Gå til innhold

Personbilsjåfør kjørte på og drepte en lastebilsjåfør - beholdt lappen


Joeal88

Anbefalte innlegg

Det er i alle fall heilt sikkert at det i denne situasjonen er nok uklare forhold til at politiet ikkje hadde grunnlag til å beslagelegge førarkortet eller gitt meir informasjon enn at ein person er død etter påkjørsel.

Om politiet hadde hatt grunnlag til å uttale at ein Tesla™ på autopilot har køyrd ihjel ein mann så er eg heilt sikker på at det hadde vært det som var overskrifta i alle avisene, og ikkje berre ein notis i riksmedia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joeal88 skrev (På 30.5.2020 den 1.50):

En bør ikke spekulere om noe slikt når man ikke har fakta på bordet. Men Teslasjåføren (personbilen var en Tesla) hadde god og klar sikt og det er helt utrolig at han ikke byttet felt når han så at det sto et vogntog parkert dvs ute i veibanen, og enda verre er det at han fikk beholde sertifikatet og får sannsynligvis ingen konsekvenser som følge av dette. Lastebilsjåføren var nødt til og stoppe og sjekke/sikre deler av lasten om på nytt og han tok alle forhåndsregler og aktet varsomt før han ble påkjørt og drept.

En lastebilsjåfør hadde uten tvil blitt fratatt førerkortet på stedet og mest sannsynlig blitt siktet for uaktsomt drap. dersom en lastebilsjåfør hadde kjørt på og drept en personbillist som var rett utenfor døren av en bil som sto parkert inntil veiskulderen. Ingen skjønner hvorfor Teslasjåføren fikk beholde førerkortet.

Her vet du tydeligvis mye mer enn det som står i artikkelen, for der står det ingenting om at personbilen hverken hadde fri sikt eller mulighet til å bytte felt. Det var en liknende ulykke for noen år siden der en hadde stoppet bilen nesten helt på skulderen for å bytte punktert dekk på høyre siden av bilen. Han tenkte nok det var trygt, men så kom flere biler på rekke, som de ofte gjør. Noen av bilene klarte å skifte felt, men en rakk det ikke og han som byttet dekk ble truffet av sitt eget kjøretøy og døde.

 

Når bilen foran skifter felt så er det ikke noe unaturlig før du plutselig oppdager at det står noe stille i veibanen. Er en av bilene foran deg større enn din ser du ofte veldig lite før den svinger unna. I tillegg er du avhengig av at det faktisk er ledig i feltet ved siden av akkurat da. Det vet vi heller ikke noe om.

 

Dette er på et strekk med 110km/t fartsgrense som gir kort reaksjonstid og lang stopplengde, derfor er det også forbudt å stoppe slik han har gjort, med mindre det er nødstilfelle.

 

Du skriver at han var aktsom, men det står ingenting om varseltrekant eller "putebil" som man bør ha før man jobber i veibanen på motorvei. Ihvertfall når han ikke har mulighet til å hoppe unna.

 

Tror nok dette er en ren ulykke.

Lenke til kommentar

Når det er 110 km/t fartsgrense så er det veldig stor sansynlighet for at biler ikke greier å stoppe for en hindring. Det burde ikke være så høy fartsgrense noen plass der det ikke er minst 4 meter veiskulder utenfor kjørebanen. En bør i hvertfall ikke stoppe bilen, eller gå på veien når der er så høy fartsgrense.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Svein M said:

Når det er 110 km/t fartsgrense så er det veldig stor sansynlighet for at biler ikke greier å stoppe for en hindring. Det burde ikke være så høy fartsgrense noen plass.

Litt bedre/flatere kurvatur og litt flere felt kunne man sikkert ha gått opp til 140km/t.
Det største problemet er en blanding av høy traffik og få kjøremeter med høy fart. Resultatet er at alt av feltutvidelser og høyere fart leder til råkjøring de få meterne det varer.
Samt at bilistene ikke blir vant til å kjøre defansivt og oppmerksomt i stor fart, da det krever en helt annen kjørestil og blikk. 

Lenke til kommentar
John-B skrev (2 timer siden):

Dette blir rett og slett for dumt. Hvordan kan bilbergeren vite det? Basert på bildet i artikkelen du linker til kan jeg si deg at det med 95% sannsynlighet er feil - hadde autopilot vært på hadde den enten kjørt rett i lastebilen, eller stoppet helt opp. Den ville ikke lagt seg halvveis over, og kjørt midt mellom feltene, som du påstår er det som har skjedd her.

Kanskje fordi at bilbergerne er selv med på undersøke kjøretøyer som har vært involvert i ulykker? Bilbergeren som hentet Teslan og kjørte den til nærmeste veitrafikkstasjon var selv med på og undersøke Teslan.

Tesla sjåfører er blant de mest aggressive og mest pågående i trafikken.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (1 time siden):

Her vet du tydeligvis mye mer enn det som står i artikkelen, for der står det ingenting om at personbilen hverken hadde fri sikt eller mulighet til å bytte felt. Det var en liknende ulykke for noen år siden der en hadde stoppet bilen nesten helt på skulderen for å bytte punktert dekk på høyre siden av bilen. Han tenkte nok det var trygt, men så kom flere biler på rekke, som de ofte gjør. Noen av bilene klarte å skifte felt, men en rakk det ikke og han som byttet dekk ble truffet av sitt eget kjøretøy og døde.

 

Når bilen foran skifter felt så er det ikke noe unaturlig før du plutselig oppdager at det står noe stille i veibanen. Er en av bilene foran deg større enn din ser du ofte veldig lite før den svinger unna. I tillegg er du avhengig av at det faktisk er ledig i feltet ved siden av akkurat da. Det vet vi heller ikke noe om.

 

Dette er på et strekk med 110km/t fartsgrense som gir kort reaksjonstid og lang stopplengde, derfor er det også forbudt å stoppe slik han har gjort, med mindre det er nødstilfelle.

 

Du skriver at han var aktsom, men det står ingenting om varseltrekant eller "putebil" som man bør ha før man jobber i veibanen på motorvei. Ihvertfall når han ikke har mulighet til å hoppe unna.

 

Tror nok dette er en ren ulykke.

Jeg har hørt fra 4 andre trafikanter som kjørte utav tunnelen og forbi ulykkesstedet kort tid før ulykken inntraff at det var god og klar sikt.

Forventer du deg at sjåfører av kjøretøyer skal ha med seg en putebil?? Hvor skal man gjøre av seg når kjøretøyet får punktering, tar fyr, møter på motor/tekniske problemer eller når en er nødt til og stoppe så raskt som mulig? Lastebilsjåføren tok alle nødvendige forhåndsregler og skal etter vitneopplysninger ha aktet varsomt og stått tett inntil lastebilen.

Lenke til kommentar

 

Joeal88 skrev (5 minutter siden):

Jeg har hørt fra 4 andre trafikanter som kjørte utav tunnelen og forbi ulykkesstedet kort tid før ulykken inntraff at det var god og klar sikt.

Forventer du deg at sjåfører av kjøretøyer skal ha med seg en putebil?? Hvor skal man gjøre av seg når kjøretøyet får punktering, tar fyr, møter på motor/tekniske problemer eller når en er nødt til og stoppe så raskt som mulig? Lastebilsjåføren tok alle nødvendige forhåndsregler og skal etter vitneopplysninger ha aktet varsomt og stått tett inntil lastebilen.

Ja på den strekningen så er det meget meget god sikt og aldri så mye trafikk at det ikke er mulig å skifte kjørefelt.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (19 minutter siden):

 

Ja på den strekningen så er det meget meget god sikt og aldri så mye trafikk at det ikke er mulig å skifte kjørefelt.

Enig. Har kjørt forbi den strekningen hundrevis av ganger, og for meg så er det helt utrolig hvordan Tesla-sjåføren ikke fikk med seg at lastebilen sto parkert inntil veiskulderen.

Verst av alt er det at sjåføren av Teslan kommer sannsynligvis til og slippe unna det hele uten noen konsekvenser.

Lenke til kommentar

Ikke at jeg forsvarer teslasjåføren, men de som kjenner til den strekningen vet jo også at firefeltet begynner i tunnelen, mao folk gasser på. Har man sola rett på og med tunnelmørket til plutselig sterk sol hjelper vel ikke det på (skal dog kjøre strekningen i morgen etter jobb, så mulig jeg skal ta til meg en rettelse på den der etter det). 

 

Lenke til kommentar
15 hours ago, Joeal88 said:

Kanskje fordi at bilbergerne er selv med på undersøke kjøretøyer som har vært involvert i ulykker? Bilbergeren som hentet Teslan og kjørte den til nærmeste veitrafikkstasjon var selv med på og undersøke Teslan.

Tesla sjåfører er blant de mest aggressive og mest pågående i trafikken.

Tull og tøys. En bilberger har ingen mulighet til å finne ut om den var på autopilot eller ikke, heller ikke vegvesenet. Det er kun Tesla selv som har tilgang til loggene. Og som nevnt tidligere er det helt åpenbart basert på plasseringen til vogntoget at bilen ikke har kjørt på autopilot når ulykken skjedde.

15 hours ago, Joeal88 said:

Lastebilsjåføren tok alle nødvendige forhåndsregler og skal etter vitneopplysninger ha aktet varsomt og stått tett inntil lastebilen.

Nei, lastebilsjåføren tok ikke nødvendige forholdsregler. Han befant seg ute i vegbanen i en 110 sone, noe en profesjonell sjåfør burde vite at en ikke gjør under noen omstendigheter.

 

Denne diskusjonen blir uansett helt meningsløst, så lenge vi ikke vet nøyaktig hvordan påkjørselen skjedde. For alt vi vet har sjåføren løpt over veien. Disse "vitnene" til trådstarter må nødvendigvis ha snakket med politiet, og om personbilsjåføren hadde vært så uaktsom som TS påstår ville førerkortet blitt beslaglagt.

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 31.5.2020 den 12.09):

Om bilføraren i denne saka har brutt lova vil det være opp til retten å avgjere. Bilføraren kan ha brutt lova ved å ikkje være aktpågivende og varsom, men det kan også tenkast at den omkomne lastebilsjåføren har handla på ein slik måte at bilføraren ikkje kunne forutsjå situasjonen.

Uten at jeg kjenner saken: en lastebilsjåfør ble drept, med gul vest og varsellys og nødblink på.

Hvor vanskelig er det å se en lastebil stående på veiskulderen når det er "god og klar sikt" og tilpasse farten deretter? Om så lastebilsjåføren hadde hoppet ut i veibanen til personbilen og ropt "bø!" så skulle bilføreren fortsatt ha klart å stoppe i tide.

Siden det endte med det verst tenkelige under omstendighetene så har for alt jeg bryr meg føreren av personbilen kjørt uaktsomt. Motorvei eller ikke, man har ikke påkjørsrett. Hvis man må redusere farten pga. hindring i veibanen så er det det som har prioritet, uansett.

Nei, jeg kjører svært sjelden på motorvei, men må jeg redusere farten pga. noe utenfor min kontroll - som f.eks. et vogntog med nødblinken på - skifter jeg heller felt og er imidlertidig til hindring for trafikk bak meg enn å kjøre på noen.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (3 minutter siden):

Uten at jeg kjenner saken: en lastebilsjåfør ble drept, med gul vest og varsellys og nødblink på.

Hvor vanskelig er det å se en lastebil stående på veiskulderen når det er "god og klar sikt" og tilpasse farten deretter? Om så lastebilsjåføren hadde hoppet ut i veibanen til Teslaen og ropt "bø!" så skulle bilføreren fortsatt ha klart å stoppe i tide. Motorvei eller ikke, man har ikke påkjørsrett.

At ein person hoppar ut i vegbana frå ein lite synleg plass er ikkje nødvendigvis ei pårekneleg hindring hindring på motorveg.

Eg er heilt enig i at ein ikkje har påkjørsrett, men samtidig så er det ikkje alle mulige hindringar som er påreknelege. Til dømes er det ikkje nødvendig å sette farta heilt ned i alle vegkryss sjølv om det i teorien kan kome ein bil frå høgre som bryt vikeplikta.

Eg kjenner ikkje forholda ved denne ulykka så eg har ingen forutsetning for å meine om ein lastebilsjåfør som beveger seg rundt lastebilen på motorvegen er ei prekneleg hindring, eg berre kommenterer at det ikkje nødvendigvis er ein forutsigbar situasjon, og at politiet tydelegvis også har vurdert situasjonen slik at det ikkje er umiddelbar grunn til å legge ned påstand om straffbar handling.

 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, PaladinNO said:

Hvis man må redusere farten pga. hindring i veibanen så er det det som har prioritet, uansett.

På vanlige veier er dette riktig ja, men på steder med hastighet 110+ er det svært farlig å bremse. Om en kun ser vogntoget (ingen personer), er det på ingen måte en dårlig vurdering å ikke redusere farten.

Lenke til kommentar
John-B skrev (2 timer siden):

På vanlige veier er dette riktig ja, men på steder med hastighet 110+ er det svært farlig å bremse. Om en kun ser vogntoget (ingen personer), er det på ingen måte en dårlig vurdering å ikke redusere farten.

Jeg ser den, man må være ekstra påpasselig rundt seg når man reduserer farten (man må ikke bruke bremsepedalen, det er nok å ta foten av gasspedalen, som var det jeg så for meg), spesielt på motorvei.

Men det skulle ikke være store faren å redusere fra 110 til 90 Km/t for å få bedre tid til et overblikk. Trafikk bakfra har også plikt til å følge med på trafikk foran og være istand til å selv redusere farten uten å klinke inn i selv en bremsende bil. Jeg antar - håper -  3-sekunders regelen også gjelder på motorvei.
 

The Avatar skrev (2 timer siden):

At ein person hoppar ut i vegbana frå ein lite synleg plass er ikkje nødvendigvis ei pårekneleg hindring hindring på motorveg.

Jeg ser den også, men for å klare å kjøre på noen så må vedkommende fortsatt ha passert vogntoget nærmere enn han burde. Jeg ville ikke ha passert et allerede varslende kjøretøy i 110+ Km/t så tett at jeg ikke ville gått klar av en gående person ved siden av kjøretøyet.

En åpnet dør midt ut i veien ville nok da ha vært en større risiko, men jeg vil gjerne tro at lastebilsjåføren hadde mer vett enn som så. Hadde det vært meg som var føreren av personbilen så ville jeg antatt at det kunne komme en person gående under omstendighetene - og dette har skjedd meg før - fra bak lastebilen.

Men igjen, generelt sett så SKAL man som sjåfør også være beredt på det uforutsigbare.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
John-B skrev (4 timer siden):

Tull og tøys. En bilberger har ingen mulighet til å finne ut om den var på autopilot eller ikke, heller ikke vegvesenet. Det er kun Tesla selv som har tilgang til loggene. Og som nevnt tidligere er det helt åpenbart basert på plasseringen til vogntoget at bilen ikke har kjørt på autopilot når ulykken skjedde.

Nei, lastebilsjåføren tok ikke nødvendige forholdsregler. Han befant seg ute i vegbanen i en 110 sone, noe en profesjonell sjåfør burde vite at en ikke gjør under noen omstendigheter.

 

Denne diskusjonen blir uansett helt meningsløst, så lenge vi ikke vet nøyaktig hvordan påkjørselen skjedde. For alt vi vet har sjåføren løpt over veien. Disse "vitnene" til trådstarter må nødvendigvis ha snakket med politiet, og om personbilsjåføren hadde vært så uaktsom som TS påstår ville førerkortet blitt beslaglagt.

Dine påstander viser bare hvor utrolig lite kunnskap du har motor og trafikk. Herrejøsses.... Ethvert kjøretøy som har vært involvert i alvorlige ulykker blir berget inn til nærmeste veitrafikkstasjon hvor biltilsynet i samarbeid med politiet og dvs bilbergerne undersøker hver eneste minste detalj av det tekniske på kjøretøyene. Alle opplysninger jeg har fått/hørt tyder på at Teslan kjørte på autopilot og at Tesla-sjåføren ikke senktet hastigheten før etter at han kjørt på og drept lastebilsjåføren.

Profesjonelle sjåfører opptager at et 22m langt vogntog som står stille inntil veiskulderen med nødblink og varsellys, og ser at det står en person iført gul vest og hvit arbeidshjelm. Flere andre kjøretøyer så lastebilsjåføren i god tid og senket hastighet og skiftet kjørefelt.

Til opplysning så kjenner jeg eieren av lastebilen som den omkomne kjørte, og jeg har fått noen opplysninger fra han - og av bilbergeren som hentet Teslan fra ulykkesstedet. Itillegg så er jeg kjørelærer, så du trenger ikke å lære meg hvordan sjåfører av motoriserte kjøretøyer skal ferdes i trafikken - eller når man skal være ekstra varsom bak rattet.

Endret av Joeal88
Lenke til kommentar
4 hours ago, John-B said:

På vanlige veier er dette riktig ja, men på steder med hastighet 110+ er det svært farlig å bremse. Om en kun ser vogntoget (ingen personer), er det på ingen måte en dårlig vurdering å ikke redusere farten.

Er det farlig å bremse: ligger bilene for tett.
Ligger bilene for tett er nok traffikavviklingen elendig i mange av strekkene man kjører til dagelig. Mange som kjører i urbane strøk avvenner seg på 3-sekundersregelen da den skaper lommer som leder til farlige feltskifter selv utenom rushtiden.

Vet ikke helt hva jeg tror.
Men sånn er det.

Lenke til kommentar

Som kjørelærer burde du vite at en yrkessjåfør ikke burde befinne seg i kjørebanen i en 110 sone under noen omstendigheter.

Og det du kommer med her er jo bare ubekreftede påstander. Jeg har langt mer tiltro på politiet, som mest sannsynlig har sett video fra førerens perspektiv, og gjort vurderingen derfra, enn hva tilfeldige vitner du påstår å ha snakket med sier, som antagelig ikke har sett selve hendelsen, kun situasjonen før og etter påkjørselen.
 
Og du tar uansett feil angående autopilot. Vegvesenet har IKKE mulighet til å finne ut hvorvidt den var på eller av uten hjelp fra Tesla. Dette er langt fra første gang Tesla er innvolvert i ulykker, og langt fra første gang det har blitt slengt ut påstander om at det var autopilot, som i ettertid har vist seg å være helt feil.

Det er ikke teknisk mulig at hendelsen kan ha skjedd slik du beskriver med autopilot aktivert. Hadde du visst hvordan autopilot fungerer, hadde du skjønt det. En Tesla på autopilot ville enten kjørt rett i vogntoget bakfra fordi den ikke registrerte det, eller den ville bremset ned. Autopilot ville aldri lagt seg midt mellom to filer uten å bremse. I Europa har ikke en gang autopilot mulighet for å utføre filskifte automatisk.

 

7 minutes ago, del_diablo said:

Er det farlig å bremse: ligger bilene for tett.

Det er helt rett, i teorien skal en ikke klare å kjøre på noen bakfra. Men i praksis skjer det stadig. På vanlige veier er normalt ikke følgene så store, men i 110+ blir følgene katastrofale. Vi er ikke vant til dette i Norge, siden det er så få 100+ soner. Men de som har kjørt i andre land med skikkelige motorveier vet hvor farlig det kan være å bare redusere hastigheten.

Endret av John-B
  • Liker 2
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (4 minutter siden):

Er det farlig å bremse: ligger bilene for tett.
Ligger bilene for tett er nok traffikavviklingen elendig i mange av strekkene man kjører til dagelig. Mange som kjører i urbane strøk avvenner seg på 3-sekundersregelen da den skaper lommer som leder til farlige feltskifter selv utenom rushtiden.

Det er heilt sant at bilane ligg for tett om det er farlig å bremse, samtidig er det lite som den fremste bilen får gjort med den problematikken. Det er fortsatt like farleg for den bilen som bremser ned sjølv om det er bilen bak sin feil.

Det er også slik med 3 sekundsregelen i tettbygde strøk, av hensyn til trafikkavviklinga så ofrer ein på sikkerheitsmarginen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...