Gå til innhold

Sony utsetter PlayStation 5-sendingen


Anbefalte innlegg

Raul07 skrev (2 timer siden):

En PC har nå vært i stand å kjøre den grafikken som ble "vist" på en såkalt PS5 i mange år allerede. 

En PC kan ikke vise det som ble vist på en Playstation 5 enda, da du ikke får tak i en PC med samme type SSD som Playstation.

Det du kan gjøre med en PC er å vise noe tilnærmet det Playstation viste, men da må spillerne bevege seg tregere gjennom verden, og man trenger loading tunneler slik du finner i unreal sine spill for tiden.

Raul07 skrev (2 timer siden):

en såkalt PS5

Ja, det var en ps5.

Raul07 skrev (2 timer siden):

men det høres for meg helt latterlig ut. 

Det meste som handler om Playstation høres vel latterlig ut for deg?

Playstation har en SSD som tilsvarer omtrent 7.7 GB/s om du sammenligner denne med en PC.

Dette oppnår den takket være måten den håndterer data, som er mer effektivt enn på en vanlig PC SSD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raul07 skrev (1 time siden):

Det så ble en vist var bortimot en cinematic trailer, jo da man får nok god grafikk neste generasjon men at man den grafikken som i den traileren det er nok mer usikkert.

Nå var det ikke en ren trailer da de faktisk bevegde seg rundt og spilte i den. Tror fortsatt det er fullt mulig på PC med krav om en PCIe SSD med rundt 2GB sekundet og så bruker man RAM som cache så 32GB RAM pluss at GPUen har jo egen RAM så tviler ikke et sekund på at det kan kjøres på PC i dag. En PC til rundt 30k i dag har nok en del mer power en hva XBSX og PS5 har, men de er til gjengjeld en del billigere.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Raul07 said:

Ja de sier så, men så er vel også epic betalt for å vise sin motor hos Sony? En PC har nå vært i stand å kjøre den grafikken som ble "vist" på en såkalt PS5 i mange år allerede. Du kan gjerne tro at epic skriver om hele unreal engine fordi Ps5 var så kraftig at de måtte gjøre det men det høres for meg helt latterlig ut. 

Nevn ett PC spill som har grafikk tilsvarende UE5-demoen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er jo bare å sammenligne den forrige unreal engine demoen som kom før ps4 og f.eks last of us 2. Så kan man jo gjøre en gjetning på når/om ps5 blir bedre enn tech demo eller ikke. Eller så kan vi jo bare vente å se, men det er jo ikke noe gøy! 

 

Dere som har peiling på disse SSD hastighetene, Playstation tilsvarer omtrent 7.7gb/s sier Iki, hvordan hastighet er det til sammenligning på xbox sin SSD og en "vanlig" PC m2 ssd, typ samsung pro 970?  Krigerne trenger ikke dra inn tflops og andre sammenligninger, lurer akkurat bare på SSD hastighetene, skjønner fint at det er andre forskjeller som kan bety noe for opplevelsen :p 

Endret av barezell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

En PC kan ikke vise det som ble vist på en Playstation 5 enda, da du ikke får tak i en PC med samme type SSD som Playstation.

Det du kan gjøre med en PC er å vise noe tilnærmet det Playstation viste, men da må spillerne bevege seg tregere gjennom verden, og man trenger loading tunneler slik du finner i unreal sine spill for tiden.

Ja, det var en ps5.

Det meste som handler om Playstation høres vel latterlig ut for deg?

Playstation har en SSD som tilsvarer omtrent 7.7 GB/s om du sammenligner denne med en PC.

Dette oppnår den takket være måten den håndterer data, som er mer effektivt enn på en vanlig PC SSD.

Blir vel arkitekturen dette går på siden det finnes både like rask og raskere ssd på pc idag (firecuda og Aouros) sjekk ut Linus) Men du må punge ut. Spennende hvordan dette blir, men er jo litt tidlig å si noe som helst om ssd til Ps5 og at ingenting annet enn Ps5 kan kjøre demoen. Det jeg mener med det er at du har igjen på den andre siden,  killzone utvikler som sier at Xbox sin power advantage is quite staggering over Ps5,  Men jeg sier piss til begge før jeg får sett det selv.

Endret av Mr.Sorter
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barezell skrev (7 minutter siden):

hvordan hastighet er det til sammenligning på xbox sin SSD og en "vanlig" PC m2 ssd, typ samsung pro 970?  

Xbox har ikke sagt noe om at de bruker noen ny type lagring slik Playstation har sagt, så om tallene de oppgir stemmer skal den vel ligge på ca 2,4 GB/s.

 

Tallet som jeg oppgir når det gjelder ps5 kommer av at Sony lagrer data på en annen måte, så de påstår at du må ha en såpass kjapp m.2 disk om du vil utvide lagringsplassen uten å gå ned i ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Iki said:

Xbox har ikke sagt noe om at de bruker noen ny type lagring slik Playstation har sagt, så om tallene de oppgir stemmer skal den vel ligge på ca 2,4 GB/s.

 

Tallet som jeg oppgir når det gjelder ps5 kommer av at Sony lagrer data på en annen måte, så de påstår at du må ha en såpass kjapp m.2 disk om du vil utvide lagringsplassen uten å gå ned i ytelse.

Den nye arkitekturen som muliggjør state of the art hastighet i strømming av data mellom GPU og SSD er hva som er spesielt med PS5. 

Selv om man har 15GB/s båndbredde på de beste SSDer du finner på PC er det alt for mange flaskehalser til at man får hastigheter PS5 har. Forhåpentligvis kommer AMD/Intel/Nvidia/Microsoft sammen og lager nye standarder på PC som muliggjør raskere strømming av data. En måte er vel å kjøre alt på RAM som titalls ganger raskere enn SSD, men det er ikke bærekraftig med store mengder data.

Lenke til kommentar
Allostasis skrev (1 time siden):

Den nye arkitekturen som muliggjør state of the art hastighet i strømming av data mellom GPU og SSD er hva som er spesielt med PS5. 

Selv om man har 15GB/s båndbredde på de beste SSDer du finner på PC er det alt for mange flaskehalser til at man får hastigheter PS5 har. Forhåpentligvis kommer AMD/Intel/Nvidia/Microsoft sammen og lager nye standarder på PC som muliggjør raskere strømming av data. En måte er vel å kjøre alt på RAM som titalls ganger raskere enn SSD, men det er ikke bærekraftig med store mengder data.

DirectStorage fra XBSX er også noe som kommer til PC og vil erstatte dagens I/O system i Windows som er designet for snurredisker, det vil nok få ned I/O overheaden en god del. 
PC'er med mye systemminne kan kanskje cache mer data her for å omgå utilstrekkelig SSD/IO ytelse. 

Lenke til kommentar
MistaPi skrev (1 time siden):

DirectStorage fra XBSX er også noe som kommer til PC og vil erstatte dagens I/O system i Windows som er designet for snurredisker, det vil nok få ned I/O overheaden en god del. 
PC'er med mye systemminne kan kanskje cache mer data her for å omgå utilstrekkelig SSD/IO ytelse. 

Xbox sin løsning er delvis forklart under sampler feedback her:

https://devblogs.microsoft.com/directx/announcing-directx-12-ultimate/

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (På 6.6.2020 den 13.51):

Kan og nevne at Epic Games meir spesifikt Nick Penwarden nettopp sa at dei skreiv om kode i Unreal Engine 5, for å dra nytte av  I/O arkitekturen i PS5.. Quote:

“The PlayStation 5 provides a huge leap in both computing and graphics performance, but its storage architecture is also truly special. The ability to stream in content at extreme speeds enables developers to create denser and more detailed environments, changing how we think about streaming content. It’s so impactful that we’ve rewritten our core I/O subsystems for Unreal Engine with the PlayStation 5 in mind"

Dette handler om kva game developers vil klare å få til, i UE5 fremover, på system som f.eks PS5.. Og det er ikkje nåken tvil om at eit spel som kunne blitt skreddersydd PS5 sin arkitektur, blir dårligere om det også skal kunne kjøre på PS4... Istadenfor å hylle game developers som velger å lage eit dårligere produkt, fordi dei faktisk må tenke på at spelet skal kjøre på dårligere hardware, eldre konsoller, burde vi heller bli glad for at vi får spel som er så bra som dei overhodet mulig kan bli på next gen..... Sony sin vei videre der altså...

 

Da er vi uenig om hvilke vei spillutvikling vil ta, tiden vil vise :) Det jeg mener er at man ikke lenger må skrive spillet sitt til et spesifikt system, f.eks PS5 for at det skal kjøre beste mulig, se best mulig ut på akkurat PS5.  Eneste jeg kan være enig med deg i, er når f.eks gameplay krever f.eks den mye høyere I/O hastigheten til PS5 enn for eks Xbox Series. Veldig i tvil om vi vil få se det, i hvert fall med første bølgen av spill i 2020/2021 :)

 

 

 

Endret av Lush
Lenke til kommentar
Iki skrev (På 6.6.2020 den 17.00):

En PC kan ikke vise det som ble vist på en Playstation 5 enda, da du ikke får tak i en PC med samme type SSD som Playstation.

Det du kan gjøre med en PC er å vise noe tilnærmet det Playstation viste, men da må spillerne bevege seg tregere gjennom verden, og man trenger loading tunneler slik du finner i unreal sine spill for tiden.

Ja, det var en ps5.

Det meste som handler om Playstation høres vel latterlig ut for deg?

Playstation har en SSD som tilsvarer omtrent 7.7 GB/s om du sammenligner denne med en PC.

Dette oppnår den takket være måten den håndterer data, som er mer effektivt enn på en vanlig PC SSD.

Nei, SSD til PS55 er nok for spesialdesignet til at man kan sammenligne direkte, men nå har jo såvidt de første nvme diskene kommet ut til PCIe 4. Så er nok ikke langt unna. En kommentar lengre nedi tråden, nevner hvordan overheaden kommer til å bli mindre nå som spill kommer til å skrives mer til SSD ytelse. Det kommer til å ha mye og si, så jeg vil si per i dag så har kanskje PS5 en fordel til og med over high end PCer. Det vil ikke vare lenge. 

 

Vi ser allerede i next gen spill, som Star Citizen at store detaljerte verdener uten loading er mulig..

 

Lenke til kommentar
Lush skrev (51 minutter siden):

En kommentar lengre nedi tråden, nevner hvordan overheaden kommer til å bli mindre nå som spill kommer til å skrives mer til SSD ytelse. Det kommer til å ha mye og si, så jeg vil si per i dag så har kanskje PS5 en fordel til og med over high end PCer. Det vil ikke vare lenge. 

 

Vi ser allerede i next gen spill, som Star Citizen at store detaljerte verdener uten loading er mulig..

Du forstår at du selv skriver det vil bli umulig for et spill som lages for SSD å kjøre på en HDD?

Du forstår at de eldre konsollene har HDD lagring?

Du forstår at dette betyr at om du vil dra nytte av SSD løsningen til de nye konsollene så kan du ikke lage et spill som fungerer på HDD lagring?

Du forstår at du motsier deg selv?

Lenke til kommentar
Iki skrev (48 minutter siden):

Du forstår at du selv skriver det vil bli umulig for et spill som lages for SSD å kjøre på en HDD?

Du forstår at de eldre konsollene har HDD lagring?

Du forstår at dette betyr at om du vil dra nytte av SSD løsningen til de nye konsollene så kan du ikke lage et spill som fungerer på HDD lagring?

Du forstår at du motsier deg selv?

Ja! men motsier meg ikke. Poenget mitt har vært hele tiden at ikke alle PS5 spill, og at Sony ikke ville la PS5 spill kunne spilles på PS4 ikke lenger kan begrunnes med at evt spills bakoverkompatibilitet hindrer spill å yte maks på PS5. Med mindre dette spillet bygges rundt SSD ytelse.

Kan du forstå det....

Ja vi vil se spill på nye Xbox og PS som ikke kan bli spilt på forrige generasjon, men langt ifra alle. Men vi får vel snart se hva Sony har å vise :)

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Lush said:

Ja! men motsier meg ikke. Poenget mitt har vært hele tiden at ikke alle PS5 spill, og at Sony ikke ville la PS5 spill kunne spilles på PS4 ikke lenger kan begrunnes med at evt spills bakoverkompatibilitet hindrer spill å yte maks på PS5. Med mindre dette spillet bygges rundt SSD ytelse.

Kan du forstå det....

Ja vi vil se spill på nye Xbox og PS som ikke kan bli spilt på forrige generasjon, men langt ifra alle. Men vi får vel snart se hva Sony har å vise :)

Det er en del flere egenskaper med PS5 kontra PS4 som gjør at crossgen mellom dem er upraktisk. SSD-løsningen er nok mest toneangivende, men CPUen er også et kvantesprang av en oppgradering. Husk at PS4 CPU allerede var nokså gammel i 2013. PS5 CPU er slett ikke gammel i 2020, og er faktisk ikke langt unna cutting edge consumer CPUer på PC idag. Og GPU har faktisk 5x tflops mot baseline PS4 pluss moderne funksjoner og utility som gjør performance bedre generelt.

Tenk på det litt som et moderne jetfly mot et gammelt propellfly. Monterer du jetmotorer på et gammelt propellfly er ikke flykroppen og vingene konstruert for å tåle jetmotorene. Så skal du fly det gamle flyet kan du ikke kjøre jetmotorene for full maskin, for det tåler ikke det gamle flyet.

Lenke til kommentar
Croc Man skrev (22 minutter siden):

Det er en del flere egenskaper med PS5 kontra PS4 som gjør at crossgen mellom dem er upraktisk. SSD-løsningen er nok mest toneangivende, men CPUen er også et kvantesprang av en oppgradering. Husk at PS4 CPU allerede var nokså gammel i 2013. PS5 CPU er slett ikke gammel i 2020, og er faktisk ikke langt unna cutting edge consumer CPUer på PC idag. Og GPU har faktisk 5x tflops mot baseline PS4 pluss moderne funksjoner og utility som gjør performance bedre generelt.

Tenk på det litt som et moderne jetfly mot et gammelt propellfly. Monterer du jetmotorer på et gammelt propellfly er ikke flykroppen og vingene konstruert for å tåle jetmotorene. Så skal du fly det gamle flyet kan du ikke kjøre jetmotorene for full maskin, for det tåler ikke det gamle flyet.

Hm, er visste ingen av dere som ser tankegangen  min her.. Alt dette begynte med en indirekte påstand om at der Sony har utelukket at PS5 spillene deres skal kunne spilles på PS4. Begrunnet med at PS5 utviklere da fullt ut kan fokusere på PS5 hardware. Og dermed at Xbox sin framgangsmåte med at flere av deres spill skal kunne spilles på dagens Xbox vil hindre Xbox series X spill å yte så bra eller se så bra ut som mulig på Xbox series. 

Så jeg forstår og er helt enig med at vi vil se spill som har gameplay eller andre mekanikker som kun er mulig med SSD disker og andre spesialtilpassede systemer i Xbox series og i PS5.

Jeg bare prøver å vise at moderne spillmotorer og verktøy er såpass skalerbar at man mye enklere kan få en utgave av et spill til å tilpasses svakere hardware. At det ikke lenger vil være slik at utviklere må skrive et spill kun til et system for å yte maks. Og at Sony sin uttalelse er mer et PR knep enn noe som faktisk lenger er regelen. Men vi har ikke sett noe til PS5 spillene enda, så jeg skal ærlig innrømme at alle PS5 eksklusive spill kanskje ikke ville vært mulig på PS4. Men jeg tror ikke vi vil få se det over hele linjen. At vi får se et par, det vil vi nok, og enda flere når utviklere lærer seg og ser andre bruksområder med hastigheten til SSD disker :)  

Endret av Lush
Lenke til kommentar
Lush skrev (31 minutter siden):

Poenget mitt har vært hele tiden at ikke alle PS5 spill, og at Sony ikke ville la PS5 spill kunne spilles på PS4 ikke lenger kan begrunnes med at evt spills bakoverkompatibilitet hindrer spill å yte maks på PS5. Med mindre dette spillet bygges rundt SSD ytelse.

Om et spill lages for ps4 så vil det selvfølgelig yte bra på ps5, men det vil da altså ikke ha noen nyvinninger.

Grafikken vil være dårligere enn om spillet var laget for ps5.

Gameplay vil være dårligere.

Forskjellige løsninger vil være dårligere.

 

Du motsier deg selv straks du innrømmer at et spill laget for ps5 ikke vil fungere på en ps4.

Lenke til kommentar
Iki skrev (11 minutter siden):

Om et spill lages for ps4 så vil det selvfølgelig yte bra på ps5, men det vil da altså ikke ha noen nyvinninger.

Grafikken vil være dårligere enn om spillet var laget for ps5.

Gameplay vil være dårligere.

Forskjellige løsninger vil være dårligere.

 

Du motsier deg selv straks du innrømmer at et spill laget for ps5 ikke vil fungere på en ps4.

Nå tror jeg du ikke lenger leser hva jeg har skrevet...

Nei det vil ikke har noen nyvinninger, men vi snakker om hvorfor Sony ikke lar sine PS5 spill, komme i en utgave på PS4 Pro f.eks. Slik som Xbox har valgt å gjøre.

Ja de vil komme med svakere ytelse, sikkert ikke kunne kjøre 4k 60 fps, men jeg sier at det er fullt mulig og samtidig yte maks på Xbox series X. Ved å jekke ned grafikk innstilingene, lavere oppløsning og kanskje med dagens loading screens(ville vært interessant i teorien)f.eks... Og med moderne spillmotorer så kan en Xbox one utgave av et Xbox one series X spill, veldig mye letter kunne lages, enn før uten å ta vekk fokus på Series X utgaven.

Jeg motsier meg ikke, men mener at flere next gen spill kan komme på flere plattformer, uten at den beste utgaven på de nye konsollene skal lide av den grunn. Og jeg forstår at spill med gameplay eller andre mekanikker som krever SSD ikke kan være mulig på forrige generasjon.

Endret av Lush
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Lush said:

Jeg bare prøver å vise at moderne spillmotorer og verktøy er såpass skalerbar at man mye enklere kan få en utgave av et spill til å tilpasses svakere hardware. At det ikke lenger vil være slik at utviklere må skrive et spill kun til et system for å yte maks. Og at Sony sin uttalelse er mer et PR knep enn noe som faktisk lenger er regelen. Men vi har ikke sett noe til PS5 spillene enda, så jeg skal ærlig innrømme at alle PS5 eksklusive spill kanskje ikke ville vært mulig på PS4. Men jeg tror ikke vi vil få se det over hele linjen. At vi får se et par, det vil vi nok, og enda flere når utviklere lærer seg og ser andre bruksområder med hastigheten til SSD disker :)  

Det er både riktig og galt. Moderne spillmotorer skalerer gjerne over svært mange enheter inkludert konsoller, PCer og mobiler. Men skalering har sin pris. Det må selvfølgelig skrives kode som gjelder kun spesifikke enheter eller spesielle kombinasjoner av maskinvare. Slikt kan gå ut over performance og generelt hvor enkel motoren er å modifisere til nytt gameplay eller funksjonalitet. Og når ny maskinvare introduseres, tar det gjerne noen år før motorene faser ut støtte for gamle enheter, støtte som gjerne fører til redusert funksjonalitet på nyere maskinvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...