Gå til innhold

SpaceX-kapselen har koblet seg til Den internasjonale romstasjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje ikke helt uten (litt små) problemer, riktig nok i neste ledd når de gikk ombord fra kapselen. Jeg la merke til at Hurley var litt opptatt av å tørke seg på pannen før/under intervjuet; 

- Alle samlet nå ved luken der de to kom gjennom. Hurley må ha fått seg en real smell i skallen i det de gikk over. Ser ut som han har skrubbet seg opp og ser ut som en blodflekk på papiret han har holdt mot hodet.

(Sitat Nils Christian Mangelrød, VG Direkte)

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (6 timer siden):

Kanskje ikke helt uten (litt små) problemer, riktig nok i neste ledd når de gikk ombord fra kapselen. Jeg la merke til at Hurley var litt opptatt av å tørke seg på pannen før/under intervjuet; 

- Alle samlet nå ved luken der de to kom gjennom. Hurley må ha fått seg en real smell i skallen i det de gikk over. Ser ut som han har skrubbet seg opp og ser ut som en blodflekk på papiret han har holdt mot hodet.

(Sitat Nils Christian Mangelrød, VG Direkte)

Det går hardt for seg der i vektløstheten visst, men vakkert å se forbrødringen mellom amerikanerne og russerne:

https://www.vg.no/nyheter/i/mRkbr4/ankom-romstasjonen-kunne-ikke-vaert-mer-fornoeyde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (10 timer siden):

Så klart ikke, det er jo ett kjøretøy med fossilt drivstoff.

At de klarer å lage en rakett det hadde jeg faktisk forventet. Det er vel 70-år siden tyske ingeniører laget de første brukbare rakettmotorene. Hadde egentlig forventet noe mere eletrisk. 

Lenke til kommentar
20 hours ago, keramikklampe said:

Noe som vet hvor lenge dem skal være der oppe?

NASA har ikke besluttet dette ennå. Men det er forventet at oppdraget vil vare  30-119 dager.

20 hours ago, keramikklampe said:

Hva de skal gjøre/leverer?

Hovedformålet er å teste ut Dragon 2 kapselen. Men når de først er på ISS vil de hjelpe til med å drifte/vedlikeholde ISS.

Det kreves en viss minimumsbemanning for å holde stasjonen i drift, ca 2 personer. Så når de går fra 3 til 5 personer kan man gå fra å ha 1 person som driver med forskning til egentlig 3 personer. 

Og de har med noe forsyninger, men mener det var mest mat og slikt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Trestein said:

At de klarer å lage en rakett det hadde jeg faktisk forventet. Det er vel 70-år siden tyske ingeniører laget de første brukbare rakettmotorene. Hadde egentlig forventet noe mere eletrisk. 

Ein ting er å lage ein rakett.  Ein annan ting er å sende ein rakett til rommet utan at han går i lufta eller passasjerane ristar sunde, og lande fyrste steget medan resten navigerer perfekt fram til ISS og koplar seg til sikkert.  Det klarde ingen tyske ingeniørar for 70 år sidan.  (Funfact: Buzz Aldrin tok doktorgrada si på navigasjon i rommet for å møte eit anna romfarty i bane.  Det er svært lite intuitivt.)  SpaceX har litt av ei merittliste på den korte tida dei har eksistert.  Til dømes er det ingen før SpaceX som har sendt ein rakett til rommet og landa han på jorda etter bruk.  Før var rakettar til eingongsbruk.  Rakettane endte anten som skrap i rommet eller ramla ned.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 timer siden):

At de klarer å lage en rakett det hadde jeg faktisk forventet. Det er vel 70-år siden tyske ingeniører laget de første brukbare rakettmotorene. Hadde egentlig forventet noe mere eletrisk. 

Starlink-satelittene har elektrisk fremdrift (hall-effect thrustere med krypton-gass, de første som bruker denne løsningen). For å få elektrisk fremdrift på større romfartøy må vi først løse problemene med fusjonsreaktorer. Samt en hel masse andre ting ;) Men da er også potensialet der for å nå andre solsystemer på under 10 år. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 timer siden):

Ein ting er å lage ein rakett.  Ein annan ting er å sende ein rakett til rommet utan at han går i lufta eller passasjerane ristar sunde, og lande fyrste steget medan resten navigerer perfekt fram til ISS og koplar seg til sikkert.  Det klarde ingen tyske ingeniørar for 70 år sidan.  (Funfact: Buzz Aldrin tok doktorgrada si på navigasjon i rommet for å møte eit anna romfarty i bane.  Det er svært lite intuitivt.)  SpaceX har litt av ei merittliste på den korte tida dei har eksistert.  Til dømes er det ingen før SpaceX som har sendt ein rakett til rommet og landa han på jorda etter bruk.  Før var rakettar til eingongsbruk.  Rakettane endte anten som skrap i rommet eller ramla ned.

Skulle ikke romferjene bruke motorene flere ganger? Tenker ikke på bære rakettene.

Ellers er jo det en prestasjon å dokke til romstasjonen. 

Det jeg sliter med å forstå er hvordan de i 1969 klarte å ta av fra månen og koble seg til moder fartøyet. Brukte de samme rakettene for å bremse landingsfartøyet til å akselerere opp i hastighet og ta igjen moderfartøyet som gikk i bane rundt månen? At de attpåtil klarte å lande en kjørbar eletrisk bil er helt utrolig. Alt sammen med samme data kapasitet som kalkulatoren jeg brukte på høyskolen for 30 år siden.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Trestein said:

Skulle ikke romferjene bruke motorene flere ganger? Tenker ikke på bære rakettene.

Romfergen var delvis gjenbrukbar. Selve orbiteren/romfergen landet på en rullebane, og etter noen måneder der den mer eller mindre ble plukket fra hverandre igjen og så satt sammen igjen, så kunne den fly på nytt. Boosterne ble også plukket opp av havet, ble plukket i fra hverandre, sandblåst, og så benyttet til å lage nye boostere. Den store røde tanken brant opp i atmosfæren.

Motorene (RS-25) er gjenbrukbare, ja. Disse vil faktisk gjenbrukes på SLS, så de vil fly igjen.

7 hours ago, Trestein said:

Det jeg sliter med å forstå er hvordan de i 1969 klarte å ta av fra månen og koble seg til moder fartøyet. Brukte de samme rakettene for å bremse landingsfartøyet til å akselerere opp i hastighet og ta igjen moderfartøyet som gikk i bane rundt månen? At de attpåtil klarte å lande en kjørbar eletrisk bil er helt utrolig. Alt sammen med samme data kapasitet som kalkulatoren jeg brukte på høyskolen for 30 år siden.

De tenkte veldig nøye igjennom hva de trengte å regne ut, og regnet ut akkurat det. Datamaskinene som ble benyttet var høyst spesialiserte.

Og nei, de benyttet ikke samme rakettene for å lande og ta av igjen. De hadde ett trinn med tanker fylt med 8,2 tonn drivstoff og denne motoren for å lande: https://en.wikipedia.org/wiki/Descent_propulsion_system

Og så hadde de ett trinn med tanker med 2,35 tonn drivstoff og denne motoren for å ta av igjen: https://en.wikipedia.org/wiki/Ascent_propulsion_system

(Det krevde betydelig mindre drivstoff og skyvekraft for å ta av igjen, ettersom fartøyet på det tidspunktet var mye lettere.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...