Gå til innhold

Telefoner med MHL-støtte?


Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en telefon som støtter bruk av overføring av bilde med MHL. Men syntes det er veldig lite informasjon å finne!

Jeg trenger dette fordi jeg har en bærbar projektor på batteri med HDMI inngang som støtter MHL. Noen ganger vil jeg gjerne ha med meg denne projektoren på steder uten dekning og internett og spille av filmer fra telefonen min via kabel.

Har funnet en side (MHLtech) som lister opp en del enheter som støtter dette. Problemet er at omtrent samtlige av disse enhetene er veldig gamle og ikke lenger å finne. Er MHL på vei ut?

Jeg har kontaktet bl.a. Motorola, Sony, Samsung og Huawei, og spurt om de har noen enheter som støtter dette, men det virker ikke som de har spesielt greie på dette, og sier bare at det har de ikke. (eller så henviser de meg til den utdaterte siden MHLtech.org). Jeg har en litt eldre Motorola G5+, som ikke støtter dette.

Er det slik at alle nyere telefoner støtter dette, og det er derfor det ikke er spesifisert?

Er det noe alternativ til MHL? Vet man får kjøpe Micro-USB - HDMI adapter, men da må man vel ha en ekstern strømkilde til den også. (tungvindt)

Syntes det er rart det skal være så vanskelig å få tak i en telefon som støtter MHL. Jeg trodde det skulle være framtiden...

Lenke til kommentar
  • ScottF endret tittelen til Telefoner med MHL-støtte?
Videoannonse
Annonse
47 minutes ago, Merko. said:

Bortsett fra Huawei Mate 30 / P40 Pro ?

Men ja. 

Haha, ja Huawei er vel ute av Google gamet.

Jeg brukte forøvrig en Raspberry Pi Zero til å streame video til en tv for en stund siden. Var vel en app som het raspicast eller noe. Fungerte helt greit.

Så har man en Pi liggende så har man en gratis løsning.

Lenke til kommentar
Merko. skrev (2 timer siden):

Har ikk noe kunnskap på feltet, men kan du ikke bare kjøpe en nyere tlf med usb-c, så usb-c til hdmi? Evt plugge inn en chromecast. 

 

Jeg har en Chromecast. Problemet er at den hjelper ikke særlig når jeg verken har internett eller mobildekning.

Har en mini-projektor på batteri og en telefon som jeg gjerne skulle hatt med meg på en hytte som er uten internett, mobildekning og strøm.

Med MHL kunne jeg bare koblet èn kabel imellom disse to, og vips, så hadde jeg film på storskjerm ?

Hvis ikke mobilen støtter MHL må jeg ha et USB-C til HDMI adapter, som krever enda en ekstern strømkilde igjen.

Lenke til kommentar
ScottF skrev (38 minutter siden):

Jeg har en Chromecast. Problemet er at den hjelper ikke særlig når jeg verken har internett eller mobildekning.

Har en mini-projektor på batteri og en telefon som jeg gjerne skulle hatt med meg på en hytte som er uten internett, mobildekning og strøm.

Med MHL kunne jeg bare koblet èn kabel imellom disse to, og vips, så hadde jeg film på storskjerm ?

Hvis ikke mobilen støtter MHL må jeg ha et USB-C til HDMI adapter, som krever enda en ekstern strømkilde igjen.

Hva mener du med en ektern strømkilde? Må du ha ekstern strømkilde om du skal bruke HDMI-porten på projectoren?


Om ikke så kan du jo bruke disse. Kanskje litt stiv pris, men finnes vel billigere:

https://www.kjell.com/no/produkter/data/kabler-og-adaptere/usb/usb-kabler/usb-c-kabel-til-hdmi-p69298

https://www.kjell.com/no/produkter/data/kabler-og-adaptere/usb/usb-adaptere/adapter-usb-c-til-hdmi-p97733

Lenke til kommentar
1 hour ago, ScottF said:

Jeg har en Chromecast. Problemet er at den hjelper ikke særlig når jeg verken har internett eller mobildekning.

Har en mini-projektor på batteri og en telefon som jeg gjerne skulle hatt med meg på en hytte som er uten internett, mobildekning og strøm.

Med MHL kunne jeg bare koblet èn kabel imellom disse to, og vips, så hadde jeg film på storskjerm ?

Hvis ikke mobilen støtter MHL må jeg ha et USB-C til HDMI adapter, som krever enda en ekstern strømkilde igjen.

Om det er film du har lagret lokalt på telefonen så kan du spille det av på chromecast selv uten internett.

https://www.itpro.co.uk/mobile/28299/how-to-use-chromecast-without-wi-fi

Om du ikke har USB port på prosjektoren (for å gi strøm til chromecasten) så vil nok en powerbank holde liv i den i mange mange timer.

Alle har vel en powerbank eller 10 liggende.. 

Lenke til kommentar
Merko. skrev (3 timer siden):

Hva mener du med en ektern strømkilde? Må du ha ekstern strømkilde om du skal bruke HDMI-porten på projectoren?


Om ikke så kan du jo bruke disse. Kanskje litt stiv pris, men finnes vel billigere:

https://www.kjell.com/no/produkter/data/kabler-og-adaptere/usb/usb-kabler/usb-c-kabel-til-hdmi-p69298

https://www.kjell.com/no/produkter/data/kabler-og-adaptere/usb/usb-adaptere/adapter-usb-c-til-hdmi-p97733

Skal nevnes at jeg ikke er noe ekspert på det her...

Men jeg har en slik kabel du linket til, og tenkte (som deg?) at det skulle fungere.. Har prøvd å sende over bilde fra nettbrettet mitt med denne kabelen, men det fungerer ikke. Jeg tror grunnen til dette rett og slett er at nettbrettet mitt ikke støtter MHL.

Det vil si at det ikke kan sende bilde gjennom USB-C- utgangen.

Artikkelen som MrMidget linket til over her, snakker også om at de fleste mobil-leverandørene har nedprioritert dette, ettersom de ser på trådløs overføring av bilde som mer framtidsrettet... Og i de fleste tilfeller er jo ikke dette et problem fordi alle har tilgang til Internett på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Om det er film du har lagret lokalt på telefonen så kan du spille det av på chromecast selv uten internett.

https://www.itpro.co.uk/mobile/28299/how-to-use-chromecast-without-wi-fi

Om du ikke har USB port på prosjektoren (for å gi strøm til chromecasten) så vil nok en powerbank holde liv i den i mange mange timer.

Alle har vel en powerbank eller 10 liggende.. 

Det var ikke jeg klar over gikk an! Hvis det går, så løser jo det problemet mitt :) 

Jeg har en chromecast gen.3. Skjønner ikke helt hvordan man skal kunne føre over lyd og bilde uten wifi, men jeg skal sjekke ut linken din og se om det fungerer.

Takk :)

 

Lenke til kommentar
ScottF skrev (24 minutter siden):

Men jeg har en slik kabel du linket til, og tenkte (som deg?) at det skulle fungere.. Har prøvd å sende over bilde fra nettbrettet mitt med denne kabelen, men det fungerer ikke. Jeg tror grunnen til dette rett og slett er at nettbrettet mitt ikke støtter MHL.

Ok. jeg bruker hvertfall dette på jobb ofte. Alle samsung av nyere modell skal støtte dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...