Gå til innhold

Sandy Munro: – Tesla er mekanisk blant de beste, men ikke i nærheten av tysk byggekvalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelforfatteren glemmer en vesentlig ting, og det er at elbilsalget i store deler av verden blir drevet frem av subsidier som favoriserer billige elbiler. I EU vil bilprodusentene fra 2021 få enorme bøter dersom de ikke har lave nok gjennomsnittautslipp, men de kan spare rundt 200 000 kroner i bøter pr elbil de lager. Dette vil gjøre det langt mer lønnsomt å bygge små og billige elbiler enn store og kostbare.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det jeg synes er mest interessant er den vertikale integrasjonen. Der alle andre bilprodusenter shopper inn funksjoner fra Bosch, etc lager Tesla integrerte systemer hvor bilens HW kan oppdateres over wifi / mobilnett. F.eks mår bremsene var for dårlige oppdaterte de hele flåten innen et par uker. Andre bilprodusenter er ikke i nærheten av dette enda. Bilene blir også integrert i energiløsninger som Tesla powerwall solceller etc. Tror det blir en del legacy produsenter som må slå seg sammen om å skape tilsvarende utviklingsmiljøer for å henge med.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (9 minutter siden):

Det jeg synes er mest interessant er den vertikale integrasjonen. Der alle andre bilprodusenter shopper inn funksjoner fra Bosch, etc lager Tesla integrerte systemer hvor bilens HW kan oppdateres over wifi / mobilnett. F.eks mår bremsene var for dårlige oppdaterte de hele flåten innen et par uker. Andre bilprodusenter er ikke i nærheten av dette enda. Bilene blir også integrert i energiløsninger som Tesla powerwall solceller etc. Tror det blir en del legacy produsenter som må slå seg sammen om å skape tilsvarende utviklingsmiljøer for å henge med.

Dette handler kun om standarder fra tredjeparts produsenter. OTA er til stedet flere steder allerede. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 minutter siden):

Ikkje minst kan programvaren oppdaterast via nett.  Ingen andre produsentar oppdaterer gamle modellar med nye funksjonar gratis over nett lenge etter at bilen var ny.  Min seks år gamle bil får framleis ny funksjonalitet levert med oppdateringar.  Sist i går.

Det er jo ikke det at de ikke kan. Å oppgradere software trådløst over wifi eller mobilnett har i alle fall vert gjort i over 20-årene nå.

Bare se på skip. Software oppdateres jevnlig. Noe trådløst andre ganger må teknikere ombord for å koble om ledninger osv.

Det som er spesielt med tesla er at alle bilene er like. Det gjør dette mye enklere. BMW har kanskje elektroniske dempere på en bil, stillstandsvarme på en, diesel,bensin og hybrid løsninger i samme biltype, ryggekamera i en, radar i en annen osv. Klart man kan ikke putte samme software inn i alle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (20 minutter siden):

Ikkje minst kan programvaren oppdaterast via nett.  Ingen andre produsentar oppdaterer gamle modellar med nye funksjonar gratis over nett lenge etter at bilen var ny.  Min seks år gamle bil får framleis ny funksjonalitet levert med oppdateringar.  Sist i går.

En haug kinesere, Taycan og EQC har støtte for OTA. Skjer med løgnene her til stadighet? 

Porsche eiere forventer en oppdatering nå i juni blant annet som inkluderer trådløs Apple Carplay støtte blant endringene. 

Endret av oophus3do
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

1 hour ago, Trestein said:
1 hour ago, Sturle S said:

Ikkje minst kan programvaren oppdaterast via nett.  Ingen andre produsentar oppdaterer gamle modellar med nye funksjonar gratis over nett lenge etter at bilen var ny.  Min seks år gamle bil får framleis ny funksjonalitet levert med oppdateringar.  Sist i går.

Det er jo ikke det at de ikke kan. Å oppgradere software trådløst over wifi eller mobilnett har i alle fall vert gjort i over 20-årene nå.

OK, tråden handlar om bilar.  Ikkje skip, ikkje fly, ikkje mobiltelefonar, ikkje bananer og ikkje sokkar, for å nemne noko.  Ingen andre bilprodusentar oppdaterer gamle modellar med nye funksjonar gratis over nett mange år etter at bilen var ny.  Nøgd no?  Korvidt det er vanleg at skipsverft automatisk sender ut gratis oppdateringar over nett til skip dei har levert for mange år sidan anar eg ikkje, men eg har ikkje høyrt om nokon andre 6 år gamle bilar som med jamne mellomrom automatisk får levert gratis oppdateringar som gjev bilen nye funksjonar eller forbetrar gamle.

Quote

Det som er spesielt med tesla er at alle bilene er like. Det gjør dette mye enklere. BMW har kanskje elektroniske dempere på en bil, stillstandsvarme på en, diesel,bensin og hybrid løsninger i samme biltype, ryggekamera i en, radar i en annen osv. Klart man kan ikke putte samme software inn i alle. 

Neidå, alle bilane er ikkje like.  Langt ifrå.  Dei er derimot vertikalt integrert, som Munro skryt av.  Min har til dømes soltak, luftdemparar og mykje anna ekstrautstyr.  Eg har ikkje autopilot, som kom seinare i 2014, og som dessutan finst i fleire veldig ulike versjonar med ulike maskinvare.  Skjermane i Model S og Model X står på høgkant.  På Model 3 og Y er dei montert i vanleg breiddeformat.  Bilen min har eitt kamera – eit ryggekamera.  Noverande modellar har ein haug.  Det er haugevis av skilnadar, og Tesla kjem med nye ting og små oppgraderingar heile tida, som artikkelen nemner.  Men fordi Tesla har lagd fastvare til alt saman, kan dei integrere det i ein heilskap.  Ei programvareoppdatering inneheld mange små bitar som skal til fleire titals prosessorar rundt om i bilen.  Tesla veit kva komponentar og kva versjonar av dei ulike komponentane som står i min bil og sender ut dei rette variantane av alle.  Alle bitane er digitalt signert av Tesla, og ingen av prosessorane eller mikrokontrollerane vil installere ny programvare utan at signaturen stemmer.

Endret av Sturle S
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (8 timer siden):

Eller tanken hans om at i3 har billige materialer innvendig. Er han senil, eller glemmer han at det er den bilen han, da i3 ble lansert, mente var en av de mest avanserte bilene han noen gang hadde sett? Hele poenget med i3 var å vise bilbransjen at BMW var best på å lage avanserte elbiler som var miljøvennlige. At PET, ull og hamp er billig er fullstendig uvesentlig. Poenget er at bilen er nesten 100% resirkulerbar, benytter en kombinasjon av  resirkulerte og miljøvennlige materialer i i interiøret og bygges på fornybar energi, samtidig som det ikke er noen som helst endringer for eierne mtp bilhold. 

Her bommer du litt. Det han mener er at interiøret ser og føles kjipt og billig ut. Og det stemmer 100% etter min erfaring. Vi tittet på i3 som erstatter for Leafen, men etter at kona hadde sittet inni den var det total nekt fra den siden. Hun påpekte kjapt de ultrakjipe resirkulerte materialene på dashbord og dørsider, et tynt og hardt ratt uten varme samt en girvelger som har helt håpløs ergonomi når brukeren har leddgikt. Til slutt endte vi på Model 3 isteden, det interiøret elsker hun. Og girvelgeren er en drøm å betjene. 

Man kan mao. ikke bare legge vekt på at ting skal kunne resirkuleres, det må også selge. Da må det se og føles litt mer eksklusivt ut. i3 er som det kjipeste brune resirkulerte dopapiret som man får sår i ræva av. Noen kjøper det, men de fleste vil heller ha Lambi.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Her bommer du litt. Det han mener er at interiøret ser og føles kjipt og billig ut. Og det stemmer 100% etter min erfaring. Vi tittet på i3 som erstatter for Leafen, men etter at kona hadde sittet inni den var det total nekt fra den siden. Hun påpekte kjapt de ultrakjipe resirkulerte materialene på dashbord og dørsider, et tynt og hardt ratt uten varme samt en girvelger som har helt håpløs ergonomi når brukeren har leddgikt. Til slutt endte vi på Model 3 isteden, det interiøret elsker hun. Og girvelgeren er en drøm å betjene. 

Man kan mao. ikke bare legge vekt på at ting skal kunne resirkuleres, det må også selge. Da må det se og føles litt mer eksklusivt ut. i3 er som det kjipeste brune resirkulerte dopapiret som man får sår i ræva av. Noen kjøper det, men de fleste vil heller ha Lambi.

Men varme i rattet har den ikke.. :)

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden):

 Vi tittet på i3 som erstatter for Leafen, men etter at kona hadde sittet inni den var det total nekt fra den siden. Hun påpekte kjapt de ultrakjipe resirkulerte materialene på dashbord og dørsider,

Disse materialene er vel ikke resirkulert, men resirkulerbare? Kenaf-fiber, eller hamp. Kjipe kan de godt være, men jeg likte konseptet med materialbruken.

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden):

samt en girvelger som har helt håpløs ergonomi når brukeren har leddgikt.

Girvelgeren er finfin for mitt bruk. Plassert høyt oppe, og tar ingen plass mellom setene. Bedre enn tradisjonell girspak i hvert fall. All respekt for problemer mtp. leddgikt, men en kan nesten ikke ta hensyn til det når girspaker skal designes. 

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden):

i3 er som det kjipeste brune resirkulerte dopapiret som man får sår i ræva av. Noen kjøper det, men de fleste vil heller ha Lambi.

Dopapir blir da vel ikke resirkulert? Det er ikke derfor det er brunt. Men dopapir lages sikkert av resirkulert papir, uten bæsj på. Ellers enig i at det billigste dopapiret er kjipe greier.

i3 handler ikke bare om bilen, men hele konseptet. Miljøvennlige materialer og produksjon, fornybar energi osv. Den er en skikkelig hipster-bil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alltid like morsomt å lese frustrerte kommentarer fra Tesla fanboys hver gang noen påpeker opplagte svakheter ved Teslas mangel på byggekvalitet stadige og designfeil. For de som er vant med kvalitet og god og rask service, så vil nok tyske premium merker eller solide japanske merker som Toyota være mye mer fristende når man vurderer ny bil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...