Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen råd om å kjøpe ATV?


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er en 15 år gammel gutt som skal kjøpe opp i neste år. Derfor trenger jeg noe å kjøre frem og tilbake fra skolen ca hver dag. I tillegg skal den kunne holde godt til å jobbe hjemme på gården. Jeg vil veldig kjøpe meg en Polaris Rzr 570 2017 modell som går for 84000 kr på finn https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=166986830 Jeg kan si rett ut at jeg har underkant av 200,000 kr som jeg skal bruke videre i livet til jeg er ferdig utdannet. Er det en ansvarlig handling å kjøpe en ATV/UTV til 80,000 kr når man er 15 år? Jeg har tenkt på å kjøpt en ATV eller UTV i mange år nå og nå har tiden kommet. Hva er deres mening på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det er bare du som vet svaret på det. Jobber du og tjener penger kan du jo kanskje avse disse 80 nå, men det spørs jo hvor lenge du har tenkt å ha den. Skal du ha deg bil når du er 18, eller leilighet eller andre ting om noen år? Da kan jo disse 80tusen komme godt med.

Du må regne med å tape 20-30-40 når du skal selge denne atv'en igjen. Men det er ditt valg :)

Lenke til kommentar

Tanken er å kjøpe den å bruke den helt til den ikke fungerer lengre (10, 15 eller kanskje 20 år) Men det kan dukke opp en situasjon der jeg trenger pengene og må selge den. Det jeg er mest redd for er at den stryker ned etter noen år og jeg må koste på heftige summer på den. Når jeg snakker med foreldrene mine om dette referer de den som en "leke" men det har ikke noe å si egentlig fordi jeg har retten til å bestemme hva jeg vil bruke pengene mine. De sier også at jeg ikke er voksen nok til å ta slike valg på å bruke 80,000 kr på en "leke" Jeg har ikke noe jobb men jeg tar sommerjobb i år i kanskje i neste år i tillegg. 

Lenke til kommentar

Jeg kan kanskje få faren min til å utgiftsføre UTVen for å gjøre den litt billigere. Til skolen er det ca 16 km og veldig mange bakker. Så på elsykkel før men konklusjonen var at elsykkel er lite verdi for pengene og den gjør ikke den samme jobben som en UTV. Med UTVen kan jeg kjøre på lange turer sammen med noen både på asfalt og offroad. i tillegg kommer det godt med å ha en UTV på gården til å gjøre diverse arbeid.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (46 minutter siden):

Stusser på den annonsen, for det står at den selges av en privatperson, men prisen er oppgitt til 85k + moms

Det er (registrert som) en traktor, og til bruk i næring blir det vel nødvendigvis pluss moms ja. Dette må du få sjekket også, 85+moms hørtes veldig mye ut!

Det er vel også strengt tatt ikke meningen at du skal kjøre traktor på lange turer, men det skal ikke jeg legge meg opp i.

Om jeg var faren din ville jeg nok også sagt at dette var tull. Om du ville kjøpe en skikkelig traktor til 85000 ville det vært noe ganske annet. Men det er sikkert ikke like gøy som en atv da.

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (4 minutter siden):

Det er (registrert som) en traktor, og til bruk i næring blir det vel nødvendigvis pluss moms ja. Dette må du få sjekket også, 85+moms hørtes veldig mye ut!

Det er vel også strengt tatt ikke meningen at du skal kjøre traktor på lange turer, men det skal ikke jeg legge meg opp i.

Om jeg var faren din ville jeg nok også sagt at dette var tull. Om du ville kjøpe en skikkelig traktor til 85000 ville det vært noe ganske annet. Men det er sikkert ikke like gøy som en atv da.

Du får ikke mye traktor for 85000 kr. I tillegg er en traktor alt for treg. ATV/UTV er det mere sportye alernativet som jeg ser det. 85 tusen + moms kan gi mening når noen av disse går for 110,000 kr. Vurderer å kjøpe en litt mere brukt Rzr for 60,000 eller lignende, Men de blir dessverre solgt veldig fort

Lenke til kommentar
Eirik Magne skrev (40 minutter siden):

Du får ikke mye traktor for 85000 kr. I tillegg er en traktor alt for treg. ATV/UTV er det mere sportye alernativet som jeg ser det. 85 tusen + moms kan gi mening når noen av disse går for 110,000 kr. Vurderer å kjøpe en litt mere brukt Rzr for 60,000 eller lignende, Men de blir dessverre solgt veldig fort

Nå må du bestemme deg, skal du ha et raskt sporty leketøy, eller et verktøy til bruk på gården ?

Lenke til kommentar

Selv om det hørest ut som ett sporty leketøy er det også MYE bruk for den. Noen eksempel på dette kan være å brøyte nysnø, Sette påler i bakken, gjete dyr, komme seg på plasser en traktor ikke kommer seg og å generelt gjøre småe og enkle oppgaver en traktor ikkje har mulighet å gjøre.

Lenke til kommentar

Hvordan setter man påler i bakken med en UTV?
Traktor kan dytte ned pålen med skuffen/gaflene

Gården har vel allerede en traktor for brøyting
UTV vil ikke komme seg på så mange plasser en traktor ikke kan komme seg på, for da må du kjøpe deg ATV som er mindre

Eirik Magne skrev (2 timer siden):

Du får ikke mye traktor for 85000 kr. I tillegg er en traktor alt for treg

Samme maks fart på denne UTV og traktor 

Så langt høres det faktisk ut som et leketøy, men for all del, kjøp deg UTV med tak og dører
Hadde også lyst på en, en gang, men hadde jeg skulle kjøpt i dag så hadde det blitt ATV, garantert gøyere, og kjøpt en som kan kjøre i 80 registrert som traktor, man må sikkert være 18 for det

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

UTV på gård i Norge har liten bruksverdi, med mindre det er en stor gård. 

Hva mener foreldrene dine? De forstår vel at du må komme deg på skole, til venner og ærender, og sannsynligvis til en jobb etter hvert. Vil de kjøre deg dit du vil, og hente? Jeg kjørte trimma moped, men mine barn skal enten kjøre lett MC eller elsykkel, eventuelt UTV, alt etter interesse og behov. Dersom det er 16 km til skolen er det i overkant å sykle. Du kan effektivt sett velge mellom lett MC og UTV. 

 

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (På 1.6.2020 den 8.31):

UTV på gård i Norge har liten bruksverdi, med mindre det er en stor gård. 

Hva mener foreldrene dine? De forstår vel at du må komme deg på skole, til venner og ærender, og sannsynligvis til en jobb etter hvert. Vil de kjøre deg dit du vil, og hente? Jeg kjørte trimma moped, men mine barn skal enten kjøre lett MC eller elsykkel, eventuelt UTV, alt etter interesse og behov. Dersom det er 16 km til skolen er det i overkant å sykle. Du kan effektivt sett velge mellom lett MC og UTV. 

 

Jeg holder på å kjøpe meg en polaris 570 sportsman akkurat nå. Raskere, bedre i terrenget, enklere å bruke OG 1/3 av prisen av en UTV. Fikk en helt ny 2020 Polaris sportsman 570 for utrolige 47000kr. Utrolig hva å utgiftsfør og rabatt kan gjøre med prisen på noe slikt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...