Gå til innhold

Kjøpe bolig i foreldres navn


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vurederer å kjøpe leilighet i foreldres navn. Har endel EK, men pga ikke stabil inntekssituasjon får jeg ikke lån av banken til det jeg vil kjøpe. Foreldrene mine har fått lånn med bakgrunn i min EK. Dvs at jeg gir dem min EK, for at de kjøper, og jeg disponerer og betaler for lånet. 
 

Hvilke ulemper er det ved en slik løsning? Irriterende at jeg må betale dokumentavgift for å kjøpe den fra dem igjen, men ser ingen løsning på dette da det er selveier. 
 

En annen ting jeg tenker på er skatt på salg. Det er vel nå på 20%. Finnes det noen måte å omgå det på uten at foreldrene mine må bo i boligen i 1 år? Kan man gjøre noe «lurt» slik at jeg faktisk står som eier og blir skattet som eier hos Skatteetaten? Kan vi privat lage en kontrakt som kan sendes inn til Skatteetaten slik at de ser på meg som eier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sjølvsagt inngå eiga avtale med foreldra dine. 

Fyrst må du gi din eigenkapital til foreldra dine slik at dei kan ta opp lån, deretter må du i utgangspunktet betale til dine foreldre slik at dei kan betale ned på lånet. I tillegg må du ha ein avtale som regulerer at du kan disponere huset som dine foreldre eig. 

Skatteunntaka er knytta opp mot salg av eigen bustad, så skal dine foreldre selge skattefritt så må dine foreldre flytte inn og bu der i eit år ettersom det er dei som eig bustaden. 

 

Spørsmålet er kvifor dine foreldre ikkje kan være kausjonist for heile lånet? Har dei økonomi til å ta opp lånet sjølv, så har dei også økonomi til å kunne stille som kausjonist for deg. 

Dersom dei er kausjonistar så får du både lånet og bustaden i ditt navn, så då er problema som du skisserer løyst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Banken fant ingen en møte vi kunne kjøpe sammen på. Stusset litt at det ikke kunne la seg løse på en eller annen måte, men siden jeg allerede eier en leilighet (som jeg ikke kan selge) og har 5x lån, så sa de det var umulig. Synes det er noe merkelig. Kan kanskje være en teoretisk mulighet hvis det går på unntakskvota som nå er på 20% i forbindelse med coronaviruset..? 

Lenke til kommentar

Hvis du allerede har makset boliglånet mtp inntekt og inntekten din i tillegg ikke er stabil, så kan det jo rett og slett hende banken ikke ønsker ytterligere risiko ved å la deg kjøpe sekundærbolig.

Ut ifra hva du har skrevet, så hører det ikke ut som å kjøpe enda en leilighet er det lureste. Hva er grunnen til at du ønsker det? Bedre avkastning enn å ha pengene i banken?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eier en leilighet som jeg leier ut. Får svært godt avkastning på denne. Har fastrente i 10 år og går i pluss hver måned. 
har i tillegg 2,2 mill i EK til å kjøpe leilighet jeg vil bo i selv nå. Løsningen til nå har vært at jeg skal gi/låne dette til mine foreldre. De får da låne 1,5 mill som gjør at de/vi kan kjøpe noe for 3,7 mill. Problemet er bare ny dokumentavgift og 22% skatt på gevinst. Om jeg ikke får kjøpt den fra foreldrene mine gjør ikke det så mye, men det er kjipt at de da må betale 22% skatt ved salg. De bor i enebolig, og jeg tviler på at de vil bo i leiligheten for å spare den skatten.

 

Kinkig situasjon. Alternativt må jeg bare leie noe. Siste alternativ er å kjøpe en vesentligere billigere leilighet, slik at jeg kan kjøpe den i cash og slipper dermed å involvere banken. Er bare litt frustrerende siden jeg fint kan håndtere lånene. Har også en betydelig ekstrainntekt, men den vil ikke banken regne med. Uansett garanterer gjerne mine foreldre for lån på 1,5 mill. Rart hvis det MÅ gjøres slik banken forespeiler. Rådgiveren har ikke vært veldig samarbeidsvillig og mente først at de ikke kunne få låne noe, før jeg sendte henne et regnestykke. Hun hadde blant annet regnet feil på mine foreldres lønn. 
 

hvis noen har noen tips takker jeg og bukker, ellers får jeg prøve å ringe en 3-4 banker i morgen og høre hva de har å si.

Lenke til kommentar

Kan ikkje foreldre kjøpe leiligheit og sette den på ditt navn? Banken har vel ikkje så mye med kvem den står på? Så lenge foreldrene dine skriver under at de tar på seg lån og forpliktelser?
Snakk med 2-3-4 andre banker så finner dere nok ein løysning!

Endret av aomt
Lenke til kommentar
aomt skrev (7 minutter siden):

Kan ikkje foreldre kjøpe leiligheit og sette den på ditt navn? Banken har vel ikkje så mye med kvem den står på? Så lenge foreldrene dine skriver under at de tar på seg lån og forpliktelser?
Snakk med 2-3-4 andre banker så finner dere nok ein løysning!

Vil ikke tro de godtar dette ettersom de da mister sikkerheten de vanligvis har i boligen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (9 timer siden):

Vil ikke tro de godtar dette ettersom de da mister sikkerheten de vanligvis har i boligen..

Det gjør de ikke. TS kan eie den og gi pant til banken for å sikre foreldrenes forpliktelser. Grunnen til at banken ikke går med på det er at de har firkantige rutiner og ikke orker bruke tid på saker som avviker. 

Lenke til kommentar

Noen banker løser sånne tilfeller ved å la foreldre gå inn som medlåntakere i stedet for kausjonister, mens reell kjøper da også står som lånetaker og får sitt navn på skjøtet.

Grensen på gjeldsgrad kan da fordeles på alle lånetakere, så om du og dine foreldre til sammen har under 5x i  gjeldsgrad etter nytt lån, vil banken ikke havne i konflikt med boliglånsforskriften.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (4 minutter siden):

Noen banker løser sånne tilfeller ved å la foreldre gå inn som medlåntakere i stedet for kausjonister, mens reell kjøper da også står som lånetaker og får sitt navn på skjøtet.

Grensen på gjeldsgrad kan da fordeles på alle lånetakere, så om du og dine foreldre til sammen har under 5x i  gjeldsgrad etter nytt lån, vil banken ikke havne i konflikt med boliglånsforskriften.

Problemet er når den ene låntakeren allerede har lån som presser opp mot gjeldsgradtaket sånn som her. Man kan dele totalgjelden på antall låntagere på det nye lånet, men hver medlåntaker må ha nok låneevne til å låne sin andel. Det virker ikke som TS har det. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Herr Brun said:

Problemet er når den ene låntakeren allerede har lån som presser opp mot gjeldsgradtaket sånn som her. Man kan dele totalgjelden på antall låntagere på det nye lånet, men hver medlåntaker må ha nok låneevne til å låne sin andel. Det virker ikke som TS har det. 

Det finnes ikke noe "andel" når man er likeverdige lånetagere, da hefter alle for hele lånet. Det er heller ikke et begrep i boliglånforskriften og det vanlige er å behandle alle lånetakere samlet.

F.eks er det mange samboerpar som ikke hadde fått lån om de hadde vært kredittvurdert selvstendig for "sin andel".

Lenke til kommentar

Helsigvis ordnet det seg. Bankdama hadde ikke nevnt at jeg kunne stå som hjemmelshaver uten problemer. Ganske merkelig da hun visste at det var min EK og jeg som skulle bo i - og på sikt eie leiligheten. 
 

Er i alle fornøyd med at det ordnet seg. Nå skal jeg visstnok være kausjonist for mine foreldre. Merkelige greier, men i orden ble det. Budrunden gikk bra, så ting faller på plass. Eneste banken ikke ville var å føre meg opp som hovedlånetaker slik at jeg fikk regningene for lånet i mitt navn, men det spiller ingen stor rolle. Er uansett jeg som skal betale alt. Blir bare litt styr med renter, men det ordner seg. Får også 1,40% i rente, så skal ikke klage på det.

 

Takk for god hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...