Gå til innhold

AMD PC til SJAKK. Budsjett: 10k.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DukeRichelieu skrev (Akkurat nå):

Ser den. Men for en n00b som meg, så er det kanskje ikke veien å gå. :)

Er det andre fordeler? Sparer man penger på det?


Det er ikke så vanskelig som man gjerne tror. Eneste som trengs er et skrujern og litt tålmodighet. Finnes veldig mange guider på youtube og, denne f.eks: 
 

 

Butikker som komplett tar seg veldig godt betalt for å bygge maskina for deg, men ble nylig gjort oppmerksom på at Proshop også bygger, og der er det ikke så voldsom forskjell vs å bygge selv.

Produsentbygde maskiner (HP, Lenovo osv) kan du jo være heldig å finne et godt tilbud på, men problemet der er at de som oftest ikke er spesielt enkle å gjøre endringer på selv i ettertid. Ting som strømforsyning er ofte dimensjonert "akkurat nok" til komponentene som står i, og dermed er man begrenset mtp oppgradering der. Hovedkortene er ofte strippet for andre funksjoner enn det nødvendige, viftene er sjelden av god kvalitet osv. Personlig synes jeg det er for mye penger å bruke på en PC der du ikke har noe særlig mulighet for å gjøre endringer og forbedre selv. Det er jo helt klart "det enkleste", men etter min mening er det definitivt ikke det beste :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
edge skrev (51 minutter siden):

Det er ikke så vanskelig som man gjerne tror. Eneste som trengs er et skrujern og litt tålmodighet. Finnes veldig mange guider på youtube og, denne f.eks: 

Jeg er jo egentlig ganske praktisk anlagt, så jeg tror jo jeg kunne fått det til, men hadde nok vært litt nervøs for at jeg ville gjort noe galt. :)

Sitat

Produsentbygde maskiner (HP, Lenovo osv) kan du jo være heldig å finne et godt tilbud på, men problemet der er at de som oftest ikke er spesielt enkle å gjøre endringer på selv i ettertid. Ting som strømforsyning er ofte dimensjonert "akkurat nok" til komponentene som står i, og dermed er man begrenset mtp oppgradering der. Hovedkortene er ofte strippet for andre funksjoner enn det nødvendige, viftene er sjelden av god kvalitet osv. Personlig synes jeg det er for mye penger å bruke på en PC der du ikke har noe særlig mulighet for å gjøre endringer og forbedre selv. Det er jo helt klart "det enkleste", men etter min mening er det definitivt ikke det beste :)

Interessant. Dette visste jeg faktisk ikke. Spørs om jeg må gå for selvbygg (eventuelt via ProShop) selv da når jeg er klar til å handle. Mulig jeg må lage en egen tråd om det. Eller så kopierer jeg bare løsningen trådstarter går for ettersom vi ser ut til å ha noenlunde like behov.

Takk for bra innlegg! :)

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (12 timer siden):

Spennende! Jeg er litt i samme situasjon selv - bortsett fra at jeg ikke skal bruke den til sjakk, men datacrunching, statistikk og aksjehandel. Bruker per dags dato en laptop, men føler jeg presser den litt vel mye og vifta går litt mer enn jeg skulle ønske.

Gi gjerne tilbakemelding på hva du lander på og hvordan sluttresultatet blir.

Forresten noen grunn til å bygge selv versus å kjøpe noe ferdig?

 

 

Halla! Ja, jeg skal holde deg oppdatert. Legger nok inn en bestilling etter pinse.

Som @edge sier, så kan man få mer for pengene om man bygger selv, men jeg ser at proshop har maskiner av (eget?) merket "dutzo", som virker gode i forhold til prisen. Ulempen for min del er at grafikkortene alltid står i proporsjon til resten av maskina, mens jeg har betraktelig lavere krav hva angår grafikk enn det vanlige gamingkonfigurasjoner inneholder. Mulig proshop tillater alterasjoner, men de har ikke svart på e-post fra meg. Komplett tillater ikke så store endringer i sine byggede oppsett. Har også sendt e-post til noen andre aktører, og har generelt ikke fått noe særlig oppløftende svar. Derfor ser det ut til at det blir selvbygg, men det tror jeg skal gå bra. Jeg tar utfordringa, og dessuten tror jeg det er kunnskap som er verdt å ta med seg. Ser potensielt at jeg kan ha stor nytte av å kunne tilpasse nye maskiner og oppgradere eksisterende i framtida også.

Takk til dere andre for innspill og forslag. Jeg legger inn den midlertidige konfigurasjonen her etterpå, så kanskje folk kan se over og gi meg endelig tommel opp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har vi kommet til følgende oppsett:

Noen innspill? Jeg ser f.eks. at det er kun 100 kr opp til et grafikkort med 2GB, men det har en vifte på seg, mens den andre heter "silent low profile". Husk at jeg ikke kommer til å spille noe som helst annet enn sjakk. Garantert. Men det finnes også noen sjakkcomputere som bruker GPU, så det skader ikke å oppgradere hvis det kun er snakk om en hundrelapp. Men hvis det da blir mer støy, så er jeg ikke så keen. Er det sånn at viftene på grafikkkortet går uansett om det ikke belastes?

Jeg har valgt det største kabinettet sånn at det blir plass til cpu-vifta. Men hvordan kan man sjekke at den ikke crasher med RAM-en?

image.png

Lenke til kommentar
Svein M skrev (4 minutter siden):

Det er ikke noe lyd fra grafikkort når det ikke belastes med 3d grafikk (spill). Her er et med 2 GB minne:

Sapphire Grafikkort, Radeon RX 550, 2 GB GDDR5

https://www.proshop.no/Grafikkort/Sapphire-Grafikkort/2828617?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Takk for svar. Hvis jeg skal koble på to skjermer, går den ene ut fra grafikkortet og den andre fra hovedkortet? 

Lenke til kommentar
HerrLauk skrev (17 minutter siden):

Takk for svar. Hvis jeg skal koble på to skjermer, går den ene ut fra grafikkortet og den andre fra hovedkortet? 

Nei du må bruke bare de på skjermkortet. I dette tilfelle 1 HDMI, 1 DVI-D, 1 Displayport.

Det går også å ha overgang mellom DVI og HDMI på kabelen, eller adapter til displayport om du har en annen type på skjerm.

Tar med max resolution på skjermen for de forskjellige:

  • DisplayPort: 5120×2880@60Hz
  • HDMI: 4096×2160@60Hz
  • DVI:2560x1600@60Hz
Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (26 minutter siden):

Nei du må bruke bare de på skjermkortet. I dette tilfelle 1 HDMI, 1 DVI-D, 1 Displayport.

Det går også å ha overgang mellom DVI og HDMI på kabelen, eller adapter til displayport om du har en annen type på skjerm.

Tar med max resolution på skjermen for de forskjellige:

  • DisplayPort: 5120×2880@60Hz
  • HDMI: 4096×2160@60Hz
  • DVI:2560x1600@60Hz

Er det maksoppløsning som kan sendes via de kablene, eller det som det valgte hovedkortet klarer?

Og hvorfor er det skjermuttak på grafikkortet om det ikke brukes?

Lenke til kommentar
HerrLauk skrev (51 minutter siden):

Er det maksoppløsning som kan sendes via de kablene, eller det som det valgte hovedkortet klarer?

Og hvorfor er det skjermuttak på grafikkortet om det ikke brukes?

Det er for det skjermkortet Sapphire RX 550 2G som jeg hentet informasjon om her:

https://www.sapphiretech.com/en/consumer/pulse-rx-550-2g-g5

Det er kun skjerm utganger på skjermkortet som brukes om en har skjermkort. Skjerm utganger på hovedkort brukes kun om en ikke har skjermkort (og da må CPU være en med integrert grafikk).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

3700x med stock kjøler holder for de fleste. Fordelen med større kjøler er at en kan kjøre 100% last uten for mye lyd. Selv har jeg 3700x med stock kjøler men har justert ned cpu (PPT parameter) fra 88 til 82 watt for å holde støynivå til et behaglig nivå.

Ser den. Det er jo et argument for bedre kjøler.

Det jeg tenkte var at når man ikke har et skjermkort som utvikler mye varme så blir det lavere temperatur i kabinettet og mindre krevende forhold for cpu kjøler slik at en stock kjøler lettere kan holde akseptabel temperatur på cpu uten for mye støy.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HerrLauk skrev (1 time siden):

Hvordan går man fram for å finne ut hva som er tilstrekkelig med strøm i strømenheten?

Ryzen 3700X har TDP=65W, (men den kan trekke opp til 90W).

Om du ikke skal ha veldig kraftig grafikkort (over 185W) så holder det med 550W powersupply. Om du vil ta høyde for kraftigere grafikkort så kan 650W supply være et bedre valg.

Kan også bruke en slik kalkulator:

https://www.bequiet.com/en/psucalculator

https://seasonic.com/wattage-calculator

Jeg har brukt den fra Seasonic her, og lagt inn et RX 580 grafikkort (185W) pluss diverse for å få litt belastning:

 

260952229_Screenshot_2020-06-01WattageCalculator.thumb.png.15ae4268af399e7f5b5d781664a8fb55.png

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (53 minutter siden):

Om du ikke skal ha veldig kraftig grafikkort (over 185W) så holder det med 550W powersupply. Om du vil ta høyde for kraftigere grafikkort så kan 650W supply være et bedre valg.

Kan også bruke en slik kalkulator:

https://www.bequiet.com/en/psucalculator

https://seasonic.com/wattage-calculator

Jeg har brukt den fra Seasonic her:

 

 

Så prinsippet er at man summerer opp alle komponentenes forbruk, og legger seg et stykke over det? Hva med USB-uttakene, de får vel strøm direkte fra strømforsyneren, eller? Stemmer det at hovedkortet ikke kobles direkte til strømforsyninga?

edit: Stryk det siste. Leser nå om 24 pinskontakten. Jeg synes bare det er rart at det ikke står på spesifikasjonene til hovedkortet hvor mye strøm den trekker, men det er kanskje en standard for ATX, eller? Da er det kanskje slik at denne pinen også forsyner USB-kontaktene osv med det de trenger?

Endret av HerrLauk
Lenke til kommentar
HerrLauk skrev (12 timer siden):

Så prinsippet er at man summerer opp alle komponentenes forbruk, og legger seg et stykke over det? Hva med USB-uttakene, de får vel strøm direkte fra strømforsyneren, eller? Stemmer det at hovedkortet ikke kobles direkte til strømforsyninga?

edit: Stryk det siste. Leser nå om 24 pinskontakten. Jeg synes bare det er rart at det ikke står på spesifikasjonene til hovedkortet hvor mye strøm den trekker, men det er kanskje en standard for ATX, eller? Da er det kanskje slik at denne pinen også forsyner USB-kontaktene osv med det de trenger?

Strøm går delvis direkte til CPU, harddisker og grafikkort (gjelder ikke grafikkort under 48W), og ellers via hovedkort. CPU og grafikkort er vanligvis det som bruker mest strøm i en PC. Jeg er ikke sikker på hvor mye hovedkortet bruker i seg selv. Antall harddisker, dvd-brenner og annet utstyr i PC gir noen få watt i tillegg. USB uttakene kan nok gi ut noen watt de også. Ellers så er fordelen med en ekstra stor strømforsyning at viften ikke går før f.eks 50% belastning (om den er halvpassiv), og at viften i hvertfall ikke trenger å opp mot maks.

Her en graf (rød kurve) som viser hvor fort viften i PSU går på forskjellig belastning. Denne er halvpassiv dvs at viften ikke går når belastning er lav (dette er ikke vanlig):

image.png.8a8dffc66fafea42370c2b3b6f6db2de.png

Eksempler på strømforsyninger (med Gull/Platina sertifisering og minst 550W, utvalgte merker):

https://classic.prisjakt.no/category.php?m=s353295935&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar @Svein M.

Nå nærmer det seg bestilling. Er det noe jeg mangler i lista?

Noen sære verktøy?
Kjølepasta følger med vifta, har jeg hørt
Følger det med avstandsskruer til hovedkortet?
Er det strips i kabinettet?

Noe annet essensielt jeg trenger, som vanligvis ikke følger med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...