Gå til innhold

Direkte klokka 12: I dag kommer tredje tiltakspakke for næringslivet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"2 milliarder kroner går til Enova under et eget mandat. Pengene skal særlig gå til teknologiutvikling i industrien."

Samtidig er en av føringene at pengene skal brukes på "Miljøvennlig skipsfart", og da skulle en tro at at et nytt patent som bruker bølgefoiler til fremdrift var midt i blinken, men slik er ikke virkeligheten.

Når politikerne kommer med penger og retningslinjer er min erfaring at det er så mange forutsetninger som skal oppfylles at det ender opp med permer fulle av papir og ingen penger.

Nå er jeg over 70 år og orker ikke flere runder i byråkratiet, men har patenter som hobby.

Egentlig en samfunnsnyttig oppgave, men skal det bli arbeidsplasser av oppfinnelsene må samfunnet og de som styrer pengebingen faktisk ha interesse i å utvikle patentene som dukker opp.

Slik er det ikke. "Modeller og piloter kan ikke selges og er derfor ikke støtteberettiget".

Første betingelse for å utvikle nye industriarbeidsplasser er at denne måten å tenke på må bort.

Egentlig ganske billig å finne ut om bølgefoilene er så gode som jeg tro, ved å montere en bølgefoilmodul på et skip og teste på havet.

Dersom hver bølgefoil skyver med 50 kg, får vi 100 kg for hver modul, og en bølgefoilmaskin på 50 m på hver side av skipet skyver da med totalt 10 tonn.

Egentlig midt i blinken for en tiltakspakke som skal skape industriarbeidsplasser og bidra til miljøvennlig skipsfart.

Men politikerprat og virkeligheten er to vidt forskjellige ting.

Hvorfor ikke snu på flisa, så kan ENOVA ta kontakt med meg?

Her er ingen byråkrater eller saksbehandlere, så en telefon er nok så bygger vi på Ulstein Verft om 1 dag eller to.

Bølgekraftbåten som har ligget i Måløysundet i flere år kan ganske sikkert brukes til dette forsøket.

Hvorfor kan ikke ENOVA stille opp her på kommentarfeltet og komme med sine krav før en eventuelt bevilger?

Jeg har rundt 10 patenter, som selvsagt har en verdi dersom de fører til industri.

Har derfor laget et opplegg som jeg kaller industrietablering i Hans Nielsen Hauge sin ånd, hvor 1% går til rettighetshaverne av det som skapes av verdier fra en rettighet som patent.

ENOVA kan gå inn i selskapet som aksjeeier, og vi er i gang med et Hans Nielsen Hauge selskap.

Så enkelt burde det være, men slik kommer det neppe til å bli i dette byråkratiske landet.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...