Gå til innhold

Telenor fiber og Ubiquiti aksesspunkt


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i dag Telenor fiber hvor fiberboksen er plassert på teknisk rom i første etg (se bilde). I andre etg. er det laget plass til et aksesspunkt i taket slik at jeg kan trekke kabel rett ned i strømskapet hvor fiberboksen står. Jeg ønsker å koble til et Ubiquiti aksesspunkt, men ser at fiberboksen til Telenor kun et én inngang, så jeg lurer da på hvordan jeg skal koble til aksesspunktet. Holder det bare å kjøpe en switch, hvor jeg har en kabel mellom fiberboksen og switch'en, og deretter kobler aksesspunktet inn i switch'en? Noen som kan anbefale en ok og rimelig switch?

All hjelp mottas mes stor takk!

101593707_890324184799028_7751032199536705536_n.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
grovetussen skrev (2 timer siden):

Mellom aksesspunkt og boksen på bildet har du vel et fibermodem? Det er i såfall der det må kobles til. 

Ahh, ok - takk for svar. Modemet står i tv-stua i første etg. Så da betyr det at jeg må trekke kabel fra aksesspunktet via trekkerør ned i strømskapet (bildet over) og deretter fra strømskapet og bort til tv-stua slik at jeg kan koble det inn i modemet? Hvis det er løsningen så trenger jeg muligens ikke switch da det er ledig inngang i modemet....?

 

Lenke til kommentar

Ja, eller du kan jo flytte modemet til der fiberinntaket er? Det har jeg hos meg, har Telenor fiber og to ubiquiti unifi aksesspunkter forsynt fra en ubiquiti poe switch.

Kan jo være obs på at hvis du ikke har strøm der aksesspunktet skal stå og du hadde tenkt å bare legge opp nettverkskabel må du ha en switch med poe (power over ethernet), for det har ikke telenormodemet innebygd.

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (7 timer siden):

Ja, eller du kan jo flytte modemet til der fiberinntaket er? Det har jeg hos meg, har Telenor fiber og to ubiquiti unifi aksesspunkter forsynt fra en ubiquiti poe switch.

Kan jo være obs på at hvis du ikke har strøm der aksesspunktet skal stå og du hadde tenkt å bare legge opp nettverkskabel må du ha en switch med poe (power over ethernet), for det har ikke telenormodemet innebygd.

Ja, det går selvfølgelig an. Supert - tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Forstår jeg det slik at du bare har to aksesspunkt fra Ubiquiti og ikke noen ruter?

Og hva mener man her med fibermodem? Jeg vil si at fibermodem er det som vises på bildet. Videre vil du trenge en ruter, for disse aksesspunktene vil vel direkte koblet til en svitsj bak fibermodemet bare dele ut public-adresser. Hvis de selv også har dhcp og tar IP-adresser, vil du ikke få koblet til andre enheter til dem. Men forstår det da slik at du har ruteren stående i stua - og ja, den kan flyttes og kobles direkte til fibermodemet (teknisk sett mer riktig kalt OLT) her.

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Forstår jeg det slik at du bare har to aksesspunkt fra Ubiquiti og ikke noen ruter?

Og hva mener man her med fibermodem? Jeg vil si at fibermodem er det som vises på bildet. Videre vil du trenge en ruter, for disse aksesspunktene vil vel direkte koblet til en svitsj bak fibermodemet bare dele ut public-adresser. Hvis de selv også har dhcp og tar IP-adresser, vil du ikke få koblet til andre enheter til dem. Men forstår det da slik at du har ruteren stående i stua - og ja, den kan flyttes og kobles direkte til fibermodemet (teknisk sett mer riktig kalt OLT) her.

Ser at jeg har blandet mellom fibermodem og ruter. Jeg har boksen som vist på bildet i svakstrømskap på teknisk rom og en ruter fra Telenor i tv-stua. Nå trenger jeg et aksesspunkt i 2. etg, som skal trekkes ned i svakstrømskapet. Hvordan foreslår du å koble til aksesspunktet med boksen som er vist på bildet?

Lenke til kommentar
amiire skrev (På 31.5.2020 den 21.33):

Ser at jeg har blandet mellom fibermodem og ruter. Jeg har boksen som vist på bildet i svakstrømskap på teknisk rom og en ruter fra Telenor i tv-stua. Nå trenger jeg et aksesspunkt i 2. etg, som skal trekkes ned i svakstrømskapet. Hvordan foreslår du å koble til aksesspunktet med boksen som er vist på bildet?

Boksen på bildet er en ONT, som er fiber sin modemtype. Det eneste du bør ha koblet til den er en ruter. Aksesspunktene kobler du til ruteren. Hvis du ikke har nok porter på ruteren, kan du koble en svitsj til ruteren for å få flere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...