Gå til innhold

Opprette filial i Danmark. Behøver jeg å betale selskapsskatt i DK?


Anbefalte innlegg

Hei,

Skal filialer i andre land enn Norge betale selskapsskatt i det landet dem operer i? Jeg må opprette et dansk filal hovedsakelig for å betale moms og opprettelse av bank konto i Danmark. Slik jeg har forstått det riktig siden morselskapet befinner seg i Norge behøver jeg ikke å betale selskapsskatt til Danmark. Har jeg forstått det riktig da?

Hvis jeg alikevel i følge loven er plitig å betale selskapsskatt i Danmark er det ikke bare for meg å skrive 0kr i overskudd og flytte pengene over til Norge på slutten av året?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg skjønner ikke. Et vanlig AS slipper jo å betale selskapsskatt hvis alle pengene blir tatt ut som utbytte. Dette danske selskapet har jo ingen utgifter dermed er jo det ikke vits for meg å la penger stå i dette selskapet. Er det ikke bare for meg å flytte pengene over til Norge da og slippe dobbel beskattning? Google driver jo å flytter penger fra alle sine filial i Europa til hovedkontoret i Dublin. I fjor flyttet de milliarder av Euro fra nederlandske selskapet sitt til Dublin slik at dette selskapet hadde 0kr på konto på sluttet av året.

Jeg må betale, eller selskapet mitt må betale mva siden vi har en nettbutikk i danmark med danske kunder.

Lenke til kommentar

På altinn sine nettsider står dette om NUF:

Sitat

Noe forenklet kan vi si at i et NUF som er opprettet av et foretak i utlandet, og hvor hele virksomheten styres og drives i Norge, vil både foretaket og NUF'et normalt være skattemessig hjemmehørende i Norge og dermed skattepliktig til Norge for hele sin virksomhet.

Dersom foretaket er hjemmehørende i utlandet og styreledelsen foregår i utlandet, vil bare avdelingen være skattepliktig til Norge for virksomheten som drives gjennom fast forretningssted i Norge. Dette gjelder også virksomhet som består i utleie av arbeidskraft, og som drives for egen regning og risiko i Norge.

Dette må jo gjelde for svenske og danske filialer også? Jeg bor ikke i danmark, virksomheten min styres ikke fra Danmark og vi har ingen fast foretningssted i Danmark. Kun en nettbutikk.

Endret av KGMK
Lenke til kommentar

Nei et AS slipper å betale utbytteskatt på mottatt utbytte.

Det blir ikke dobbel beskatning.

Hva internasjonale selskaper driver med i Irland er ikke relevant.

Sitatet fra altinn er ikke relevant.

 

Jeg regner med at du har kontroll på omsetningsgrensen for mva registrering for fjernsalg til Danmark?

Hvorfor har du behov for bankkonto der? Vanligvis er det ikke behov for bankkonto i landet man fjernselger til.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg har ikke helt satt meg inn i moms grensen men regner med at vi passer den innen 1 år fra vi starter opp i Danmark. Har allerede en-to million omsetting i Norge.

Behøver dansk bank konto for å ta i mot Mobilepay og Dankort betalinger.

Så hvis jeg har forstått det riktig så blir jeg både nødt å betale 25% moms i Danmark og 25% selskapsskatt i Danmark? Så hvis selskapet ligger på 200.000kr i fortjeneste på slutten av året så går 50.000kr av disse til den danske staten deretter går ytterligere 37.500kr til den norske staten hvis jeg lar pengene stå i det norske firmaet?

Endret av KGMK
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fant du ut noe mer ? Tror det er lurt å ta kontakt med en dansk regnskapsfører.

Jeg tror ikke du skal betale skatt i Danmark hvis du ikke har virksomhet der bortsett fra bankkonto og kunder der. Akkurat hva du må gjøre i praksis er jeg ikke sikker på.

Men uansett så vil du ikke måtte betale skatt både i Danmark og i Norge. Utbytte fra Danmark (hvis du betaler skatt der) er ikke skattepliktig for det norske firmaet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...