Gå til innhold

DSB frykter ny nettleie vil gi økt brannfare [Ekstra]


Anbefalte innlegg

qualbeen skrev (25 minutter siden):

De fleste hus er dessverre allerede bygget. Det vil ta ganske mange tiår før en slik forskrift har nådd ut til bare 10% av husstandene. Ufattelig mye lengre tid før "folk flest" har slike systemer hjemme.

Ikke at jeg er imot, for all del. Bare ikke tro en forskrift har tilbakevirkende kraft. Det ville den ikke fått. Dermed er ikke dette noen "quick fix" mtp klesvask nattestid.

Hva kan man spare ved å flytte en klesvask (60 grader) som bruker 1 kWh fra en tid på døgnet til en annen? Bare det å bruke tid til å diskutere en slik bagatell, tyder på stor forvirring når det gjelder strømbruk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Que? Det virker som du snakker om å redusere forbruket? Det gjør ikke jeg. Jeg snakker kun om å flytte det. (Og jeg støtter forøvrig ikke ideen. Jeg synes folk skal få lov til å vaske klær når på dagen det passer de best.)

Ja, det er mye forvirring der ute. Men å redusere strømforbruket er det vel ytterst få som maner opp til. Vi klarer p.t ikke å bruke opp all strømmen vi produserer. Derfor er vi netto eksportør av strøm.. Snakker man med de store aktørene, ser man lite/ingen for om vi har nok strøm. Vannmagasinene er stort sett godt fulle. (Skulle de skorte på, kan man importere litt fra utlandet.)

Nei, det de grubler over, er den samtidige lasten. Når alle bruker strøm samtidig, må nettet dimensjoneres helt annerledes, enn dersom vi fordeler forbruk over døgnet. Problemet er reelt nok, det. Spesielt vanskelig kan det bli når vi setter i gang store utbyggingsplaner og prosjekter som skaper hundrevis av boliger i et ellers allerede utbygget strøk. Kanskje må tilførsel til trafoene oppgraderes? 

Produsentene ønsker at vi skal fordele lasten jevnt utover, slik at de ikke trenger å oppskalere kapasiteter i hht befolkning/flyttemønstre, etc. Eller kanskje de bare ønsker mye fiskale avgifter? 

Uansett; selv synes jeg det er helt feil å angripe privatboligene. Hvis noen skal tvinges til å fordele strøm-last, så burde det være de som allerede forsyner seg grovest fra kakefatet. Kraftkrevende industri! Det er de som burde blitt tvunget til å kun hente strøm om natten! Og hvis du tror det har rablet helt for meg; løsningen ligger selvfølgelig i energilagring - f.eks. batterier. 

Teknologien har vi allerede. Det er ingen ting i veien for å tvinge industrien til å skaffe seg ulike sorter energi-lagring, slik at de ikke trenger å ødelegge griddet på dagtid. 

Andre løsninger jeg ser for meg, som fungerer på tvers av privat og industri, er å ha dedikerte kurser i sikringsskapet som leverandør får lov til å kortsiktig koble ut (mot kompensasjon). Jeg kobler gjerne varmtvannsbereder og elbil-lader på en slik løsning. Dersom nettet holder på å ryke i mitt nabolag, kobles disse elementene ut hos meg og mine naboer, inntil tilstanden er mer stabil. Men jeg vil ha kompensert fravær av elektrisitet, samt det trengs generell gulrot (bedre priser/vilkår) slik at jeg hopper på løsningen i første omgang. (Idé inspirert av Tibber!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (22 timer siden):

Que? Det virker som du snakker om å redusere forbruket? Det gjør ikke jeg. Jeg snakker kun om å flytte det. (Og jeg støtter forøvrig ikke ideen. Jeg synes folk skal få lov til å vaske klær når på dagen det passer de best.)

Ja, det er mye forvirring der ute. Men å redusere strømforbruket er det vel ytterst få som maner opp til. Vi klarer p.t ikke å bruke opp all strømmen vi produserer. Derfor er vi netto eksportør av strøm.. Snakker man med de store aktørene, ser man lite/ingen for om vi har nok strøm. Vannmagasinene er stort sett godt fulle. (Skulle de skorte på, kan man importere litt fra utlandet.)

Nei, det de grubler over, er den samtidige lasten. Når alle bruker strøm samtidig, må nettet dimensjoneres helt annerledes, enn dersom vi fordeler forbruk over døgnet. Problemet er reelt nok, det. Spesielt vanskelig kan det bli når vi setter i gang store utbyggingsplaner og prosjekter som skaper hundrevis av boliger i et ellers allerede utbygget strøk. Kanskje må tilførsel til trafoene oppgraderes? 

Produsentene ønsker at vi skal fordele lasten jevnt utover, slik at de ikke trenger å oppskalere kapasiteter i hht befolkning/flyttemønstre, etc. Eller kanskje de bare ønsker mye fiskale avgifter? 

Uansett; selv synes jeg det er helt feil å angripe privatboligene. Hvis noen skal tvinges til å fordele strøm-last, så burde det være de som allerede forsyner seg grovest fra kakefatet. Kraftkrevende industri! Det er de som burde blitt tvunget til å kun hente strøm om natten! Og hvis du tror det har rablet helt for meg; løsningen ligger selvfølgelig i energilagring - f.eks. batterier. 

Teknologien har vi allerede. Det er ingen ting i veien for å tvinge industrien til å skaffe seg ulike sorter energi-lagring, slik at de ikke trenger å ødelegge griddet på dagtid. 

Andre løsninger jeg ser for meg, som fungerer på tvers av privat og industri, er å ha dedikerte kurser i sikringsskapet som leverandør får lov til å kortsiktig koble ut (mot kompensasjon). Jeg kobler gjerne varmtvannsbereder og elbil-lader på en slik løsning. Dersom nettet holder på å ryke i mitt nabolag, kobles disse elementene ut hos meg og mine naboer, inntil tilstanden er mer stabil. Men jeg vil ha kompensert fravær av elektrisitet, samt det trengs generell gulrot (bedre priser/vilkår) slik at jeg hopper på løsningen i første omgang. (Idé inspirert av Tibber!)

Selv bruker jeg ca 15 kWh per døgn til varmt vann. Her er det viktig å tenke på når man varmer vannet! Selv har jeg støpsel på min VVB og kan enkelte bruke et tidsur som kopler ut strømmen om morgenene og ettermiddagen. 15 kWh er det doble av hva en elbil i snitt behøver (og det er ca en bil per husholdning i Norge). 

Jeg er mest opptatt av husholdningenes strømbruk. Antar at næringslivet har nok kompetanse og ressurser til å hamle opp med NVE i motsetning til oss stakkarslige husholdninger (enkeltpersoner) som NVE grovt neglisjerer.

Har sett på innspill fra elbransjen (netteiere for eksempel) og næringslivet har kommet med om effekttarffer. Det meste her er fornuftig og veldig på tvers det NVE vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen skrev (På 1.6.2020 den 19.07):

Du er inne på noe der. Brannvakt/røykvakt som på komfyrer burde være enkelt å innføre på vaskerom. Om man i tillegg får til et sprinklerpunkt over vaskemaskin og tørketrommel og brannvarsling 

Grunnen til at dette ikkje blir gjort er at det ikkje er lov uten at det er eit fullverdig sprinkleranlegg som prosjektert og dimensjonert av fagfolk. Tanken er at det ikkje skal gi falsk tryggheit. 

Det sagt så er eg heilt enig med deg. Særleg på våtrom som uansett har sluk i golvet så burde det være lov å montere sprinklerdyse med termisk utløysing utan meir formalitetar enn at ein bruker rørleggar. Monterer ein sprinklerdyse rett på veggen der det likevel går eit trykksatt rør så koster det ikkje mange kronene, det blir sjølvsagt ikkje 100% rett trykk, men det spruter vatn dersom det blir veldig varmt i rommet, og det overflødige vatnet forsvinn ned i sluken, så det må vell være til større nytte enn ulempe i praksis? 

Det er eigentleg samme problemet med AMS og effekttariff, for at forbrukaren skal kunne hente ut gevinstane så må ein inn med avansert straustyring som sjølvdagt må monterast av fagfolk. Dette gjer at det blir dyrt å spare straum slik at det tek lang tid å tene innigjen investeringa. Særleg for dei som har litt stramt budsjett så er det vanskeleg å forsvare ei større investering som det vil ta åresvis å tene tilbake, særleg om ein mp spare ei stund for å få råd til investeringa. Folk flest klarer i liten grad å tilpasse forbruket sitt med mindre dei står opp om natta for å plugge til elbil og å sette på vaskemaskina. Det hadde sjølvsagt vært kjempebra om alle hadde fullverdige smarthus med jordvarme og solceller på taket, men det kostar meir enn det smakar for folk flest når det nesten ikkje finnes løysningar som ein har lov til å montere sjølv. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (10 timer siden):

Selv bruker jeg ca 15 kWh per døgn til varmt vann. Her er det viktig å tenke på når man varmer vannet! Selv har jeg støpsel på min VVB og kan enkelte bruke et tidsur som kopler ut strømmen om morgenene og ettermiddagen. 15 kWh er det doble av hva en elbil i snitt behøver (og det er ca en bil per husholdning i Norge). 

Please, ikke bruk tidsur i støpsel til VVB! Nye regler krever at VVB må kobles fast til kursen (eller via CEE-kontakt) da det viser seg at vanlige schuko-stikk ikke klarer belastningen over tid. Det har vært mange branntilløp pga. dette. Å da introdusere ennå en dings mellom kontakt og støpsel er å mangedoble den risikoen. 

Vil man bruke tidsur bør dette være av den fast koblede typen som monteres i sikringsskapet. 

Folk har prøvd å bruke samme type schuko-tidsur til lading av elbil og de har ofte smeltet...

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Please, ikke bruk tidsur i støpsel til VVB! Nye regler krever at VVB må kobles fast til kursen (eller via CEE-kontakt) da det viser seg at vanlige schuko-stikk ikke klarer belastningen over tid. Det har vært mange branntilløp pga. dette. Å da introdusere ennå en dings mellom kontakt og støpsel er å mangedoble den risikoen. 

Vil man bruke tidsur bør dette være av den fast koblede typen som monteres i sikringsskapet. 

Folk har prøvd å bruke samme type schuko-tidsur til lading av elbil og de har ofte smeltet...

Er det svakheter i tidsurene også?

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (15 minutter siden):

Er det svakheter i tidsurene også?

Det er alltid ei svakheit i kontaktpunkt, særlig i kontaktpunkt der dei straumførande leiarane ikkje er skrudd eller lodda saman slik at ein er sikra god kontakt.

I tillegg er det sjølvsagt også enormt stor forskjell i kvalitet på dei ulike tidsura.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (11 timer siden):

Folk flest klarer i liten grad å tilpasse forbruket sitt med mindre dei står opp om natta for å plugge til elbil 

For det meste enig i det du skriver, men akkurat elbil er det veldig lett å flytte forbruket på. I hvert fall med de fleste bilene. Eventuelt kan ladestasjonen styre tidspunktene. Eller Tibber på en del biler. Tidsur for den som bruker schuko ?

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden):

Folk har prøvd å bruke samme type schuko-tidsur til lading av elbil og de har ofte smeltet...

Det er jo grunn nok i seg selv til å la være å påvirke folk til å flytte forbruket. Problemet er egentlig dårlige tidsur som er bygd til lavest mulig pris. Om kvaliteten var god så hadde det ikke vært noe i veien for å bruke dem. Schuko i seg selv er et problem da, men det er egentlig en annen diskusjon. Det er bra nok så lenge alt er i orden.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Det er alltid ei svakheit i kontaktpunkt, særlig i kontaktpunkt der dei straumførande leiarane ikkje er skrudd eller lodda saman

Skrukoblinger er et problem i seg selv, de har en tendens til å løsne. Og de er dratt til med et eller annet moment som aldri stemmer med fabrikantens anbefaling. Lodding brukes ikke i denne sammenhengen. Krymp eller fjærkoblinger er gull. Nå finnes det riktignok både dritt og gull av alle tilkoblinger. God kvalitet er en forutsetning. F.eks Wago bruker fjærkoblinger på alt fra rekkeklemmer til frekvensomformere. Helt opp til 185 kvadrat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 timer siden):

Det er alltid ei svakheit i kontaktpunkt, særlig i kontaktpunkt der dei straumførande leiarane ikkje er skrudd eller lodda saman slik at ein er sikra god kontakt.

I tillegg er det sjølvsagt også enormt stor forskjell i kvalitet på dei ulike tidsura.

Er det noen som vet om tidsur som holder bra kvalitet?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...