Gå til innhold

Kan uføretrygdede melde seg til militærtjeneste? (I krigstid)


Anbefalte innlegg

Ikke så mye mer å spørre om, enn hva tittelen inneholder. Jeg mener ikke meg selv nødvendigvis. Det kan jo være mange som har noe å gi. Og ofte er det sånn med uføretrygdede at de kan jobbe i perioder, men så trenger lengre rekonvalensperioder enn hva normen for jobb krever for et normalt liv i samfunnet (8 timer x 5 dager per uke). Og utover diagnoser og sykdommer, så bør vel hvem som helst få lov til å slåss for landet sitt om de så ønsker? En krig varer jo ikke evig, som et jobbliv gjerne gjør (i hvert fall i 40-50 år). Og jeg mener ikke bare å være soldat i frontlinje eller fallskjermjeger. Men kanskje kjøkkentjeneste eller "kvartértjeneste" eller hva det heter. Vask og tilrettelegging.

Visste ikke om jeg skulle poste denne i juss. Lurer også på det juridiske rundt dette.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forsvarsloven paragraf 10 som sier noe om hvem som er vernepliktig og kravene rundt dette. Samtidig så sier paragraf 16 i samme lov noe om når vi er i krig eller er krig er sannsynlig.

Et av de viktige poengene her er at det er Forsvaret som vurderer om en person er egnet eller ikke. Og dersom vi er i krig eller krig er nært forestående så kan kravene/vilkårene endres og folk kan revurderes på nytt.
 

Kortversjonen er at personer som er myndige og friske er vernepliktige. Har du helseplager eller sykdommer som påvirker tjenesten eller tjenesten kan gjøre vondt verre, så får du fritak. Men dersom vi er nær eller i krig så vil nok flere kalles inn, selv om en har helseplager eller sykdommer som kommer i veien. Og jo større behov det er for soldater jo lavere legges lista.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Som nomore seier. 

Forsvaret bestemmer sjølv kven som er skikka til militærteneste.

Alle norske statsborgarar over 18 år kan settast til militærteneste (nokre få unntak for enkelte yrkesgrupper som til dømes prestar, eller legar liknande som er til større nytte i jobben sin (etter forsvarets vurdering) enn dei er som soldat).

Forsvaret treng ikkje å forholde seg til arbeidsmiljøloven i krig. 

Når det er sagt så har du ingen rett til å kreve å inngå i forsvaret, heller ikkje når det er krig. Det openbare eksempelet er at forsvaret ikkje vil sleppe til potensielle spionar, sabotørar og personar som treng meir opplæring enn dei er til nytte. 

 

Realistisk sett om krigen bryt ut i morgen, så baserer forsvaret seg på sesjonslistene. Eventuell revurdering av personar som tidlegare er vurdert som tenesteudyktige vil komme mykje seinare. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis det bryter ut krig (og annet), i Norge, kan Beredskapsloven komme til anvendelse.
I svært grove trekk kan man si at det da blir opp til et hvert forvaltningsområde, herunder militære myndigheter, også med lokale forskjeller, vurdere hvordan man sørger for:
"å trygge rikets sikkerhet, den offentlige orden, folkehelsen og landets forsyninger, for å fremme og trygge militære tiltak og tiltak til vern om sivilbefolkning og eiendom og for å utnytte landets hjelpekilder til fremme av disse formål. Herunder kan gis bestemmelser om utskriving av arbeidskraft til militære og sivile formål. Om nødvendig kan det i bestemmelsene gjøres avvik fra gjeldende lov."

kilde: 
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1950-12-15-7

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tro at Forsvaret ville prioritert å innkalle noen med erklært uføretrygd i en krigssituasjon. De vil jo helt klart prioritere de som er stridsdyktige og som de vurderer som krigsdytkige. Å kalle in skrøpelige og syke i alle aldre i kirg; vel det var det Hitler gjorde i de siste månedene av andre verdenskrig da han skrapte sammen kreti og pleti av alt som kunne krype og gå i alle aldre i Volksturm.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (47 minutter siden):

Jeg kan ikke tro at Forsvaret ville prioritert å innkalle noen med erklært uføretrygd i en krigssituasjon. 

Det vil være veldig scenarioavhengig, den største praktiske utfordringa er nok mangel på utstyr. 

I ein forsvarskrig (som i eksempelet ditt om volksturm) så er det meir eit spørsmål om kor mange ein kan få tak i som er i stand til å holde eit våpen, enn kor godt trente dei er. 

I fyrste omgang bruker ein sjølvsagt det personellet som er ferdig trente og klare til strid, deretter støttemannskap som er trente men som må ha repetisjon, og heilt til slutt tek ein dei uerfarne som må trenast opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant! Så det er ikke umulig, altså.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Volkssturm

Dette blir jo litt annerledes enn hva tyskerne gjorde. Disse ble sendt til frontlinjen og de fleste tapte. Men i forsvar er det jo litt annerledes ja. Geriljakrig og sånn.

Men til poenget mitt; I en krig trenger man jo ikke bare soldater .. men "forsyningspersonell" og sånt også, vel?

Lenke til kommentar

I Norge så baserer vi forsvaret på totalforsvar, altså at heile samfunnet skal være med på forsvaret, ikkje berre soldatane. 

Dette er forsvaret er basert på prinsippet om at alle skal bidra, og det ein bidrag med skal ligge nært opptil det som ein kan frå før. 

Så i forsvarskrig så treng vi hjelp frå alle, og ettersom det er lettare å trene opp ein lastebilsjåfør til å køyre tanks og ein elektrikar til å sabotere telekommunikasjon, så kan ein sette jegarar og friluftsfolk til å sette opp skytestillingar. Tilsvarande er det unødvendig å sette trente soldatar til å koke suppe eller forsyningskøyring. 

Forsvaret kan rekvirere både sivilt utstyr og personell ved behov. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (17 timer siden):

I Norge så baserer vi forsvaret på totalforsvar, altså at heile samfunnet skal være med på forsvaret, ikkje berre soldatane. 

Dette er forsvaret er basert på prinsippet om at alle skal bidra, og det ein bidrag med skal ligge nært opptil det som ein kan frå før. 

Så i forsvarskrig så treng vi hjelp frå alle, og ettersom det er lettare å trene opp ein lastebilsjåfør til å køyre tanks og ein elektrikar til å sabotere telekommunikasjon, så kan ein sette jegarar og friluftsfolk til å sette opp skytestillingar. Tilsvarande er det unødvendig å sette trente soldatar til å koke suppe eller forsyningskøyring. 

Forsvaret kan rekvirere både sivilt utstyr og personell ved behov. 

Hehe, så hvis jeg er fyllik og har selvmordstanker, så kan jeg bli selvmordsbomber? xD Hahaha!! ^^, Se for seg en haug med fylliker som raver fulle mot fiendebasen og tilbyr fest og alkohol og dermed sprenger den i lufta ^^ Genialt! Hehe, neida, bare en spøk dette ^^

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...