Gå til innhold

Kan min mor være kausjonist?


Gjest 10cb3...f69

Anbefalte innlegg

Gjest 10cb3...f69

Jeg har lyst å kjøpe bolig men trenger kausjonist for å få et høyt nok lån. Min far har gjeld på en hytte og min mor er gjeldsfri, men hun er allerede realkausjonist for min eldre bror som kjøpte hus for 3 år siden. Tror hun har pantsatt huset sitt for 400.000 kr i den forbindelse. Huset hennes er sikkert verdt rundt 2,5 mill kr.

Kan hun være kausjonist for meg også eller må jeg klare meg selv? Er snakk om at hun må pantsette huset for 300.000 kr til for at jeg skal få lånet jeg trenger.

Anonymous poster hash: 10cb3...f69

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 10cb3...f69
aomt skrev (8 minutter siden):

Ut av erfaring, det enklaste er å snakke med banken/rådgiveren. De er ikkje ute etter å "ta deg", de er der for å hjelpe deg. Om det går, så er de meir enn happy å tilby deg lån.

Var det et råd?
Alle vet at uten nok egenkapital eller kausjonist får man ikke høyt nok lån. Jeg får et lån på knappe 2 mill med egenkapital på 350.000 kr. Ingen leiligheter i større byer selges for under 2 mill.

Anonymous poster hash: 10cb3...f69

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Guest 10cb3...f69 said:

Var det et råd?
Alle vet at uten nok egenkapital eller kausjonist får man ikke høyt nok lån. Jeg får et lån på knappe 2 mill med egenkapital på 350.000 kr. Ingen leiligheter i større byer selges for under 2 mill.

Anonymous poster hash: 10cb3...f69

Da får du kanskje kjøpe utenom byerne eller leie inntil du har nok penge...  derutover er det riktig som aomt skrev.  Banken vil også lett kunne give deg svar ang. kausjonist. 

Lenke til kommentar
Gjest 10cb3...f69

Hvorfor skal jeg ta meg fri fra jobb for å få en time hos banken der de forteller meg at jeg må ha realkausjonist?.... Jesus.
Svar på spørsmålet og hvis du ikke vet svaret på spørsmålet så LA VÆRE å kommentere. Så enkelt er det.

Anonymous poster hash: 10cb3...f69

Lenke til kommentar
Gjest 10cb3...f69 skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal jeg ta meg fri fra jobb for å få en time hos banken der de forteller meg at jeg må ha realkausjonist?.... Jesus.
Svar på spørsmålet og hvis du ikke vet svaret på spørsmålet så LA VÆRE å kommentere. Så enkelt er det.

Anonymous poster hash: 10cb3...f69

Forventer du at noen her på forumet skal godkjenne lån med kausjonist for deg?
Ellers har de fleste banker en telefon, det har antagelig du også. Så da kan dere snakke sammen i den :)
Kanskje de til og med har en nettside du kan ta kontakt via.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 10cb3...f69 skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal jeg ta meg fri fra jobb for å få en time hos banken der de forteller meg at jeg må ha realkausjonist?.... Jesus.
Svar på spørsmålet og hvis du ikke vet svaret på spørsmålet så LA VÆRE å kommentere. Så enkelt er det.

Anonymous poster hash: 10cb3...f69

Fordi du ønskjer å få lån til å kjøpe leilegheit? Greier ikkje du ta ein tur te banken så fortjener du nesten ikkje å få noe lån!

PS: Du må ikkje ta ein dag fri, det holder med 1 time.
PPS: Som nevnt, du kan ringe banken, tar ikkje lenger enn 15-30min.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 10cb3...f69 skrev (1 time siden):

Hvorfor skal jeg ta meg fri fra jobb for å få en time hos banken der de forteller meg at jeg må ha realkausjonist?.... Jesus.
Svar på spørsmålet og hvis du ikke vet svaret på spørsmålet så LA VÆRE å kommentere. Så enkelt er det.

Anonymous poster hash: 10cb3...f69

Greia er at banken også kan vise skjønn. Dersom du kommer ned i banken med dokumenterte inntekter, dokumenterte utgifter og ryddige Excel utregninger på alt av utgifter forbundet med kjøp og upkeep så vil du med stor sannsynlighet få en annen behandling enn en som bare kommer ned med to lønnslipper og en arbeidskontrakt.

Banken kan være fleksible - men det er de bare mot de som har en realistisk og gjennomtenkt-førbar plan.

Derfor bør du ta fri for å snakke med ikke bare én, men flere banker. Om du kan velge, sørg også å henvende deg til en av de eldre saksbehandlere. Som i alle andre yrker er de yngre med lite erfaring lite villige til å tenke utenfor boksen.

Lenke til kommentar
Gjest 10cb3...f69

Lol. Ble dere sur fordi jeg sa at dere ga ubrukelige svar?
Jeg spurte ikke OM jeg kunne få lån, jeg spurte om det er mulig å være kausjonist for TO personer samtidig. Er det så jævla vanskelig å skjønne spørsmålet? Hvis jeg har 350.000 kr i egenkapital og stødig god inntekt er det ikke problem å få huslån. Er vel opplagt at alle andre ting er i orden når jeg spør om en kausjonist kan hjelpe meg å øke lånesummen. Herregud.

Anonymous poster hash: 10cb3...f69

Lenke til kommentar
Gjest 10cb3...f69
Corp Por skrev (1 minutt siden):

Greia er at banken også kan vise skjønn. Dersom du kommer ned i banken med dokumenterte inntekter, dokumenterte utgifter og ryddige Excel utregninger på alt av utgifter forbundet med kjøp og upkeep så vil du med stor sannsynlighet få en annen behandling enn en som bare kommer ned med to lønnslipper og en arbeidskontrakt.

Banken kan være fleksible - men det er de bare mot de som har en realistisk og gjennomtenkt-førbar plan.

Derfor bør du ta fri for å snakke med ikke bare én, men flere banker. Om du kan velge, sørg også å henvende deg til en av de eldre saksbehandlere. Som i alle andre yrker er de yngre med lite erfaring lite villige til å tenke utenfor boksen.

Banken gir meg ikke lån på 3,5 mill med 350.000 kr i egenkapital uten en kausjonist. Glem det.

Anonymous poster hash: 10cb3...f69

Lenke til kommentar
Gjest 10cb3...f69
Corp Por skrev (Akkurat nå):

Det er mulig å låne egenkapital med garantist. 

Jeg HAR allerede 350.000 kr i egenkapital. Poenget er at moren min skal stille max 300.000 kr av huset sitt som sikkerhet.

Anonymous poster hash: 10cb3...f69

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Guest 10cb3...f69 said:

Lol. Ble dere sur fordi jeg sa at dere ga ubrukelige svar?
Jeg spurte ikke OM jeg kunne få lån, jeg spurte om det er mulig å være kausjonist for TO personer samtidig. Er det så jævla vanskelig å skjønne spørsmålet?

For en dust du er.  Mange har gitt deg gode svar allerede.  Selvfølgelig er der ingenting i veien for at en person kan kausjonere for flere fortutsatt at denne har nødvendig sikkerhet på plass.  Vi kjenner ikke moren din og kan således ikke si om banken vil si ja eller nei i ditt konkrete tilfelle.  Du har iøvrig best av å lære å klare deg selv istedet for at få foreldrene til å stille opp for sitt voksne barn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 10cb3...f69
flamethower1234 skrev (50 minutter siden):

Hvor vanskelig kan det være å skjønne at ingen av oss har et konkret svar? 

Så du mener ingen foreldre i Norge har vært kausjonist for flere enn ett av sine barn?

Anonymous poster hash: 10cb3...f69

Lenke til kommentar

Svar: Ja.
Din mor kan være kausjonist i to forhold samtidig.
Etter min erfaring skal det ikke by på problemer at det tas ut pant i eiendom med 400k + 300k, hvis den samlede panteverdien er 2500k.
Du kan lett finne ut hvor mye pant det ligger i din mors eiendom, bare å gå inn på norgeskart.no.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...