Gå til innhold

Asus Router - Erfaring? Settings? How to...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja..

Max utgangseffekt om man trenger god rekkevidde..

Slå på USB3 porten om du vil bruke den (gjelder vel litt eldre Asus routere hvor USB3 forstyrrer 5GHz nettet og er derfor deaktivert som standard. Får kun USB2 hastighet)

Og en ting som ikke er instilling - men pass på at routeren har god nok kjøling. Min står inni ett skap i tv benken sammen med masse annen elektronikk, og til tider går nettverket helt i sirup. Er bare å åpne døren da så den får kjølt seg litt så er det greit igjen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Satte på Aktiver Smart tilkobling, og da følte jeg at nettverket stoppet opp, og ble som sirup. Andre med samme erfaring?

Mine (AI Mesh) står nokså fritt ?

Og hvor mye har det å si på å skru opp utgangs effekten? Og hvorfor står den ikke på maks by default?

 

Og er dette en bug? Det blinker for oppdatering, trykker på den gjeldene AI Mesh router, men ingenting skjer...

image.thumb.png.433b4818c3f0f1041c5c642e4ffefa3f.png

Endret av ray001
Lenke til kommentar

Aner ikke om utgangseffekten står på max ved default. Man burde iallefall passe på at den står på max,

Det var en helt grusom UI på den routern din da. Slike Gaming greier ødelegger for mye.

Oppdatert firmware på routern din manuelt. Virker som det er noe kluss der.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ingen fordeler å ha effekt på maks om man har en liten leilighet og/eller mange naboer
Blir bare større sjanse for at andre får tilgang

Jeg har ganske stor leilighet/hus, og har justert effekten sånn at signalet faller ut utendørs 
Naboene vil ikke få opp nettet mitt, ikke bare på grunn av at det er skjult, men også fordi signalet ikke når så langt 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 timer siden):

Ingen fordeler å ha effekt på maks om man har en liten leilighet og/eller mange naboer
Blir bare større sjanse for at andre får tilgang

 

Største problemet med dette i mine øyne er at det er slikt som ramponerer trådløs biten. At alle i ett borettslag klarer å sende sine signaler til alle andre som bor i borettslaget (samtidig at de gjerne sitter og skryter over hvor lang rekkevidde de har) ser jeg bare på som en stor negativitet. 

Complexity skrev (8 timer siden):

Aner ikke om utgangseffekten står på max ved default. Man burde iallefall passe på at den står på max,

Kommer litt an på hvor en bor. Har en f.eks mange naboer har en da interesse av å ha 20 nettverk som bruker samme kanal, på samtlige ledige kanaler? Men har en den innstillingen burde en heller ikke komme å klage når en har 1000/1000 linje men like vel elendig trådløst nett.

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, gode poenger der.

Men Max (iallefall på min router) er ikke spesielt mye effekt, og når vel knapt til alle hjørnene i min lille leilighet. Spesielt inn til soverommet hvor signalet må gjennom badet.

Er mye plaget med naboer som legger sin router på samme kanal som min. De fleste routere har vel en auto funksjon som skal finne en ledig kanal, men det kan umulig funke spesielt bra. Om netter blir ustabilt må ofte inn å se hvor det er ledig og flytte min router dit.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Joda, gode poenger der.

Men Max (iallefall på min router) er ikke spesielt mye effekt, og når vel knapt til alle hjørnene i min lille leilighet. Spesielt inn til soverommet hvor signalet må gjennom badet.

Er mye plaget med naboer som legger sin router på samme kanal som min. De fleste routere har vel en auto funksjon som skal finne en ledig kanal, men det kan umulig funke spesielt bra. Om netter blir ustabilt må ofte inn å se hvor det er ledig og flytte min router dit.

Det du sier er at du hadde klart deg med 2 AP'er som sender med laveste styrke for å "plage" naboene mindre? ?  Neida, er ikke det at jeg ikke forstår det men i en perfekt verden ville det blitt mye bedre hvis en lot vær å sende signaler opp til månen :)  Slik enkelte forsøker, sier ikke det gjelder deg men tenker slik generelt.                                                                                                                                                                                                                       

Som du selv er inne på, at du selv er mye plaget av naboer så ville mange av disse ikke vært ett problem for deg hvis de hadde sendt med lavere styrke :) Men slikt får en jo aldri gjort noe med, eller rettere sagt bli helt kvitt. Forøvrig glad for at jeg bor i hus og slipper den problemstillingen. Men selv her har jeg valgt middels/lav sendestyrke. De aller fleste tror det at god internett er å peise på med max sendestyrke, dette er noe jeg personlig vil si meg uenig i. Det finnes selvfølgelig unntak, men de er helt klart i undertall.                                                                                                                 

Når det er sagt så skal jeg ikke flytte, så for meg må gjerne folk sette alle sine sendere på max, de når eller plager ikke nettet mitt uansett :) Men må jo bli/være ett mareritt for ganske mange der ute. Men jeg forstår hvorfor sende styrken ikke er satt på maks ut av boksen og kan være jeg er blant dem som er i undertall her, skal ikke se vekk fra det.

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har faktisk en repeater i soveromsvinduet for å gi internett på parkeringsplassen. Får raskere oppdateringer i bilen om den er tilkoblet Wi-Fi hele tiden.

Type 70kr Xiaomi usb repeater som knapt bruker strøm. Veldig fornøyd med den.

Men merker vesentlig slappere respons om jeg er koblet på den kontra direkte på router. Har ikke noe å si for bilen dog.

Finnes vel gode mesh løsninger i dag da som jeg sikkert vil gå for når jeg kjøper meg hus.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette er kanskje riktige plassen å spørre:

RT-AC66U-B1, er dette fremdeles gode routere? Vurderer kjøp av 2 stk brukt, + en nyere en etterhvert som hovedrouter for meshløsning..

Har fra før av RT-N66U som ikke får oppdateringer lenger, og heller ikke støtter mesh.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

AI Mesh fungerer sikkert bra til å få god sømløs dekning over hele huset, og vurderer å kjøpe til en eller flere routere til GT-AX11000.

Men sistnevnte er jo ganske ekstrem på alle måter, og feks en billig brukt RT-AC66U eller to vil jo ikke kunne matche GT-AX11000. Regner med at det vil merkes godt dersom feks en gaming-pc tilfeldigvis kobler seg til RT-AC66U i stedet for hovedrouteren? (jada, best med kablet nett på gaming, osv...). I tillegg har jo hoverouteren 2 stk 5GHz bånd, antar at bånd nr 2 ikke vil bli tilgjengelig på feks en RT-AC66U?

Hva burde man optimalt sett satse på å kjøpe til i et AI Mesh der gamingrouteren jeg allerede har er tenkt som hoverouter (utenom enda en GT-AX11000 :-))? 

Endret av Per Runar
Glemte å nevne alle momenter.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...