig måte. Det er selvsagt fortsatt en stor jobb. 

Skjønner at det ikke bare er en liten patch, men det er noen ganske spreke budsjetter disse operere med og om du ønsker (jeg har ikke gjort det selv) ta en titt bakover og sjekke salgstall på spill som tidligere kom ut på begge konsoller ved overgang fra ps2-ps3 og ps3-ps4. Jeg antar fordi det er logisk å tro at de gamle solgte som hakka møkk selv om det var et dårligere produkt. 

Riktig nok ikke first party, men tenk microtransaksjoner i FUT alene for EA på ps3 og x360 året ps4 og xbox one kom. Garantert MANGE millioner rett inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (3 timer siden):

Altså.

Du får ikke ny type grafikkløsninger slik vi ser i unreal engine 5 sin demo.

Vi får ikke raytracing.

Vi får ikke reduserte lastetider.

Vi får ikke ny og bedre fysikk.

Ikke større baner med høyere detaljnivå.

Ikke flere ai karakter.

Osv.

 

Det vi ville få, om vi gjør slik du sier, er et ps4 spill med bedre teksturer og litt høyere oppløsning.

Ikke noe annet.

Nesten samtlige spill som bruker og vil bruke (av annonsere spill) ray-tracing på PC er også ute eller kommer til dagens generasjons konsoller. Ca. 20 spill per i dag og dette er ikke Nvidia GPU spesefikk ray-tracing.

Selvfølgelig kan lastetiden bli mye kortere. MS har allerede vist dette med XBO eller ihvertfall kryssplatform spill på XBSX.

PC versjonen av The Witcher 3 har en del flere A.I karakterer i byene. Det er også eksempler på bedre non-gameplay fysikk. Osv.

Ja det vil være begrensinger på hva som vil være mulig og ja det vil være begrensinger på hvor mye ekstra arbeid utviklerne er villig i å legge i next-gen på kryssplatform spill. Men det er forsatt mye som kan bli gjort og jeg vil tippe ihvertfall MS studios vil legge inn en del arbeid i XBSX utgavene av spillene sine. Igjen så er det ikke noe nytt å ha forskjellige nivåer av grafikk i spill mtp PC og foruten eksklusive PS5 spill blir det nødvendig med en fallback fra ray-tracing pga PC i lang tid fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

Ja, musikken, story og menyer kan du nok overføre, men alt annet?

De nye konsollene har langt større fokus på for eksempel lyd, så simulering av dette vil kreve andre lydfiler.

Måten spillet henter informasjon fra en HDD og SSD vil være forskjellig, så koden blir også forskjellig.

Osv

Foruten det som har blitt nevnt trenger man bare de versjonene av teksturene med høyest oppløsning nærmest "kameraet" der man kan se detaljene, samme med geometri nivået på modeller (lod nivåer og mip-mapping). Så det er langt ifra alt som må byttes ut av dette. Men i det store og hele så kommer det jo selvfølgelig ann på hvor mye ekstra spill utvikleren vil legge i spillet.

Endret av MistaPi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høyere framerate er et annet område der Series X kan skille seg fra Xbox One (X). 
 
Gears 5 og Forza Horizon 4 har forskjellige moduser avhengig av hva du ønsker. Man kan kjøre spillene i 60fps, men da går det på bekostning av oppløsningen. Med Series X vil man sannsynligvis slippe å måtte velge. 

Apropos Gears 5 og cross-gen: Denne videoen viser hvordan Gears 5 kjører på Series X etter bare to uker med arbeid
 

Litt informasjon om next-gen versjonen: 
-Bedre teksturer, partikkel-effekter og tåke-effekter (på linje med PC Ultra settingene)
-Global illumination ray tracing
-Vesentlig høyere framerate i gameplay(100 FPS, ønsker 120FPS i MP modusene)
-60FPS cutscenes (opp fra 30FPS)
-Kortere loading

https://www.windowscentral.com/gears-5-xbox-series-x 

Igjen: Etter to uker med arbeid.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Lush said:

Jeg tror med bakgrunn i det jeg har sett og lest at det vil bli såpass mye lettere enn i dag at den beste utgaven på PS5/Xbox series ikke må holdes tilbake i ytelse, grafisk eller gameplay hvis utvikler ser at de og kunne ha tilpasset dette spillet til f.eks Xbox one/Switch med f.eks tradisjonell loading screens, uten RT f.osv... 

 

Så vi er vel uenig i at en skalerbar motor må begrense seg i ytelse, enn en motor som kun er laget for en spesifikk plattform. Time will show :)

Heh. Ikke for å fremstå uhøflig, men her tror jeg nok de fleste skjønner at du ikke har så mye greie på hva du snakker om. Dette er ikke noe man er "uenige om" som politikk eller musikksmak, dette er virkeligheten innen de fleste former for programvareutvikling, og spesielt i en bransje som spillkonsoller hvor maskinvareoppgradereingene skjer med mange års mellomrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Croc Man skrev (34 minutter siden):

Heh. Ikke for å fremstå uhøflig, men her tror jeg nok de fleste skjønner at du ikke har så mye greie på hva du snakker om. Dette er ikke noe man er "uenige om" som politikk eller musikksmak, dette er virkeligheten innen de fleste former for programvareutvikling, og spesielt i en bransje som spillkonsoller hvor maskinvareoppgradereingene skjer med mange års mellomrom.

Neida jeg bryr meg ikke hva du tenker, du vet like mye om min bakgrunn i dette som jeg vet om deg så helt greit :) Men jeg prøver bare å si at dette ikke lenger er faktum nå som konsollene blir oppdatert til spillutvikling i framtiden. Tiden vil vise :)

Vil nå svare andre over her.

 

Det var større forskjell i å få spill på PS2 til å kjøre på PS3, enn PS3 til å kjøre på PS4 samlet sett vil jeg si. Enn å få PS4 til å kjøre PS5 og omvendt.

 

Nå er vel mitt eksempel på en patch, noe som MS har tenkt med flere av sine Xbox series spill. Med deres Smart Delivery, som skal la deg kjøpe f.eks AC: Valhall til Xbox one, og den dagen du får deg en Xbox Series konsoll så vil spillet "patches" opp til å kjøre på den nye konsollen... Men at det blir en mer omfattende patching enn dagens Xbox one X enhanced spillene, så klart mtp hva vi forventer av next gen spillene.

Men det vil ikke hindre at spill utviklere med spill ideer som bygger rundt alle eller deler av den nye Xbox series finesser som SSD, lager spillet sitt slik at det ikke kan kjøres på Xbox one pga f.eks eldre HDD. Men at det er opp til utvikler selv å avgjøre.

Og dette synes jeg er bra av MS å tilby, for det blir ikke samme presset på skiftet til den nye Xbox series. Som det har vært til nå, pga bedre optimaliserte/skalerbare og lettere å bruke spillmotorer, som vi vil se bli brukt med dette steget innen spillutvikling.

Så derfor mener jeg Sony sin avgjørelse og begrunnelse i at å kun tillate PS5 spill på PS5, vil gi bedre ytelse/grafikk en å gjøre det mulig for de spill som kunne ha kjørt på PS4, i å kjøre på PS4. Om utvikler kunne som på Xbox series plattformen. Er dårlig begrunnet og en unnskyldning for å at man "må" få seg PS5 for å spille det siste nye. Jeg tror de sier dette pga at det tradisjonelt sett har vært slik at spill må være laget for en spesifikk konsoll for å dra ut så mye ytelse som mulig av den konsollen, og at det da høres bedre ut å si. Og at Sony ikke har kunnet ta med slik bakoverkompabilitet som MS, rett og slett fordi MS har hatt så mye større ressurser i sin konsoll utvikling noe som er synd dessverre.

Og at nå vil hardwaren ligne mer på sine motparter med x86 CPUer, AMD som levere CPU og GPU, nvme ssder osv. Selv om MS og Sony har bestilt egne spesifikke brikker med de egenskaper som de har krevd på sine nye konsoller. Så er det nå mer likt hardware for spillutviklere å utvikle spillet sitt til jevnt over, enn før.

 

Men jeg er klar for å se at jeg tar feil, men får vente og se hva Sony har i erme :)

Endret av Lush
Lenke til kommentar

En annen grunn til at spill kanskje ikke vil kjøre på forrige gemerasjons konsoller kan være ray tracing/ dynamic global illumination løsninger som vil bli tatt i bruk i dag er umulig å kjøre på gamle systemer. Da er muligens tiden det tar å bake inn statiske skygge/lys løsninger som ser nogenlunde bra ut ikke verdt det i utviklingen av spillet.

Ett annet problem som PS5 løser er jo at man sparer lagringsplass på å ikke måtte bake inn samme asset flere ganger på lagringsmedie på grunn av bedre I/O, som også kan være ett problem for å få PS5 spill på PS4. Og det hjelper sikkert endel nå som spillutviklere tar i bruk fotogrammetri assets filmindustrien bruker (UE4 blir faktisk brukt for bakgrunner i flere film og serie produksjoner). Høy kvalitets assets tar endel plass og det overrasker meg ikke om vi ser spill de neste 5 årene som tar flere hundre GB. 

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar

Er ikke smart delivery bare at du slipper kjøpe spill 2 ganger. Om man har kjøpt AC på xbox one så får man xsx utgaven "gratis" evt kan man si at man kjøper en begge utgavene når man kjøper spillet. 

Vi vet jo lite om spillene er laget for xsx og skallert ned til xbox one eller motsatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste Sony har sagt så vidt jeg har fått med meg er at de ikke kommer til å forplikte seg til eller forlange av andre at PS5-spill skal være tilgjengelig på PS4. Selvsagt. De par første årene vil nok mange av spillene som kommer til PS5 også være utviklet for PS4 slik det var ved forrige generasjonsovergang (spesielt fra tredjepartsutviklere), men å tvinge utviklere til å lage to spill og dermed ikke utnytte PS5 ordentlig er bare konterproduktivt.

Jeg tror nok noen har misforstått om de tror at Xbox kommer til å gjøre det anderledes.

Lenke til kommentar
Allostasis skrev (6 timer siden):

En annen grunn til at spill kanskje ikke vil kjøre på forrige gemerasjons konsoller kan være ray tracing/ dynamic global illumination løsninger som vil bli tatt i bruk i dag er umulig å kjøre på gamle systemer. Da er muligens tiden det tar å bake inn statiske skygge/lys løsninger som ser nogenlunde bra ut ikke verdt det i utviklingen av spillet.

Ett annet problem som PS5 løser er jo at man sparer lagringsplass på å ikke måtte bake inn samme asset flere ganger på lagringsmedie på grunn av bedre I/O, som også kan være ett problem for å få PS5 spill på PS4. Og det hjelper sikkert endel nå som spillutviklere tar i bruk fotogrammetri assets filmindustrien bruker (UE4 blir faktisk brukt for bakgrunner i flere film og serie produksjoner). Høy kvalitets assets tar endel plass og det overrasker meg ikke om vi ser spill de neste 5 årene som tar flere hundre GB. 

På det første punktet vil jeg henvise til den nye Unreal5 motoren, som ble presentert for ikke så lenge siden. Deres teknologi som de kaller de for lumen. Som er et global illumination system som ikke bruker RT men "tradisjonel" lyssetting, og kan brukes for seg selv eller i kombinasjon med RT. 

Mtp lagring, så viser ID Tech 7 motoren med sin forbedrede megatexture til å la seg streame som blir brukt i Doom Eternal hvordan de har fått enda bedre teksturer/større kart på dagens konsoll hardware, og de forbedringer Modern Warfare har brukt til å holde dobbel lagring av assets til et minimum(selv om spillet tar latterlig mye med plass). At man fremdeles har mye man kan gjøre. 

Jeg sier ikke at disse metodene vil la dem ha like gode/og detaljerte spill som på neste generasjon. Men f.eks la oss si at på en slagmark så kan du se slaget utfolde seg blant titusenvis av krigere helt ut til horisonten på PS5/Xbox series, mens man på Xbox one/PS4 ville det vært mer begrenset slagmark som vi er vandt med i dag og modellenes detaljer tilpasset hva de kan vise. Du vil fremdeles få samme spillet, men det vil ikke være like grandiost som det kan på next gen. 

Det vil være en jobb med dette, men for de utviklerne som ønsker og bruker en modern motor, så er dette mye lettere enn hva det tidligere har vært. Dette hindrer ikke utviklerne som har f.eks gameplay som er direkte avhengig av SSD ytelse i de nye konsollene til å lage spill som ikke vil fungerer på dagens konsoller. 

Dette nye med streaming inn og ut som er lettere med raske SSDer. Viser ID tech 7 motoren kan gjøres veldig bra på dagens spinnende HDD, selv om det nok ikke kan strekkes så mye mer lenger.

Og både Xbox series og PS5 kan gjøre dette i enda enda større grad. Men det jeg har prøvd å si hele veien er at for de utviklerne som ønsker, og ser at det er mulig å la spillet sitt kjøre på både Xbox series og Xbox one uten de store ombyggingene og ikke som i dag at de må skrive om hele spillet for at det skal kjøre på PC/Nintendo/Xbox osv med en moderne skalerbar spillmotor. Og samtidig yte så bra som mulig på Xbox series og PS5 hvis Sony hadde gjort det samme. Så er det bra av MS å la sine utviklerne gjøre dette i motsetning til Sony. Som har utelukket sine PS5 spill på PS4. 

 

Til Barezell 

Yep, Smart Delivery er akkurat som du sier, og Xbox vil med en "patch" la Xbox one utgaven du kjøpte la seg kjøre på Xbox series. Med PS, så må du kjøpe spillet to ganger hvis du ikke får deg den nye konsollene med en gang men kjøper det på PS4. 

Jeg vil nesten garantere at f.eks AC Valhall er laget for Xbox series/PS5 og yte best mulig, siden dette er en av de store spillseriene og lanserings tittel.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (1 time siden):

Det eneste Sony har sagt så vidt jeg har fått med meg er at de ikke kommer til å forplikte seg til eller forlange av andre at PS5-spill skal være tilgjengelig på PS4. Selvsagt. De par første årene vil nok mange av spillene som kommer til PS5 også være utviklet for PS4 slik det var ved forrige generasjonsovergang (spesielt fra tredjepartsutviklere), men å tvinge utviklere til å lage to spill og dermed ikke utnytte PS5 ordentlig er bare konterproduktivt.

Jeg tror nok noen har misforstått om de tror at Xbox kommer til å gjøre det anderledes.

Påstanden var at PS5 spillene ikke ville ha latt seg yte maks på PS5 hvis de hadde tillat å la samme disk kjøre på PS4. Slik Xbox har tillat ved å tilby smart delivery for de utviklerne som vil det. 

Så er ikke uenig med deg. Sier bare at det er mye lettere å skalere spill til den plattform man ønsker med moderne spillmotorer. Og samtidig yte maks på den beste hardwaren. 

Dette utelukker ikke utviklerne i å lage spill som kun er mulig med next gen hardwaren. Bare at utviklere har større valgfrihet enn før. Og Sony begrenser dette ved å ikke tilby noe lignende som Smart Delivery hvis utviklerne ser at dette hadde vært mulig med deres PS5 ekslusive spill. 

 

Men vi får nok flere svar nå på Torsdag, da Sony endelig skal vise hva de har å tilby! :D

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Lush said:

Påstanden var at PS5 spillene ikke ville ha latt seg yte maks på PS5 hvis de hadde tillat å la samme disk kjøre på PS4. Slik Xbox har tillat ved å tilby smart delivery for de utviklerne som vil det. 

Så er ikke uenig med deg. Sier bare at det er mye lettere å skalere spill til den plattform man ønsker med moderne spillmotorer. Og samtidig yte maks på den beste hardwaren. 

Dette utelukker ikke utviklerne i å lage spill som kun er mulig med next gen hardwaren. Bare at utviklere har større valgfrihet enn før. Og Sony begrenser dette ved å ikke tilby noe lignende som Smart Delivery hvis utviklerne ser at dette hadde vært mulig med deres PS5 ekslusive spill. 

 

Men vi får nok flere svar nå på Torsdag, da Sony endelig skal vise hva de har å tilby! :D

Smart delivery betyr at om du kjøper et spill nå med smart delivery så slipper du å kjøpe det på nytt om du velger å oppgradere til Series X dersom spillet er tilgjengelig i ny versjon på Series X. I bunn og grunn er det ikke noe som har endret seg fra forrige generasjonsskifte annet enn at Microsoft ikke tar seg betalt for en ny versjon av spillet.

I en overgangsperiode utvikler de aller fleste spill til begge generasjonene rett og slett fordi markedet tilsier det. Selv om de vet de ikke får utnyttet den nye generasjonen fullt ut.

At bedre spillmotorer gjør det enklere å lage spill for flere plattformer stemmer nok, men dette gjør det likevel ikke trivielt å støtte flere plattformer og det vil fremdeles være en avveining om man skal støtte flere plattformer eller utnytte en plattform fullt ut. Det er så godt som ingen som har ressurser til å gjøre begge deler. Det er ikke noe som tyder på at dette har endret seg.

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...