Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan bruke garasjejekk på Toyota Avensis 2012?


Anbefalte innlegg

Hei!

Hvordan bruke vanlig garasje jekk på en Toyota Avensis 2012 modell?

Ved bruk av nødjekken så har den to sånne flater man putter "oppi" kanalen der.

Kjøpte en vanlig garasje jekk men ser ingen steder å jekke den opp, manualen på bilen viser et bak mellom hjulene, og et foran mellom hjulene. Når jeg triller inn jekken så langt under bilen der så blir det ingenting mellomrom slik at jeg får jekket med stangen.

Legger ved et bilde av hvordan denne padden på jekken måtte sett ut for å passe.

Takker for svar. 
 

 

EA737083-3A28-413F-9620-CDCCEB0CF6B4.jpeg

Endret av raym123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan i mange tilfeller være en ekstremt dum idé! Du risikerer å bulke og ripe opp ting hvis garasjejekken ikke har samme spor.

Finn et solid punkt under bilen. Hjuloppheng/demperoppheng f.eks. Hvis det kan holde oppe hele bilen så tåler det sansynligvis å bli jekket opp der. Og bruk sånn jekkepute/gummikloss for å unngå riper og bulker.

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Om du er litt nevenyttig kan du fint lage en slik "pad" selv for bruk på vanlig garasjejekk, har gjort det selv for annet bilmerke. Den du viser til er jo relativt enkel å lage, finn et passende metallemne (eller annet materiale) og skjær ut ønsket spor med en vinkelsliper f.eks.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til hvordan det er på Avensis, men generelt er kanalen på siden en dårlig plass å jekke. Det finnes mange solide rammer der hjulopphenget er festet. På en annen bil jeg har så er det best å nå i bak bakhjulet, for å jekke på hjulopphenget under bakfjæren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jekken passer ikke på kanalen da det ikke er noe flatt sted, bare en tynn metall kant og plast deksler.

Kan jo begynne å lure på hva bilverksteder/dekksentere bruker når disse bilene kommer innom. Skal se litt rundt ved hjulet tenkte ikke på det, evnt prøve å lage noe lignende å putte på den store jekken.

Lenke til kommentar

På en bil jeg hadde tidligere så jekket jeg med en garasjejekk på den metallstrimmelen som nødjekken skal brukes på, der bøyde metallet seg og det ble en bulk i kanalen. 

Etter det så har jeg pleid å skjære et spor i en trebit, f.eks 2x4 og brukt den på samme sted, det funker prima. Det selges også sånne gummiputer, men har ikke sett behovet her, er ikke så veldig ofte jeg jekker opp bilen lengre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
grovetussen skrev (På 1.6.2020 den 8.35):

På en bil jeg hadde tidligere så jekket jeg med en garasjejekk på den metallstrimmelen som nødjekken skal brukes på, der bøyde metallet seg og det ble en bulk i kanalen. 

Etter det så har jeg pleid å skjære et spor i en trebit, f.eks 2x4 og brukt den på samme sted, det funker prima. Det selges også sånne gummiputer, men har ikke sett behovet her, er ikke så veldig ofte jeg jekker opp bilen lengre. 

Takk for tips! Da lager jeg det ut av 2x4 planke, det er mye enklere for meg å lage det i treverk, men trodde det ble for dårlig :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...