Gå til innhold

Drive ENK ved siden av fast jobb. Mister man rettigheter?


Anbefalte innlegg

Hei! Ser bare på første side at det er en hel haug med tråder som stiller liknende spørsmål ang. ENK, men finner ikke noe som klarifiserer det jeg er ute etter.

Sitter og vurderer registrering av ENK. Prøver å finne all risiko involvert med dette. Har lenge vurdert å opprette ENK rent grunnet muligheter for skattefradrag, men om det vil lønne seg er et annet tema enn det jeg lurer på her.

Situasjonen er: Har muligheten til å få rundt 5000NOK passiv inntekt i måneden med en engangsinvestering på 20000NOK. For å kunne gjøre dette trenger jeg et organisasjonsnummer, enkleste løsning på dette som jeg klarte å finne var å danne et ENK og registrere dette i foretaksregisteret. (Ser også at NUF gjerne kan være en enda enklere løsning?)

Etter litt rask undersøking virker det som om det er mange ulemper med å være næringsdrivende, men at disse ikke nødvendigvis gjelder ettersom hovedinntekt fortsatt kommer som arbeidstaker.

  • Personlig konkurs? Kun en investering på 20000 Nok.
  • Sosiale rettigheter? Hovedinntekt og dagpenger blir opparbeidet ved siden av ENK. Samme med pensjon.

Spørsmålet mitt er: Rett på sykepenger, blir dette redusert selv om jeg også er arbeidstaker? Minstefradrag, mister jeg minstefradraget på hovedinntekten min (Rundt 100,000NOK årlig) ettersom jeg er innehaver av ENK? Økt trygdeavgift? Er denne basert på total inntekt eller kun inntekt fra ENK? Arbeidsledighetstrygd

Prøver å finne ut om den passive inntekten på opp til 5000NOK er verd innsatsen ved eventuelt tap av disse rettighetene.

 

Chris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
27 minutes ago, Herr Brun said:

Det er ikke svar på spørsmålet ditt, men hva slags investering er det som gir 150 % årlig avkastning? Om du prøver å "finne all risiko" tror jeg det er andre steder enn ved det administrative oppsettet du bør lete. 

Her er det levering av en tjeneste som har muligheten til å gi avkastninger... Investeringen på 20000NOK dekker lisenser for å kunne automatisere leveringen, registrering i foretaksregister, depositum og inventar.

Samme prinsipp som en snekker som bruker 50000NOK på materiale og verktøy for å utføre en jobb for 200,000NOK?

Lenke til kommentar

Om du er fast ansatt i 100% stilling kan du fint ha et enk utenom, og du kan tjene opptil 50k uten å måtte momsregistrere deg, og uten å miste noen rettigheter. Om du har planer om å gå i minus lenge så kommer skatteetaten til å stoppe deg, du får ikke lov å drive bedrift som går i tap over tid. Men å ha et enk som går rundt null eller litt i pluss går helt greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...