Jump to content
LMH1

Ebay lureringer prøver å legge frakostnadene på meg?

Recommended Posts

Hei hva ville dere gjort hvis man kjøper noe på ebay, som ikke virker, og selger prøver det de kan for å legge skylden på meg, og samtidig nekter å betale returfrakt så vant jeg kravet mot selger, men selger vil ikke gi seg og mener jeg gjør det ulovlig måte fordi jeg ike betaler returfrakten egentlig hvis ikke selger vil ta fraktkostnadene selv og jeg vant saken mot selgeren mot ebay har vel selgeren dårlig sak i utganspunktet men vet ikke i en domstol eller politi om selgeren kan kreve å få saken omgjort til betalingskrav alikevell.

For beste ville blitt ferdig med saken men syns det er ganske urettferdig når jeg ikke får testet varen å kjøpe ting utlandsk.

Prøvd å sende epost til ebay men de sier de er ferdig med saken og ønsker ikke å behandle den, de sier jeg vant saken men hjelper lite når selger prøver seg og si de vil ta det jurdisk videre hvis jeg nekter å enten betale selgeren eller å sende varen tilbake.

Problemet for meg er 450 kr i tapte fraktutgifter selgeren kan fint droppe å hente den slik andre gjør og ser ikke det skulle løse problemet.

Får håpe dette er enkelt tilfelle eller får jeg styre unna å kjøpe ting derfra.

Ebay sier det er selger som må dekke frakten ellers vinner jeg saken. Men hjelper lite. Selger mener jeg er useriøst som prøver å gi selger skylden men når man ikke får svar en gang legger selger skylden at importavgift er statens feil ikke selger, og selger mener de kan droppe å bruke VOEC som gjør det tungvint for meg klage også der. Selgeren mener det er min feil å kjøpe deler som ikke virker eller ikke passer, selv om de har bekreftet den passer, og vil virke. Men nekter å svare på bevis eller demostrasjon selger mener det er kjøpers ansvar å vite hva man kjøper.

Så hva ville dere gjort ville dere betalt returkostnaden selv om ebay har gitt dere full refusjon?

Ville dere straffet selgere med høy importkostnad for syns selger fortjener en straff, men usikker på hvordan slike selgere fortjener straff.

For egentlig er vel ulovlig å raportere feil verdier på pakker muligens selger kan ha argumentasjon for det anses som tyveri og nekte å betale for vare samtidig å nekte og returnere den, men syns det er ganske dårlig gjort er kjøper som får kostnaden, ebay sier det er selgeren som må ta tapet der.

Edited by LMH1

Share this post


Link to post

Er det noe du har kjøpt, prøvd å få til å virke med feil komponenter, dermed kanskje ødelagt den selv, skrudd den fra hverandre, og nå vil du sende den tilbake? 

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Selger sier så sant han får delene tilbake er det greit, men er usikkert om selger kommer noe vei uten å selv betale fraktkostnaden for retur for jeg har jo fått snart pengene i return selgeren prøver å være vanskelig fleste selgerne gjør ikke noe mere med saken etter saken er avsluttet fra ebay side men kan jo risikere med Voec og verdier over 1000 kr at selgerne ikke vil være lette å ha med gjøre hvis tapet dems blir for høy, blir for høy risiko hvis jeg risikerer både tap av varen og må bruke penger på returkostnad særlig til kina eller uten for eu.

Så mener dere selger ikke har noe sak så sant personen ikke vil ta returnkostnaden?

For det er jo bedre å tape 450 kr en 1500 kr men syns det er ikke riktig jeg må ta kostnaden fordi selger ikke gidder. Tror selgerne håper å to kjøper er lettlurte og dumme.

Edited by LMH1

Share this post


Link to post
Annonse

Det er risikoen du tar ved å handle fra utlandet.

Er det noe krav at selger tar kostnadene for returen? Hvilket land har du kjøpt fra?

Du kan ikke tvinge nettbutikker i utlandet å følge norske forbrukerettigheter.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Uf it frå teksten virker som du kjøper ting frå utlandet og seir du "ønskjer å sende den tilbake" på selgerens rekning. Du håper at selger betaler deg pengene tilbake og du beholder varen. Også snakker du om "urettferdig" fordi noen nekter å gjøre slik? Serr?

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
DiskusDød skrev (48 minutter siden):

Det er risikoen du tar ved å handle fra utlandet.

Er det noe krav at selger tar kostnadene for returen? Hvilket land har du kjøpt fra?

Du kan ikke tvinge nettbutikker i utlandet å følge norske forbrukerettigheter.

Risko eller ei, det er ebay man handler fra ikke nettbutikkene men usikker om ebay kan ha egne regler på retur og kundeservice og alikevel følge loven ebay sier selgeren må stå for returkostnad ved feil, england men spiller liten rolle neste gang kan det være kina.

Sitat

Hva er det du har kjøpt nå som ikke virker?

Deler til hoverboard. De sier de selv driver reprasjon men samtidig legger all skyld på meg og de ikke vil hjelpe meg.

Sitat

Uf it frå teksten virker som du kjøper ting frå utlandet og seir du "ønskjer å sende den tilbake" på selgerens rekning. Du håper at selger betaler deg pengene tilbake og du beholder varen. Også snakker du om "urettferdig" fordi noen nekter å gjøre slik? Serr?

Det er selgeren som nekter er ebay sier det er slik reglene selgerne må forholde seg til. Hvis ikke får kjøperen medhold og får pengene i retur alikevell prøver selgeren å bruke tiden på kreve enten penger eller varene tilbake. Så men hva du vil men det svarer ikke på hvordan reglene\lovverket er på det. For jeg har jo fått snart tilbake pengene jeg har betalt. Så usikkert om selgeren kommer noen vei hvis personen ikke tar fraktkostnaden. Prøver å beskylde meg for juks men er ikke min feil ebay velger å gi meg medhold at jeg får beholde varen fordi ikke selgeren vil ordne opp. Men selv om man får pengene i retur forsøker selgeren å opprette motkrav eller sende inn klage på behandlingen av saken så er spørsmålet om selger kommer noen vei, for det er veldig uproft av ebay og først konkludere en i sak for så å gjøre saken helt anderledes.

For har flere ting jeg klager på men noen av selgerne er vel av den typen som ikke gir seg så lett.

For ebay sier flere ganger hvis selgeren ikke ordner opp eller betaler returnkostnaden gir det fordel for meg. Men vet ikke hvor langt selgeren kommer med slike krav?

Edited by LMH1

Share this post


Link to post
3 hours ago, LMH1 said:

Deler til hoverboard. De sier de selv driver reprasjon men samtidig legger all skyld på meg og de ikke vil hjelpe meg.

 

Jeg velger å gjette her.

Du har oppvist at du ikke har peiling på elektro. Du behersker ikke enkle begreper som Ohms lov, og har totalt manglende forståelse for temaet. Du har kjøpt ting - som du ikke får til å fungere. Det du har skrevet til selger avslører imidlertid at du ikke forstår hva du har kjøpt, eller hvordan du skal bruke det.

Selger kan faget sitt. De innser at du ikke vet hva du har kjøpt. Ebay derimot har ikke domenekunnskap, og velger å gi kunden rett uansett, i tvilstilfeller.

Det er du som har gjort feil her. Ikke selger.

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Sitat

Jeg velger å gjette her.

Du har oppvist at du ikke har peiling på elektro. Du behersker ikke enkle begreper som Ohms lov, og har totalt manglende forståelse for temaet. Du har kjøpt ting - som du ikke får til å fungere. Det du har skrevet til selger avslører imidlertid at du ikke forstår hva du har kjøpt, eller hvordan du skal bruke det.

Selger kan faget sitt. De innser at du ikke vet hva du har kjøpt. Ebay derimot har ikke domenekunnskap, og velger å gi kunden rett uansett, i tvilstilfeller.

Det er du som har gjort feil her. Ikke selger.

Men får like lite svar på spørsmålet, her siden slik saken er nå vil selgeren tape pengene + produktene eneste selger kan gjøre er å lage politisak eller sevil domstolsak hvis ikke selgeren får løst problemet. Når selgeren krangler og prøver å legge fraktkostnaden på meg selv om jeg vant saken og selgeren gir skylden på meg og ebay for total mangle kompentanse.

Men selgeren kan ikke faget sitt fordi prøvd å fått svar om det er mulig å få sendt i hoverboardet til reprasjon selgeren sier det er min feil og de ikke vil hjelpe meg.

Spiller vel liten rolle hvem som har gjort feil, med mindre det er avgjørende i domstol ikke hvem som betaler frakten.

Godt mulig delvis ebay har gjort feil, elller jeg og ebay men spiller vel liten rolle. I det store og hele.

Edited by LMH1

Share this post


Link to post
3 minutes ago, LMH1 said:

Men selgeren kan ikke faget sitt fordi prøvd å fått svar om det er mulig å få sendt i hoverboardet til reprasjon selgeren sier det er min feil og de ikke vil hjelpe meg.

De har forstått at de har med en ignorant kverulant å gjøre, og har ingen intensjoner om å bruke mer tid på deg. Du har kostet dem nok allerede. Det er forøvrig et gjennomgangstema. Du får gang på gang beskjed om at du ikke har basiskunnskapen som er nødvendig, men velger å ignorere det totalt, og fortsette med spinnville antagelser. Så også i denne tråden.

  • Like 6

Share this post


Link to post
Sitat

De har forstått at de har med en ignorant kverulant å gjøre, og har ingen intensjoner om å bruke mer tid på deg. Du har kostet dem nok allerede. Det er forøvrig et gjennomgangstema. Du får gang på gang beskjed om at du ikke har basiskunnskapen som er nødvendig, men velger å ignorere det totalt, og fortsette med spinnville antagelser. Så også i denne tråden.

Det stemmer heller ikke, hvis de ikke vil bruke mere tid på meg ville de gitt opp istedenfor å krange med meg og legge skylden på meg.

Så å bruke mere tid kan du umulig mene med mindre du snakker om å svare på spørsmål.

Nå burde det ikke være så vanskelig å bevise eller få selgeren å bevise at 2 hjul funger eller hvordan ting henger sammen.

Så du mener de som selger slikt ikke trenger å ha greie på det de selger? Blosser hva du mener om meg men syns det er til lite hjelp.

Share this post


Link to post
4 minutes ago, LMH1 said:

Så du mener de som selger slikt ikke trenger å ha greie på det de selger? Blosser hva du mener om meg men syns det er til lite hjelp.

Det er det stikk motsatte av det jeg skriver. Jeg skriver at du ikke har greie på det, og derfor ikke får det til å fungere. De som selger det kjenner nok produktet, og innser at du ikke har brukt det som tiltenkt, og at det heller ikke er defekt.

Deler av problemet her er nok at du ordlegger deg som en full kråke på norsk. Hvordan det er på engelsk vil jeg helst ikke vite. Upresist språk fører til at folk ikke forstår det du forsøker å formidle. Når du i tillegg ikke har overfladisk kunnskap om fagområdet blir resultatet katastrofalt.

  • Like 7
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
LMH1 skrev (20 minutter siden):

Det stemmer heller ikke, hvis de ikke vil bruke mere tid på meg ville de gitt opp istedenfor å krange med meg og legge skylden på meg.

Aha, så du har altså ødelagt / brukt produktet feil, og du prøver å få pengene tilbake, ikke overraskende! 

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
barfoo skrev (45 minutter siden):

 Du har kostet dem nok allerede.

Faktisk er å kjøpe deler langt dyrere en å kjøpe nytt.

https://www.ebay.com/itm/Balancing-Scooter-6-5-Wheel-Electric-Motorized-FREE-SHIPPING/153429463808?hash=item23b91bd300:g:OmsAAOSwmOBb9FyR

Men problemet man vet ikke hva slags problemet man får med et ettertid. Er ikke sikkert det ville løst problemet noe særlig.

Godt mulig de er egentlig beregnet på barn ikke voksene på 120 kg. med ekstra bagasje opp tyngere bakker over tid.

Men er lite dokumentasjon på slik ofte selges det med så lite som mulig.

Share this post


Link to post

 

LMH1 skrev (1 time siden):

Faktisk er å kjøpe deler langt dyrere en å kjøpe nytt.

https://www.ebay.com/itm/Balancing-Scooter-6-5-Wheel-Electric-Motorized-FREE-SHIPPING/153429463808?hash=item23b91bd300:g:OmsAAOSwmOBb9FyR

Men problemet man vet ikke hva slags problemet man får med et ettertid. Er ikke sikkert det ville løst problemet noe særlig.

Godt mulig de er egentlig beregnet på barn ikke voksene på 120 kg. med ekstra bagasje opp tyngere bakker over tid.

Men er lite dokumentasjon på slik ofte selges det med så lite som mulig.

Fra linken din:
Maximum load: 220 lb
220lb er for ordens skyld 100kg..

Samt: Max climbing angle: 25°, som jo er relatvit bratt, men om du veier 120 og har med ekstra bagasje, så er du kanskje oppe i 130-140kg? Altså kraftig overvekt for enheten..

Hvorfor klager du på dårlig dokumentasjon når du ikke engang har lest de 11 linjene i annonsen?

 

Edit: ser det står både 220lb og 120kg, som er smått forvirrende, men uansett, 120kg+bagasje er overvekt det også.

Edited by aklla
  • Like 2

Share this post


Link to post

Det virker kjipt, og det er en vanskelig sak. Men jeg ville nok gitt meg. Virker ikke hoverboardet i det hele tatt? Du kan prøve å selge den til noen som er flinke på å reparere og bare ta tapet som det er. Forferdelig kjipt, men da lærer du at du ikke kjøper noe du ikke har prøvd. Sørg for å finne en butikk hvor du kan prøve, reis dit og prøv.

Og jeg anbefaler heller en el-sparkesykkel. Da har du ratt å styre med. De er fine, så lenge du er obs på at dette med skifte av dekk kan være et helvete.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Taurean skrev (4 timer siden):

Det virker kjipt, og det er en vanskelig sak. Men jeg ville nok gitt meg. Virker ikke hoverboardet i det hele tatt? Du kan prøve å selge den til noen som er flinke på å reparere og bare ta tapet som det er. Forferdelig kjipt, men da lærer du at du ikke kjøper noe du ikke har prøvd. Sørg for å finne en butikk hvor du kan prøve, reis dit og prøv.

Men det er vesentlig dyrere i sverige, riktignok er man fremdeles usikker på om butikken vil ta tapet hvis det blir problemer fleste butikker vil jo tjene penger men å gi support er vel heller vanskelig, slik jeg ser det er det ingen som kan garantere over 120 kg.

Hvorfor ville du gitt deg? hvis du har fått pengene men selgeren fremdeles prøver å kreve pengene for hvis dette forsetter må jeg droppe å kjøpe fra ebay også vertfall dyrere ting. For selgerne er lite samarbeidsville en del ganger men noen er greie. For hvis du har den holdningen til alle selgere vil du samtidig si det er greit å selge dårlig produktet spessielt fra kina hvis det blir problemet så er kjøperen som må ta utgiftene så kan du like gjerne si det er greit å selge søppel uten at kjøperen kan gjøre mye selgerene sier de prøver beste de kan å redusere dine tap, men de gir som regel dårlig tilbud 30% eller langt lavere så du må gjerne mene hva du vil om det er tilbud som er veldig bra.

Håper dette virkelig blir siste returen for vet selgerne vil etter beste evne å fortsette å dytte kostnaden på kjøper. Eller prøve å utsette gode tilbud til siste stund.

Nei det er nok ubrukelig til det meste men godt mulig å fikse for de som virkelig kan det.

Problemet å kjøpe mye deler fra england blir fort veldig dyrt med tanke på frakt, så ville blitt billigere å kjøpe nytt men eneste jeg vet sikkert på ebay etter 90 dager er du heldig om selgeren vil ta tapet. Fordi da forsvinner ebay money back warranty.

Edited by LMH1

Share this post


Link to post
DiskusDød skrev (1 time siden):

Du kunne brukt pengene på to par skikkelige gode sko istedet for dette tullet!

Syns det er ganske tullete, prøver å høre med selger hva han tenker å gjøre, siden jeg har jo vunnet saken så er jo selgeren som forbli tapen, dere må vel være enig hvis selgeren heller velger å tak saken til domstolen eller politiet istedenfor å betale returkostnaden for helt hinsides, jeg er usikker på hva domstolen eller politiet vil gjøre en slik sak. for nekter jo ikke å sende varen fysisk er sier bare selgeren får ta returkostnaden siden han tapte saken og er lite samarbeidsvillig.

Man håper jo selgeren ikke gjøre noe men kan jo aldri vite. Foreløpig har jeg ikke fått noe mere fra selgeren så godt mulig selgeren legger saken død men kan jo aldri vite.

Sitat

Det virker kjipt, og det er en vanskelig sak. Men jeg ville nok gitt meg. Virker ikke hoverboardet i det hele tatt? Du kan prøve å selge den til noen som er flinke på å reparere og bare ta tapet som det er. Forferdelig kjipt, men da lærer du at du ikke kjøper noe du ikke har prøvd.

Tror selgeren gir seg men vet ikke kan jo være godt selgeren forsøker seg med bedrageri eller svindel eller tyveri. Men har vel ikke stjålet den heller. Kan jo forsøke å skylde på ebay men er jo vanskelig. Største problemet hvis det først blir sak blir vel kostnaden langt større en returkostnaden. Men syns når selgeren ikke vil ta kostnaden er det ikke mitt problem. Selgerne vil jo forsøke men usikkert hva de kommer videre med. For man skulle tro de forsøker å redusere tapet sitt.

Edited by LMH1

Share this post


Link to post

Har ikke så mye mer å svare enn det jeg gjorde i siste innlegg... det er vanskelig å vite hva jeg ville gjorrt. Det er ikke snakk om så mye penger. Men det kan fort -bli- mye penger hvis det ender i rettssak. Og 10 000 for dem svir mindre for dem enn det gjør for deg. Dessverre kommer det ned til det samme problemet som så mange ganger ellers: Ren juridisk kunnskap og erfaring på egen hånd, mot en stor lommebok og evnen til å kjøpe seg advokater.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...