Gå til innhold

Sandy Munro: – Tesla er mekanisk blant de beste, men ikke i nærheten av tysk byggekvalitet


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (13 minutter siden):

Leaf og golf er fryktelig utdatert de også.

Leaf har vel enda ikke fått kjøling på batteriet engang.

Så hvorfor blir de solgt? Hva er det som gjør at Tesla kjapt blir utdatert? Jeg har jo gitt hint til hva jeg trur det er men har du ingen formening om hvorfor selv? 

Complexity skrev (15 minutter siden):

S og X har fått ny "datamaskin", nye motorer, ny luftfjæring er og masse nye kamera og slikt stæsj, men chassis og batteriteknologien (dog litt endringer her) er den samme som fra 2012

Hvorfor har slike ting mer å si hos TMS og TMX kontra andre modeller som også bare har fått små oppdateringer siden 2011 og 2014?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, oophus3do said:

Så hvorfor blir de solgt? Hva er det som gjør at Tesla kjapt blir utdatert? Jeg har jo gitt hint til hva jeg trur det er men har du ingen formening om hvorfor selv? 

Hvorfor har slike ting mer å si hos TMS og TMX kontra andre modeller som også bare har fått små oppdateringer siden 2011 og 2014?

Tesla blir ikke kjapt utdatert på det viset, siden selv en 2012 modell har samme software som en 2020 modell. Derfor gjerne liksågreit å kjøpe seg en brukt Model S istede for en helt ny en.

Det med at folk kjøper Golf og Leaf er det vel mange grunner til. Leaf var jo den første "folke-elbilen" og det er jo den folk har mest erfaring med. Var naboen fornøyd med en Leaf er det fort gjort at man selv kjøper en Leaf.

eGolf sier seg selv mere. Fattern har alltid kjørt Toyota. Bryr seg ikke om andre merker engang for han har alltid vært fornøyd med Toyota.

Og slik er det vel for en del VW kunder også.

Tesla er ett "nytt" og "skummelt" merke for mange.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Tesla blir ikke kjapt utdatert på det viset, siden selv en 2012 modell har samme software som en 2020 modell. Derfor gjerne liksågreit å kjøpe seg en brukt Model S istede for en helt ny en.

Ja, hva betyr dette for salget da innenfor målgruppen som stort sett setter teknologi over andre normale verdier i en bil? 

Bruktbilene burde i så måte gå unna, og antallet bruktbiler burde være små, sant? Jeg har ikke statestikk på det men har andelen bruktbiler økt eller minsket samtidig som Tesla forsvant ut av toppene for salgsstatestikken? 

Complexity skrev (6 minutter siden):

Det med at folk kjøper Golf og Leaf er det vel mange grunner til. Leaf var jo den første "folke-elbilen" og det er jo den folk har mest erfaring med. Var naboen fornøyd med en Leaf er det fort gjort at man selv kjøper en Leaf.

Men Tesla lener seg jo mer på ryktebørsen enn de andre merkene? 

Complexity skrev (7 minutter siden):

Tesla er ett "nytt" og "skummelt" merke for mange.

Hvordan gjør man Tesla mindre skummelt? 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (11 timer siden):

Alltid like morsomt å lese frustrerte kommentarer fra Tesla fanboys hver gang noen påpeker opplagte svakheter ved Teslas mangel på byggekvalitet stadige og designfeil. For de som er vant med kvalitet og god og rask service, så vil nok tyske premium merker eller solide japanske merker som Toyota være mye mer fristende når man vurderer ny bil.

Hva mener du? Det er jo kritikerne som rakker ned på Munro her fordi han våger å si noe positivt om Tesla.

Hva gjelder japanske merker så har jo Model 3-salget overgått salget av de populære Honda Civic og Toyota Camry i California i første kvartal i år. Det til tross for at Model 3 vel er en dyrere bil. Så det ser mørkt ut for den spådommen din, gitt.

Endret av hekomo
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Til tross for dette så velger folk også andre elbiler, uten rekkevidden, ytelse, ladehastighet og ladenettverk. Det burde vise litt hvilke potensiale Tesla egentlig hadde, men Elon's uttalelser og løgner starter å bety litt for folk. Vi er jo ikke særlig glad i Trump heller. 

Jeg skjønner ikke hva angivelige "løgner" fra Elon Musk har med denne tråden å gjøre? Er det noen grunn til at du begynner å snakke om Musk i nærmest enhver tråd? Og hva har Trump med saken å gjøre?

Hva er poenget med disse avsporingene egentlig?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
hekomo skrev (28 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva angivelige "løgner" fra Elon Musk har med denne tråden å gjøre? Er det noen grunn til at du begynner å snakke om Musk i nærmest enhver tråd? Og hva har Trump med saken å gjøre?

Hva er poenget med disse avsporingene egentlig?

Hva er poenget med denne posten? Det at folk missliker Elon kan fint være med på å forklare et skifte vi har vært vitne til her i Norge som har dekket elbil satsningen i større grad enn de fleste, inklusivt Elons uttalelser. 

Se på antallet mennesker som uttalte at de kansellerte sine TMY bestillinger etter covidiot uttalelsene feks. Kommentarene flommet jo over i Twitter trådene, så selvfølgelig må Elon taes med her. For enten har hans uttalelser en betydning for salget, eller så har dem det ikke. Jeg argumenterer altså for at enkelte folk ikke velger en Tesla pga hvem som styrer spakene. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, hekomo said:

Hva er poenget med disse avsporingene egentlig?

Hatarane er alltid på jakt etter noko negativt.  Når dei ikkje finn noko negativt i artikkelen, må dei få ut hatet sitt ved skrive om noko fullstendig urelatert eller diskreditere intervjuobjektet.  Blant dei største taparane i samfunnet finst det mange som intenst hatar folk med suksess til det irrasjonelle, anten det er næringslivsfolk, politikarar, ekspertar, vitskapsfolk eller kjendisar.

 

I artikkelen har vi dobbelt opp.  Ein framifrå ekspert som snakkar positivt om produktet til ein næringsdrivande (og genial ingeniør) som har hatt stor suksess og ikkje minst er kjendis.  Mykje å hate og mange sure oppstøyt som er fullstendig urelatert til artikkelen.  Veldig lite sakleg om innhaldet i artikkelen.  Det er synd at enkelte forsurar ordskiftet på den måten.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, JØI said:

Ryanair er som Tesla best på å behandle kundene som søppel, behandle de ansatte som søppel, levere ræva kvalitet som folk utrolig nok er villige til å betale for, fagforeningsknusing og har en leder med en personlighet som får heksa i Hans&Grete til å fremstå som Mor Theresa.

https://www.diskusjon.no/topic/1876602-sandy-munro-–-tesla-er-mekanisk-blant-de-beste-men-ikke-i-nærheten-av-tysk-byggekvalitet/?do=findComment&comment=25398284

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
trikola skrev (1 time siden):

Ja beklager. Vi skal sitte stille med foldede hender mens bedritne narsissister totalt uten grunnnlag henr ut redningsmenn som pedofile. Dette er jo bare ett av mang tegn på kult-bevegelsen- Men for all del. La oss ta bilene. Første gangen i en tesla, en Model-X så var jeg enda superfin og trodde naivt på lystløgneren Musk. Tyter 40 minutters kjøring var jeg glad for å være fremme, for det var godt som faen å sitt i sett. I tillegg var jeg sjokkert ver hvor spinkelt og plastikk alt var. Dette var jo en bil til langt over millionen. Ikke furtete måkevingene skikkelig heller, men det gjorde jo ingenting i føle eieren. For det var jo bare å åpne og lukke dem et par ganger så ville jo dørene lukke seg ordentlig. Så begynte folk rundt meg å skaffe seg forskjellige Teslaer. S og Model 3. De har jo stått mer på verksted enn de har vært på veien. Men herrefred for et bra verksted i føle de som eier disse bilene. 

 

Det _er_ noe alvorlig alt når en har nye biler som står i ukesvis på verksted og eneste fokuset en har er hvor bra verkstedet er. Nye biler SKAL IKKE stå ukesvis på verksted. 

 

Løgnene som serveres fra Musk, den råskapen han rævpuler sine ansatte med... Forstår ikke folk hva slags utnyttelsessamfunn de bidrar ti å utvikle når de lar bedriftseiere som er direkte rævhøl få selge produktene sine? Tesla er en veletablert bilprodusent nå, fremdeles er byggekvaliteten hinsides ræva. Fremdeles skades de ansatt betydelig oftere enn andre steder. Fremdeles så tvinger Tesla sine ansatt til å ta ut feriedager når fabrikken blir stengt ned. Fremdeles lyves det om absolutt alt av ting bilene skal kunne. Belager, men en verden der en som ansatt og kunde rævpules på dette viset og en kreves å like det å bli brukt av resten av kultistene, sorry, men den verdenen nekter jeg å bli en del av. Og i mellomtiden venter vi på den helautonome kjøringen fra kyst til kyst. For Tesla er jo markedsledende på autonomi...

 

 

https://mobile.twitter.com/jsin86524368/status/1267304975069261824

 

https://mobile.twitter.com/TSLA_Q/status/1267357457891897350/photo/1

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar

Jeg er ingen hater. Musk og Trump har fått til mye bra i praksis. At jeg ikke liker amerikanske biler generelt p.g.a byggekvalitet og div annet er en annen sak.

 

Endret av Jarmo
Det som skurrer litt er at en mann som har vokst opp under apartheid skal i gang med å kolonisere. Han burde ikke brukt ordet. OT fjernet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Trestein skrev (9 minutter siden):

Jeg er ingen hater. Musk og Trump har fått til mye bra i praksis. At jeg ikke liker amerikanske biler generelt p.g.a byggekvalitet og div annet er en annen sak.

Det som skurrer litt er at en mann som har vokst opp under apartheid skal i gang med å kolonisere. Han burde ikke brukt ordet.

Mye mer enn dette som skurrer med Musk, men mest skurrer mye med fansen. Det er merkelig at med en gang en stiller krav til at en leder skal leve etter samme reglene som en preker så er en en "hater". Ikke bare det, om du påpeker verdens mest opplagte feil på produktene til samme leder så er du "hater" og vil denne typen produkter alt vondt i hele verden. Du ern en klimafornekter og vil at heel verden skal dø siden du ikke støtter disse fantastiske planetreddende produktene. Og enda bedre, samme personene som sier at du er en "hater" og at du vil alt vondt til denne typen produkter er de samme som bruker merkelig mye krefter på å snakke ned og å latterliggjøre tilsvarende (etter min mening bedre) produkter fra andre leverandører.

Lenke til kommentar
JØI skrev (3 minutter siden):

Mye mer enn dette som skurrer med Musk, men mest skurrer mye med fansen. Det er merkelig at med en gang en stiller krav til at en leder skal leve etter samme reglene som en preker så er en en "hater". Ikke bare det, om du påpeker verdens mest opplagte feil på produktene til samme leder så er du "hater" og vil denne typen produkter alt vondt i hele verden. Du ern en klimafornekter og vil at heel verden skal dø siden du ikke støtter disse fantastiske planetreddende produktene. Og enda bedre, samme personene som sier at du er en "hater" og at du vil alt vondt til denne typen produkter er de samme som bruker merkelig mye krefter på å snakke ned og å latterliggjøre tilsvarende (etter min mening bedre) produkter fra andre leverandører.

Har ikke tenkt så mye på det før men tenk på lade nettverket. ionity som eies av BMW vw Ford mf, nekter de andre fabrikanter å bruke laderene deres? Hvem er det som har ladere helt for sin egen gruppe? Hvor finner man slik forskjellsbehandling? Sør Afrika

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Trestein said:

Har ikke tenkt så mye på det før men tenk på lade nettverket. ionity som eies av BMW vw Ford mf, nekter de andre fabrikanter å bruke laderene deres? Hvem er det som har ladere helt for sin egen gruppe? Hvor finner man slik forskjellsbehandling? Sør Afrika

Ingen som vil bruke Ionity etter at de satte heroinpris på strømmen.

Er jo kun Tesla som bygger ladere også. Spesielt nord i landet. Og er veldig glad for at ikke andre bilmerker som knapt kan ta imot effekten fra stolpen ikke står å opptar plassene i lang tid.

Etterhvert vil kansje Tesla åpne opp litt mere. Det er samme plugg på laderne som på andre ladere, kun software som gjør at de bare funker på Tesla. Er vel ingen andre biler som man bare kan plugge i også ordnes betalingen automatisk fra bilen heller. Tviler på de gidder å ordne kortterminaler eller rfid brikker på alle ladestajonene fordi de andre produsentene ikke får til en bedre løsning.

Endret av Complexity
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Er vel ingen andre biler som man bare kan plugge i også ordnes betalingen automatisk fra bilen heller.

Feil. Et lite søk og du finner ladenettverk som har "Charge & Play". 

Ionity trenger ikke dekke hele kloden for sitt nettverk, det er jo fordelen med å dele en standard. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Prøvde å søke litt men fant lite info om hvilke ladere som har dette og hvilke biler som støttes. Har du noe link?

Tritium laderne mener jeg har støtte for det. Kan sjekke senere når jeg har tilgang til PC. 

Edit: fant en annen link og en annen produsent. https://www.efacec.pt/en/plug-charge-according-to-iso-15118-first-pilot-project-in-france-to-test-ev-charging-on-dc-chargers-without-card-or-app/

ISO 15118 vil du se støtte for i voksende omfang. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 timer siden):

Tesla er ett "nytt" og "skummelt" merke for mange.

Det er vell skummelt med god grunn. Hvor mange andre merker får oppslag i avisene pga elendig service med gjevne mellomrom? Det var en stor faktor når vi kjøpte elbil, sammen med arrogansen til selgeren hos Tesla. Model 3 er også litt for dyr og har elendig interiør.

 

Tesla fanboys er værre en Apple fanboys, og det sier sitt. Er veldig spent på bruktprisen på TM3. har en del venner som jobbber med karroseri og har vært på opplæring hos Tesla i Nederland. Det blir mye problemer med rust på de om få år. De har ikke tatt hensyn til salting på vinteren. Model S og X er vell lagd i alu, så har ikke umiddelbart samme problemet heldigvis.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (13 timer siden):

Hva er poenget med denne posten? Det at folk missliker Elon kan fint være med på å forklare et skifte vi har vært vitne til her i Norge som har dekket elbil satsningen i større grad enn de fleste, inklusivt Elons uttalelser. 

Se på antallet mennesker som uttalte at de kansellerte sine TMY bestillinger etter covidiot uttalelsene feks. Kommentarene flommet jo over i Twitter trådene, så selvfølgelig må Elon taes med her. For enten har hans uttalelser en betydning for salget, eller så har dem det ikke. Jeg argumenterer altså for at enkelte folk ikke velger en Tesla pga hvem som styrer spakene. 

Poenget er at jeg ikke skjønner poenget med å angripe Musk i enhver tråd, selv tråder der han ikke er nevnt eller relevant.

Hvilket antall mennesker har uttalt at de kansellerte sine TMY-bestillinger, og hvilken relevans har det for Munros uttalelser om byggekvaliteten på bilen?

Jaja. Musk har nettopp sendt en gjenbrukbar rakett opp i verdensrommet, men neida, han er visst helt udugelig.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Poenget er at jeg ikke skjønner poenget med å angripe Musk i enhver tråd, selv tråder der han ikke er nevnt eller relevant.

Les det jeg skrev på nytt. Det inneholder et spørsmål, som kan være greit å ta for seg. Slutt å vær så forutinntatt at all kritikk er "angrep", og vær voksen nok til å ta opp tema fremfor denne sutringen du stadig slipper ut . 

Musk har ei direkte link til Tesla som produkt. Sånn blir det når han insisterer på å være så offentlig, samtidig som han kaster ut lovnader som virker til å ha ei "pump and dump" som eneste formål satt opp mot realitetene. 

hekomo skrev (5 minutter siden):

Jaja. Musk har nettopp sendt en gjenbrukbar rakett opp i verdensrommet, men neida, han er visst helt udugelig.

Kjempe bra! Han er heldigvis ikke like motbydelig angående SpaceX som han er ellers. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...