Gå til innhold

Hvorfor snakker ikke folk om økonomi?


Anbefalte innlegg

Syntes bare jeg hører folk snakke om bil, bolig, ferie, klær, sko, oppussing og hytte. Men det er nesten aldri noen som sier noe om hvordan de faktisk har råd til alt de skal ha. Det er bare en gjengs oppfatning om at penger er til for å brukes? Alt de legger ut bilder av?

 

Hvor er snakket om fondssparing, skatt, pensjonssparing og investeringer? Gir folk bare faen og venter på arven når foreldrene dauer?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Black-March skrev (19 minutter siden):

Syntes bare jeg hører folk snakke om bil, bolig, ferie, klær, sko, oppussing og hytte. Men det er nesten aldri noen som sier noe om hvordan de faktisk har råd til alt de skal ha. Det er bare en gjengs oppfatning om at penger er til for å brukes? Alt de legger ut bilder av?

 

Hvor er snakket om fondssparing, skatt, pensjonssparing og investeringer? Gir folk bare faen og venter på arven når foreldrene dauer?

Godt spørsmål. Folk har dårlig forståelse for at ting koster. Har sett litt på Luksusfellen på TV3 og det er sjokkerende hvor liten forståelse de har for økonomi. Og hvordan noen tydeligvis tror at kredittkort er det samme som et gavekort.

Lenke til kommentar

Økonomi er veldig enkelt. En har en inntekt hver måned og en har noen utgifter. Noen utgifter er faste hver måned, mens andre kan variere alt ettersom. Det av inntekten en ikke bruker opp hver måned kan gå til sparing til fremtidig bruk.

Generelt så er det om å gjøre og være så sparsommelig som mulig å bruke så lite som mulig slik at en kan spare så mye som mulig. Men en vil også til en viss grad tilpasse utgiftene til inntektene. Altså bruke mer om en tjener mer.

Edit: Dette med sparsommelig som mulig var ment som en oppfordring til å leve på en nøktern måte. Det kan sikkert overdrives også slik at en bruker for lite og ikke unner seg noe. Så det er en balansegang.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
3 hours ago, Black-March said:

Hvor er snakket om fondssparing, skatt, pensjonssparing og investeringer?

Blir nok fort sett på som kjedelig om man begynner å prate om emner med lang horisont.  For mange (de fleste?) handler det meste i dag om 'instant gratification'.  Vi vil ha det vi peker på og det skal være .  Hvorfor?  Fordi vi fortjener det (uten å komme inn på hvorfor man føler man fortjener det; sannsynligvis fordi der er store huller i den argumentasjonen...). 

Når det gjelder pensjon er de fleste i den tro at staten vil ta vare på dem.  Jeg tror mange kommer til å bli skuffet.  Fremtidens pensjonister kan se langt etter å leve så godt på statens regning som de nåværende gjør.

Endret av tigerdyr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (7 minutter siden):

Når det gjelder pensjon er de fleste i den tro at staten vil ta vare på dem.  Jeg tror mange kommer til å bli skuffet.  Fremtidens pensjonister kan se langt etter å leve så godt på statens regning som de nåværende gjør.

Akkurat det jeg oppdaget for ca. 18mnd. siden etter jeg ble 40. Jeg logget inn i nettbanken; avsluttet kredittkort, startet ASK og begynte å spare. Nå sparer  jeg minimum 5000kr/mnd. i aksjefond e.l. 

 

Folk vil leve å nuet, ikke spare og bekymre seg for hva som kommer 20, 30, 40 år lengre fram. Sånt er kjedelig.

Har avtalt med kjerringa så lenge vi er sammen så bor vi her vi bor. Har 352k igjen på lånet + ca. 650k på fellesgjeld. Vi kjøper kun brukt bil, kjedelig Toyota som har lite feil og som kan "cashes" ut på kjøpsdato. Vi har 6 år igjen på boliglånet og 6-7 år igjen med bhg/sfo. Så i 2026/27 har vi ca. 13K ekstra pr. måned å rutte med. Da kan jeg lett spare 10-12k/mnd. fram til jeg blir 62 i 2040. Men jeg vil velge om jeg vil jobbe eller ikke og hvor mye når jeg blir 60. (Vi er en familie på 4 og har ca. 850k brutto pr. år, ikke mye å skryte av men vi klarer oss helt fint)

Lenke til kommentar
3 hours ago, Svein M said:

Generelt så er det om å gjøre og være så sparsommelig som mulig å bruke så lite som mulig slik at en kan spare så mye som mulig. Men en vil også til en viss grad tilpasse utgiftene til inntektene. Altså bruke mer om en tjener mer.

Hvor lenge tenker du at det er om å gjøre å bruke så lite som mulig slik at en kan spare så mye som mulig? 

Til man er 50? 60? 70? Til man dør, slik at ens potensielle etterkommere kan videreføre sparingen? 

Endret av Tan28
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt det, jeg lærte om det i skolen i faget "økonomi", på slutten av 90-tallet. Snakker også med venner om økonomi og langsiktige planer, pensjon osv.

edit: men det er vel et par som blir skuffet om det ikke innebærer en pøbb.

Endret av process
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I seneste laget å starte med økonomi på vgs

Nå vet jeg ikke hvordan det er i dag, men de kan kutte ut kristendom og nynorsk, for de som ikke har nynorsk som morsmål, og kutte ned på historie, og da har man plass til nyttige ting, som økonomi, sex, trafikk og førstehjelp.

Fag som en alltid vil ha bruk for

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Noen sparer seg i hel, dør søkkrike. Det blir ikke meg, jeg koser meg. Med måte, såklart. 

Tror du ikke de som sparer også koser seg? 

Argumentet ditt minner meg om de som på tross av helsen absolutt skal fylle på med pizza, potetgull, snop og cola for "vi skal jo kose oss."  Som at det er eneste måten å kose seg på. 

Kanskje corona-krisen kan få øynene opp for flere folk at det er fornuftig å ha en god slump penger i bakkant så man ikke er avhengig av at samfunnet til enhver tid kjører på skinner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
process skrev (8 timer siden):

VGS almenn på slutten av 90-tallet. 3t / uke tror jeg. 

Det er for sent. Dette må inn helt fra første klasse i barneskolen. Hvorfor det er lurt å legge noen kroner i bøssa fordi en kan bruke det til å kjøpe noe svært nyttig senere. For eksempel. Vi holdes så dumme som sauer helst, sånn at når vi blir 18 og skal "tre inn i de voksnes rekker", som egentlig bare er et stigmatisertfylt fordummet indoktrineringsverktøy, så skal vi bli bli matet til ulvene. Ergo tjene de rike. Det er derfor man må "mind one's own business", hvis ikke, blir man alltid opptatt med å tjene noen andres business. Men det er derfor jeg vil ha inn borgerlønn/planøkonomi også, for da tjener man ultimatum hele samfunnets business, noe som må sies å være den mest intelligente styreformen. Mer frihet, mer åpenhet. Bedre at alle bidrar litt, enn at noen få skal gjøre alt og resten leve på forskjellige stønader. Gir mer mening til livet for alle. Jeg vil at min innsats skal tjene -hele- samfunnet, ikke bare hjelpe å gjøre noen få andre rike. Vil også fjerne utleie. Alle skal eie eget bosted, det er svært viktig for psyken.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (7 timer siden):

Tror du ikke de som sparer også koser seg? 

Argumentet ditt minner meg om de som på tross av helsen absolutt skal fylle på med pizza, potetgull, snop og cola for "vi skal jo kose oss."  Som at det er eneste måten å kose seg på. 

Kanskje corona-krisen kan få øynene opp for flere folk at det er fornuftig å ha en god slump penger i bakkant så man ikke er avhengig av at samfunnet til enhver tid kjører på skinner. 

Det kan godt være, men det er sånn jeg koser meg. Forøvrig har jeg mer enn nok penger i "bakkant" og har brukt corona til å realisere ny bolig og oppgraderinger av denne... 

 

Spiser også pizza og potetgull, med god samvittighet. 

 

Mange som spiser sild livet langt og dør ung pga uheldige omstendigheter. Lev livet dag for dag, aner ikke hva som skjer i morgen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tan28 skrev (12 timer siden):

Hvor lenge tenker du at det er om å gjøre å bruke så lite som mulig slik at en kan spare så mye som mulig? 

Til man er 50? 60? 70? Til man dør, slik at ens potensielle etterkommere kan videreføre sparingen? 

Dette med sparsommelig som mulig var ment som en oppfordring til å leve på en nøktern måte. Det kan sikkert overdrives også slik at en bruker for lite og ikke unner seg noe. Så det er en balansegang, der en må tilpasse utgiftene med inntektene. Men generelt så er det lurt å spare litt i hvertfall frem til en går av med pensjon.

Lenke til kommentar
On 5/31/2020 at 9:07 PM, Tan28 said:

Hvor lenge tenker du at det er om å gjøre å bruke så lite som mulig slik at en kan spare så mye som mulig? 

Til man er 50? 60? 70? Til man dør, slik at ens potensielle etterkommere kan videreføre sparingen? 

 

Det spørs jo helt når du begynner, hvis man sparer 1000 kr i måneden fra man er 20 til 30 og venter til man er 60 med å ta ut penger så vil man normalt ha mer igjen enn noen som sparer 1000 kr i måneden fra de er 30 til 60.

Så jo lenger du venter med å begynne, jo mer må du jobbe for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/31/2020 at 6:26 PM, Papegøye said:

Spørs på omgangskretsen din. Blant mine bekjente er det like naturlig å snakke om økonomi som om oppussing.

Samme her, vi snakker ofte om hva som er gode investeringer, mulig avkastninger på aktuelle alternativer, pensjonsplaner etc. Kommer an på situasjonen man er i, og kanskje på alderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...