Gå til innhold

Trump har undertegnet president­ordre om sosiale medier


Anbefalte innlegg

8 hours ago, Reg2000 said:

Tja det er ganske mange av oss som foretrekker platformer der man slipper konspirasjonsteorier og folk som ikke kan oppføre seg nogenlunde som folk. 

Begynn med å forandre norske lover.  Vi bruker vi amerikanske plattformer som aldri ville overlevd med redaktøransvaret i Norge.  I Norge finnes det ikke mangfold i det hele tatt for diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, oppat said:

Alle som kritiserer her, dere skal være klar over at redaktøransvaret i Norge ville gjort det umulig å drive Facebook eller Twitter fra Norge.

Så kast ikke stein i glasshus. Det Trump prøver å gjøre har blitt gjort i Norge for lenge, lenge siden og f.eks. digi.no kan når som helst bli saksøkt for ytringer gjort her i kommentarfeltet.

1 hour ago, oppat said:

Begynn med å forandre norske lover.  Vi bruker vi amerikanske plattformer som aldri ville overlevd med redaktøransvaret i Norge.  I Norge finnes det ikke mangfold i det hele tatt for diskusjonsforum.

  Kva babler du om? 

Eg sitt her og les loven for moro skyld her no, og det du skriv samsvare ikkje på nokon måte med kva du påstår. Kilde.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 4
Lenke til kommentar
JØI skrev (10 timer siden):

Det er lite som er villedende med Trump sin melding. Det er mer skremmende at ingen ser potensialet for valgfusk ved valg via post. Det er rett og slett galskap å foreslå noe slikt.

Galskap? :)
- Slik forhåndsstemmer du ved brevpost...
https://www.valg.no/kommunestyre--og-fylkestingsvalget-20192/forhandsstemme/slik-forhandsstemmer-du-ved-brevpost/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Einar.Vaagland skrev (1 time siden):

Trump selv bruker poststemming flittig. Så hva er det du ikke har fått med deg? For da kan det jo ikke være generell motstand mot å stemme over brevpost som er saken. Du skjønner det?

Her er en utfordring til deg og dere andre som kun leser MSM: Søk opp informasjon om hva denne saken dreier seg om, kom tilbake med en kort oppsummering, og hvor du fant informasjonen.

Venter spent. ;)

Lenke til kommentar
1 minute ago, Miri said:

...

Mykje vage påstander uten nokon konkret informasjon, men det er andre som må lesa seg opp om ting? ?

Interessant. Så du seie at du ikkje veit sjølv kva saken dreie seg om, gitt at du ikkje kan fortelja ein gong i korte trekk kva den handle om?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 4
Lenke til kommentar

En rekke innlegg er forvist til forumets sorte hull grunnet personangrep. Diskuter sak å gå ikke til angrep på hverandre, videre overtredelser vil bli fjernet uten forvarsel. 

Modereringen skal ikke diskuteres i tråden, eventuelle reaksjoner kan bli tatt på PM til meg. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, JØI said:

Det er lite som er villedende med Trump sin melding. Det er mer skremmende at ingen ser potensialet for valgfusk ved valg via post. Det er rett og slett galskap å foreslå noe slikt.

USA er litt spesielt.  I fire statar er det ikkje mogeleg å stemme på andre måtar enn via post.  Store grupper, til dømes militære, stemmer via post i alle statar.

 

Eg diskuterte dette med ein USAnar som hadde funne opp eit ganske genialt bokkjedebasert valsystem.  Eg påpeika at det med eit slikt system der folk stemmer heime ikkje ville vere mogeleg å finne ut om til dømes nokon stod bak og truga folk til å stemme.  Det kunne han ikkje forstå at var noko problem, for det kan dei jo no òg.  Med hans system kunne dei dessutan endre stemma fram til voteringa var avslutta, slik at det vart vanskelegare å påverke fleire.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Miri skrev (6 timer siden):

Trump selv bruker poststemming flittig. Så hva er det du ikke har fått med deg? For da kan det jo ikke være generell motstand mot å stemme over brevpost som er saken. Du skjønner det?

Her er en utfordring til deg og dere andre som kun leser MSM: Søk opp informasjon om hva denne saken dreier seg om, kom tilbake med en kort oppsummering, og hvor du fant informasjonen.

Venter spent. ;)

D. for Dobbeltmoral Trump slår til igjen. :)
- U.S. President Donald Trump has voted via mailed absentee ballot in United States elections... 
https://www.snopes.com/fact-check/trump-ever-voted-by-mail/

Endret av Einar.Vaagland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Einar.Vaagland skrev (5 timer siden):

Ja, galskap. Jeg var ikke klar over det du lenket til og jeg finner det direkte forstyrrende at det skjer. Har en forlatt fedrelandet frivillig for så lang tid så vil jeg påstå at en har frasagt seg retten til å delta ved valget. Personlig oppmøte i tilrettelagte lokaler er det enste jeg finner akseptabelt for personvalg og bindende folkeavstemming. For rådgivende stemmer kan vi fint ha det digitalt for min del, fordi det ska kun være en pekepinn og ikke noe folkevalgte skal måtte ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sturle S skrev (1 time siden):

USA er litt spesielt.  I fire statar er det ikkje mogeleg å stemme på andre måtar enn via post.  Store grupper, til dømes militære, stemmer via post i alle statar.

 

Eg diskuterte dette med ein USAnar som hadde funne opp eit ganske genialt bokkjedebasert valsystem.  Eg påpeika at det med eit slikt system der folk stemmer heime ikkje ville vere mogeleg å finne ut om til dømes nokon stod bak og truga folk til å stemme.  Det kunne han ikkje forstå at var noko problem, for det kan dei jo no òg.  Med hans system kunne dei dessutan endre stemma fram til voteringa var avslutta, slik at det vart vanskelegare å påverke fleire.

Nå var du snill... (Min utheving).

Lenke til kommentar
JØI skrev (55 minutter siden):

Ja, galskap. Jeg var ikke klar over det du lenket til og jeg finner det direkte forstyrrende at det skjer. Har en forlatt fedrelandet frivillig for så lang tid så vil jeg påstå at en har frasagt seg retten til å delta ved valget. Personlig oppmøte i tilrettelagte lokaler er det enste jeg finner akseptabelt for personvalg og bindende folkeavstemming. For rådgivende stemmer kan vi fint ha det digitalt for min del, fordi det ska kun være en pekepinn og ikke noe folkevalgte skal måtte ta hensyn til.

Galskap? :)
- Trump CALLED OUT for voting absentee right after attacking absentee voting...
https://www.youtube.com/watch?v=McthzKPwKTg

Lenke til kommentar

Jeg har ikke studert innholdet i denne ordren, men tror dette er misforstått i media. I hvertfall tror jeg at intensjonen er at det skal være mer ytringsfrihet ikke mindre. Det Trump ønsker er at f.eks Twitter ikke skal merke meldingene hans med advarsler. Han føler da at Twitter driver med en sensur eller bedømming av hans meldinger. Dette vil han ha slutt på. Han mener at alle må kunne skrive det de vil uten noe politisk sensurering fra Twitter. Det er mulig at tiltakene i ordren virker motsatt av intensjonen det har jeg ikke sjekket.

Her er link tekten i ordren:

https://edition.cnn.com/2020/05/28/politics/read-social-media-executive-order/index.html

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ikke bare i fire stater, men også en majoritet av amerikanske militære stasjonert på baser både i USA og utlandet (naturligvis). 

Trump-kampanjen har også tidligere oppfordret velgere til å stemme via post.

Det som er litt morsomt med Trump-administrasjonens "kampsaker" er at det nesten alltid finnes bevis på at Trump enten tilbake i tid eller nylig har ment det stikk motsatte i saken, eller handlet stikk motsatt av hva som sies nå. Noe som forteller at "kampsakene" velges ut fra et veldig populistisk utgangspunkt, spesielt nå som det er svært viktig for presidenten å avlede oppmerksomheten fra mer pressende saker hvor han taper terreng og velgere, som koronapandemien og økonomi i fritt fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Einar.Vaagland skrev (4 timer siden):

Og likevel er det fire stater i USA som stemmer via posten allerede. ?

 

Igjen, fordi om du har fire naboer som hopper på havet så betyr ikke det at det er smart. Hva er det du ikke forstår av det jeg sier? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Einar.Vaagland skrev (37 minutter siden):

Muligens det at du ikke dokumenterer -hvorfor- det er galskap å tillate avstemning via posten? :)

Var det veldig vanskelig å formulere det spørsmålet siden du bare strødde om deg med meningsløse lenker?

Fordi en har flere ledd der ting kan manipuleres. Fra å bestemme hva andre skal legge i konvolutten til manipulering av forsendelsene. Selv om det er lite sannsynlig i flere land er dette glimrende muligheter for korrupte regimer. Det er bare å se på Bush Jr sin seier i Florida for å se hvor lite manipulering som trengs for å endre et resultat. En legger og til rette for fremmede makter sin involvering. Ene og alene fordi det er så mange steg som ikke er overvåket av flere funksjonærer samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...