Gå til innhold

Sandy Munro: – Tesla er mekanisk blant de beste, men ikke i nærheten av tysk byggekvalitet


Anbefalte innlegg

21 minutes ago, oophus3do said:

BMW har trådløs lading, en "matte" man plasserer i garasjen feks og parkerer over. 

Dette du tenker på?

https://www.google.com/amp/s/www.caranddriver.com/news/amp20956544/bmw-to-debut-inductive-charging-on-the-530e/

85% effektivitet..

Så lader man med 22kW går altså 3.3kW ut i varme.. det blir litt varmt da gitt..

Kan være kjekt på vintern, men bare bortkastet energi om sommeren.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
46 minutes ago, Complexity said:

Vel.. Tesla var jo interessert i å la flere være med på utbyggingen av ladenettverket, men siden de store produsentene var skeptisk til Tesla sine planer, og Tesla som selskap i segselv var det vel ingen som ville være med å spleise på morroa

Denne fiksjonen kan vi droppe nå. Hadde tesla vært intressert i å få inn noe kapital fra andre selgere av elbiler ved å lage noe som andre kan bruke hadde de kunne gjort det helt triviellt. Når de ikke har 'greid' å finne noen å samarbeide med så er det ingen annen forklaring på det enn at tesla ikke ville samarbeide.
 

46 minutes ago, Complexity said:

Så da har Tesla bygget alt ut av egen lomme og vil jo da ikke dele godene med alle andre, noe jeg finner forståelig.

La meg understreke at det er ikke teslas plikt (formelt sett) å være en ansvarlig aktør. De som feilet vart regulerende myndigheter. Vilkårene for å bygge ladestasjoner burde fra starten av vært inrettet slik at alle ladestasjoner som ble bygd hadde kunnet ingått som en del av en ladeinfrastruktur.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Dette du tenker på?

https://www.google.com/amp/s/www.caranddriver.com/news/amp20956544/bmw-to-debut-inductive-charging-on-the-530e/

85% effektivitet..

Så lader man med 22kW går altså 3.3kW ut i varme.. det blir litt varmt da gitt..

Kan være kjekt på vintern, men bare bortkastet energi om sommeren.

. Den lader 9kwh på 3,5 timer. Det er 2,5kw. 15% tap blir 380w. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Complexity said:

Dette du tenker på?

https://www.google.com/amp/s/www.caranddriver.com/news/amp20956544/bmw-to-debut-inductive-charging-on-the-530e/

85% effektivitet..

Så lader man med 22kW går altså 3.3kW ut i varme.. det blir litt varmt da gitt..

Kan være kjekt på vintern, men bare bortkastet energi om sommeren.

Hva er den virkningsgraden sammenlignbar med? Kablet lading har normalt omkring 80% virkningskrad når man regner inn ladetap.  Hvis man ikke regner inn selve batteriet kan du regne med 6-10% tap. Avhengig av hva som er regnet i dette tallet er ikke nødvendigvis 85% virkningsgrad så galt. 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Dette du tenker på?

https://www.google.com/amp/s/www.caranddriver.com/news/amp20956544/bmw-to-debut-inductive-charging-on-the-530e/

85% effektivitet..

Så lader man med 22kW går altså 3.3kW ut i varme.. det blir litt varmt da gitt..

Kan være kjekt på vintern, men bare bortkastet energi om sommeren.

Du går glipp av poenget. Standarden inkluderer trådløs lading I tillegg. Du sier så at det ikke eksisterer mens jeg kun tok opp BMW for å bevise at det er feil. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (34 minutter siden):

Kona lader vel ikke så fryktelig raskt at det er verdt å betale for Ionity lading kontra en lader fra Fortum eller lignende.

Er alternativet tauing eller Ionity, så velger alle Ionity. 

Får du stopp med Kona inntil SuC så må du taues. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, sverreb said:

Hva er den virkningsgraden sammenlignbar med? Kablet lading har normalt omkring 80% virkningskrad når man regner inn ladetap.  Hvis man ikke regner inn selve batteriet kan du regne med 6-10% tap. Avhengig av hva som er regnet i dette tallet er ikke nødvendigvis 85% virkningsgrad så galt. 

Dette trådløse tapet kommer jo i tillegg til alt ellers. Må jo ha kabel til den trådløse laderen også.

Sier bare at teknologien ikke er der riktig enda, men det kommer seg. Min første mobiltelefon med trådløs lading hadde bare 50% effektivitet, og i dag er trådløse mobilladere oppi 97% effektivitet. Men med mye effekt blir det varmt av det lille tapet uansett (derfor vifter i disse kraftige trådløsladerne til mobiler).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, oophus3do said:

Er alternativet tauing eller Ionity, så velger alle Ionity. 

Får du stopp med Kona inntil SuC så må du taues. 

Ja det er klart. Men en vanlig stikkontakt burde vel la seg oppdrive de fleste plasser? Spesielt om det er nød.

Kan jo være problem om man har en Zoe da som må ha en ekstra trafo for å lades på vanlig stikk i Norge.

Har ikke inntrykk av at folk kjører bilene tomme for strøm spesielt ofte. Skjer vel mest med biler som har feil av noe slag.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, sverreb said:

Vet du det eller tror du det?

Sleng på 7 meter kabel, og litt sne/grus/gjørme oppå matten eller under bilen og man vil nok se en litt annen effektivitet. De 85% som BMW oppgir er vel i "best case scenario" vil jeg tro.

Er avstanden til matten eller plasseringen av bilen litt feil vil vel og effektiviteten strupes.

Men jeg vet for lite om dette til å kunne uttale meg noe ytterligere.

Men om den er så svak som det nevnes så slipper man jo problemet med varmen iallefall. Tar jo dog evigheter å fylle ett stort elbilbatteri.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Ja det er klart. Men en vanlig stikkontakt burde vel la seg oppdrive de fleste plasser? Spesielt om det er nød.

Ikke om du stopper og går tom ved normale veier på vei til en ladestasjon? Da er det jo litt kjipt å stå der og vente på tauing mens du vet at du kunnet rukket å kjøre til en av SuC stasjonene. 

 

Complexity skrev (17 minutter siden):

Har ikke inntrykk av at folk kjører bilene tomme for strøm spesielt ofte. Skjer vel mest med biler som har feil av noe slag.

Spiller da ingen rolle. Usikkerheten i få stasjoner i nærheten eller rundt veier man ferdes på fordrer kjøp av fossil bil over elbil når ladenettverket er oppstykket. Hadde ladenettverket vært dekkende for flere biler så hadde man støttet formålet i et skifte i større grad. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

Ikke om du stopper og går tom ved normale veier på vei til en ladestasjon? Da er det jo litt kjipt å stå der og vente på tauing mens du vet at du kunnet rukket å kjøre til en av SuC stasjonene. 

 

Spiller da ingen rolle. Usikkerheten i få stasjoner i nærheten eller rundt veier man ferdes på fordrer kjøp av fossil bil over elbil når ladenettverket er oppstykket. Hadde ladenettverket vært dekkende for flere biler så hadde man støttet formålet i et skifte i større grad. 

En om man eier en Leaf da? Eller en Lexus eller Xpeng? Får jo ikke ladet på CCS ladere da uansett. Men er vel kanskje Tesla sin feil det og..

Tesla kan lade på CHAdeMO stasjoner iallefall.

Så er man redd for å gå tom for strøm og ønsker å lade over alt så er Tesla valget man har igjen, og det tjener selvfølgelig Tesla på.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

En om man eier en Leaf da? Eller en Lexus eller Xpeng? Får jo ikke ladet på CCS ladere da uansett. Men er vel kanskje Tesla sin feil det og..

Tesla kan lade på CHAdeMO stasjoner iallefall.

Så er man redd for å gå tom for strøm og ønsker å lade over alt så er Tesla valget man har igjen, og det tjener selvfølgelig Tesla på.

Men du forstår argumentet og logikken selv om du finner unntak til den? 

Hva om de ikke vil kjøpe Tesla av uante grunner da? Fossil bil kjøpt. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, oophus3do said:

Men du forstår argumentet og logikken selv om du finner unntak til den? 

Hva om de ikke vil kjøpe Tesla av uante grunner da? Fossil bil kjøpt. 

Er det ett problem for Tesla da? At du ikke kjøper bil hos en konkurrent? Burde de gi deg en av deres goder når du har valgt ett annet merke?

Kan jeg dra på Power å klage på vaskemaskinen min kjøpt hos Elkjøp?

Klart det er dumt for elektrifiseringen av bilparken men det er jo fortsatt konkurranse blant produsentene.

Ladenettverket er en stor grunn til Tesla sin suksess.

Endret av Complexity
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eldste trikset i boka. Produsenten sørger for en slags merkevarebygging blandet med noe hipt (we want more) og satser stort på verdensomfattende utbygd lock-in proprietær lading. 
Det er mange paralleller med Apple (iPod/iTunes) og Steve Jobs.

Vi ser jo akkurat det samme , fleste som er «hocked» vil ikke vurdere noe annet en ny  Tesla som neste bil.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva hindrer Ionity (eller andre) i å lage tilsvarende eller bedre nettverk enn Tesla? Hvorfor må Tesla sitt nettverk være størst, kan ikke de Tyske gigantene bare ta å sette av noen småkroner og knuse Tesla sitt ladenettverk da? Jeg ser liksom ikke grunnen til at dette er et problem, syns heller de andre produsentene burde få ræva i gir, for det går jo helt sirup med å få opp ladepunkter 

Hvis vi antar at de andre produsentene nå skal spy ut elbiler etterhvert, og det vil være x-antall ganger flere biler på veiene enn Tesla, så vil det nåværende ladenettverket være underdimensjonert, samme om Tesla skulle delt eller ikke. Så hva hindrer gigantene å investere i nettverket sitt, raskere enn Tesla? 

Endret av bshagen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Er det ett problem for Tesla da? At du ikke kjøper bil hos en konkurrent? Burde de gi deg en av deres goder når du har valgt ett annet merke?

Du har rimelig dårlig fantasi om du ikke finner en vei inn i det å støtte alle biler på CCS uten å miste fordelen til Tesla alene. 

1. Behold den billigste prisen for lading til egen bilflåte. 
2. Kjør dyrest pris for lading for eldre OEM's.

3. Inngå avtale med nye rene elbil-firma for å få fortgang i satsningen med at de kan få muligheten til å lade til 2,50kr/kWh f.eks. 

 

Resultat: 

Absolutt alle elbil-eiere føler seg sikrere og tørr ta turene de ellers ikke ville tatt - en redsel som ofte kan få en kjøper til å heller kjøpe fossil bil ved neste veivalg. Man støtter også formålet og de ordene Elon Musk brukte tidlig i "Tesla-karrieren" som folk flest idag tydeligvis har glemt. 

Complexity skrev (4 timer siden):

Kan jeg dra på Power å klage på vaskemaskinen min kjøpt hos Elkjøp?

Hvor ligger relevansen? 

 

Complexity skrev (4 timer siden):

Klart det er dumt for elektrifiseringen av bilparken men det er jo fortsatt konkurranse blant produsentene.

Ladenettverket er en stor grunn til Tesla sin suksess.

Joda, om du for engangs skyld ønsker å være ærlig med deg selv, så ser du jo grunnen til en haug av uttalelsene til Elon javnført med strategien. Han tok imot $700 millioner bonusen ved samme tid som "alle" ansatte fikk mindre lønn, mange fikk sparken, og bor man f.eks med bestemor og bestefar og ikke tørrr dra på jobb siden man risikerer å indirekte drepe sine egne gamle, så tvang Elon deg i å bruke feriedager på det. 

Da er det på tide å innrømme at Elon ikke er interessert i å elektrifisere verden for klodens beste, men at han er interessert i egen lommebok og aksjeverdi. Da gir plutselig veldig mange av hans uttalelser mening, og man forstår hvorfor så mange økonomier går inn døra og snur innen uker fra ansettelse. Hva som foregår der er det umulig å si, men formålet var hele tiden en "pump and dump". 

Fremfor å forsvare bremseklossen Tesla nå i ettertid som de brøytet vei, så vil uansett dette bildet bli mer og mer klart for folk flest. Her i Norge har vi kanskje allerede sett det allerede siden salgstallene ikke akkurat er veldig imponerende lengre. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, oophus3do said:

Du har rimelig dårlig fantasi om du ikke finner en vei inn i det å støtte alle biler på CCS uten å miste fordelen til Tesla alene. 

1. Behold den billigste prisen for lading til egen bilflåte. 
2. Kjør dyrest pris for lading for eldre OEM's.

3. Inngå avtale med nye rene elbil-firma for å få fortgang i satsningen med at de kan få muligheten til å lade til 2,50kr/kWh f.eks. 

 

Resultat: 

Absolutt alle elbil-eiere føler seg sikrere og tørr ta turene de ellers ikke ville tatt - en redsel som ofte kan få en kjøper til å heller kjøpe fossil bil ved neste veivalg. Man støtter også formålet og de ordene Elon Musk brukte tidlig i "Tesla-karrieren" som folk flest idag tydeligvis har glemt. 

Hvor ligger relevansen? 

 

Joda, om du for engangs skyld ønsker å være ærlig med deg selv, så ser du jo grunnen til en haug av uttalelsene til Elon javnført med strategien. Han tok imot $700 millioner bonusen ved samme tid som "alle" ansatte fikk mindre lønn, mange fikk sparken, og bor man f.eks med bestemor og bestefar og ikke tørrr dra på jobb siden man risikerer å indirekte drepe sine egne gamle, så tvang Elon deg i å bruke feriedager på det. 

Da er det på tide å innrømme at Elon ikke er interessert i å elektrifisere verden for klodens beste, men at han er interessert i egen lommebok og aksjeverdi. Da gir plutselig veldig mange av hans uttalelser mening, og man forstår hvorfor så mange økonomier går inn døra og snur innen uker fra ansettelse. Hva som foregår der er det umulig å si, men formålet var hele tiden en "pump and dump". 

Fremfor å forsvare bremseklossen Tesla nå i ettertid som de brøytet vei, så vil uansett dette bildet bli mer og mer klart for folk flest. Her i Norge har vi kanskje allerede sett det allerede siden salgstallene ikke akkurat er veldig imponerende lengre. 

Relevansen ligger i at du klager på Tesla for at de andre ikke får til.

Tror du Musk styrer hele Tesla alene? Han ble jo tvunget til å gi seg som styreleder for noen år siden.

Uansett er jeg utrolig fornøyd med produktet Tesla leverer, og om Tesla ikke hadde eksistert ville jeg nok fortsatt kjørt Dieselbil, og det samme gjelder de fleste jeg kjenner som har Tesla. 

Er jo først nå de andre begynner å levere biler som kan matche det Tesla har levert siden 2012.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Relevansen ligger i at du klager på Tesla for at de andre ikke får til.

Enten får du være enig i at de per dags dato bremser formålet i godt etablerte markeder som Norge, eller så får du argumentere imot. 
Det at Tesla liksom ville delta i å utvikle en felles løsning og standard er kun tøys, det vet nok du også da det er tydelig hver gang de går inn i et nytt marked som f.eks Kina - at de på ingen måte har planer om å støtte elbilsatsningen som allerede foregår, men fremdeles går inn med planer om egne løsninger og våte tanker om monopol. 

Resultatet blir et dobbelt sett med ladnettverk, fremfor at de utfyller hverandre. 

Complexity skrev (6 minutter siden):

Tror du Musk styrer hele Tesla alene? Han ble jo tvunget til å gi seg som styreleder for noen år siden.

Kan du beskrive hvordan hans arbeidsoppgaver forandret seg? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...