Gå til innhold

Oppgradering av deler til gaming pc


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg litt med anbefaling til oppgradering av deler i min gaming pc.

Kjøpte den ferdig fra komplett for et par år siden så jeg har ikke så mye peiling, men tenkte å bruke maks 5K av feriepengene mine på å få litt ekstra trøkk i pcn. 

Spiller hovedsakelig FPS spill og det går mye i WarZone om dagen. 

Ville det kanskje vært best med oppgradering av ram? 

Specs på pcn ligger i bildet under.

Tusen tusen takk for hjelp! :)

 

 

Uten navn.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt rådet fra LMH1. Skal ts få en rimelig oppgradering til CPU går man for i7 10700k, den vasker gulvet selv med 3900x når det kommer til gaming. Ryzen 1. gen er dårligere enn det ts har i dag.

Er det noe jeg ville oppgradert her er det skjermkort og minne. Nå kommer det sannsynligvis snart nye skjermkort, så det bør vente til vi ser hva ampere har å by på (prismessig).

Svakeste komponent i denne riggen er tregt minne. Minne kan oppgraderes til 3600mhz fra Trident Z eller Corsair Vengance, med tight timings, det vil gi vesentlig bedre fps. 2133mhz er enorm bottleneck, 6700k med litt OC skal fint klare 3600mhz. 

Skjermkort ville jeg ventet med, om det ikke er alternativ kjøper man 1080 ti brukt. Kjøpe nytt skjermkort rett før ampere er ingen god ide.

Annen ting som kan være verdt en oppgradering er mer SSD lagring. Nå har ts en NVMe disk til OS, så da holder det å supplimentere med SATA SSD fra Samsung EVO serien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har flere kompiser som klager over stutter med sine quadcore CPUer, så jeg ville nok ha begynt der. Raskere RAM og en ny GPU vil nok gi høyere avg fps, men stutter vil forekomme selv om du flesker til med en 2080TI. Om jeg husker rett så har han ene en 7700K @ 4.9Ghz, 16GB 3200Mhz RAM og en 2070S og opplever enkelte drop ned til 60-70fps. Nå vet jeg ikke hvilke grafikk innstillinger han har da.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (9 timer siden):

Har flere kompiser som klager over stutter med sine quadcore CPUer, så jeg ville nok ha begynt der. Raskere RAM og en ny GPU vil nok gi høyere avg fps, men stutter vil forekomme selv om du flesker til med en 2080TI. Om jeg husker rett så har han ene en 7700K @ 4.9Ghz, 16GB 3200Mhz RAM og en 2070S og opplever enkelte drop ned til 60-70fps. Nå vet jeg ikke hvilke grafikk innstillinger han har da.

De fps droppene vil bli langt større med Ryzen. Ryzen 1700 er på nivå med gamle i5 som støttet ddr3. 

7700k er på nivå med Ryzen 3 3300x. At man får fps drop med 7700k er mer sannsynlig GPU bound, og at han kjører altfor høy grafikk, slik at skjermkortet kneler. 7700k eller 6700k er ikke en dårlig CPU, ikke å snakk om at det er det største problemet. 

CPU er ikke største bottleneck bare fordi du personlig liker AMD ? 

Stuttering med 2080 ti, den var god. Nei, de kompisene dine er på bærtur og kan null om data.

Lenke til kommentar

 

Som andre skriver, start med oppgradering av RAM. 2133 MHz er så tregt at jeg ikke visste det fantes engang. Noen brikker med 3200 MHz eller 3600 MHz med så lav CL verdi som mulig er å anbefale.

F.eks.
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB CL16
https://www.komplett.no/product/893831/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-lpx-ddr4-3200mhz-16gb

Finnes også RAM med mindre forsinkelse, men jeg personlig vil ikke si forskjellen vil være merkbar i praksis med ditt oppsett:
G.Skill Trident Z DDR4 RGB 3200Mhz 16GB CL14
https://www.komplett.no/product/1018337/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-ddr4-rgb-3200mhz-16gb

Skulle jeg ha kjøpt "gaming-RAM" idag, og det er innenfor budsjettet, ville jeg ha valgt disse:

G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 16GB CL16
https://www.komplett.no/product/1139513/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-neo-ddr4-3600mhz-16gb

 

Emile the rat skrev (19 minutter siden):

Stuttering med 2080 ti, den var god. Nei, de kompisene dine er på bærtur og kan null om data.

Det kan skje om man spiller League of Legends, men da fordi selve spillet er dårligere kodet enn søppel. ^^

Var en håndfull på League forumet som klaget over tilfeldig hakking med komponenter type 2080 Ti, 9900K og varierte M.2 NVMe disker. Istedet for å fikse problemene så svarte Tencent med nylig å slette hele forumet.

Jeg selv sliter også mer med hakking i det spillet nå med 2020-PCen enn jeg gjorde med den gamle DDR3-riggen fra 2013. 9700K, 1 kjerne går opp til 100 % og blir der (OC @ 4,80 GHz all-core) mens de andre 7 kjernene tar seg en blund.

Resultat: tilfeldig hakking. Prøvde å kjøre den aktive kjernen på 5,20 GHz uten at det hjalp mye.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (4 timer siden):

De fps droppene vil bli langt større med Ryzen. Ryzen 1700 er på nivå med gamle i5 som støttet ddr3. 

7700k er på nivå med Ryzen 3 3300x. At man får fps drop med 7700k er mer sannsynlig GPU bound, og at han kjører altfor høy grafikk, slik at skjermkortet kneler. 7700k eller 6700k er ikke en dårlig CPU, ikke å snakk om at det er det største problemet. 

CPU er ikke største bottleneck bare fordi du personlig liker AMD ? 

Stuttering med 2080 ti, den var god. Nei, de kompisene dine er på bærtur og kan null om data.

Jeg har ikke anbefalt TS å kjøpe 1700 noen plass, det var det LMH1 som gjorde.

Jeg har selv testet BFV på en Quadcore CPU og opplevde mye stutter, med samme GPU og en 8700K så ble framerate mye mer stabil og jeg opplevde aldri at fps gikk under 100fps.

Visst valget hadde stått mellom høy fps og stutter eller lavere fps uten stutter, så hadde jeg alltid valgt sistnevnte. 

 

Lenke til kommentar
TheKims skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke anbefalt TS å kjøpe 1700 noen plass, det var det LMH1 som gjorde.

Jeg har selv testet BFV på en Quadcore CPU og opplevde mye stutter, med samme GPU og en 8700K så ble framerate mye mer stabil og jeg opplevde aldri at fps gikk under 100fps.

Visst valget hadde stått mellom høy fps og stutter eller lavere fps uten stutter, så hadde jeg alltid valgt sistnevnte. 

 

My bad, gikk litt fort i svingene i går ? :) 

Lenke til kommentar

Jeg har:

1080Ti @ 2062MHz  (ikke testet høyere MHz i Warzone, i BF1 og BFV gir det minimalt med extra fps)

8700K @ 5.0Ghz (gir ikke noe bedre bildekvalitet og ha cpu på 5.1 - 5.3 Ghz)

3600MHz ram @4100MHz 18-19-19-39

Pluss bra HK og 27" 1440p 165Hz skjerm og bildet jeg får er langt dårligere enn det jeg har i BF1 og BFV. Dvs ikke godt nok til og nyte spillet skikkelig i Warzone

FPS varierer mellom 80 - 160. vil tippe snittet ligger på ca 125.

Testet med og uten g-sync og ikke forskjell av betydning.

Endret av baggiebridges
Lagt til fps og g-sync info
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...